Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Jantje »

Arie Flipse schreef:
Jantje schreef:Dank!

Begrijp ik dan goed dat je niet de mening van ds. Moerkerken toegedaan bent op dit punt, zoals hij in Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus leert? En waarom wel/niet? Ik reageer nu ook even op je andere reactie aan @Valcke.

Ik vind het nu wel gaan toespitsen op een inhoudelijke discussie, en daar ben ik blij mee!
Ik ben het met Ds Moerkerken eens. Zondag 23 gaat over het wezen/welwezen des geloofs, ik had het meer over de scheiding tussen bekering in engere en ruimere zin, de wedergeboorte in aanvang en storting van geloofsdaden.

Uiteraard is een inhoudelijke discussie wat beter maar dat er links en rechts wel eens 1 uit de bocht gaat is natuurlijk inherent aan een discussieforum.
En waarom ben je het met ds. Moerkerken eens en niet met bijvoorbeeld ds. Harinck?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Arie Flipse schreef:
Jantje schreef:Dank!

Begrijp ik dan goed dat je niet de mening van ds. Moerkerken toegedaan bent op dit punt, zoals hij in Zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus leert? En waarom wel/niet? Ik reageer nu ook even op je andere reactie aan @Valcke.

Ik vind het nu wel gaan toespitsen op een inhoudelijke discussie, en daar ben ik blij mee!
Ik ben het met Ds Moerkerken eens. Zondag 23 gaat over het wezen/welwezen des geloofs, ik had het meer over de scheiding tussen bekering in engere en ruimere zin, de wedergeboorte in aanvang en storting van geloofsdaden.

Uiteraard is een inhoudelijke discussie wat beter maar dat er links en rechts wel eens 1 uit de bocht gaat is natuurlijk inherent aan een discussieforum.
En waarom ben je het met ds. Moerkerken eens en niet met bijvoorbeeld ds. Harinck?
Ik meende dat dit nu een vraag was waar Jantje zo'n hartgrondige afkeer van zou hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Jantje »

Ssst, verklap het nou niet. :huhu

Ik ben nog altijd van mening dat er een marginaal verschil zit tussen deze twee visies. Ik heb nog nooit iemand gehoord die mij dat verschil kan uitleggen. Vandaar dat ik de vraag ook expres zo stel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Thea »

Ik heb altijd geleerd, dat wedergeboorte en geloof in tijd samen vallen, maar dat in orde wedergeboorte vooraf gaat aan geloof. In de wedergeboorte wordt het geloof geschonken. Ik kijk er van op dat Brakel dat andersom leerde.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door CvdW »

Thea schreef:Ik heb altijd geleerd, dat wedergeboorte en geloof in tijd samen vallen, maar dat in orde wedergeboorte vooraf gaat aan geloof. In de wedergeboorte wordt het geloof geschonken. Ik kijk er van op dat Brakel dat andersom leerde.
Van wie heeft u dat geleerd? Of mag ik deze vraag niet stellen?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:
Thea schreef:Ik heb altijd geleerd, dat wedergeboorte en geloof in tijd samen vallen, maar dat in orde wedergeboorte vooraf gaat aan geloof. In de wedergeboorte wordt het geloof geschonken. Ik kijk er van op dat Brakel dat andersom leerde.
Van wie heeft u dat geleerd? Of mag ik deze vraag niet stellen?
CvdW, het valt niet te ontkennen dat we de term wedergeboorte in tweeërlei opzicht kunnen gebruiken. Oorspronkelijk (in de Reformatie) werd vooral de ruime betekenis gebruikt. Dan valt het begrip nagenoeg samen met bekering als vrucht van het geloof en heiligmaking. Maar de Dordtse Leerregels gebruiken het ook in een smallere betekenis, namelijk het moment waarop de zondaar levendgemaakt wordt. In deze betekenis valt dit samen met de schenking van het geloof - niet een onbewust geloofsvermogen zoals sommigen zeggen - maar het geloof!

Kortom: laten we maar niet twisten over de vraag of wedergeboorte in orde voor of na het geloof valt. Zolang we maar vasthouden dat wedergeboorte en geloof in aanvang in tijd samenvallen en dat de bekering die de vrucht van het geloof is, ook wedergeboorte genoemd wordt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door CvdW »

@Valcke
Wij zijn het samen wel eens.
Vandaag in bezit gekomen van het boekje 'De gereformeerde grondleer' van ds. van der Groe.
Het slot wil ik een ieder niet onthouden.
Dat men in onze Gereformeerde kerk de rechtvaardigmaking noch voor, noch na het geloof stellen mag, maar alleen uit of door het geloof, zoals de Heilige Schrift ons dat leert.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:@Valcke
Wij zijn het samen wel eens.
Vandaag in bezit gekomen van het boekje 'De gereformeerde grondleer' van ds. van der Groe.
Het slot wil ik een ieder niet onthouden.
Dat men in onze Gereformeerde kerk de rechtvaardigmaking noch voor, noch na het geloof stellen mag, maar alleen uit of door het geloof, zoals de Heilige Schrift ons dat leert.
Dank je. Dat boek van Van der Groe ken ik ook. Een lezenswaardig boek! Ook de andere uitgave (Vuurtoren) waarin een historisch naschrift staat met veel relevante toelichtingen, is zeer lezenswaardig.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Thea »

@CvdW: ik denk dat ik dat op catechisatie heb geleerd, uit de methode van Hellenbroek en anders op CGO uit de dogmatiek van ds Kersten. En als het dat laatste is, dan heeft Ds Kersten dat ook niet van zichzelf, maar heeft hij dat ontleend aan een of andere oudvader. Sorry, ik ben niet zo heel belezen, dat ik precies kan zeggen, waar ik dat geleerd heb.
Plaats reactie