Theologen uiten kritiek op boek met bijna geen vrouwen en willen hun bijdrage intrekken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Theologen uiten kritiek op boek met bijna geen vrouwen en willen hun bijdrage intrekken

Bericht door Van Ewijk »

Mijn overweging: Is de theologie nu ook al aan de moderne tendensen onderhevig?
In hoeverre gaat het nog om de inhoud?
Diverse auteurs willen hun bijdrage aan het in september te verschijnen boek Spirituele oecumene intrekken. Reden: van de vijftig bijdragen zijn er maar twee geschreven door een vrouw. De samenstellers van de bundel reageerden maandag afhoudend op de kritiek.

'Kijk eens', schreef dominee Margriet Gosker vrijdag op Facebook. Ze sprak vervolgens tientallen vrouwelijke theologen aan. 'Een nieuw boek over oecumene. Zijn jullie blij?'

Ze plaatste er de flyer bij over Spirituele oecumene, een boek onder redactie van Herman Speelman en Klaas van der Zwaag, te verschijnen op 28 september bij Labarum Academic (de wetenschappelijke poot van reformatorische uitgeverij De Banier). Van de vijftig auteurs zijn er slechts twee vrouw - en van een van die vrouwen is de naam ook nog eens verkeerd gespeld. Op het symposium bij de presentatie, geleid door Andries Knevel, is zelfs geen van de sprekers vrouw.

Op Goskers bericht volgden veel boze reacties. 'Ongelooflijk!', schrijft ­dominee Idelette Otten. 'Een kans ­gemist', vindt haar collega Rebecca Onderstal. 'Ik word hier zo droevig van', zegt Saskia van Meggelen, preses van de Protestantse Kerk in ­Nederland, op Twitter. Ze spreekt daar ook haar voorganger Gerrit de Fijter en dominee Sjaak van 't Kruis aan - die aan de bundel bijdroegen.

Zaterdag gaat theoloog Peter-Ben Smit een stapje verder met een oproep tot een soort van boycot, gericht aan de auteurs. 'Houd je bijdrage ­tegen, collega's, en zorg zo voor een échte spirituele impuls voor de oecumene.' Smit vindt dit 'omdat de oecumene sinds jaar en dag waarde hecht aan diversiteit van stemmen'.

'mijn oprechte excuses'

Smits oproep is succesvol. Samuel Lee, feministisch theoloog en een van de vijftig auteurs, trekt zijn bijdrage in. Hij roept op de bundel nu nog niet uit te brengen en eerst vrouwelijke theologen te vragen alsnog een bijdrage te schrijven. 'Tot slot bied ik mijn oprechte excuses aan, aan mijn zuster-theologen, academici, voorgangers, lekenleiders en alle vrouwelijke leden van het lichaam van Christus, voor mijn persoonlijke ­nalatigheid.'

Ook Martien Brinkman en Leo ­Koffeman, twee andere auteurs, geven onder Smits bericht aan hun artikel te willen inruilen voor een bijdrage van een vrouw. Ze schrijven dat ze de eenzijdige samenstelling aanvankelijk niet hadden opgemerkt.

Maandag kwamen samenstellers Klaas van der Zwaag (journalist bij hetReformatorisch Dagblad) en Herman Speelman (onderzoeker aan de Theologische Universiteit Kampen) met een kort statement. Ze willen 'de goede naam van geen enkele man of vrouw tekort doen noch bepaalde groepen christenen of van andere spirituele stromingen aantasten', melden ze, om te besluiten met 'in Christus verbonden'. Ze gaan daarbij niet in op de geleverde kritiek en laten niet blijken dat ze van plan zijn hun opzet aan te passen. Ook de presentatie, met zeven mannelijke sprekers, gaat ongewijzigd door.


Bron: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/theolog ... 9658.lynkx
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 30 aug 2019, 19:03, 3 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Theologen hebben kritiek op "vrouwlloos" boek en willen hun bijdrage intrekken

Bericht door J.C. Philpot »

Als dat de rede is om zich terig te trekken, zal dit terugtrekken waarschijnlijk de inhoud van het boek ten goede komen.

Als ze consequent zijn, zouden ze de bijbel ook aan de kant leggen. Ook door mannen geschreven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Theologen hebben kritiek op "vrouwlloos" boek en willen hun bijdrage intrekken

Bericht door Zonnebloem »

J.C. Philpot schreef:Als dat de rede is om zich terig te trekken, zal dit terugtrekken waarschijnlijk de inhoud van het boek ten goede komen.

Als ze consequent zijn, zouden ze de bijbel ook aan de kant leggen. Ook door mannen geschreven.
Dat er maar twee vrouwen gevraagd zijn en de andere deskundige vrouwen van de waslijst niet, is geen bewuste actie. Gewoon een blinde vlek, denk ik. Iemand als Margriet Gosker zou toch wel een plekje moeten hebben in dit boek over oecemene. Ze heeft er veel over geschreven.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Theologen uiten kritiek op boek met bijna geen vrouwen en willen hun bijdrage intrekken

Bericht door DDD »

Maar is onbewuste onbekwaamheid minder erg dan bewuste onbekwaamheid, als het om zoiets gaat? Dat vind ik niet.

Als je als reformatorische uitgeverij een dergelijk onderwerp wilt behandelen, zorg er dan tenminste voor dat mensen met verstand van zaken zich daarmee belasten.
Plaats reactie