De Zondag

Hoe zie jij de zondag?

De zondag is een vervanging van de sabbat, bestemd voor gebed en eredienst
15
16%
De zondag is geen vervanging van de sabbat maar ik zet de dag wel apart voor de Heere en Zijn dienst
20
21%
De zondag is door God ingesteld
18
19%
De zondag is door de keizer ingesteld
9
9%
Op zondag geldt het werkverbod van de sabbat
16
17%
Ik kies er voor om niet te werken op zondag hoewel ik me niet gebonden voel aan een werkverbod
14
15%
Ik vier beide: sabbat en zondag
2
2%
Ik weet het niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

De Zondag

Bericht door Arja »

Ik ben bezig met een onderzoekje en wil er achter komen hoe wij vandaag de dag (2019) over de zondag denken als christenen. Doe je mee?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De Zondag

Bericht door Jantje »

Ik heb optie 1, 3 en 5 aangekruist.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Zondag

Bericht door Arja »

Jantje schreef:Ik heb optie 1, 3 en 5 aangekruist.
Bedankt, ik koos 2, 4 en 6
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Zondag

Bericht door -DIA- »

De heiliging van de zevende dag, is in de Nieuw-Testamentische gemeente de sabbat waarvan gesproken wordt door God:
  • Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Vraag: Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antwoord: Eerstelijk, dat de kerkendienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op de sabbat, dat is op de rustdag, tot de gemeente Gods naarstig kome, om Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken, God de Heere openlijk aan te roepen, en de armen christelijke handreiking te doen; ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, de Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo de eeuwige sabbat in dit leven aanvange.

De Nieuwtestamentische kerk heeft vanaf het begin de eerste dag der week als rustdag, gehouden, tegenover de zevende dag onder de oude bedeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

De NT gemeente kwam al samen op de opstandingsdag van Christus, dus dit is niet door de keizer ingesteld. Dat is een verkeerde weergave van de geschiedenis-feiten, populair gemaakt door allerlei schrijfsels in Adventistische en Sabbatsvierende kringen. Constantijn heeft via de wet voor zijn rijk ingesteld, wat al de praktijk was. Hij heeft dit echter wel uitgebreid, want in de vroege kerk kwam men zondags voor zonsopgang samen, en werkte men daarna.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De Zondag

Bericht door ejvl »

J.C. Philpot schreef:De NT gemeente kwam al samen op de opstandingsdag van Christus, dus dit is niet door de keizer ingesteld. Dat is een verkeerde weergave van de geschiedenis-feiten, populair gemaakt door allerlei schrijfsels in Adventistische en Sabbatsvierende kringen. Constantijn heeft via de wet voor zijn rijk ingesteld, wat al de praktijk was. Hij heeft dit echter wel uitgebreid, want in de vroege kerk kwam men zondags voor zonsopgang samen, en werkte men daarna.
De zondag als rustdag, is wel door de keizer ingesteld, echter niet specifiek de samenkomsten inderdaad, dat was al veel eerder maar wel dat de zondag een rustdag is waar niet gewerkt hoeft te worden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De Zondag

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
Jantje schreef:Ik heb optie 1, 3 en 5 aangekruist.
Bedankt, ik koos 2, 4 en 6
Ik 2, 3 en 5.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De Zondag

Bericht door Hollander »

Ik heb optie 1, 3 en 5 aangekruist.
En bij 5 de kanttekening dat er beroepen zijn waarvan ik geloof dat deze geoorloofd zijn.
Laatst gewijzigd door Hollander op 28 sep 2019, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De Zondag

Bericht door Valcke »

De zondag werd door de eerste christenen reeds gehouden als dag van samenkomst. De dag van de opstanding, een week later, Joh. 20, en ook in de gemeenten van de heidenen, Hand. 20:6,7, enz. Deze dag werd de Heer-dag genoemd naar Christus, Openb. 1:10. Het is daarom Christus’ en Gods inzetting.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De Zondag

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:De zondag werd door de eerste christenen reeds gehouden als dag van samenkomst. De dag van de opstanding, een week later, Joh. 20, en ook in de gemeenten van de heidenen, Hand. 20:6,7, enz. Deze dag werd de Heer-dag genoemd naar Christus, Openb. 1:10. Het is daarom Christus’ en Gods inzetting.
Maar klopt het wel dat de eerste christenen daarna aan het werk gingen en pas na de instelling van de keizer de zondag als rustdag hielden? Of is dit historisch niet juist?
Overigens vind ik ook dat de zondag een instelling van de Heere is maar ik ben wel benieuwd naar de historie en geschiedenis.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: De Zondag

Bericht door Valcke »

ejvl schreef:
Valcke schreef:De zondag werd door de eerste christenen reeds gehouden als dag van samenkomst. De dag van de opstanding, een week later, Joh. 20, en ook in de gemeenten van de heidenen, Hand. 20:6,7, enz. Deze dag werd de Heer-dag genoemd naar Christus, Openb. 1:10. Het is daarom Christus’ en Gods inzetting.
Maar klopt het wel dat de eerste christenen daarna aan het werk gingen en pas na de instelling van de keizer de zondag als rustdag hielden? Of is dit historisch niet juist?
Overigens vind ik ook dat de zondag een instelling van de Heere is maar ik ben wel benieuwd naar de historie en geschiedenis.
Dat er niet gewerkt werd, is wellicht niet meteen zo geweest, zeker niet voor het dienstvolk. Maar het werd daarna mogelijk en ten slotte werd het ook bevestigd door de wereldlijke overheid. Dat alles vind ik niet zo belangwekkend als het feit dat de dag zelf vanaf de eerste tijden onderhouden is als dag van samenkomst.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De Zondag

Bericht door parsifal »

2,3 en 6 voor mij. Ik zie werkelijk geen enkele Bijbelse grond om zondag als Sabbat te zien. Wel als dag door de Heere apart gezet, als eerste of als achtste dag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Zondag

Bericht door Hendrikus »

Arja schreef:Ik ben bezig met een onderzoekje en wil er achter komen hoe wij vandaag de dag (2019) over de zondag denken als christenen. Doe je mee?
Sinds 1954 schrijven we zondag niet meer met een hoofdletter (behalve als het de naam van die dominee is)
https://onzetaal.nl/taaladvies/oktober-october/
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Zondag

Bericht door Arja »

Hendrikus schreef:
Arja schreef:Ik ben bezig met een onderzoekje en wil er achter komen hoe wij vandaag de dag (2019) over de zondag denken als christenen. Doe je mee?
Sinds 1954 schrijven we zondag niet meer met een hoofdletter (behalve als het de naam van die dominee is)
https://onzetaal.nl/taaladvies/oktober-october/
Dat weet ik. Maar ik heb het heel bewust toch gedaan om de aandacht ernaar toe te trekken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Zondag

Bericht door Hendrikus »

Arja schreef:
Hendrikus schreef:
Arja schreef:Ik ben bezig met een onderzoekje en wil er achter komen hoe wij vandaag de dag (2019) over de zondag denken als christenen. Doe je mee?
Sinds 1954 schrijven we zondag niet meer met een hoofdletter (behalve als het de naam van die dominee is)
https://onzetaal.nl/taaladvies/oktober-october/
Dat weet ik. Maar ik heb het heel bewust toch gedaan om de aandacht ernaar toe te trekken.
aha, zoals de schilder die een bordje ophangt met NADT :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie