Druk op 'klassieke' christenen

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door -DIA- »

"Druk op klassieke christenen neemt toe."
De voorgeschiedenis weten we, of kunnen we weten. Wat denkt het forum van deze ontwikkelingen?
https://www.rd.nl/kerk-religie/druk-op- ... -1.1590397

Om te beginnen de vraag: Wat verstaan we onder 'klassieke christenen'? Dat kan heel veel verschil maken.

Ik zal eerlijk zijn dat ik de druk zelf ook ervaar. Ligt het aan mij, ben ik te verstard of moet je dan je geweten geweld aan doen?
Wat doen medeforummers die dit voelen? Achten we het blijven in hetgeen we geleerd hebben achterhaald?
Of wordt het niet gevoeld? Wellicht ook niet. Ik ben wel wat benieuwd naar reacties.

Ik geloof dat we leven in de tijdsgewricht waar we als we ons niet aanpassen om meegaand zijn meer en meer onder druk konen te staan. Steeds vaker moeten we doen, laten, uitspraken (niet de verouderder taal!) en begrippen uitleggen.
En wat we al veel hebben opgemerkt: De druk komt meest uit christelijke kringen, die anders zijn gaan denken.
Wellicht onbewust. Dat zeg ik er ook bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door samanthi »

Mijn ervaring is dat zodra je over de Heere Jezus begint je de meeste tegenstand krijgt, zowel bij links als bij rechts. Ook in de wereld kunnen ze nog wel met "religieuze principes" nog wel uit de voeten, maar met de Heere Jezus niet!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Hollander »

Ik geloof niet zo dat ons christelijk geloof meer onder druk staat dan voorheen. Als dat namelijk zo zou zijn, zou de lauwheid onder het christendom een stuk kleiner zijn.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Zeeuw »

Ik denk dat de druk veel groter zou zijn als de 'klassieke Christenen' zich minder makkelijk bij ontwikkelingen zouden neerleggen, meer zouden getuigen en zich minder bezig zouden houden met intern geneuzel op de vierkante millimeter.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Susan »

Ik denk dat de 5 sola's van de reformatie tegenwoordig meer geweld aan gedaan wordt dan bijvoorbeeld 100 jaar terug. De druk op christenen is echt veel groter.

PS. Ik kan het artikel niet lezen dus schrijf wat ik denk (klassiek christen zijn heeft toch alles te maken met de 5 sola's?).
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Hollander »

Susan schreef:De druk op christenen is echt veel groter.
Van buitenaf of van binnenuit?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Susan »

Hollander schreef:
Susan schreef:De druk op christenen is echt veel groter.
Van buitenaf of van binnenuit?
In Europa komt de druk van binnenuit èn van buitenaf. Check de media, dan bespeur je een toenemende onverdraagzaamheid jegens alles wat klassiek christelijk is.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Hollander »

Susan schreef:
Hollander schreef:
Susan schreef:De druk op christenen is echt veel groter.
Van buitenaf of van binnenuit?
In Europa komt de druk van binnenuit èn van buitenaf. Check de media, dan bespeur je een toenemende onverdraagzaamheid jegens alles wat klassiek christelijk is.
Druk op de verworven rechten inderdaad en diverse uitingen van de christelijke subcuktuur. Maar druk op het christelijk geloof? Ik zie niet in waarin dat nu meer zou zijn dan vroeger.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Susan »

Hollander schreef:
Susan schreef:
Hollander schreef:
Susan schreef:De druk op christenen is echt veel groter.
Van buitenaf of van binnenuit?
In Europa komt de druk van binnenuit èn van buitenaf. Check de media, dan bespeur je een toenemende onverdraagzaamheid jegens alles wat klassiek christelijk is.
Druk op de verworven rechten inderdaad en diverse uitingen van de christelijke subcuktuur. Maar druk op het christelijk geloof? Ik zie niet in waarin dat nu meer zou zijn dan vroeger.
We moeten voorbereid zijn op bespotting en maatschappelijke druk als christen. De bereidheid om echt rekening te houden met principiële bezwaren van klassieke christenen is niet zo groot. Of vallen principiële zaken onder kopje subcultuur?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Hollander »

Susan schreef:We moeten voorbereid zijn op bespotting en maatschappelijke druk als christen.
Zeker, helemaal eens. Maar is dat meer dan vroeger?
De bereidheid om echt rekening te houden met principiële bezwaren van klassieke christenen is niet zo groot. Of vallen principiële zaken onder kopje subcultuur?
Inderdaad vind ik veel principiële zaken vallen onder het kopje subcultuur. Dat is geen druk, althans zo zie ik dat niet. Het verdrukt ons als christenen niet, ons geloof. Wel kan dat voor veel pijn zorgen over de onbijbelse koers die Nederland vaart. Maar druk?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Susan »

Hollander schreef:
Susan schreef:We moeten voorbereid zijn op bespotting en maatschappelijke druk als christen.
Zeker, helemaal eens. Maar is dat meer dan vroeger?
De bereidheid om echt rekening te houden met principiële bezwaren van klassieke christenen is niet zo groot. Of vallen principiële zaken onder kopje subcultuur?
Inderdaad vind ik veel principiële zaken vallen onder het kopje subcultuur. Dat is geen druk, althans zo zie ik dat niet. Het verdrukt ons als christenen niet, ons geloof. Wel kan dat voor veel pijn zorgen over de onbijbelse koers die Nederland vaart. Maar druk?
Druk is toch iets anders dan verdrukking?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door Hollander »

Susan schreef:
Hollander schreef:
Susan schreef:We moeten voorbereid zijn op bespotting en maatschappelijke druk als christen.
Zeker, helemaal eens. Maar is dat meer dan vroeger?
De bereidheid om echt rekening te houden met principiële bezwaren van klassieke christenen is niet zo groot. Of vallen principiële zaken onder kopje subcultuur?
Inderdaad vind ik veel principiële zaken vallen onder het kopje subcultuur. Dat is geen druk, althans zo zie ik dat niet. Het verdrukt ons als christenen niet, ons geloof. Wel kan dat voor veel pijn zorgen over de onbijbelse koers die Nederland vaart. Maar druk?
Druk is toch iets anders dan verdrukking?
Het gaat allebei over moeilijke omstandigheden of een toestand waarin iemand niet tot zijn recht komt door tegenwerking. Het 'klassieke' christendom wordt wel meer geschoven tot achter de voordeur, weg uit de samenleving. Maar raakt het 'ons' wezenlijk? Ik denk dat dit over het algemeen nog heel veel meevalt en zeker niet meer is dan vroeger, daar ging het namelijk over. Tegelijkertijd benijd ik christenen niet die hun rug recht proberen te houden m.b.t. de zondagsrust, terwijl de baas van hen vraagt (of eist) op zondag te werken. Dan begint wel de druk.
Voor de rest denk ik dat doorsnee gesproken 'ons' christendom in Nederland een zeer bevoorrechte positie heeft. Weleens zo bevoorrecht dat ik mij eerder nog zorgen maak over de berusting op de verworven (christelijke) rechten.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door -DIA- »

Laten er in dit verband ook niet vergeten dat mensen die de kerk verlaten soms zeer venijnig zijn op mensen die blijven. Men kan soms de wrevel als het ware voelen. Dat is vaak (misschien niet zo bewust) een teken dat het geweten nog niet helemaal ongevoelig is.
Vaak wordt (en terecht!) gezegd, dat de bitterste vijanden van de kerk, uit de kerk afkomstig zijn. Een kerk die zij moedwillig, staande naar meer vrijheid of de knellende band willende ontrukken, verlieten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Laten er in dit verband ook niet vergeten dat mensen die de kerk verlaten soms zeer venijnig zijn op mensen die blijven. Men kan soms de wrevel als het ware voelen. Dat is vaak (misschien niet zo bewust) een teken dat het geweten nog niet helemaal ongevoelig is.
Vaak wordt (en terecht!) gezegd, dat de bitterste vijanden van de kerk, uit de kerk afkomstig zijn. Een kerk die zij moedwillig, staande naar meer vrijheid of de knellende band willende ontrukken, verlieten.
Andersom gebeurt ook hoor.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Druk op 'klassieke' christenen

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Laten er in dit verband ook niet vergeten dat mensen die de kerk verlaten soms zeer venijnig zijn op mensen die blijven. Men kan soms de wrevel als het ware voelen. Dat is vaak (misschien niet zo bewust) een teken dat het geweten nog niet helemaal ongevoelig is.
Vaak wordt (en terecht!) gezegd, dat de bitterste vijanden van de kerk, uit de kerk afkomstig zijn. Een kerk die zij moedwillig, staande naar meer vrijheid of de knellende band willende ontrukken, verlieten.
Andersom gebeurt ook hoor.
Dat wordt dan een onleefbare samenleving.
Het is ook waar: Er zal een volk zijn dat alleen zal wonen.
Dat hoeven we niet te zoeken, dat gebeurt vanzelf wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie