De Zondag

Hoe zie jij de zondag?

De zondag is een vervanging van de sabbat, bestemd voor gebed en eredienst
15
16%
De zondag is geen vervanging van de sabbat maar ik zet de dag wel apart voor de Heere en Zijn dienst
20
21%
De zondag is door God ingesteld
18
19%
De zondag is door de keizer ingesteld
9
9%
Op zondag geldt het werkverbod van de sabbat
16
17%
Ik kies er voor om niet te werken op zondag hoewel ik me niet gebonden voel aan een werkverbod
14
15%
Ik vier beide: sabbat en zondag
2
2%
Ik weet het niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Zondag

Bericht door Arja »

Hendrikus schreef:
Arja schreef:
Hendrikus schreef:
Arja schreef:Ik ben bezig met een onderzoekje en wil er achter komen hoe wij vandaag de dag (2019) over de zondag denken als christenen. Doe je mee?
Sinds 1954 schrijven we zondag niet meer met een hoofdletter (behalve als het de naam van die dominee is)
https://onzetaal.nl/taaladvies/oktober-october/
Dat weet ik. Maar ik heb het heel bewust toch gedaan om de aandacht ernaar toe te trekken.
aha, zoals de schilder die een bordje ophangt met NADT :tilt
O, die heb ik nog nooit gehoord. Wat een leuke! Zo ging het een beetje, ja.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Zondag

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:De heiliging van de zevende dag, is in de Nieuw-Testamentische gemeente de sabbat waarvan gesproken wordt door God:
  • Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Vraag: Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antwoord: Eerstelijk, dat de kerkendienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op de sabbat, dat is op de rustdag, tot de gemeente Gods naarstig kome, om Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken, God de Heere openlijk aan te roepen, en de armen christelijke handreiking te doen; ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, de Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo de eeuwige sabbat in dit leven aanvange.

De Nieuwtestamentische kerk heeft vanaf het begin de eerste dag der week als rustdag, gehouden, tegenover de zevende dag onder de oude bedeling.
Dan kom je met het probleem van stroomgebruik ed dan werken er mensen voor mijn stroom.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Zondag

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:De NT gemeente kwam al samen op de opstandingsdag van Christus, dus dit is niet door de keizer ingesteld. Dat is een verkeerde weergave van de geschiedenis-feiten, populair gemaakt door allerlei schrijfsels in Adventistische en Sabbatsvierende kringen. Constantijn heeft via de wet voor zijn rijk ingesteld, wat al de praktijk was. Hij heeft dit echter wel uitgebreid, want in de vroege kerk kwam men zondags voor zonsopgang samen, en werkte men daarna.
Ik weet niet zoveel over adventisten. Wat ik wel weet is dat keizer Constantijn het zo vastgesteld heeft:
Alle rechters, de bevolking van steden en allen die in de nijverheid werkzaam zijn, moeten rusten op de vererenswaardige dag van de zon. Alleen de boeren zullen vrij en ongehinderd het werk op de akkers verrichten, omdat het vaak voorkomt dat geen dag geschikter is om het zaad aan de voren toe te vertrouwen of de wijnstokken te planten in de gaten die daarvoor gegraven zijn. Aan de gunst van het ogenblik, waarvoor de hemelse voorzienigheid gezorgd heeft, mag niet voorbijgegaan worden." ( Constantijn op 3 maart 321, aan de bestuurder Helpidius te Rome)
De NT gemeente kwam daarvoor al samen op de opstandingsdag van Christus, zoals je zegt. De eerste mogelijkheid was de zondagavond, na gedane arbeid, want de zondag was een werkdag. De (bijna) vroegste beschrijving ervan is te vinden in 1 Korinthe 11:17-40. Dat de gemeenschappelijke avondmaaltijd van de christenen wekelijks op zondag plaats had, staat ook in de Didache en Justinus schijnt het er ook over gehad te hebben. In de Didache heb ik het zien staan maar de de bron "Justinus" kan ik niet vinden. Zondagsrust is niet opgelegd door de Heere maar mogelijk gemaakt door keizer Constantijn.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De Zondag

Bericht door ejvl »

Arja schreef:
J.C. Philpot schreef:De NT gemeente kwam al samen op de opstandingsdag van Christus, dus dit is niet door de keizer ingesteld. Dat is een verkeerde weergave van de geschiedenis-feiten, populair gemaakt door allerlei schrijfsels in Adventistische en Sabbatsvierende kringen. Constantijn heeft via de wet voor zijn rijk ingesteld, wat al de praktijk was. Hij heeft dit echter wel uitgebreid, want in de vroege kerk kwam men zondags voor zonsopgang samen, en werkte men daarna.
Ik weet niet zoveel over adventisten. Wat ik wel weet is dat keizer Constantijn het zo vastgesteld heeft:
Alle rechters, de bevolking van steden en allen die in de nijverheid werkzaam zijn, moeten rusten op de vererenswaardige dag van de zon. Alleen de boeren zullen vrij en ongehinderd het werk op de akkers verrichten, omdat het vaak voorkomt dat geen dag geschikter is om het zaad aan de voren toe te vertrouwen of de wijnstokken te planten in de gaten die daarvoor gegraven zijn. Aan de gunst van het ogenblik, waarvoor de hemelse voorzienigheid gezorgd heeft, mag niet voorbijgegaan worden." ( Constantijn op 3 maart 321, aan de bestuurder Helpidius te Rome)
De NT gemeente kwam daarvoor al samen op de opstandingsdag van Christus, zoals je zegt. De eerste mogelijkheid was de zondagavond, na gedane arbeid, want de zondag was een werkdag. De (bijna) vroegste beschrijving ervan is te vinden in 1 Korinthe 11:17-40. Dat de gemeenschappelijke avondmaaltijd van de christenen wekelijks op zondag plaats had, staat ook in de Didache en Justinus schijnt het er ook over gehad te hebben. In de Didache heb ik het zien staan maar de de bron "Justinus" kan ik niet vinden. Zondagsrust is niet opgelegd door de Heere maar mogelijk gemaakt door keizer Constantijn.
Maar 6 dagen werken en 1 dag rusten is wel door de Heere opgelegd in de tien geboden.
Overigens is het geen dag met allerlei verboden wat mij betreft maar een dag dat wij mogen rusten.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: RE: Re: De Zondag

Bericht door Susan »

ejvl schreef:
Maar 6 dagen werken en 1 dag rusten is wel door de Heere opgelegd in de tien geboden.
Overigens is het geen dag met allerlei verboden wat mij betreft maar een dag dat wij mogen rusten.
Maar hé, aan wie werd dit gebod opgelegd? Wanneer werd het hen opgelegd? En waarom werd het hen opgelegd?

De sabbatsrust van toen is de geloofsrust van Gods kinderen nu en die rust is er vooral op zondag maar ook op alle andere dagen.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag is
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag is
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag is
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Heidenchristenen vierden de eerste eeuwen geen Sabbat, maar kwamen op de 1e dag samen.

Kolossensen 2:
Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De Zondag

Bericht door Susan »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
De keizer stelde de zondagsrust in. Het was zijn gebod. Als de overheid nu bepaalt dat het gedaan is met de door de keizer ingestelde zondagsrust... dan is er geen man overboord. Want God verplichtte ons toch niet om te stoppen met werken op zondag. Dat was de keizer maar. :bobo
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag is
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Heidenchristenen vierden de eerste eeuwen geen Sabbat, maar kwamen op de 1e dag samen.

Kolossensen 2:
Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;
Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Een messiaans christen zou dan zeggen: ik oordeel niet wanneer je het viert, maar als het bijbelser is om het op de zaterdag te vieren waarom doen jullie dat dan niet ?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: Een messiaans christen zou dan zeggen: ik oordeel niet wanneer je het viert, maar als het bijbelser is om het op de zaterdag te vieren waarom doen jullie dat dan niet ?
En dat is het dus niet. In het NT lezen we dat de eerste Christenen op de opstandingsdag samenkwamen. En dat word ook nog eens bevestigd uit de kerkgeschiedenis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Een messiaans christen zou dan zeggen: ik oordeel niet wanneer je het viert, maar als het bijbelser is om het op de zaterdag te vieren waarom doen jullie dat dan niet ?
En dat is het dus niet. In het NT lezen we dat de eerste Christenen op de opstandingsdag samenkwamen.
Dan zegt die persoon: de eerste dag zien jullie p zondag, maar dat is iets Romaans
De eerste dag voor de romeinen was op Zaterdag
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Een messiaans christen zou dan zeggen: ik oordeel niet wanneer je het viert, maar als het bijbelser is om het op de zaterdag te vieren waarom doen jullie dat dan niet ?
En dat is het dus niet. In het NT lezen we dat de eerste Christenen op de opstandingsdag samenkwamen.
Dan zegt die persoon: de eerste dag zien jullie p zondag, maar dat is iets Romaans
De eerste dag voor de romeinen was op Zaterdag
Als je op die manier gaat rederneren kom je in de knoop, want de Romeinse week had destijds 8 dagen en geen 7.

De dag van de opstanding is de eerste dag volgens de Joodse week, die net als die van ons 7 dagen heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie