De Zondag

Hoe zie jij de zondag?

De zondag is een vervanging van de sabbat, bestemd voor gebed en eredienst
15
16%
De zondag is geen vervanging van de sabbat maar ik zet de dag wel apart voor de Heere en Zijn dienst
20
21%
De zondag is door God ingesteld
18
19%
De zondag is door de keizer ingesteld
9
9%
Op zondag geldt het werkverbod van de sabbat
16
17%
Ik kies er voor om niet te werken op zondag hoewel ik me niet gebonden voel aan een werkverbod
14
15%
Ik vier beide: sabbat en zondag
2
2%
Ik weet het niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 95

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

Is het dan wel goed dat wij de zaterdag als vrije dag hebben genomen ?
6 dagen werken 1 dag rust...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Zondag

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Is het dan wel goed dat wij de zaterdag als vrije dag hebben genomen ?
6 dagen werken 1 dag rust...
Ja das een goede vraag
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees zojuist in de Institutie dat Calvijn erkent dat hij verder gaat dan de kerkvaders uit de vroege kerk, die het sabbatsgebod slechts als schaduw zagen die niet op ons van toepassing is. Calvijn gaat verder, en ziet bepaalde aspecten van de sabbath (het samenkomen rond het Woord en het uitrusten) die hij ook overneemt van de Sabbath, hoewel hij tegen een wettisch en slaafs houden van de Joodse sabbath op de zondag is. De Nadere Reformatie en de Puriteinen nemen wel het hele Joodse Sabbatsgebod over op de zondag.

https://www.gerritveldman.nl/2-8-31-de- ... s-vervuld/
https://www.gerritveldman.nl/2-8-32-de- ... or-altijd/

Ik kan dan niet goed begrijpen waarom de vroege kerk niet zo ver ging als Calvijn. Hebben ze dan gedwaald? Terwijl ze dichter bij het onderwijs van de apostelen stonden.

Na de uitleg in dit topic (oa van de sabbath als scheppingsorde) kan ik ook de opvatting van Calvijn en de Puriteinen goed begrijpen, al denk ik dat ik me het meest in de visie van Calvijn kan vinden.

Dank voor je reactie, Valcke. Ik heb weer wat om over na te denken.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 sep 2019, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Is het dan wel goed dat wij de zaterdag als vrije dag hebben genomen ?
6 dagen werken 1 dag rust...
Het werken in Israel, vond meestal gewoon rond huis plaats. Als wij zaterdags boodschappen, het huishouden en klussen doen, dan is dat vanuit dat oogpunt ook werk.

Verder denk ik niet dat de bedoeling van het gebod is dat je 6 dagen moet werken, maar dat de bedoeling van het gebod zich richt op die 7e dag.

Maar bij de invoering van de zaterdag als vrije dag is het argument dat jij aanvoert hier inderdaad tegenin gebracht. Het is iets om over na te denken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Zondag

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag is
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Dat is waar. Maar hij was de christenen wel goed gezind. Op zijn sterfbed liet hij zich zelfs dopen.
Ik schrok van zijn houding tegen het Jodendom:


1. Hij dwong van het eerste concilie van Nicaea (325 n.C.) een verbod af tegen het vieren van Pesach op 14 nisan, zoals de quartodecimanen deden (Eusebius, Vita Constantinii III.18; Theodoretus, Hilotheos historia I.9).
2. In 329 werd het de Joden verboden christelijke slaven te besnijden (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
3. In 329 werd de doodstraf opgelegd aan hen die zich bekeerden tot het Jodendom. Joden die daarentegen tot het christendom overgingen kregen rechterlijke bescherming (nl. tegen het fanatisme van de Joodse gemeenschap).
4. In 335 werd een bevelschrift uitgevaardigd dat huwelijken tussen Joden en christenen verbood, en de doodstraf oplegde aan iedere Jood die dit bevelschrift overtrad (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
5. In 335 werd het Joden verboden om christelijke slaven te kopen of te besnijden (Constantine to Felix; Constitutio Sirmondianis No. 4; 21/10/335), in beide gevallen moesten deze slaven vrijgelaten worden.
6. Bijeenkomsten voor religieuze diensten werden beperkt, maar het werd Joden toegestaan jaarlijks Jeruzalem binnen te gaan op Tisha B'Av, waarop onder andere de verwoesting van de tempel in 70 n.C. (aan het einde van de Joodse Oorlog) wordt herdacht.

Opmerkelijk is de vijandige taal van verschillende van bovengenoemde wetten, waarin het Jodendom wordt aangeduid als een smadelijke secte ("secta nefaria") of als een bestiale sekte ("secta feralis"). Constantijn verving de sabbat door de zondag. In 321 maakte Constantijn de zondag bij wet tot algemene rustdag, echter pas tijdens het concilie van Laodicea in 367 n.C. werd de zondag als officiële rustdag bepaald in plaats van de sabbat. Bron: Bijbelaantekeningen
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Zondag

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:Ik lees zojuist in de Institutie dat Calvijn erkent dat hij verder gaat dan de kerkvaders uit de vroege kerk, die het sabbatsgebod slechts als schaduw zagen die niet op ons van toepassing is. Calvijn gaat verder, en ziet bepaalde aspecten van de sabbath (het samenkomen rond het Woord en het uitrusten) die hij ook overneemt van de Sabbath, hoewel hij tegen een wettisch en slaafs houden van de Joodse sabbath op de zondag is. De Nadere Reformatie en de Puriteinen nemen wel het hele Joodse Sabbatsgebod over op de zondag.

https://www.gerritveldman.nl/2-8-31-de- ... s-vervuld/
https://www.gerritveldman.nl/2-8-32-de- ... or-altijd/

Ik kan dan niet goed begrijpen waarom de vroege kerk niet zo ver ging als Calvijn. Hebben ze dan gedwaald? Terwijl ze dichter bij het onderwijs van de apostelen stonden.

Na de uitleg in dit topic (oa van de sabbath als scheppingsorde) kan ik ook de opvatting van Calvijn en de Puriteinen goed begrijpen, al denk ik dat ik me het meest in de visie van Calvijn kan vinden.

Dank voor je reactie, Valcke. Ik heb weer wat om over na te denken.
Ik denk dat de verschillende verbondsbeschouwingen invloed hebben gehad op de visie wat de toekomst van Israël betreft. En ook op de invulling en gedachten over de zondag en sabbat. Ik kan me vinden in wat Da Costa zegt (over Calvijn).
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De Zondag

Bericht door Susan »

Zacharias Ursinus schrijft dat God niet al het werk verbiedt, maar alleen dienstwerken. Dat zijn werken die de dienst van God en het gebruik van de kerkdienst verhinderen (Zacharias Ursinus, Het Schatboek deel 2, blz. 330).

Ik begrijp niet waarom Urisinus de sabbat helemaal op de zondag overzet. Met gebruik van die teksten uit Leviticus. :oO Maar misschien kom er achter wanneer ik verder lees.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De Zondag

Bericht door Valcke »

Arja schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het opgelegd is door een keizer, zou je dat dan wel moeten volgen ?
We moeten Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen ook al hebben de mensen goede bedoelingen
God verplicht on toch niet om op zondag te werken? Dus op welke wijze geld dan dat je God meer moet gehoorzamen als de keizer, als de keizer bepaalt dat er niet gewerkt mag worden op de dag dat christenen al eeuwen samenkomen?
Stel dat de sabbat toch op zaterdag is, maar Constatijn beaalt dat het op een zondag is
Dan is dat toch iets van hem ipv God ?
Dat is waar. Maar hij was de christenen wel goed gezind. Op zijn sterfbed liet hij zich zelfs dopen.
Ik schrok van zijn houding tegen het Jodendom:


1. Hij dwong van het eerste concilie van Nicaea (325 n.C.) een verbod af tegen het vieren van Pesach op 14 nisan, zoals de quartodecimanen deden (Eusebius, Vita Constantinii III.18; Theodoretus, Hilotheos historia I.9).
2. In 329 werd het de Joden verboden christelijke slaven te besnijden (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
3. In 329 werd de doodstraf opgelegd aan hen die zich bekeerden tot het Jodendom. Joden die daarentegen tot het christendom overgingen kregen rechterlijke bescherming (nl. tegen het fanatisme van de Joodse gemeenschap).
4. In 335 werd een bevelschrift uitgevaardigd dat huwelijken tussen Joden en christenen verbood, en de doodstraf oplegde aan iedere Jood die dit bevelschrift overtrad (Forged Canons of Nicaea, Canon XIII, Arabian Collection; Mansi, II, p. 969).
5. In 335 werd het Joden verboden om christelijke slaven te kopen of te besnijden (Constantine to Felix; Constitutio Sirmondianis No. 4; 21/10/335), in beide gevallen moesten deze slaven vrijgelaten worden.
6. Bijeenkomsten voor religieuze diensten werden beperkt, maar het werd Joden toegestaan jaarlijks Jeruzalem binnen te gaan op Tisha B'Av, waarop onder andere de verwoesting van de tempel in 70 n.C. (aan het einde van de Joodse Oorlog) wordt herdacht.

Opmerkelijk is de vijandige taal van verschillende van bovengenoemde wetten, waarin het Jodendom wordt aangeduid als een smadelijke secte ("secta nefaria") of als een bestiale sekte ("secta feralis"). Constantijn verving de sabbat door de zondag. In 321 maakte Constantijn de zondag bij wet tot algemene rustdag, echter pas tijdens het concilie van Laodicea in 367 n.C. werd de zondag als officiële rustdag bepaald in plaats van de sabbat. Bron: Bijbelaantekeningen
Dat Constantijn de sabbat verving door de zondag is toch echt onzin. Het is hier al eerder genoemd.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: De Zondag

Bericht door Anselmus »

Wat ik bijzonder vind, is dat de Heere Jezus alle geboden herhaalt (zoals bij de rijke jongeling) en een verdieping in de Bergrede van de geboden geeft, maar dat Hij de sabbat niet als gebod noemt. Of vergis ik mij? Wat zou dat betekenen?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Zondag

Bericht door samanthi »

Anselmus schreef:Wat ik bijzonder vind, is dat de Heere Jezus alle geboden herhaalt (zoals bij de rijke jongeling) en een verdieping in de Bergrede van de geboden geeft, maar dat Hij de sabbat niet als gebod noemt. Of vergis ik mij? Wat zou dat betekenen?
Alleen de geboden van de tweede tafel noemt de Heere Jezus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De Zondag

Bericht door Arja »

Dank je wel iedereen die meedeed!
Plaats reactie