Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Lilian1975 »

GJdeBruijn schreef:
liz boer schreef:@ GJdeBruin nav van de dikgedrukte tekst
Romeinen 6

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Inderdaad, zoals vraag 64 van de HC het ook behandelt in het stuk der verlossing als het over de rechtvaardiging gaat. Het één kan niet zonder het ander. Juist omdat de wet (in het stuk der ellende) doodt moet het leven in Christus gevonden worden en wie dat vindt kan niet anders dan de wet vervuld zien in Christus (in het stuk der verlossing) en uit liefde tot God de wet geestelijk leren verstaan "om die te doen uit dankbaarheid".
In "Het Merg" van Fisher zo mooi uitgelegd, aanrader in dit verband.

De Wet door Christus vervuld. Hij heeft ook voorgedaan hoe een christen leeft. De dankbaarheid bestaat hierin dat we niet leven naar de OT Wet die doodt. Maar leven vanuit Zijn genade. En leven zoals Hij voorgeleefd heeft. Leven uit Hem Die de Wet volkomen vervuld heeft, maar ook nog breder trekt in het NT. Niet leven naar de OT Wet die doodt. En nog uitzag naar de vervulling van deWet. Dan is het leven naar de Wet ook geen bewijs van leven. Hoe zou iets dat doodt, leven kunnen geven. Het leven uit dankbaarheid is naar de Wet zoals Christus ons voorstelt in het NT,. Niet als een wet waar we zelf aan de slag gaan weer. (Werkheiligheid) maar het leven der dankbaarheid is een leven uit Hem, van Hem. Uit Zijn genade alleen. Mijn genade is u genoeg. Dan is er de gezindtheid te leven als Hem. Het gaat als het ware vanzelf. (Beetje krom gezegd misschien) . Op jezelf ziende is het altijd te kort. We blijven zondaren. De zonde blijft even erg. Maar alles wordt voor de wedergeboren ( die inderdaad gedood is aanzichzelf) christen bedekt met Zijn bloed. En dat doet een christen snakken steeds weer opnieuw naar het leven vanuit de Verlossing dat geheel Zijn werk is. Want die christen heeft "ontdekt" zichzelf niet te kunnen verlossen. Op wat voor manier ook.
Een leven uit dankbaarheid is waar níets voor en na ontvangen genade van ons bij is. En de reuk die je dan geroken wordt door de wereld is niet de reuk van de christen die zelf aan het werk gaat. Maar de reuk van Christus. Die Hij gewerkt heeft. Bedoel je het zo?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 22 feb 2019, 11:16, 3 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:Ik voel mij evenzeer thuis bij de waarschuwing van Jacobus Koelman in deze. Tegelijk wacht ik mij er wel voor om de zware woorden te gebruiken die hier gevallen zijn tegen bv Sheppard en Hooker, die wellicht zich te sterk hebben uitgedrukt. We mochten willen dat we iets meer bezaten van de godsvrucht van deze zeer respectabele mannen.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... en#p830319
Ik geloof niet in overtuigingskracht door verplicht lezen.
Dat werkt niet.
Hoeveel meditaties heb ik al geplaatst?
Ik heb niet veel verandering waargenomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door GJdeBruijn »

liz boer schreef: David riep dit pas uit na overspel en moord, maar daarvoor dan?
Hij belijdt dat hij al in de moederschoot zondig was. David trekt het door naar zijn hele bestaan. Dus niet enkel het moment van in zonde vallen (zonden doen) maar naar zijn hele wezen (zondaar zijn).
Overigens wijst Calvijn in zijn verklaring van psalm 51 hier ook op. Dezelfde lijn vindt je terug bij zijn commentaar op psalm 130.
Ook Luther verklaarde deze psalmen op deze wijze.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:Ik geloof niet in overtuigingskracht door verplicht lezen.
Dat zou je ook kunnen zeggen voor links naar preken die online te beluisteren zijn, nietwaar? ;)
Toch zul je op een forum bereid moeten zijn elkaars argumenten te lezen en kennis te nemen van onderbouwende bronnen, dat is toch een vereiste om in gesprek te gaan en te blijven. Dat is inherent aan het deelnemen aan een forum-discussie.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Het eerste heb je voor jezelf op zak (op een forum vind iedereen dat zijn/haar mening de juiste is), voor het tweede (gelijk krijgen) moet je moeite doen. :)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door liz boer »

GJdeBruijn schreef:
liz boer schreef: David riep dit pas uit na overspel en moord, maar daarvoor dan?
Hij belijdt dat hij al in de moederschoot zondig was. David trekt het door naar zijn hele bestaan. Dus niet enkel het moment van in zonde vallen (zonden doen) maar naar zijn hele wezen (zondaar zijn).
Overigens wijst Calvijn in zijn verklaring van psalm 51 hier ook op. Dezelfde lijn vindt je terug bij zijn commentaar op psalm 130.
Ook Luther verklaarde deze psalmen op deze wijze.
Ja dat belijdt hij na de zonden met Bathseba, hij kijkt terug, maar voor hij de Heere leerde kennen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

GJdeBruijn schreef:Zomaar een aantal punten die in mij opkomen na acht pagina's. Met de hoop dat we ons allemaal hierin kunnen vinden.
- Bukken en buigen onder het recht van God is altijd nodig, anders krijgen we nooit het ware zicht op Christus en de noodzaak van Hem als Borg en Middelaar. Christus is nodig omdat God een verterend vuur is en Hij volmaakt heilig is. Nooit kan Hij gemeenschap hebben met wat onrein, opstandig, verdorven en vijandig is: de mens van nature.
- De mens moet leren God te rechtvaardigen in zijn oordelen, met David uitroepen: "Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten."
- Gods eer hoger achten dan eigen eer is een uiting van liefde tot God,
- De Heere vraagt een mens niet om verloren te willen gaan, maar wel het billijken dat het rechtvaardig en verdiend is,
- De verootmoedigde mens zal niet verloren willen gaan omdat dat buiten God en Zijn gemeenschap betekent; dat is niet te verdragen,
- Gods Barmhartigheid in Christus is groter dan onze ongerechtigheden,
- Christus zal ge-eigend moeten worden in geloof om te delen in wat Hij ge-erfd heeft door Zijn dood en opstandig: Zijn gerechtigheid en heiligheid. Christus liefhebben als Borg en Middelaar boven alles is de Enige mogelijkheid om voor de rechtvaardige God te kunnen bestaan.

Ik hoop oprecht dat we elkaar in dit topic kunnen vinden door goed naar elkaar te luisteren en rekening te houden met achtergrond wat vooral uitkomt in de wijze van verwoorden. Belangrijk is om soms door te vragen om te begrijpen wat precies bedoeld wordt met soms wel ingesleten uitdrukkingen en metaforen.
Ik ben het van harte met de genoemde punten eens. Waarbij ik alleen de kanttekening wil maken dat de eerste punten niet genoemd kunnen of mogen worden als voorwaarde vóóraf. De Heere werkt deze vernedering, gedeeltelijk reeds vóórdat Hij Zich aan de zondaar openbaart, maar ten volle daarna: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.' De ware droefheid naar God gaat gepáárd met het geloof en is daar de vrucht van (zie ook kt. 20 bij 2 Kor. 7:10).

Ik hoop van harte dat anderen hiermee instemmen kunnen en dat men niet blijft vasthouden aan een visie waarbij deze dingen ófwel gemakkelijker worden voorgesteld ófwel worden voorgesteld als een vóórwaarde vóór de schenking van het geloof.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
GJdeBruijn schreef:Zomaar een aantal punten die in mij opkomen na acht pagina's. Met de hoop dat we ons allemaal hierin kunnen vinden.
- Bukken en buigen onder het recht van God is altijd nodig, anders krijgen we nooit het ware zicht op Christus en de noodzaak van Hem als Borg en Middelaar. Christus is nodig omdat God een verterend vuur is en Hij volmaakt heilig is. Nooit kan Hij gemeenschap hebben met wat onrein, opstandig, verdorven en vijandig is: de mens van nature.
- De mens moet leren God te rechtvaardigen in zijn oordelen, met David uitroepen: "Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten."
- Gods eer hoger achten dan eigen eer is een uiting van liefde tot God,
- De Heere vraagt een mens niet om verloren te willen gaan, maar wel het billijken dat het rechtvaardig en verdiend is,
- De verootmoedigde mens zal niet verloren willen gaan omdat dat buiten God en Zijn gemeenschap betekent; dat is niet te verdragen,
- Gods Barmhartigheid in Christus is groter dan onze ongerechtigheden,
- Christus zal ge-eigend moeten worden in geloof om te delen in wat Hij ge-erfd heeft door Zijn dood en opstandig: Zijn gerechtigheid en heiligheid. Christus liefhebben als Borg en Middelaar boven alles is de Enige mogelijkheid om voor de rechtvaardige God te kunnen bestaan.

Ik hoop oprecht dat we elkaar in dit topic kunnen vinden door goed naar elkaar te luisteren en rekening te houden met achtergrond wat vooral uitkomt in de wijze van verwoorden. Belangrijk is om soms door te vragen om te begrijpen wat precies bedoeld wordt met soms wel ingesleten uitdrukkingen en metaforen.
Ik ben het van harte met de genoemde punten eens. Waarbij ik alleen de kanttekening wil maken dat de eerste punten niet genoemd kunnen of mogen worden als voorwaarde vóóraf. De Heere werkt deze vernedering, gedeeltelijk reeds vóórdat Hij Zich aan de zondaar openbaart, maar ten volle daarna: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.' De ware droefheid naar God gaat gepáárd met het geloof en is daar de vrucht van (zie ook kt. 20 bij 2 Kor. 7:10).

Ik hoop van harte dat anderen hiermee instemmen kunnen en dat men niet blijft vasthouden aan een visie waarbij deze dingen ófwel gemakkelijker worden voorgesteld ófwel worden voorgesteld als een vóórwaarde vóór de schenking van het geloof.

Paulus, had hij vooraf al een gedeeltelijk vernedering voordat Hij bekeerd werd op de weg naar Damascus? Ik lees in ieder geval daar niets over. Wel dat hij vol haat was.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Roos2018 »

Valcke schreef: Ik ben het van harte met de genoemde punten eens. Waarbij ik alleen de kanttekening wil maken dat de eerste punten niet genoemd kunnen of mogen worden als voorwaarde vóóraf. De Heere werkt deze vernedering, gedeeltelijk reeds vóórdat Hij Zich aan de zondaar openbaart, maar ten volle daarna: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.' De ware droefheid naar God gaat gepáárd met het geloof en is daar de vrucht van (zie ook kt. 20 bij 2 Kor. 7:10).

Ik hoop van harte dat anderen hiermee instemmen kunnen en dat men niet blijft vasthouden aan een visie waarbij deze dingen ófwel gemakkelijker worden voorgesteld ófwel worden voorgesteld als een vóórwaarde vóór de schenking van het geloof.
Ik stem hier ook van harte mee in; niets weegt op tegen een goede Bijbelse onderbouwing.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Luther »

Van harte eens met wat @GJdeBruijn schrijft, maar zeker ook met de aanvulling van @Valcke!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
liz boer schreef:
eilander schreef:
liz boer schreef:@ GJdeBruin nav van de dikgedrukte tekst
Romeinen 6

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Ik snap niet precies wat je wilt zeggen, maar ook zou ik erg graag willen dat je wat uitgebreider reageert op het hele stuk van @GJdeBruijn. Een evenwichtig stuk verdient een reactie op het geheel. Ben je het daarmee niet eens, en zo niet, waarom niet?
De belijdenis van David was niet aan het begin of vóór zijn bekering, maar toen hij al jaren koning was, moest hij dan de zonden met Bathseba doen opdat de genade des te meer worde?

Hier wordt gezegt door @GJdeBruin dat ieder kind van God het moet uitroepen met David... maar was het voor de zonden met Bathseba dan nog niets met David?

Hiermee ontken ik niet dat er in een mens niets goeds woont, dat we moeten buigen voor de hoge God, maar de manier waarop is bij ieder anders.
Dat kun je niemand voorschrijven.
De lijn ellende verlossing dankbaarheid is een voluit Bijbelse lijn. Zou dat maar niet loslaten. Zie bv Psalm 130, Romeinenbrief, gelijkenis van de verloren zoon, genezing van Bartimeüs, genezing van de bezetene van Gadara,genezing van de bloedvloeiende vrouw ,bekering van Saulus enz enz.
De opstellers van onze H.C. heeft deze drieslag chronologisch bedoeld en dat is terecht. Na ontvangen genade worden de drie stukken meer en meer verdiept. Zie idd Psalm 51.
citaat van Arie flipse Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
nog een: Dit is hetgeen ik bedoel DIA. Men gaat zichzelf overgeven aan Gods oordeel en straf. De deugden Gods komen bovenaan te staan. Men gaat het recht Gods toevallen. Daarna gaat Christus zich pas openbaren. En zal men door de tralies des geloofs een oog op Hem krijgen.
Velen zijn er die hier niets over kunnen vertellen maar desondanks hebben ze hun zakken vol met teksten etc. Ook de prediking hierover is minder geworden.
Dit zijn de citaten waar ik vragen over heb, bovendien de bloedvloeiende vrouw, ik lees nergens hoe zij tot geloof kwam, bij Barthimeus evenmin, de moordenaar aan het kruis ja, hij ging iets in Jezus zien en kwam met een belijdenis, wij verdienen straf... de bezetene lag te schelden aan de voeten van de Heere Jezus, dus je kunt nergens peilen hoe diep en op wat voor manier dat is, je houdt mensen op om tot Christus te gaan, ik moet toch nog dit of dat?

Als je mijn posten goed lees zou je weten dat ik niet over de zonden heen wil stappen, maar wel dat ik mensen die de Heere zoeken niet wil belemmeren.

Er zal iets zijn, anders zouden we nooit gaan, (al wie zijn zonden belijdt en laat...)
maar laat de rest aan de Heere over en ga geen meetlat leggen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
GJdeBruijn schreef:Zomaar een aantal punten die in mij opkomen na acht pagina's. Met de hoop dat we ons allemaal hierin kunnen vinden.
- Bukken en buigen onder het recht van God is altijd nodig, anders krijgen we nooit het ware zicht op Christus en de noodzaak van Hem als Borg en Middelaar. Christus is nodig omdat God een verterend vuur is en Hij volmaakt heilig is. Nooit kan Hij gemeenschap hebben met wat onrein, opstandig, verdorven en vijandig is: de mens van nature.
- De mens moet leren God te rechtvaardigen in zijn oordelen, met David uitroepen: "Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten."
- Gods eer hoger achten dan eigen eer is een uiting van liefde tot God,
- De Heere vraagt een mens niet om verloren te willen gaan, maar wel het billijken dat het rechtvaardig en verdiend is,
- De verootmoedigde mens zal niet verloren willen gaan omdat dat buiten God en Zijn gemeenschap betekent; dat is niet te verdragen,
- Gods Barmhartigheid in Christus is groter dan onze ongerechtigheden,
- Christus zal ge-eigend moeten worden in geloof om te delen in wat Hij ge-erfd heeft door Zijn dood en opstandig: Zijn gerechtigheid en heiligheid. Christus liefhebben als Borg en Middelaar boven alles is de Enige mogelijkheid om voor de rechtvaardige God te kunnen bestaan.

Ik hoop oprecht dat we elkaar in dit topic kunnen vinden door goed naar elkaar te luisteren en rekening te houden met achtergrond wat vooral uitkomt in de wijze van verwoorden. Belangrijk is om soms door te vragen om te begrijpen wat precies bedoeld wordt met soms wel ingesleten uitdrukkingen en metaforen.
Ik ben het van harte met de genoemde punten eens. Waarbij ik alleen de kanttekening wil maken dat de eerste punten niet genoemd kunnen of mogen worden als voorwaarde vóóraf. De Heere werkt deze vernedering, gedeeltelijk reeds vóórdat Hij Zich aan de zondaar openbaart, maar ten volle daarna: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.' De ware droefheid naar God gaat gepáárd met het geloof en is daar de vrucht van (zie ook kt. 20 bij 2 Kor. 7:10).

Ik hoop van harte dat anderen hiermee instemmen kunnen en dat men niet blijft vasthouden aan een visie waarbij deze dingen ófwel gemakkelijker worden voorgesteld ófwel worden voorgesteld als een vóórwaarde vóór de schenking van het geloof.

Paulus, had hij vooraf al een gedeeltelijk vernedering voordat Hij bekeerd werd op de weg naar Damascus? Ik lees in ieder geval daar niets over. Wel dat hij vol haat was.

Dit is een serieuze vraag, waar ik best wel antwoord op zou willen hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

@Liz, ik geloof 100% in je goede bedoelingen, namelijk om de uitvluchten die mensen hebben of zoeken om naar de Heere Jezus te vluchten, weg te nemen.
Toch vind ik het heel jammer dat we nu juist in een aantal postings elkaar proberen te vinden (ik bedoel de postings van @GJdeBruijn en @Valcke), dat je toch gewoon doorgaat met de eerdere discussie.
Zo zou ik heel benieuwd zijn of DIA en Flipse zich daar ook in kunnen vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
Lilian1975 schreef:Paulus, had hij vooraf al een gedeeltelijk vernedering voordat Hij bekeerd werd op de weg naar Damascus? Ik lees in ieder geval daar niets over. Wel dat hij vol haat was.

Dit is een serieuze vraag, waar ik best wel antwoord op zou willen hebben.
Paulus vertelt zelf een aantal keren zijn bekering en zegt daar niets over. Ik ga er dus van uit dat hij geen vernedering kende vooraf. Maar waarom is dat zo relevant? Dat heeft hij toch in die drie dagen geleerd, en daarna?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door GJdeBruijn »

Lilian1975 schreef:Paulus, had hij vooraf al een gedeeltelijk vernedering voordat Hij bekeerd werd op de weg naar Damascus? Ik lees in ieder geval daar niets over. Wel dat hij vol haat was.
Paulus kreeg een bijzondere roeping. Heel krachtig werd hij geconfronteerd met de grootst denkbare zonde: ongeloof in de Christus der Schriften, eigengerechtige godsdienst, een ijveraar der wet, geen Messias nodig hebbende maar Deze vervolgen door Zijn Kerk te vervolgen en te doden.
Die Messias verscheen hem op de weg naar Damascus met een overtuigen van zonde: Saul, Saul, wat vervolgt gij Mij?
Dat is toch niet anders dan wat we hier in dit topic stellen? De zondaar tot erkentenis brengen van eigen schuld.
Het is juist Paulus die zo duidelijk in zijn brieven de dodelijk toestand van de mens uitlegt in zijn natuurstaat. Zijn brieven getuigen van persoonlijke (onder)(be)vinding. Er is veel meer over te zeggen maar ik houd het hier maar even bij.

@Valcke, bedankt voor de mooie aanvulling!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door liz boer »

Lilian1975 schreef:
Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
GJdeBruijn schreef:Zomaar een aantal punten die in mij opkomen na acht pagina's. Met de hoop dat we ons allemaal hierin kunnen vinden.
- Bukken en buigen onder het recht van God is altijd nodig, anders krijgen we nooit het ware zicht op Christus en de noodzaak van Hem als Borg en Middelaar. Christus is nodig omdat God een verterend vuur is en Hij volmaakt heilig is. Nooit kan Hij gemeenschap hebben met wat onrein, opstandig, verdorven en vijandig is: de mens van nature.
- De mens moet leren God te rechtvaardigen in zijn oordelen, met David uitroepen: "Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten."
- Gods eer hoger achten dan eigen eer is een uiting van liefde tot God,
- De Heere vraagt een mens niet om verloren te willen gaan, maar wel het billijken dat het rechtvaardig en verdiend is,
- De verootmoedigde mens zal niet verloren willen gaan omdat dat buiten God en Zijn gemeenschap betekent; dat is niet te verdragen,
- Gods Barmhartigheid in Christus is groter dan onze ongerechtigheden,
- Christus zal ge-eigend moeten worden in geloof om te delen in wat Hij ge-erfd heeft door Zijn dood en opstandig: Zijn gerechtigheid en heiligheid. Christus liefhebben als Borg en Middelaar boven alles is de Enige mogelijkheid om voor de rechtvaardige God te kunnen bestaan.

Ik hoop oprecht dat we elkaar in dit topic kunnen vinden door goed naar elkaar te luisteren en rekening te houden met achtergrond wat vooral uitkomt in de wijze van verwoorden. Belangrijk is om soms door te vragen om te begrijpen wat precies bedoeld wordt met soms wel ingesleten uitdrukkingen en metaforen.
Ik ben het van harte met de genoemde punten eens. Waarbij ik alleen de kanttekening wil maken dat de eerste punten niet genoemd kunnen of mogen worden als voorwaarde vóóraf. De Heere werkt deze vernedering, gedeeltelijk reeds vóórdat Hij Zich aan de zondaar openbaart, maar ten volle daarna: 'Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekendgemaakt, heb ik op de heup geklopt.' De ware droefheid naar God gaat gepáárd met het geloof en is daar de vrucht van (zie ook kt. 20 bij 2 Kor. 7:10).

Ik hoop van harte dat anderen hiermee instemmen kunnen en dat men niet blijft vasthouden aan een visie waarbij deze dingen ófwel gemakkelijker worden voorgesteld ófwel worden voorgesteld als een vóórwaarde vóór de schenking van het geloof.

Paulus, had hij vooraf al een gedeeltelijk vernedering voordat Hij bekeerd werd op de weg naar Damascus? Ik lees in ieder geval daar niets over. Wel dat hij vol haat was.

Dit is een serieuze vraag, waar ik best wel antwoord op zou willen hebben.
Ook de bezetene lag te schelden aan de voeten van de Heere Jezus...
Levi zat zijn geld te tellen in het tolhuis.

met name de romeinenbrief gaat over de rechtvaardiging van een goddeloze.

De kracht van de Heere is zo groot dat zelf de grootste vuilste onwilligste tot Hem zal gaan.

Ik weet dat mensen zullen zeggen dat je over de zonden heen wil stappen, maar dat is geensinds de opzet, wel dat mensen op zondekennis gaan zitten wachten of dat mensen altijd denken dat het te weinig is, nooit genoeg.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie