Eigenwillige godsdienst

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Eigenwillige godsdienst

Bericht door Zonnebloem »

Wat is het wel?
Wat is het niet?

Ik zocht er naar omdat ik het niet begreep. Een zekere ds A. Vergunst legt het zo uit:

En de zonen van Aaron, Nadab en Abihu, namen een ieder zijn wierookvat, en deden vuur daarin, en leiden reukwerk daarop, en brachten vreemd vuur voor het aangezicht des HEEREN, hetwelk Hij hij niet geboden had. Lev. 10 : 1

Wat die beide zonen van Aaron nu precies gedaan hebben, is niet heel erg duidelijk. De meningen van de uitleggers zijn daarover nogal verdeeld. Maar waarin nu hun handeling precies bestond, is minder belangrijk. Het belangrijkste is. dat zij deden wat hun de HEERE niet bevolen had. Hier zijn mannen en nog wel priesters, die vlak bij het altaar Gods zijn en die de heilige wierookvaten dragen en zij ontheiligen de Heere door hun eigenmachtige daad. Daar moet je eens over denken. Je kunt in de kerk komen, ja meer nog, dienaar Gods zijn en tot Zijn altaar naderen in de verrichting van Gods dienst en toch eigenmachtig en eigenwillig doen hetgeen de Heere niet bevolen heeft. Zo dicht bij de Heere zijn en tegen Hem zondigen. Er is veel eigenwillige godsdienst.

Saulus meende Gode een dienst te doen. maar Jezus zeide: Wat vervolgt gij Mij? Wat kan ons bidden, kerkgaan, offeren en dankzeggen eigenmachtig zijn. Het is vreemd vuur voor Gods aangezicht. Waarom dan? Omdat de Heilige Geest erin ontbreekt. De Farizeer staat voorin dc tempel en dankt God. Maar het is vreemd vuur voor Gods aangezicht. En als aan ons godsdienstig bezig-zijn dat heilig vuur van Gods Geest ontbreekt, dan is het vreemd vuur voor Gods aangezicht en daarin heeft God geen behagen. Dat geldt zowel de ambtsdragers in de kerk als de gemeente, die het Woord ontvangt.

Digibron, 1988 - Geen eigenwillige godsdienst
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door J.C. Philpot »

Van Dale 1898 schreef:EIGENWILLIG, bn. bw. (-er, -st), eigenzinnig; willekeurig, op eigen gezag. EIGENWILLIGHEID, v. willekeur, vrije beweging.
Dus een godsdienst naar eigen wil en smaak, en niet onderworpen aan Gods wil en openbaring.

En dat kan allerlei vormen aannemen. Een rechtzinnige en een lichtzinnige.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door -DIA- »

Een klein citaat uit de preek van zondag van een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten:

"En gemeente om vanmiddag de eigenwillige godsdienst aan de kaak te stellen daar zit u niet op te wachten en dat valt voor mij niet mee.
En om eerlijk u te behandelen… Ik kan misschien beter er gewoon wat gladjes overheen gaan, dan vind iedereen het een mooie preek en dan blijft het lekker rustig. Dan slapen we rustig verder.
Maar gemeente, ik kan dat niet. Dat weet u. Dan heb ik vanmiddag en vanavond en de komende week nood voor Gods aangezicht, dat ik niet eerlijk behandeld heb. Zeker niet in het licht van: Toen dreigde God hen met de dood.
Maar gemeente, als het vanmiddag over eigenwillige godsdienst gaat dan snijdt dat men in u en dan snijdt dat men in mij. Want uiteindelijk dienen wij God allemaal op onze eigen manier. En dat doen we zonder genade, maar dat moet vanmiddag ook aangelegd worden in het leven van Gods kerk na ontvangen genade.
En nu ben ik niet van plan om vanmiddag 25 dingen van de preekstoel te noemen, maar mag ik nou zo eens een paar dingen noemen waar we dan eens samen over kunnen nadenken. Misschien zegt u wel: ik zal het nog eens onderzoeken in de Schrift. Is dat nu echt eigenwillig of is dat uw mening want dan preek ik eigenwillig. We hebben erom gevraagd of de Heere ons daarvoor bewaren wil . Maar het is ook heel eerlijk of wij misschien toch niet op een eigenwillige wijze de Heere dienen.
En mag ik dan op geen andere wijze Hem vereren, dan dat Hij in Zijn Woord ons bevolen heeft
."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Een klein citaat uit de preek van zondag van een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten:

"En gemeente om vanmiddag de eigenwillige godsdienst aan de kaak te stellen daar zit u niet op te wachten en dat valt voor mij niet mee.
En om eerlijk u te behandelen… Ik kan misschien beter er gewoon wat gladjes overheen gaan, dan vind iedereen het een mooie preek en dan blijft het lekker rustig. Dan slapen we rustig verder.
Maar gemeente, ik kan dat niet. Dat weet u. Dan heb ik vanmiddag en vanavond en de komende week nood voor Gods aangezicht, dat ik niet eerlijk behandeld heb. Zeker niet in het licht van: Toen dreigde God hen met de dood.
Maar gemeente, als het vanmiddag over eigenwillige godsdienst gaat dan snijdt dat men in u en dan snijdt dat men in mij. Want uiteindelijk dienen wij God allemaal op onze eigen manier. En dat doen we zonder genade, maar dat moet vanmiddag ook aangelegd worden in het leven van Gods kerk na ontvangen genade.
En nu ben ik niet van plan om vanmiddag 25 dingen van de preekstoel te noemen, maar mag ik nou zo eens een paar dingen noemen waar we dan eens samen over kunnen nadenken. Misschien zegt u wel: ik zal het nog eens onderzoeken in de Schrift. Is dat nu echt eigenwillig of is dat uw mening want dan preek ik eigenwillig. We hebben erom gevraagd of de Heere ons daarvoor bewaren wil . Maar het is ook heel eerlijk of wij misschien toch niet op een eigenwillige wijze de Heere dienen.
En mag ik dan op geen andere wijze Hem vereren, dan dat Hij in Zijn Woord ons bevolen heeft
."
En het vervolg?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Een klein citaat uit de preek van zondag van een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten:

"En gemeente om vanmiddag de eigenwillige godsdienst aan de kaak te stellen daar zit u niet op te wachten en dat valt voor mij niet mee.
En om eerlijk u te behandelen… Ik kan misschien beter er gewoon wat gladjes overheen gaan, dan vind iedereen het een mooie preek en dan blijft het lekker rustig. Dan slapen we rustig verder.
Maar gemeente, ik kan dat niet. Dat weet u. Dan heb ik vanmiddag en vanavond en de komende week nood voor Gods aangezicht, dat ik niet eerlijk behandeld heb. Zeker niet in het licht van: Toen dreigde God hen met de dood.
Maar gemeente, als het vanmiddag over eigenwillige godsdienst gaat dan snijdt dat men in u en dan snijdt dat men in mij. Want uiteindelijk dienen wij God allemaal op onze eigen manier. En dat doen we zonder genade, maar dat moet vanmiddag ook aangelegd worden in het leven van Gods kerk na ontvangen genade.
En nu ben ik niet van plan om vanmiddag 25 dingen van de preekstoel te noemen, maar mag ik nou zo eens een paar dingen noemen waar we dan eens samen over kunnen nadenken. Misschien zegt u wel: ik zal het nog eens onderzoeken in de Schrift. Is dat nu echt eigenwillig of is dat uw mening want dan preek ik eigenwillig. We hebben erom gevraagd of de Heere ons daarvoor bewaren wil . Maar het is ook heel eerlijk of wij misschien toch niet op een eigenwillige wijze de Heere dienen.
En mag ik dan op geen andere wijze Hem vereren, dan dat Hij in Zijn Woord ons bevolen heeft
."
Waarom zou zo'n dominee dat zeggen op zo'n manier ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Een klein citaat uit de preek van zondag van een bekende dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten:

"En gemeente om vanmiddag de eigenwillige godsdienst aan de kaak te stellen daar zit u niet op te wachten en dat valt voor mij niet mee.
En om eerlijk u te behandelen… Ik kan misschien beter er gewoon wat gladjes overheen gaan, dan vind iedereen het een mooie preek en dan blijft het lekker rustig. Dan slapen we rustig verder.
Maar gemeente, ik kan dat niet. Dat weet u. Dan heb ik vanmiddag en vanavond en de komende week nood voor Gods aangezicht, dat ik niet eerlijk behandeld heb. Zeker niet in het licht van: Toen dreigde God hen met de dood.
Maar gemeente, als het vanmiddag over eigenwillige godsdienst gaat dan snijdt dat men in u en dan snijdt dat men in mij. Want uiteindelijk dienen wij God allemaal op onze eigen manier. En dat doen we zonder genade, maar dat moet vanmiddag ook aangelegd worden in het leven van Gods kerk na ontvangen genade.
En nu ben ik niet van plan om vanmiddag 25 dingen van de preekstoel te noemen, maar mag ik nou zo eens een paar dingen noemen waar we dan eens samen over kunnen nadenken. Misschien zegt u wel: ik zal het nog eens onderzoeken in de Schrift. Is dat nu echt eigenwillig of is dat uw mening want dan preek ik eigenwillig. We hebben erom gevraagd of de Heere ons daarvoor bewaren wil . Maar het is ook heel eerlijk of wij misschien toch niet op een eigenwillige wijze de Heere dienen.
En mag ik dan op geen andere wijze Hem vereren, dan dat Hij in Zijn Woord ons bevolen heeft
."
En het vervolg?
Dat kunt u beluisteren op www.elimcapelle.nl (ik meen dat dit de link is)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Arja »

Een voorbeeld van eigenwillige godsdienst laat de Heere zien door het voorbeeld van Micha de Efraimiet uit Richteren 17
---
Voor mij is het een groot wonder dat de Jezus Christus nooit eigenwillig geweest. Hij is gehoorzaam geweest tot in de dood.
Paulus aan de gemeente van Filippi: "Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises".
Zijn gehoorzaamheid verzoent de eigenwilligheid van allen die tot Hem de toevlucht nemen.

Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE;
en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.
Laatst gewijzigd door Arja op 02 okt 2019, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door -DIA- »

Ja, zo blijven we allemaal wel buiten schot, en blijft er maar eentje over die een eigenwillige godsdienst heeft. Ik begrijp dat goed. Laten we gewoon de Schriften onderzoeken en niet zeggen van "ik denk" maar "zo zegt de HEERE"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Terri »

Arja schreef:Ik denk als voorbeeld van eigenwillige godsdienst vooral aan Micha de Efraimiet uit Richteren 17 En aan mezelf.

Wat een wonder dat de Jezus Christus nooit eigenwillig geweest. Hij is gehoorzaam geweest tot in de dood.
Paulus aan de gemeente van Filippi: "Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises".
Zijn gehoorzaamheid verzoent de eigenwilligheid van allen die tot Hem de toevlucht nemen.

Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE;
en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.
Mooi Arja, want we hebben allemaal last van eigenwillige godsdienst en dan vaak ook nog voor onszelf verborgen. Een ijver voor de Heere, welke een Jehu's ijver is. En zo kunnen we menen rechtzinnig, evangelisch, zuiver in de leer, of wat dan ook te zijn en vol van eigen wil te zitten.
Tegelijk is het ook zo, (wat jij ook schreef) wie tot Hem vlucht en psalm 19 nazegt; "wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgen afdwalingen", zal vergeving vinden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Arja »

Terri schreef:
Arja schreef:Ik denk als voorbeeld van eigenwillige godsdienst vooral aan Micha de Efraimiet uit Richteren 17 En aan mezelf.

Wat een wonder dat de Jezus Christus nooit eigenwillig geweest. Hij is gehoorzaam geweest tot in de dood.
Paulus aan de gemeente van Filippi: "Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises".
Zijn gehoorzaamheid verzoent de eigenwilligheid van allen die tot Hem de toevlucht nemen.

Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE;
en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.
Mooi Arja, want we hebben allemaal last van eigenwillige godsdienst en dan vaak ook nog voor onszelf verborgen. Een ijver voor de Heere, welke een Jehu's ijver is. En zo kunnen we menen rechtzinnig, evangelisch, zuiver in de leer, of wat dan ook te zijn en vol van eigen wil te zitten.
Tegelijk is het ook zo, (wat jij ook schreef) wie tot Hem vlucht en psalm 19 nazegt; "wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgen afdwalingen", zal vergeving vinden.
Dank je wel. Dat bedoelde ik. Ik had mijn reactie aangepast omdat ik me in de hoek gezet voelde door @DIA.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
Terri schreef:
Arja schreef:Ik denk als voorbeeld van eigenwillige godsdienst vooral aan Micha de Efraimiet uit Richteren 17 En aan mezelf.

Wat een wonder dat de Jezus Christus nooit eigenwillig geweest. Hij is gehoorzaam geweest tot in de dood.
Paulus aan de gemeente van Filippi: "Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises".
Zijn gehoorzaamheid verzoent de eigenwilligheid van allen die tot Hem de toevlucht nemen.

Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE;
en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.
Mooi Arja, want we hebben allemaal last van eigenwillige godsdienst en dan vaak ook nog voor onszelf verborgen. Een ijver voor de Heere, welke een Jehu's ijver is. En zo kunnen we menen rechtzinnig, evangelisch, zuiver in de leer, of wat dan ook te zijn en vol van eigen wil te zitten.
Tegelijk is het ook zo, (wat jij ook schreef) wie tot Hem vlucht en psalm 19 nazegt; "wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgen afdwalingen", zal vergeving vinden.
Dank je wel. Dat bedoelde ik. Ik had mijn reactie aangepast omdat ik me in de hoek gezet voelde door @DIA.
Dat was vanzelf niet mijn bedoeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Hollander »

Betreft de eigenwillige godsdienst ten diepste alles wat uit de oude mens voortkomt?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door samanthi »

23 Dewelke wel hebben een schijnrede 85van wijsheid 86in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch 87zijn niet in enige waarde, maar 88tot verzadiging des vleses.

85 Dat is, van een zeer hoge leer, waarover zich de menselijke wijsheid verwondert.
86 Dat is, in zulken godsdienst dien de mensen zichzelven opleggen, alsof zij meer wilden doen dan God van hen eist. Want dezen dekmantel, alsook de navolgende twee andere, van nederigheid en temming des lichaams, plegen deze mensen gemeenlijk voor te wenden.
87 Of: zijn niet in enige eer, namelijk die men het lichaam aandoet, tot verzadiging des vleses, dat is, in enige achting bij God, of van enige kracht tot de zaligheid.
88 Dat is, dienen alleen om het lichaam te sterken en van nodig voedsel te voorzien.
Ik heb altijd het idee dat eigenwillige godsdienst en van elders inklimmen, verward wordt met lauw worden en slapheid
2 5Zijt wakende, en versterk het overige, 6dat sterven zou; want Ik heb uw werken 7niet vol gevonden 8voor God.
5 Of: Waak op, namelijk uit uw slapheid en geveinsdheid, gelijk Ef. 5:14.
6 Dat is, meer en meer veronachtzaamd zou worden, en eindelijk verloren gaan, zo het met goede vermaningen en voorbeelden niet wordt opgewekt en gesterkt.
7 Gr. niet vervuld, dat is, niet oprecht, niet ernstig en ijverig genoeg. Want anders struikelen ook de allerheiligsten in vele,
8 Anderen lezen: voor Mijn God; dat is, hoewel gij de mensen met dezen schijn kunt voldoen, God is met den schijn niet tevreden, maar vereist een oprecht gemoed en een ernstige daad.
5 Gedenk dan 12waarvan gij uitgevallen zijt, en 13bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u 14haastelijk bijkomen, en zal 15uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
12 Dat is, van hoe groten ijver tot hoe grote slapheid.
13 Namelijk tot uw vorigen ijver. Want dat hij niet geheel van de liefde en van het geloof was vervallen, blijkt uit den lof die in het tweede en derde vers hiervoor, en in het zesde hierna, hem van Christus nog wordt gegeven.
14 Namelijk met Mijn straffingen en kastijdingen.
15 Dat is, uw gemeente, gelijk hiervoor Openb. 1:20 is verklaard. Waaruit blijkt dat ook de gemeente in dezelve verslapping was vervallen, die Christus door dit dreigement tot haar eersten ijver wil verwekken. Want hoewel Christus’ gemeente nimmermeer vergaat, Matth. 16:18, zo wordt zij nochtans wel van de ene plaats genomen en op een andere geplant, gelijk Christus den Joden dreigt,
Misschien heb ik het fout.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:Betreft de eigenwillige godsdienst ten diepste alles wat uit de oude mens voortkomt?
Natuurlijk. Daarom is het te makkelijk om naar anderen te wijzen.
Maar dat mag ik blijkbaar niet zeggen...
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Eigenwillige godsdienst

Bericht door Susan »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:Betreft de eigenwillige godsdienst ten diepste alles wat uit de oude mens voortkomt?
Natuurlijk. Daarom is het te makkelijk om naar anderen te wijzen.
Maar dat mag ik blijkbaar niet zeggen...
Geen slachtoffertje spelen. Het is juist goed dat je dicht bij jezelf blijf als je wat zegt. Zo kan er een eerlijke discussie ontstaan. Als de ander daar niet tegen kan zegt dat meer over de ander dan over jou.
Plaats reactie