Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Apostolicum schreef:Zonder de discussie daarover opnieuw te starten blijf ik het verbazend en jammer vinden dat de HSV nog steeds onbespreekbaar blijft voor een deel van onze kerken. Er moet dan opnieuw veel tijd en geld worden geinvesteerd om een andere vertaling op te stellen. En dan hebben we straks twee gelijkwaardige vertalingen naast elkaar met voor de insiders "belangrijke" nuanceverschillen ...
Dat mag je vinden. Maar laten we het daar in dit draadje nou eens niet over hebben. Rouwendal heeft het daar ook niet over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door gallio »

DDD schreef:Dat vind ik niet.

30 jaar geleden kon je nog beweren dat mensen met enige goede wil dit wel moesten kunnen begrijpen, vooral als het lukte om jongeren in een specifieke subcultuur op te voeden.

Ik heb nooit problemen gehad met het begrijpen van de SV, integendeel. De meeste JV-leden met havo of vwo begrepen ook grote delen van het nieuwe testament wel, en de leiding overwegend ook. Er waren een paar ouderlingen die soms wat moesten raden, maar het overgrote deel kon ook grote delen van de SV begrijpen zonder voortdurend een Bijbelverklaring nodig te hebben.

Dat is nu niet meer zo. Dat is toch wel echt een verschil. In GB-kringen had je dat eerder, ook door de openheid voor de media die daar altijd al groter was.
De kloof tussen de GBS en begrijpelijk nederlands wordt idd elk jaar groter, maar die kloof bestaat echt wel langer dan de laatste 30 jaar.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Maar toen ik jong was konden de intelligente catechisanten er nog wat zinnigs van maken.

De laagopgeleiden telden toen al niet zo mee, die werden ook geen ouderling en hadden uiteraard ook niet het hoogste woord. Dus dat zij er niet veel van begrepen, was minder storend.

Nu is het naar mijn indruk zo dat het een bijzonderheid is als een havo-leerling de SV kan volgen. Dat is echt anders.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Apostolicum schreef:Zonder de discussie daarover opnieuw te starten blijf ik het verbazend en jammer vinden dat de HSV nog steeds onbespreekbaar blijft voor een deel van onze kerken. Er moet dan opnieuw veel tijd en geld worden geinvesteerd om een andere vertaling op te stellen. En dan hebben we straks twee gelijkwaardige vertalingen naast elkaar met voor de insiders "belangrijke" nuanceverschillen ...
Dat mag je vinden. Maar laten we het daar in dit draadje nou eens niet over hebben. Rouwendal heeft het daar ook niet over.
Ik ben het met Apostolicum eens.
Dan heb je straks SV, HSV en nog een tussen variant. Ik ben ook heel benieuwd of er veel verschil met de HSV zal zijn.

Even negatief: als het door zou gaan. Wat dan ook. Dan geeft dat toch weer onrust binnen kerken. Niet iedereen in de GG zal de GBS los willen laten. Wat voor situatie krijg je dan?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nu is het naar mijn indruk zo dat het een bijzonderheid is als een havo-leerling de SV kan volgen. Dat is echt anders.
Nee. Dat is geen bijzonderheid. Maar misschien is hier in de omgeving het opleidingsniveau gemiddeld wat hoger, dat zou kunnen. ;)
Nasrani schreef:Even negatief: als het door zou gaan. Wat dan ook. Dan geeft dat toch weer onrust binnen kerken. Niet iedereen in de GG zal de GBS los willen laten. Wat voor situatie krijg je dan?
Je doelt op een scheuring? Laten we daar maar niet vanuit gaan. Je mag toch ook bidden dat er nog middelen mogen komen om het goede voor elkaar te zoeken? Of niet? Wat de bezwaren zijn tegen de HSV is bekend. Maar in feite is het idee van Rouwendal niets meer dan een moderne Tukkerbijbel. Nu ik het daar over heb trouwens, volgens mij wordt er bij ons daar zondags uit voorgelezen. Het verschilt namelijk regelmatig met mijn GBS-vertaling. Al moet ik erbij zeggen dat er ook al ouderlingen zijn die bijvoorbeeld 'elkaar' lezen in plaats van 'elkander'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Dat gebeurt in mijn beleving al sinds 1985 (verder gaat mijn geheugen niet), en ik kom echt niet uit een heel linkse gemeente, want ik ben door ds. P. Blok gedoopt.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door GGBeroopingswerk »

GBS

Bestuurssamenstelling en namen leden:

Dagelijks bestuur:
Ds. A.C. Rijken - eerste voorzitter
Ds. B.J. van Boven - tweede voorzitter
Ds. A. van Heteren - eerste secretaris
H.D. den Toom - tweede secretaris
G. Lodder - eerste penningmeester
J.M. Verhelst - tweede penningmeester
Ds. R. Bakker - algemeen adjunct

Overige bestuursleden: 
Ds. IJ.R. Bijl
Ds. L. Blok
J. Doornenbal
Ds. C. Hogchem
Ds. K. van Olst
Ds. A.F.R. van de Veen
A. Verduijn
Ds. A. Verschuure
Ds. K. Visser
Ds. A. Vlietstra
Ds. A. van Voorden
Ds. J.A. Weststrate
J. van Wingerden
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Daar durf ik geen uitspraak over te doen. De geestelijke strijd is breder dan alleen in de GBS. Maar laten we het hopen.
De GBS verliest natuurlijk wel degelijk haar gezicht als de Gereformeerde Gemeenten met uitgeverij De Banier in zee zouden gaan en er vervolgens nog een revisie tot stand komt ook. Dus ik houd er ernstig rekening mee dat ze hier nu toch echt wel wat mee zullen moeten. Dat is misschien ook de reden dat ze nog niet gelijk reageren, omdat er (a:) binnen het bestuur verdeeldheid over is of (b:) ze nog moeten verzinnen hoe ze dat in het vat willen gieten. Mij lijkt a de meest waarschijnlijke reden. En dat is inderdaad een punt van zorg. Maar dat heeft niets met dictatoriale machten te maken. Het is alleen maar een onwennigheid naar het veranderlijke. Men wil, uit veiligheid wellicht, maar zoveel mogelijk vasthouden aan het oude. En zelf ben ik ook zo. Maar dit keer vind zelfs ik het te star en te vasthoudend. Dat neemt niet weg dat ik de GBS een warm hart blijf toedragen.

Leuke reactie, laten we nu eerst de reactie van de GBS afwachten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door GGBeroopingswerk »

pierre27 schreef:Leuke reactie, laten we nu eerst de reactie van de GBS afwachten.
Dan kan hier het komende halfjaar en slotje op Afbeelding
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

GGBeroopingswerk schreef:
pierre27 schreef:Leuke reactie, laten we nu eerst de reactie van de GBS afwachten.
Dan kan hier het komende halfjaar en slotje op Afbeelding
:D Misschien wachten ze ook nog wel de Generale Synode af.
DDD schreef:Dat gebeurt in mijn beleving al sinds 1985 (verder gaat mijn geheugen niet), en ik kom echt niet uit een heel linkse gemeente, want ik ben door ds. P. Blok gedoopt.
Dat zegt niks. Er zijn heel vaak Doopdiensten in linkse gemeenten die geleidt worden door rechtse predikanten.

@GGBeroopingswerk, kun je de kerkverbanden er ook nog bij vermelden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Het was de vaste predikant.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door pierre27 »

GGBeroopingswerk schreef:
pierre27 schreef:Leuke reactie, laten we nu eerst de reactie van de GBS afwachten.
Dan kan hier het komende halfjaar en slotje op Afbeelding
Dat is nog niet eens zo'n raar idee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het was de vaste predikant.
Dat weet ik.
Maar je snapt toch wel wat ik bedoel? De naam van de dominee die doopt, wil nog niet gelijk zeggen welke gemeente het is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.
Toch jammer dat ook hier weer de GBS niet gelijk wil reageren.


Refdag schreef:
De Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) is vorige maand gevraagd om medewerking te verlenen aan een dubbelinterview met dr. Rouwendal. Secretaris ds. A. van Heteren heeft laten weten dat de GBS afziet van het geven van een reactie in de krant. „Om op adequate wijze te kunnen reageren op de inhoud van de publicatie, is tijd en studie nodig. Op korte termijn is dat niet mogelijk voor ons. We zullen te zijner tijd aandacht besteden aan de publicatie in ons eigen blad Standvastig.”
Jammer? Nee wijs! Niet over de kop reageren op zo'n onderwerp! Ds. van Heteren zegt niet dat hij niet wil! Lees even goed! Anders lezen soms in een opwelling wat we wat we zelf graag zouden willen. Hij wil (en dat is wijs!) op een adequate manier kunnen reageren. Blijkbaar heeft hij daarvoor de tijd of gelegenheid niet gehad. Ik vraag me af of het RD er nu wijs aan doet dit eenzijdige interview te plaatsen nu er geen weerwoord mogelijk is! Het gaat immers well om het alle voornaamste wat wij op deze aarde bezitten? Mogen we dan niet eerst wat bezinning? Nogmaals jammer dat het nu van één kant in de krant komt, waarom niet wachten tot een woordvoerder van de GBS wel een adequate voorbereiding kan hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Roos2018 »

Als de GBS in de 19de eeuw had bestaan zou de kans groot zijn geweest dat de herziening van de SV in 1888 ook niet tot stand was gekomen.
Persoonlijk vind ik het juist goed dat dit interview in het RD is gepubliceerd.
Ik vind het een evenwichtig artikel met goed onderbouwde argumenten.
Dat de GBS op "adequate wijze" wil reageren is weliswaar hun goed recht, maar het zou de stichting sieren om dat in het openbaar te doen, en niet slechts via hun eigen blad: de GBS heeft n.l. best wel wat uit te leggen aan het christelijke volksdeel waarom deze casus al decennia lang duurt, en een publicatie in eigen blad beperkt het bereik.
Je zou kunnen veronderstellen dat zij zachtjesaan wel tijd genoeg hebben gehad voor studie:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... vertaling/
Maar ik vrees dat om verschillende redenen daar de scope voor hen niet ligt.

De TBS heeft blijkbaar minder moeite met de herziening van het Hebreeuwse NT:
https://www.tbsbibles.org/news/339302/Hebrew.htm
Plaats reactie