Pagina 1 van 1

Plichtsverzuim (Andrew Gray)

Geplaatst: 29 aug 2019, 15:48
door Arja
Andrew Gray schrijft:

Een christen verzuimt het meest deze drie plichten van de godsdienst:

1. de plicht van zelfonderzoek
2. de plicht van het geloven
3. de zielsverheffende plicht van meditatie

Deze plichten worden zo voortdurend verzuimd, dat het bijna onmogelijk is iemand te overtuigen dat hij ze verwaarloost

Bron: Uit Grote en dierbare beloften (Preek 1), bladzij 23
Ik houd er wat vragen aan over.
a. Hoe zit het met de plicht van zelfonderzoek in de heiligmaking?
b. Hoe mediteren? Is dat biddend Bijbel lezen? Hoezo is het een zielsverheffende plicht?
c. De plicht om te geloven ... de meest verzuimde plicht?

Re: Plichtsverzuim (Andrew Gray)

Geplaatst: 29 aug 2019, 17:06
door Valcke
Arja schreef:
Andrew Gray schrijft:

Een christen verzuimt het meest deze drie plichten van de godsdienst:

1. de plicht van zelfonderzoek
2. de plicht van het geloven
3. de zielsverheffende plicht van meditatie

Deze plichten worden zo voortdurend verzuimd, dat het bijna onmogelijk is iemand te overtuigen dat hij ze verwaarloost

Bron: Uit Grote en dierbare beloften (Preek 1), bladzij 23
Ik houd er wat vragen aan over.
a. Hoe zit het met de plicht van zelfonderzoek in de heiligmaking?
b. Hoe mediteren? Is dat biddend Bijbel lezen? Hoezo is het een zielsverheffende plicht?
c. De plicht om te geloven ... de meest verzuimde plicht?
Even alleen je vraag punt b. Zonder de preek gelezen te hebben: is het mogelijk dat met ‘zielsverheffend’ bedoeld is ‘zielsopheffend’, in de betekenis van zijn ziel opheffen tot God? (Oa Psalm 25:1).

Re: Plichtsverzuim (Andrew Gray)

Geplaatst: 29 aug 2019, 17:09
door Arja
Valcke schreef:
Arja schreef:
Andrew Gray schrijft:

Een christen verzuimt het meest deze drie plichten van de godsdienst:

1. de plicht van zelfonderzoek
2. de plicht van het geloven
3. de zielsverheffende plicht van meditatie

Deze plichten worden zo voortdurend verzuimd, dat het bijna onmogelijk is iemand te overtuigen dat hij ze verwaarloost

Bron: Uit Grote en dierbare beloften (Preek 1), bladzij 23
Ik houd er wat vragen aan over.
a. Hoe zit het met de plicht van zelfonderzoek in de heiligmaking?
b. Hoe mediteren? Is dat biddend Bijbel lezen? Hoezo is het een zielsverheffende plicht?
c. De plicht om te geloven ... de meest verzuimde plicht?
Even alleen je vraag punt b. Zonder de preek gelezen te hebben: is het mogelijk dat met ‘zielsverheffend’ bedoeld is ‘zielsopheffend’, in de betekenis van zijn ziel opheffen tot God? (Oa Psalm 25:1).
Dat zou ook kunnen! Staat er niet maar misschien is het die invulling.

Re: Plichtsverzuim (Andrew Gray)

Geplaatst: 29 aug 2019, 18:08
door Boertje
Ik denk dat er een belangrijk verzuim vergeten wordt, namelijk de Wet praat over een verbod en een gebod. Met name het tweede deel wordt te vaak verzuimd. Ook hier op dit forum.

Re: Plichtsverzuim (Andrew Gray)

Geplaatst: 29 aug 2019, 20:05
door Arja
Boertje schreef:Ik denk dat er een belangrijk verzuim vergeten wordt, namelijk de Wet praat over een verbod en een gebod. Met name het tweede deel wordt te vaak verzuimd. Ook hier op dit forum.
Bedoel je te zeggen dat we de liefde missen, hier op het forum? Dat we het grootste gebod verzuimen? Of bedoel je wat anders?

Re: Plichtsverzuim (Andrew Gray)

Geplaatst: 29 aug 2019, 20:13
door ejvl
Het tweede deel is, je naasten liefhebben als jezelf.
Liefde is een relatief begrip overigens. Ik merk vrij weinig van liefdeloosheid op het forum overigens, hooguit wat irritatie of wat al te stellige woorden soms.
Maar wat ik liefde vind, hoeft een ander niet zo te vinden. Sommigen voelen zichzelf direct aangevallen, anderen zelden, ookal zijn het de zelfde woorden.

Re: Plichtsverzuim (Andrew Gray)

Geplaatst: 29 aug 2019, 20:14
door ejvl
Het tweede deel is, je naasten liefhebben als jezelf.
Liefde is een relatief begrip overigens. Ik merk vrij weinig van liefdeloosheid op het forum overigens, hooguit wat irritatie of wat al te stellige woorden soms.
Maar wat ik liefde vind, hoeft een ander niet zo te vinden. Sommigen voelen zichzelf direct aangevallen, anderen zelden.