Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Erskinees »

Er is al twee maal vanuit de synode een verzoek uitgegaan. Gevolg is dat alsnog alleen de woordenlijst is uitgebreid. Daarom dat men nu De Banier kan verzoeken een mini revisie uit te vieren.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik geloof helemaal niet dat de GBS zulke gesprekken in de krant zou gaan voeren. Waarom zouden ze?

De GBS wordt voor zover ik kan waarnemen bevolkt door een combinatie van mensen die niet kunnen oordelen over hoe het zit en/of gewoon tamelijk conservatief of rechtlijnig van karakter zijn en een andere groep mensen die graag zelf de vrijheid houdt om de bijbel naar eigen hand te zetten, van het type 'maar Gods volk leert het anders'. Deels wellicht nog oprecht ook, omdat men meent dat alleen de eigen door de heilige Geest geleide interpretatie de juiste is en mensen met een eenvoudig naspreken van de bijbel worden misleid voor de eeuwigheid en deels gewoon omdat men graag de baas speelt en de gemeenteleden bewust manipuleert.

Het grote gevaar zit hem niet in de mensen die het niet begrijpen en daarom niet vóór een verandering zijn in deze verwarrende tijden. Het grote gevaar zit in de dominees die begrijpen dat zij hun gemeente niet meer ongestraft van alles kunnen voorhouden als de gemeenteleden zelf kunnen lezen dat er iets heel anders in de bijbeltekst staat. En zolang die mensen in de GBS de dienst uitmaken en voor bijzonder doorgeleid en vroom doorgaan, zal de meerderheid van predikanten in orthodoxe genootschappen die wel oprecht de boodschap van het Evangelie wil brengen daar geen voet aan de grond krijgen.
Verder gaat het wel goed? Ik ben volledig voor vertalingen in normale taal, maar deze suggesties over de bedoelingen van dominees vind ik te ver gaan.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Erskinees »

En zo verpest je weer een interessante discussie door alles op scherp te zetten en reacties uit te lokken, top @DDD!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik denk dat je de tijdgeest wat beter moet doorzien. Want het is helemaal geen onzin. Was het maar zo.

En ik denk ook niet dat de GBS zich veel aantrekt van de synode van de GG. Los daarvan: de afgevaardigden daarvan zijn tot op heden voor zover ik zie ook grotendeels van de rechterflank. Dus het is de vraag in hoeverre ze tegen de GBS zullen ingaan.
Ik heb toch goede hoop dat er wel eens wat meer begrip zou kunnen komen. En er hoeft maar één wijs en verstandig predikant met wat overwicht iets te zeggen, of de anderen zijn om. Ik hoor de laatste tijd zeer regelmatig allerlei dominees in hun preek de woorden 'der' en 'des' veranderen door 'van de'. Dat was 5 jaar geleden nog niet zo hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Er is al twee maal vanuit de synode een verzoek uitgegaan. Gevolg is dat alsnog alleen de woordenlijst is uitgebreid. Daarom dat men nu De Banier kan verzoeken een mini revisie uit te voeren.
Dat bedoel ik, @DDD. Je gelooft toch zeker zelf niet dat ze het nu weer op hun beloop laten gaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

@Zeeuw:

Het gaat met mij prima.

Maar goedgelovigheid is geen christelijke deugd. Ik ben helaas vrij goed op de hoogte van de ontwikkelingen in kerkelijk Nederland, en daarin is niet alleen reden tot vreugde.

Iedereen kan wel roepen vrede, vrede; maar er is geen vrede. Het komt er op aan om te onderscheiden waarop het aankomt. Wij moeten altijd van het goede uitgaan, maar in sommige gevallen is het evident dat mensen anderen manipuleren en uit zijn op macht. En voordat iemand zich daarover gaat opwinden, daarbij heb ik het niet over een specifieke dominee.

@Erskinees:
Laat het gewoon voor wat het is. Maar ik geloof niet dat ik de discussie meer op scherp zet dan in delen van de GBS gebeurt. Er is een geestelijke strijd gaande, en het gaat niet om kleine dingen. Het is mijns inziens onmogelijk om de daadwerkelijke handelingen van de GBS te verklaren vanuit enkel gezond verstand en bijbelgetrouw en gereformeerd denken.

@Jantje:
Daar durf ik geen uitspraak over te doen. De geestelijke strijd is breder dan alleen in de GBS. Maar laten we het hopen.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Hendrien »

Erskinees schreef:En zo verpest je weer een interessante discussie door alles op scherp te zetten en reacties uit te lokken, top @DDD!
Het spijt me wel @Erskinees, maar helaas krijg ik dezelfde indruk van de GBS als DDD. En dat mag wel gezegd worden. DDD zegt er duidelijk bij dat niet iedereen dit met opzet doet.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door gallio »

Jantje schreef: En er hoeft maar één wijs en verstandig predikant met wat overwicht iets te zeggen, of de anderen zijn om.
Dit is een grapje van je zeker? Ze hebben zich zo diep ingegraven in hun positie en er komt een wijs en verstandig predikant langs en ze gaan gelijk overstag? Over onzin gesproken!
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Overigens is het een misverstand dat als je van discussiëren houdt -wat in mijn geval zeker zo is- je het ook fijn vindt om andere mensen op de tenen te trappen. Ik schrijf zulke dingen niet voor mijn plezier.

Ik sluit zeker niet uit dat ik zelf iets te wantrouwend ben, maar ik heb ook heus de neiging om kritisch naar mijzelf te kijken. Ik baseer mijn mening ook nog eens gedeeltelijk observaties van zeer geachte predikanten, al zullen zij zelf deze woorden nooit in de mond nemen en altijd naar het oordeel der liefde over hun medebroeders praten. Maar soms spreken feiten voor zich.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:
Daar durf ik geen uitspraak over te doen. De geestelijke strijd is breder dan alleen in de GBS. Maar laten we het hopen.
De GBS verliest natuurlijk wel degelijk haar gezicht als de Gereformeerde Gemeenten met uitgeverij De Banier in zee zouden gaan en er vervolgens nog een revisie tot stand komt ook. Dus ik houd er ernstig rekening mee dat ze hier nu toch echt wel wat mee zullen moeten. Dat is misschien ook de reden dat ze nog niet gelijk reageren, omdat er (a:) binnen het bestuur verdeeldheid over is of (b:) ze nog moeten verzinnen hoe ze dat in het vat willen gieten. Mij lijkt a de meest waarschijnlijke reden. En dat is inderdaad een punt van zorg. Maar dat heeft niets met dictatoriale machten te maken. Het is alleen maar een onwennigheid naar het veranderlijke. Men wil, uit veiligheid wellicht, maar zoveel mogelijk vasthouden aan het oude. En zelf ben ik ook zo. Maar dit keer vind zelfs ik het te star en te vasthoudend. Dat neemt niet weg dat ik de GBS een warm hart blijf toedragen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef: En er hoeft maar één wijs en verstandig predikant met wat overwicht iets te zeggen, of de anderen zijn om.
Dit is een grapje van je zeker? Ze hebben zich zo diep ingegraven in hun positie en er komt een wijs en verstandig predikant langs en ze gaan gelijk overstag? Over onzin gesproken!
Als bijvoorbeeld ds. Van Aalst of ds. Labee zoiets zou aankaarten, dan vallen de bevreesden (lees: predikanten die het er wel mee eens zijn maar het niet zeggen vanwege de lieve vrede) hem zo bij en heb je binnen de kortste keren een meerderheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

@Jantje:
Ik weet het niet hoor. Er zullen ook mensen zijn die beweren dat op die manier het kostelijke van het snode wordt onderscheiden, en dat de eindtijd duidelijk nadert en die verzuchten dat er maar veel gebed mag zijn voor al die eigenmachtige bijbelschrijvers in de GG.

En dan zijn sommige mensen uitgepraat, ook al is het vals en flauwekul.

Aan extreem denken is geen einde. Het kan altijd een stap verder, ook al zou je dat vooraf nooit bedenken.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef: En er hoeft maar één wijs en verstandig predikant met wat overwicht iets te zeggen, of de anderen zijn om.
Dit is een grapje van je zeker? Ze hebben zich zo diep ingegraven in hun positie en er komt een wijs en verstandig predikant langs en ze gaan gelijk overstag? Over onzin gesproken!
Als bijvoorbeeld ds. Van Aalst of ds. Labee zoiets zou aankaarten, dan vallen de bevreesden (lees: predikanten die het er wel mee eens zijn maar het niet zeggen vanwege de lieve vrede) hem zo bij en heb je binnen de kortste keren een meerderheid.
Ja ja, dus we wachten al pakweg 50 jaar totdat er eens een wijs en verstandig predikant iets gaat zeggen. Want dat weet jij zelf ook wel dat dit geen probleem van de laatste 10 jaar is.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet.

30 jaar geleden kon je nog beweren dat mensen met enige goede wil dit wel moesten kunnen begrijpen, vooral als het lukte om jongeren in een specifieke subcultuur op te voeden.

Ik heb nooit problemen gehad met het begrijpen van de SV, integendeel. De meeste JV-leden met havo of vwo begrepen ook grote delen van het nieuwe testament wel, en de leiding overwegend ook. Er waren een paar ouderlingen die soms wat moesten raden, maar het overgrote deel kon ook grote delen van de SV begrijpen zonder voortdurend een Bijbelverklaring nodig te hebben.

Dat is nu niet meer zo. Dat is toch wel echt een verschil. In GB-kringen had je dat eerder, ook door de openheid voor de media die daar altijd al groter was.
Apostolicum
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jun 2018, 23:36

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door Apostolicum »

Zonder de discussie daarover opnieuw te starten blijf ik het verbazend en jammer vinden dat de HSV nog steeds onbespreekbaar blijft voor een deel van onze kerken. Er moet dan opnieuw veel tijd en geld worden geinvesteerd om een andere vertaling op te stellen. En dan hebben we straks twee gelijkwaardige vertalingen naast elkaar met voor de insiders "belangrijke" nuanceverschillen ...
Plaats reactie