Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

huisman schreef: Zalig worden lijkt steeds meer af te hangen van een meewerkend zondaar. Daarin hebben wij Gods Woord tegen.
Gelukkig hangt het niet af van een meewerkend zondaar, maar aan de andere kant is er ook niemand die slapend zalig wordt.
Paulus zegt het zelf ook, in jaag ernaar.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Verontrustende berichten

Bericht door AnJa »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Zo heb ik het nog nooit gehoord...
Ik begrijp er niets meer van. Wat wordt er tegenwoordig dan gepreekt?
Ik weet het wel, maar het tekent wel hoe vervreemd we van de gezonde leer zijn afgedwaald.
Ik zou best eens wat meditaties willen plaatsen die meer duidelijk maken.
Maar ik denk toch dat het geen zin meer heeft. Misschien dat een ander het
mocht willen?
We zouden het iets anders zeggen: Gods deugden liever krijgen dan eigen zaligheid.

Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
Beste @Dia,
Leest u wel eens preken van de gebroeders Erskine?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Arie Flipse »

liz boer schreef:
Ad Anker schreef:Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Huisman richtte zijn post op míj, ik had alleen vragen gesteld...
Daar worden meteen conclusies uit getrokken.
Terwijl je weer ziet dat hierboven de termen gebruikt worden, maar er zeker andere betekenissen aan gegeven worden, als er een nieuw lid komt die in de eerste post al met de termen begint, ben ik nieuwsgierig wat hij bedoelt en wat de drijfveer is, heeft hij/zij het uit de Bijbel, heeft hij/zij het ervaren of is het napraten van andere.

Buigen onder God of liever naar de hel gaan, er zit nog iets tussen.
Het gaat niet om liever naar de hel gaan. Men gaat het oordeel Gods als doodschuldige zondaar goedkeuren. Juist omdat men inziet dat er geen ontkomen meer aan is. Juist daar waar men het hoofd op het blok kan leggen en geestelijke dood en ondergang tegemoet moet gaan openbaar zich Christus als Enige weg om deze straf te ontgaan.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef: Waarbij het de vraag is of het wel echt een partij is of een one man show.
Ook dat vind ik in de huidige tijd voor heel veel partijen gelden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door GJdeBruijn »

"Koelman wijst erop dat nergens in de Schrift grond is voor de gedachte dat het afzien van eigen zaligheid behaaglijk is voor God. Wat wel nodig is, is dat wij erkennen dat wij het verdiend hebben verloren te gaan om zo tot Christus te vluchten."
Citaat uit een artikel van dr. De Vries
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Zo heb ik het nog nooit gehoord...
Ik begrijp er niets meer van. Wat wordt er tegenwoordig dan gepreekt?
Ik weet het wel, maar het tekent wel hoe vervreemd we van de gezonde leer zijn afgedwaald.
Ik zou best eens wat meditaties willen plaatsen die meer duidelijk maken.
Maar ik denk toch dat het geen zin meer heeft. Misschien dat een ander het
mocht willen?
We zouden het iets anders zeggen: Gods deugden liever krijgen dan eigen zaligheid.

Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
Prachtig gedicht, DIA.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door GJdeBruijn »

Arie Flipse schreef:Laten we het niet omdraaien. Toon eens aan waar deze Ds afwijkt.
Zij hebben wel een openbaring van Christus gehad in hun leven, zij hebben weleens mogen staren op het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt, maar zij gaan nog met een openstaande schuld over de aarde.
Dit roept wel vragen op. Hoe is het mogelijk dat iemand Christus kent maar een openstaande schuld heeft? Wie Christus werkelijk kent, kent Hem als Schuldovernemende Borg. Anders ken je Christus niet zoals Hij gekend moet worden, toch? Christus moet in het geloof aangegrepen worden met toe-eigening van al Zijn weldaden zeggen de reformatoren en onze Hollandse oudvaders. Het allerkleinste geloof dat schreiend tot Christus vlucht en Zijn gerechtigheid aangrijpt tot behoud heeft vergeving van zonden. Calvijn en Luther zijn daar duidelijk in.
Wat anders is het dat zo iemand die vergeving ook zo ervaart. Zo kunnen we bovenstaand citaat ook interpreteren. Wel met een geopenbaarde Christus vergeving van zonden HEBBEN maar er niet bij kunnen. Ze MENEN een openstaande schuld te hebben, maar dat is nog geestelijke onkunde waar pastorale zorgvuldigheid en geduld nodig is. Zie het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Arie Flipse schreef:
liz boer schreef:
Ad Anker schreef:Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Huisman richtte zijn post op míj, ik had alleen vragen gesteld...
Daar worden meteen conclusies uit getrokken.
Terwijl je weer ziet dat hierboven de termen gebruikt worden, maar er zeker andere betekenissen aan gegeven worden, als er een nieuw lid komt die in de eerste post al met de termen begint, ben ik nieuwsgierig wat hij bedoelt en wat de drijfveer is, heeft hij/zij het uit de Bijbel, heeft hij/zij het ervaren of is het napraten van andere.

Buigen onder God of liever naar de hel gaan, er zit nog iets tussen.
Het gaat niet om liever naar de hel gaan. Men gaat het oordeel Gods als doodschuldige zondaar goedkeuren. Juist omdat men inziet dat er geen ontkomen meer aan is. Juist daar waar men het hoofd op het blok kan leggen en geestelijke dood en ondergang tegemoet moet gaan openbaar zich Christus als Enige weg om deze straf te ontgaan.
Vind je deze leer ook bij de puriteinen en oudvaders, of alleen bij de nadere reformatie schrijvers?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

GJdeBruijn schreef:"Koelman wijst erop dat nergens in de Schrift grond is voor de gedachte dat het afzien van eigen zaligheid behaaglijk is voor God. Wat wel nodig is, is dat wij erkennen dat wij het verdiend hebben verloren te gaan om zo tot Christus te vluchten."
Citaat uit een artikel van dr. De Vries
Heel erg eens. De achterliggende dagen lees ik wat in het geschrift 'de Bekering' van de vroege puritein Daniel Dyke. Die legt dezelfde accenten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Bezorgd »

Het beleven van en het buigen onder het recht is in sommige kringen een nieuwe wet geworden die wekelijks van de kansels verkondigd wordt.
Laten we er voor waken niet remonstrants te worden.
Want er komt echt niets van de mens bij. Dat moeten we voor alles laten staan.

Dr. P. de Vries schrijft hier zeker mooie dingen over.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Luther »

Arie Flipse schreef:Het gaat niet om liever naar de hel gaan. Men gaat het oordeel Gods als doodschuldige zondaar goedkeuren. Juist omdat men inziet dat er geen ontkomen meer aan is. Juist daar waar men het hoofd op het blok kan leggen en geestelijke dood en ondergang tegemoet moet gaan openbaar zich Christus als Enige weg om deze straf te ontgaan.
Deze toelichting is wel nodig om je eerdere uitspraak uit te leggen. Nergens in de Schrift vind je dat de zondaar liever in wanhoop naar de hel gaat, dan zalig wordt, en dat hij punt ook zou moeten bereiken. (Lees daarover het boek van ds. C. Harink - Het aanbod van Gods genade) Wel - en dat zeg je nu terecht - is het nodig om te erkennen, dat de Heere in Zijn recht zou staan, als Hij je voor eeuwig voorbijgaat. Terecht zei @huisman dat het hem zorgen baart, dat hij zo weinig hoort van het leven uit het wonder. En veelal is dat een teken van een oppervlakkige zondeleer. We zullen Christus nooit op waarde schatten, als we de diepte van onze verlorenheid niet kennen. Tegelijk is dat ook een aspect dat in het leven van het geloof verdiept zal worden, samen met de opwas in de kennis en de genade van de Heere Jezus Christus. Maar beide zaken wilde Heilige Geest ook leren. Oók van de zondekennis geldt, dat we die nooit ten volle zullen hebben, zoals de Drie-enige God de zonde ziet. Wel zal de Geest er altijd op toewerken, dat we niet dan alleen op grond van Christus' offer zalig kunnen worden. Ook daar werkt de Heilige Geest op aan. En dat is bepaald geen gepasseerd station; het is elke dag nodig om te leven uit de bloedwonden van Jezus Christus.

Over dit thema wil ik overigens dit artikel van harte aanbevelen: https://drpdevries.com/2018/12/10/een-z ... -begrepen/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mistig »

Carrie schreef:Hoe komt het dat we als christenen niet dankbaar kunnen zijn dat iemand een geluid laat horen tegen het gevloek in een tv serie?
Wat is het dat hier dan de nadruk ligt op de serie of die goed is of niet, of dat je wel of geen tv mag kijken.
5 miljoen mensen kijken het, en één stichting spreekt ze erop aan, en vervolgens hebben wij kritiek...?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Je hebt gelijk. Ik had me bescheidener op moeten stellen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Arie Flipse schreef:
liz boer schreef:
Ad Anker schreef:Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Huisman richtte zijn post op míj, ik had alleen vragen gesteld...
Daar worden meteen conclusies uit getrokken.
Terwijl je weer ziet dat hierboven de termen gebruikt worden, maar er zeker andere betekenissen aan gegeven worden, als er een nieuw lid komt die in de eerste post al met de termen begint, ben ik nieuwsgierig wat hij bedoelt en wat de drijfveer is, heeft hij/zij het uit de Bijbel, heeft hij/zij het ervaren of is het napraten van andere.

Buigen onder God of liever naar de hel gaan, er zit nog iets tussen.
Het gaat niet om liever naar de hel gaan. Men gaat het oordeel Gods als doodschuldige zondaar goedkeuren. Juist omdat men inziet dat er geen ontkomen meer aan is. Juist daar waar men het hoofd op het blok kan leggen en geestelijke dood en ondergang tegemoet moet gaan openbaar zich Christus als Enige weg om deze straf te ontgaan.
Wil je op mijn posts reageren Arie? Zoals ik aangaf geloof ik zeker dat de Heere met sommigen deze weg gaat, maar dat hij met anderen een andere weg gaat. En beiden zullen elkaar voor Zijn Troon mogen ontmoeten.
En daar zal echt geen discussie meer zijn over de exact afgelegde weg. Wel dankbaarheid tot in Eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

Arie Flipse schreef: Het gaat niet om liever naar de hel gaan. Men gaat het oordeel Gods als doodschuldige zondaar goedkeuren. Juist omdat men inziet dat er geen ontkomen meer aan is. Juist daar waar men het hoofd op het blok kan leggen en geestelijke dood en ondergang tegemoet moet gaan openbaar zich Christus als Enige weg om deze straf te ontgaan.
Zo heb ik het toch ook wel gehoord in preken van o.m. ds Cabaret, ds Venema en ds. P. Mulder.

En dan heel persoonlijk, u, jij en ik, dat we zeggen: ‘Heere, op mij rust het oordeel. Want ik heb gezondigd en daarom er is voor mij te vrezen de toorn en het eeuwig verloren moeten gaan.’

Geloof je dat het zo is? Waar brengt het je dan? Wekt dat vreze en verootmoediging en buigen voor God en smeken tot de Heere? Die kant moet het uit, wil het goed zijn.
citaat uit preek van ds Mulder, 2 Kronieken 29 vs 10 (gedownload van PW)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Arie Flipse schreef:
Gerson schreef:
Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Zo heb ik het nog nooit gehoord...
Zo mischien wel....



*Wij leren dat een zondaar die zaligmakend door Gods Geest wordt bearbeid, een tijd in zijn leven leert kennen dat hij het met God eens gaat worden . En daarin hebben we toch de schrift aan onze kant? Horen we de profeet Micha niet uitroepen: “Ik zal des Heeren gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigt”? Het was toch de taal van de man naar Gods hart: “Ik heb gedaan wat kwaad was in Uw oog, dies ben ik, Heer Uw gramschap dubbel waardig! ‘k erken mijn schuld die U tot straf bewoog: Uw doen is rein Uw vonnis gans rechtvaardig.”
En -om niet meer te noemen - de stervende moordenaar wist het heel goed: “Wij toch rechtvaardiglijk , wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben...”

Dit is toch wel een van de meest kenmerkende dingen van het werk van Christus Geest. De nabijkomende christen komt hier nooit. Gods oprechte kind echter wordt zondaar voor God. Ik zou nog een stapje verder willen gaan; zou zo’n mens moeten kiezen tussen de verheerlijking van Gods deugden en zijn eigen behoud, dan zou hij toch kiezen voor de eer van God. Het is alleen de Geest van Christus Die ons daar brengen kan, want van nature zijn
wij zoekers van eigen behoud en eigen eer. .....

... dit alles is schriftuurlijk, niemand zal ook in staat zijn onder woorden te brengen hoe zoet en hoe goed het is , zo onder de Heere te buigen. Daar is niets vreselijks of afschuwelijks meer in.

Voor een mens daar komt, o ja , dan kunnen er zulke nameloze angsten in het hart zijn, zulke banden der hel. Maar wie het zo onvoorwaardelijk met God eens mag worden, die kan van de Heere geen kwaad meer denken en geen kwaad meer horen.
Overigens moet een mens wel leren dat, hoeveel zoetigheid er ook in dit buigen mag liggen, de zalighied nog ergens anders ligt.
Beter gezegd: “ in een Ander”. *

Ds Moerkerken

Schitterend stuk Gerson! Jammer dat dit soort prediking bijna verdwenen is in de Gereformeerde kringen.
Zo'n prediking als jij voorstaat, is er nooit breed geweest, je leest er ook zeer weinig van bij oudvaders, zeker voor 1800.

Je kunt zo'n prediking van Gods eer liever krijgen ook niet terugvinden in Gods woord.
Alsof God niet verheerlijkt wordt in het redden van zondaren? Gods genade wordt dan verheerlijkt, genade door recht, recht waaraan voldaan is door Jezus Christus.
Als je meent en/of leert dat er tweemaal aan Gods recht moet worden voldaan, verwerp je Christus, en ben je volgeling van de Galaten of Hebreeën, (Christus opnieuw kruisigen en het bloed van Christus vertreden)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie