Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

Ik voel mij evenzeer thuis bij de waarschuwing van Jacobus Koelman in deze. Tegelijk wacht ik mij er wel voor om de zware woorden te gebruiken die hier gevallen zijn tegen bv Sheppard en Hooker, die wellicht zich te sterk hebben uitgedrukt. We mochten willen dat we iets meer bezaten van de godsvrucht van deze zeer respectabele mannen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Koelman verwerpt juist de leringen van Hooker en Shepard op dit punt. Zeker als het er alle schijn van heeft dat mensen Nog verder gaan, o.a. door het leerstuk te beschrijven en er een systeem van te maken dat doe ik daar met scherpe bewoordingen afstand van. Want er is duidelijk een wettische kern in deze onbijbelse leer. Ook schrijft deze leer zeer veel christenen af die deze beleving niet hebben gehad.
Waarbij het hebben van zondekennis en hartelijk gelovig omhelzen van Christus al te weinig/tekort wordt weggezet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Gerson »

De hier op dit forum over kerkmuren heen gewaardeerde ds J. Roos ook een onbijbelse leer dan ?

(...)We stellen voorop, dat het altijd ons uitgangspunt is om in de prediking niet alleen Christus in het middelpunt te plaatsen, maar ook de toeleidende weg tot Christus in elke predicatie naar voren te brengen. Daarbij wijzen we er altijd eerst op dat een mens die zaligmakende genade ontvangt, een zondaar voor God wordt en inleeft tegen Zijn wet gezondigd te hebben. Een mens zal een uitgewerkte en verloren zondaar voor God moeten worden, waardoor hij aan Zijn kant valt en ermee instemt dat Hij geen onrecht doet wanneer hij voor eeuwig verloren zou moeten gaan. Alleen dan wordt er een mogelijkheid bij God vandaan ontsloten dat men nog zalig kan worden zonder krenking van Zijn deugden. Temeer, wanneer er kennis mag komen van Christus en Zijn werk. (...)

(De wachter Sions 16 mei 2013)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door liz boer »

Gerson schreef:De hier op dit forum over kerkmuren heen gewaardeerde ds J. Roos ook een onbijbelse leer dan ?

(...)We stellen voorop, dat het altijd ons uitgangspunt is om in de prediking niet alleen Christus in het middelpunt te plaatsen, maar ook de toeleidende weg tot Christus in elke predicatie naar voren te brengen. Daarbij wijzen we er altijd eerst op dat een mens die zaligmakende genade ontvangt, een zondaar voor God wordt en inleeft tegen Zijn wet gezondigd te hebben. Een mens zal een uitgewerkte en verloren zondaar voor God moeten worden, waardoor hij aan Zijn kant valt en ermee instemt dat Hij geen onrecht doet wanneer hij voor eeuwig verloren zou moeten gaan. Alleen dan wordt er een mogelijkheid bij God vandaan ontsloten dat men nog zalig kan worden zonder krenking van Zijn deugden. Temeer, wanneer er kennis mag komen van Christus en Zijn werk. (...)

(De wachter Sions 16 mei 2013)
1kor 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:Koelman verwerpt juist de leringen van Hooker en Shepard op dit punt. Zeker als het er alle schijn van heeft dat mensen Nog verder gaan, o.a. door het leerstuk te beschrijven en er een systeem van te maken dat doe ik daar met scherpe bewoordingen afstand van. Want er is duidelijk een wettische kern in deze onbijbelse leer. Ook schrijft deze leer zeer veel christenen af die deze beleving niet hebben gehad.
Waarbij het hebben van zondekennis en hartelijk gelovig omhelzen van Christus al te weinig/tekort wordt weggezet.
Beste JGW,

Zie je niet dat je in je eerste zin hetzelfde zegt als ik zei? Maar Koelman prees verder de geschriften van beide mannen wel van harte aan, ja hij vertaalde zelfs een van deze geschriften uit het Engels.

Ik blijf er verder bij dat je niet zorgvuldig bent door ook het 'billijken van de verdoemenis' onder de dwalingen te rekenen (of was dat een 'slip of the pen'?). Dat hoort zeer zeker thuis in een ware bekering. Hoe kunnen we menen Christus nodig te hebben en tot Hem de toevlucht nemen wanneer we onszelf niet de verdoemenis waardig achten?

Wanneer je je alleen keert tegen bepaalde uitwassen of een systeem, akkoord, daar ben ik het mee eens, maar maak dat dan wel duidelijk. En geef dan ook de citaten waartegen je je keert, in plaats van alles op één hoop te gooien.

Ik hoop dat je kunt zien dat je zelf ook echt te ver ging en dat het probleem niet alleen ligt bij je 'tegenstanders' in deze discussie.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Koelman verwerpt juist de leringen van Hooker en Shepard op dit punt. Zeker als het er alle schijn van heeft dat mensen Nog verder gaan, o.a. door het leerstuk te beschrijven en er een systeem van te maken dat doe ik daar met scherpe bewoordingen afstand van. Want er is duidelijk een wettische kern in deze onbijbelse leer. Ook schrijft deze leer zeer veel christenen af die deze beleving niet hebben gehad.
Waarbij het hebben van zondekennis en hartelijk gelovig omhelzen van Christus al te weinig/tekort wordt weggezet.
Beste JGW,

Zie je niet dat je in je eerste zin hetzelfde zegt als ik zei? Maar Koelman prees verder de geschriften van beide mannen wel van harte aan, ja hij vertaalde zelfs een van deze geschriften uit het Engels.

Ik blijf er verder bij dat je niet zorgvuldig bent door ook het 'billijken van de verdoemenis' onder de dwalingen te rekenen (of was dat een 'slip of the pen'?). Dat hoort zeer zeker thuis in een ware bekering. Hoe kunnen we menen Christus nodig te hebben en tot Hem de toevlucht nemen wanneer we onszelf niet de verdoemenis waardig achten?

Wanneer je je alleen keert tegen bepaalde uitwassen of een systeem, akkoord, daar ben ik het mee eens, maar maak dat dan wel duidelijk. En geef dan ook de citaten waartegen je je keert, in plaats van alles op één hoop te gooien.

Ik hoop dat je kunt zien dat je zelf ook echt te ver ging en dat het probleem niet alleen ligt bij je 'tegenstanders' in deze discussie.
Ja,
Doemwaardig achten (de hel verdient hebben) gaat minder ver dan deze leer die hier en op andere plaatsen verkondigd en verdedigd wordt.
Je zou het kunnen zien als, je heb de dood verdient, je hoort de rechter, zeggen des doods schuldig, VERSUS je eist dat het doodsvonnis bijna uitgevoerd is, je moet de hakbijl op de keel hebben, je moet aan de stop hangen maar net op tijd wordt je gered....

Ik ben erg scherp op dit punt juist omdat men zit als een Sibboleth gaat zien. Zoals eerder in dit topic, beweren dat deze leer van toevallen van het recht Gods e.d. ooit breed verkondigd zou zijn.

Zoals gezegd ZONDEKENNIS en door geloof omhelzen van Christus. Maar niet met eis van de diepte en wijze van zondekennis.
Ware zondekennis drijft uit naar Christus!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door ejvl »

Gerson schreef:De hier op dit forum over kerkmuren heen gewaardeerde ds J. Roos ook een onbijbelse leer dan ?

(...)We stellen voorop, dat het altijd ons uitgangspunt is om in de prediking niet alleen Christus in het middelpunt te plaatsen, maar ook de toeleidende weg tot Christus in elke predicatie naar voren te brengen. Daarbij wijzen we er altijd eerst op dat een mens die zaligmakende genade ontvangt, een zondaar voor God wordt en inleeft tegen Zijn wet gezondigd te hebben. Een mens zal een uitgewerkte en verloren zondaar voor God moeten worden, waardoor hij aan Zijn kant valt en ermee instemt dat Hij geen onrecht doet wanneer hij voor eeuwig verloren zou moeten gaan. Alleen dan wordt er een mogelijkheid bij God vandaan ontsloten dat men nog zalig kan worden zonder krenking van Zijn deugden. Temeer, wanneer er kennis mag komen van Christus en Zijn werk. (...)

(De wachter Sions 16 mei 2013)
Als dit wordt verklaard als zijnde mogelijke weg is het niet onbijbels.
Als dit als de enige weg wordt verkondigd is dit wel onbijbels.
God gaat met een ieder Zijn weg. Eerder haalde ik al een predikant aan die het op een andere manier beleeft had.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

Gerson schreef:De hier op dit forum over kerkmuren heen gewaardeerde ds J. Roos ook een onbijbelse leer dan ?

(...)We stellen voorop, dat het altijd ons uitgangspunt is om in de prediking niet alleen Christus in het middelpunt te plaatsen, maar ook de toeleidende weg tot Christus in elke predicatie naar voren te brengen. Daarbij wijzen we er altijd eerst op dat een mens die zaligmakende genade ontvangt, een zondaar voor God wordt en inleeft tegen Zijn wet gezondigd te hebben. Een mens zal een uitgewerkte en verloren zondaar voor God moeten worden, waardoor hij aan Zijn kant valt en ermee instemt dat Hij geen onrecht doet wanneer hij voor eeuwig verloren zou moeten gaan. Alleen dan wordt er een mogelijkheid bij God vandaan ontsloten dat men nog zalig kan worden zonder krenking van Zijn deugden. Temeer, wanneer er kennis mag komen van Christus en Zijn werk. (...)

(De wachter Sions 16 mei 2013)
Ik meen dat het geheel waar is dat een mens die zaligmakende genade ontvangt, niet alleen deze zonden leert kennen, maar ook zijn totale verlorenheid. Zo'n mens komt op een punt dat hij inderdaad aan het einde van al zijn werken en pogingen gebracht wordt en ziet dat hij noodzakelijkerwijs verloren moet gaan wanneer hij niet in Christus gevonden wordt.

Waar ik echter wel bezwaar tegen heb, is wanneer dit als een "voorwaarde vooraf" geleerd wordt. Ik geloof eerder dat deze inleving van iemands gehele verlorenheid doorgaans samenvalt of slechts weinig in tijd afstaat van de zaligmakende ontdekking van het Evangelie en de schenking van het geloof.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

--
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 feb 2019, 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Mannetje »

Mensen, doe dit tekstjesmijten niet, alsjeblieft.
-
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Valcke »

Mannetje schreef:Mensen, doe dit tekstjesmijten niet, alsjeblieft.
Mee eens, Mannetje, dat wil ik ook helemaal niet. Ik stem ook volledig met jou oproep in (en heb daarom mijn post verwijderd). Maar sommige mensen menen dat ze met één tekst alles kunnen bewijzen, terwijl ze andere teksten of Bijbelgedeelten voor het gemak negeren. Dat is triest.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Mannetje »

Dank je, en ik voel helemaal met je mee.
-
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Arie Flipse »

Gerson schreef:De hier op dit forum over kerkmuren heen gewaardeerde ds J. Roos ook een onbijbelse leer dan ?

(...)We stellen voorop, dat het altijd ons uitgangspunt is om in de prediking niet alleen Christus in het middelpunt te plaatsen, maar ook de toeleidende weg tot Christus in ELKE predicatie naar voren te brengen. Daarbij wijzen we er altijd eerst op dat een mens die zaligmakende genade ontvangt, een zondaar voor God wordt en inleeft tegen Zijn wet gezondigd te hebben. Een mens zal een uitgewerkte en verloren zondaar voor God MOETEN worden, waardoor hij aan Zijn kant valt en ermee instemt dat Hij geen onrecht doet wanneer hij voor eeuwig verloren zou moeten gaan. Alleen dan wordt er een mogelijkheid bij God vandaan ontsloten dat men nog zalig kan worden zonder krenking van Zijn deugden. Temeer, wanneer er kennis mag komen van Christus en Zijn werk. (...)

(De wachter Sions 16 mei 2013)
Hier gaat het mij om. Dit is hetgeen ik al een paar dagen probeer uit te leggen. Mijn allereerste opmerking dat er tegen zulk een leer de meeste weerstand komt is wel gebleken. Er is zelfs een apart topic voor geopend met ondertussen al 7 pagina's.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Arie Flipse schreef:
Zeeuw schreef:
Wil je op mijn posts reageren Arie? Zoals ik aangaf geloof ik zeker dat de Heere met sommigen deze weg gaat, maar dat hij met anderen een andere weg gaat. En beiden zullen elkaar voor Zijn Troon mogen ontmoeten.
En daar zal echt geen discussie meer zijn over de exact afgelegde weg. Wel dankbaarheid tot in Eeuwigheid.
Ik ben in de overtuiging een ieder Kind iets zal moeten en kunnen vertellen hoe hij aan zijn geestelijk eind gekomen is. Ik zal de laatste zijn die de mate en diepte hiervoor gaat bepalen.
Ja, ik ken de geschiedenis van Timotheus en ik zal zeker geen stappenplan kunnen schrijven maar het is ellende, verlossing en dankbaarheid. Niet in een andere volgorde.
Dat begrijp ik. Maar ik geloof ook dat ellende pas echt zichtbaar wordt tegen de achtergrond van verlossing. Je weet pas wat donker is, als je licht kent. Maar daarin zullen dan omgetwijfeld gradaties zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Arie Flipse schreef:
Zeeuw schreef:
Wil je op mijn posts reageren Arie? Zoals ik aangaf geloof ik zeker dat de Heere met sommigen deze weg gaat, maar dat hij met anderen een andere weg gaat. En beiden zullen elkaar voor Zijn Troon mogen ontmoeten.
En daar zal echt geen discussie meer zijn over de exact afgelegde weg. Wel dankbaarheid tot in Eeuwigheid.
Ik ben in de overtuiging een ieder Kind iets zal moeten en kunnen vertellen hoe hij aan zijn geestelijk eind gekomen is. Ik zal de laatste zijn die de mate en diepte hiervoor gaat bepalen.
Ja, ik ken de geschiedenis van Timotheus en ik zal zeker geen stappenplan kunnen schrijven maar het is ellende, verlossing en dankbaarheid. Niet in een andere volgorde.
Dat begrijp ik. Maar ik geloof ook dat ellende pas echt zichtbaar wordt tegen de achtergrond van verlossing. Je weet pas wat donker is, als je licht kent. Maar daarin zullen dan omgetwijfeld gradaties zijn.
Het is toch een samensmelting van elkaar ?
Je hebt momenten dat het wat donkerder is maar ook dat de nadruk daarna ligt op het heel dankbaar zijn
Plaats reactie