Is het dan wel goed dat wij de zaterdag als vrije dag hebben genomen ?
6 dagen werken 1 dag rust...
De Zondag
Re: De Zondag
Ja das een goede vraagGeytenbeekje schreef:Is het dan wel goed dat wij de zaterdag als vrije dag hebben genomen ?
6 dagen werken 1 dag rust...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- J.C. Philpot
- Berichten: 8968
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: De Zondag
Ik lees zojuist in de Institutie dat Calvijn erkent dat hij verder gaat dan de kerkvaders uit de vroege kerk, die het sabbatsgebod slechts als schaduw zagen die niet op ons van toepassing is. Calvijn gaat verder, en ziet bepaalde aspecten van de sabbath (het samenkomen rond het Woord en het uitrusten) die hij ook overneemt van de Sabbath, hoewel hij tegen een wettisch en slaafs houden van de Joodse sabbath op de zondag is. De Nadere Reformatie en de Puriteinen nemen wel het hele Joodse Sabbatsgebod over op de zondag.
https://www.gerritveldman.nl/2-8-31-de- ... s-vervuld/
https://www.gerritveldman.nl/2-8-32-de- ... or-altijd/
Ik kan dan niet goed begrijpen waarom de vroege kerk niet zo ver ging als Calvijn. Hebben ze dan gedwaald? Terwijl ze dichter bij het onderwijs van de apostelen stonden.
Na de uitleg in dit topic (oa van de sabbath als scheppingsorde) kan ik ook de opvatting van Calvijn en de Puriteinen goed begrijpen, al denk ik dat ik me het meest in de visie van Calvijn kan vinden.
Dank voor je reactie, Valcke. Ik heb weer wat om over na te denken.
https://www.gerritveldman.nl/2-8-31-de- ... s-vervuld/
https://www.gerritveldman.nl/2-8-32-de- ... or-altijd/
Ik kan dan niet goed begrijpen waarom de vroege kerk niet zo ver ging als Calvijn. Hebben ze dan gedwaald? Terwijl ze dichter bij het onderwijs van de apostelen stonden.
Na de uitleg in dit topic (oa van de sabbath als scheppingsorde) kan ik ook de opvatting van Calvijn en de Puriteinen goed begrijpen, al denk ik dat ik me het meest in de visie van Calvijn kan vinden.
Dank voor je reactie, Valcke. Ik heb weer wat om over na te denken.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 sep 2019, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
- Berichten: 8968
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: De Zondag
Het werken in Israel, vond meestal gewoon rond huis plaats. Als wij zaterdags boodschappen, het huishouden en klussen doen, dan is dat vanuit dat oogpunt ook werk.Geytenbeekje schreef:Is het dan wel goed dat wij de zaterdag als vrije dag hebben genomen ?
6 dagen werken 1 dag rust...
Verder denk ik niet dat de bedoeling van het gebod is dat je 6 dagen moet werken, maar dat de bedoeling van het gebod zich richt op die 7e dag.
Maar bij de invoering van de zaterdag als vrije dag is het argument dat jij aanvoert hier inderdaad tegenin gebracht. Het is iets om over na te denken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: De Zondag
Dat is waar. Maar hij was de christenen wel goed gezind. Op zijn sterfbed liet hij zich zelfs dopen.Geytenbeekje schreef:Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag isJ.C. Philpot schreef:God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Ik schrok van zijn houding tegen het Jodendom:
1. Hij dwong van het eerste concilie van Nicaea (325 n.C.) een verbod af tegen het vieren van Pesach op 14 nisan, zoals de quartodecimanen deden (Eusebius, Vita Constantinii III.18; Theodoretus, Hilotheos historia I.9).
2. In 329 werd het de Joden verboden christelijke slaven te besnijden (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
3. In 329 werd de doodstraf opgelegd aan hen die zich bekeerden tot het Jodendom. Joden die daarentegen tot het christendom overgingen kregen rechterlijke bescherming (nl. tegen het fanatisme van de Joodse gemeenschap).
4. In 335 werd een bevelschrift uitgevaardigd dat huwelijken tussen Joden en christenen verbood, en de doodstraf oplegde aan iedere Jood die dit bevelschrift overtrad (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
5. In 335 werd het Joden verboden om christelijke slaven te kopen of te besnijden (Constantine to Felix; Constitutio Sirmondianis No. 4; 21/10/335), in beide gevallen moesten deze slaven vrijgelaten worden.
6. Bijeenkomsten voor religieuze diensten werden beperkt, maar het werd Joden toegestaan jaarlijks Jeruzalem binnen te gaan op Tisha B'Av, waarop onder andere de verwoesting van de tempel in 70 n.C. (aan het einde van de Joodse Oorlog) wordt herdacht.
Opmerkelijk is de vijandige taal van verschillende van bovengenoemde wetten, waarin het Jodendom wordt aangeduid als een smadelijke secte ("secta nefaria") of als een bestiale sekte ("secta feralis"). Constantijn verving de sabbat door de zondag. In 321 maakte Constantijn de zondag bij wet tot algemene rustdag, echter pas tijdens het concilie van Laodicea in 367 n.C. werd de zondag als officiële rustdag bepaald in plaats van de sabbat. Bron: Bijbelaantekeningen
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: De Zondag
Ik denk dat de verschillende verbondsbeschouwingen invloed hebben gehad op de visie wat de toekomst van Israël betreft. En ook op de invulling en gedachten over de zondag en sabbat. Ik kan me vinden in wat Da Costa zegt (over Calvijn).J.C. Philpot schreef:Ik lees zojuist in de Institutie dat Calvijn erkent dat hij verder gaat dan de kerkvaders uit de vroege kerk, die het sabbatsgebod slechts als schaduw zagen die niet op ons van toepassing is. Calvijn gaat verder, en ziet bepaalde aspecten van de sabbath (het samenkomen rond het Woord en het uitrusten) die hij ook overneemt van de Sabbath, hoewel hij tegen een wettisch en slaafs houden van de Joodse sabbath op de zondag is. De Nadere Reformatie en de Puriteinen nemen wel het hele Joodse Sabbatsgebod over op de zondag.
https://www.gerritveldman.nl/2-8-31-de- ... s-vervuld/
https://www.gerritveldman.nl/2-8-32-de- ... or-altijd/
Ik kan dan niet goed begrijpen waarom de vroege kerk niet zo ver ging als Calvijn. Hebben ze dan gedwaald? Terwijl ze dichter bij het onderwijs van de apostelen stonden.
Na de uitleg in dit topic (oa van de sabbath als scheppingsorde) kan ik ook de opvatting van Calvijn en de Puriteinen goed begrijpen, al denk ik dat ik me het meest in de visie van Calvijn kan vinden.
Dank voor je reactie, Valcke. Ik heb weer wat om over na te denken.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: De Zondag
Zacharias Ursinus schrijft dat God niet al het werk verbiedt, maar alleen dienstwerken. Dat zijn werken die de dienst van God en het gebruik van de kerkdienst verhinderen (Zacharias Ursinus, Het Schatboek deel 2, blz. 330).
Ik begrijp niet waarom Urisinus de sabbat helemaal op de zondag overzet. Met gebruik van die teksten uit Leviticus. Maar misschien kom er achter wanneer ik verder lees.
Ik begrijp niet waarom Urisinus de sabbat helemaal op de zondag overzet. Met gebruik van die teksten uit Leviticus. Maar misschien kom er achter wanneer ik verder lees.
Re: De Zondag
Dat Constantijn de sabbat verving door de zondag is toch echt onzin. Het is hier al eerder genoemd.Arja schreef:Dat is waar. Maar hij was de christenen wel goed gezind. Op zijn sterfbed liet hij zich zelfs dopen.Geytenbeekje schreef:Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag isJ.C. Philpot schreef:God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Ik schrok van zijn houding tegen het Jodendom:
1. Hij dwong van het eerste concilie van Nicaea (325 n.C.) een verbod af tegen het vieren van Pesach op 14 nisan, zoals de quartodecimanen deden (Eusebius, Vita Constantinii III.18; Theodoretus, Hilotheos historia I.9).
2. In 329 werd het de Joden verboden christelijke slaven te besnijden (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
3. In 329 werd de doodstraf opgelegd aan hen die zich bekeerden tot het Jodendom. Joden die daarentegen tot het christendom overgingen kregen rechterlijke bescherming (nl. tegen het fanatisme van de Joodse gemeenschap).
4. In 335 werd een bevelschrift uitgevaardigd dat huwelijken tussen Joden en christenen verbood, en de doodstraf oplegde aan iedere Jood die dit bevelschrift overtrad (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
5. In 335 werd het Joden verboden om christelijke slaven te kopen of te besnijden (Constantine to Felix; Constitutio Sirmondianis No. 4; 21/10/335), in beide gevallen moesten deze slaven vrijgelaten worden.
6. Bijeenkomsten voor religieuze diensten werden beperkt, maar het werd Joden toegestaan jaarlijks Jeruzalem binnen te gaan op Tisha B'Av, waarop onder andere de verwoesting van de tempel in 70 n.C. (aan het einde van de Joodse Oorlog) wordt herdacht.
Opmerkelijk is de vijandige taal van verschillende van bovengenoemde wetten, waarin het Jodendom wordt aangeduid als een smadelijke secte ("secta nefaria") of als een bestiale sekte ("secta feralis"). Constantijn verving de sabbat door de zondag. In 321 maakte Constantijn de zondag bij wet tot algemene rustdag, echter pas tijdens het concilie van Laodicea in 367 n.C. werd de zondag als officiële rustdag bepaald in plaats van de sabbat. Bron: Bijbelaantekeningen
Re: De Zondag
Wat ik bijzonder vind, is dat de Heere Jezus alle geboden herhaalt (zoals bij de rijke jongeling) en een verdieping in de Bergrede van de geboden geeft, maar dat Hij de sabbat niet als gebod noemt. Of vergis ik mij? Wat zou dat betekenen?
Fides Quaerens Intellectum
Re: De Zondag
Alleen de geboden van de tweede tafel noemt de Heere Jezus.Anselmus schreef:Wat ik bijzonder vind, is dat de Heere Jezus alle geboden herhaalt (zoals bij de rijke jongeling) en een verdieping in de Bergrede van de geboden geeft, maar dat Hij de sabbat niet als gebod noemt. Of vergis ik mij? Wat zou dat betekenen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?