Buigen onder het recht (uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

liz boer schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Kun je het vanuit de Schrift onderbouwen?
Ik plaats dit niet om Arie Flipse te steunen maar we om liz boer haar makkelijke vragen wat te dempen. Ik mis op het RF vaak het grote wonder en de radicaliteit van de wedergeboorte. (In ons, zonder ons). Ik mis het wonder van Gods eenzijdig ontfermen. Zalig worden lijkt steeds meer af te hangen van een meewerkend zondaar. Daarin hebben wij Gods Woord tegen. Hier wat versen uit één Bijbelboek.
(Hoofdstuk 36,16,37)

@liz boer heeft het Bijbelboek Ezechiël jou wat te zeggen? Zie vooral het vetgedrukte !
22 Daarom zeg tot het huis Israëls: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israëls! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen, waarhenen gij gekomen zijt.
23 Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn.
24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.32 Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend! Schaamt u en wordt schaamrood van uw wegen, gij huis Israëls!
4 En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden.
5 Geen oog had medelijden over u, om u een van deze dingen te doen, om zich over u te erbarmen; maar gij zijt geworpen geweest op het vlakke des velds, om de walgelijkheid van uw ziel, ten dage, toen gij geboren waart.
6 Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!
7 Ik heb u tot tien duizend, als het gewas des velds, gemaakt; en gij zijt gegroeid, en groot geworden, en zijt gekomen tot grote sierlijkheid; uw borsten zijn vast geworden, en uw haar is gewassen, doch gij waart naakt en bloot.
8 Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en ziet, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit, en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u, en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE en gij werdt de Mijne.
1 De hand des HEEREN was op mij, en de HEERE voerde mij uit in den geest, en zette mij neder in het midden ener vallei; dezelve nu was vol beenderen.
2 En Hij deed mij bij dezelve voorbijgaan geheel rondom; en ziet, er waren zeer vele op den grond der vallei; en ziet, zij waren zeer dor.
3 En Hij zeide tot mij: Mensenkind! zullen deze beenderen levend worden? En ik zeide: Heere HEERE, Gij weet het!
4 Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
5 Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.
6 En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.
Laten wij ons zien als walgelijk,doods en dor en God alleen de eer geven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Volontair »

Ds. Moerkerken zegt net te weinig.
Zal laten horen waar hij tekort aan doet met enkele woorden van McCheyne:
Ik boog m’, en geloofd’, en mijn God sprak mij vrij!

In het buigen en geloven ligt de vrijspraak!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
liz boer schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Kun je het vanuit de Schrift onderbouwen?
Ik plaats dit niet om Arie Flipse te steunen maar we om liz boer haar makkelijke vragen wat te dempen. Ik mis op het RF vaak het grote wonder en de radicaliteit van de wedergeboorte. (In ons, zonder ons). Ik mis het wonder van Gods eenzijdig ontfermen. Zalig worden lijkt steeds meer af te hangen van een meewerkend zondaar. Daarin hebben wij Gods Woord tegen. Hier wat versen uit één Bijbelboek.
(Hoofdstuk 36,16,37)

@liz boer heeft het Bijbelboek Ezechiël jou wat te zeggen? Zie vooral het vetgedrukte !
22 Daarom zeg tot het huis Israëls: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om uwentwil, gij huis Israëls! maar om Mijn heiligen Naam, dien gijlieden ontheiligd hebt onder de heidenen, waarhenen gij gekomen zijt.
23 Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn.
24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.32 Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend! Schaamt u en wordt schaamrood van uw wegen, gij huis Israëls!
4 En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden.
5 Geen oog had medelijden over u, om u een van deze dingen te doen, om zich over u te erbarmen; maar gij zijt geworpen geweest op het vlakke des velds, om de walgelijkheid van uw ziel, ten dage, toen gij geboren waart.
6 Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!
7 Ik heb u tot tien duizend, als het gewas des velds, gemaakt; en gij zijt gegroeid, en groot geworden, en zijt gekomen tot grote sierlijkheid; uw borsten zijn vast geworden, en uw haar is gewassen, doch gij waart naakt en bloot.
8 Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en ziet, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit, en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u, en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE en gij werdt de Mijne.
1 De hand des HEEREN was op mij, en de HEERE voerde mij uit in den geest, en zette mij neder in het midden ener vallei; dezelve nu was vol beenderen.
2 En Hij deed mij bij dezelve voorbijgaan geheel rondom; en ziet, er waren zeer vele op den grond der vallei; en ziet, zij waren zeer dor.
3 En Hij zeide tot mij: Mensenkind! zullen deze beenderen levend worden? En ik zeide: Heere HEERE, Gij weet het!
4 Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord.
5 Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden.
6 En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben.
Laten wij ons zien als walgelijk,doods en dor en God alleen de eer geven.
Lees de bovenstaande post dan.
Volgens mij staat dit niet tegenover de teksten die jij citeert.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Roeline »

[knip]Vissen naar de identiteit van een forummer is hier niet gewenst.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Zo heb ik het nog nooit gehoord...
Ik begrijp er niets meer van. Wat wordt er tegenwoordig dan gepreekt?
Ik weet het wel, maar het tekent wel hoe vervreemd we van de gezonde leer zijn afgedwaald.
Ik zou best eens wat meditaties willen plaatsen die meer duidelijk maken.
Maar ik denk toch dat het geen zin meer heeft. Misschien dat een ander het
mocht willen?
We zouden het iets anders zeggen: Gods deugden liever krijgen dan eigen zaligheid.

Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Het is nooit zo dat een zoekende ziel verlangt om eeuwig van voor Gods aangezicht weggedaan te worden. Wel is het zo dat zo'n ziel het leert inzien dat hij de dood en de vloek waardig is en het rechtvaardig is als God hem eeuwig zou voorbijgaan. Dat is wel een heel groot verschil! Het eerste drijft namelijk tot wanhoop, het tweede drijft tot Christus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Arie Flipse »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Zo heb ik het nog nooit gehoord...
Ik begrijp er niets meer van. Wat wordt er tegenwoordig dan gepreekt?
Ik weet het wel, maar het tekent wel hoe vervreemd we van de gezonde leer zijn afgedwaald.
Ik zou best eens wat meditaties willen plaatsen die meer duidelijk maken.
Maar ik denk toch dat het geen zin meer heeft. Misschien dat een ander het
mocht willen?
We zouden het iets anders zeggen: Gods deugden liever krijgen dan eigen zaligheid.

Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
Dit is hetgeen ik bedoel DIA. Men gaat zichzelf overgeven aan Gods oordeel en straf. De deugden Gods komen bovenaan te staan. Men gaat het recht Gods toevallen. Daarna gaat Christus zich pas openbaren. En zal men door de tralies des geloofs een oog op Hem krijgen.
Velen zijn er die hier niets over kunnen vertellen maar desondanks hebben ze hun zakken vol met teksten etc. Ook de prediking hierover is minder geworden.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ad Anker »

Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannetje »

Arie Flipse schreef:
Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Zo heb ik het nog nooit gehoord...
U behoort tot de Gereformeerde gezindte?
Je zegt: Gods eer boven zijn eigen ondergang.
Ik heb geleerd: Gods eer boven zijn eigen zaligheid.

Dat bedoelde ik.
Met de tweede uitspraak, mits goed uitgelegd, heb ik geen moeite.
-
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Dat laatste denk ik ook niet Ad. Daarom wordt het wonder bij persoonlijke toepassing door de Heere zo groot. Maar juist dan vind ik die keuzemogelijkheid zo vreemd. Die doodschuldige stemt in met Gods recht, maar kent toch ook dan het wonder van Zijn grote liefde dat Hij Zijn Zoon zondt. Dan komt die vreemde keuzemogelijkheid mijns inziens gewoon niet ter sprake.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Arie Flipse schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Om het kort te zeggen: die prediking hoe God een mens aan het eind van zijn werk brengt en waar men Gods eer boven zijn eigen ondergang zet en dat dan het eenzijdige, vrije werk van God in de ziel verklaard wordt.
Zo heb ik het nog nooit gehoord...
Ik begrijp er niets meer van. Wat wordt er tegenwoordig dan gepreekt?
Ik weet het wel, maar het tekent wel hoe vervreemd we van de gezonde leer zijn afgedwaald.
Ik zou best eens wat meditaties willen plaatsen die meer duidelijk maken.
Maar ik denk toch dat het geen zin meer heeft. Misschien dat een ander het
mocht willen?
We zouden het iets anders zeggen: Gods deugden liever krijgen dan eigen zaligheid.

Als onder ’t heilig recht
De ziele niet meer vecht,
Maar billijkt ’t zondeloon
Wat haar ook overkoom’
Rechtvaardigend haar God.
Wat eeuwig zij haar lot;
Als in haar laatste vreugde
(het eren van Gods deugden)
De deugd van ’t recht het wint,
Al eist zij: Doodt het kind.
O, stonde van ’t gericht;
O, dood’lijkst tijdgewricht.
Dan wordt verloren gaan
Door God niet toegestaan.
Hier wordt de Zoon gekust,
Eer z’op de weg vergaat.
Hier wordt zij welbewust,
Verzekerd van haar staat.
Hier drinkt zij’t Bloed des Lams,
’t welk haar in het leven laat.
Hier wordt de toorn geblust,
En is het: Vree met God,
Door ’t offer van Zijn Zoon.
O, allerzaligst lot.
Dit is hetgeen ik bedoel DIA. Men gaat zichzelf overgeven aan Gods oordeel en straf. De deugden Gods komen bovenaan te staan. Men gaat het recht Gods toevallen. Daarna gaat Christus zich pas openbaren. En zal men door de tralies des geloofs een oog op Hem krijgen.
Velen zijn er die hier niets over kunnen vertellen maar desondanks hebben ze hun zakken vol met teksten etc. Ook de prediking hierover is minder geworden.
Kun jij hier persoonlijk iets over vertellen Arie? Ik ben er nl oprecht benieuwd naar of dit echt op deze wijze is gegaan. Ik ken nl mensen die deze weg zijn gegaan, maar ook mensen die andere wegen gingen.

Ik denk dat de Heere verschillende wegen met verschillende van Zijn kinderen gaat. Het prediken van 1 manier en weg is m.i. niet Bijbels.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Ad Anker schreef:Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Huisman richtte zijn post op míj, ik had alleen vragen gesteld...
Daar worden meteen conclusies uit getrokken.
Terwijl je weer ziet dat hierboven de termen gebruikt worden, maar er zeker andere betekenissen aan gegeven worden, als er een nieuw lid komt die in de eerste post al met de termen begint, ben ik nieuwsgierig wat hij bedoelt en wat de drijfveer is, heeft hij/zij het uit de Bijbel, heeft hij/zij het ervaren of is het napraten van andere.

Buigen onder God of liever naar de hel gaan, er zit nog iets tussen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Dat laatste denk ik ook niet Ad. Daarom wordt het wonder bij persoonlijke toepassing door de Heere zo groot. Maar juist dan vind ik die keuzemogelijkheid zo vreemd. Die doodschuldige stemt in met Gods recht, maar kent toch ook dan het wonder van Zijn grote liefde dat Hij Zijn Zoon zondt. Dan komt die vreemde keuzemogelijkheid mijns inziens gewoon niet ter sprake.
Ik zeg je dat zomaar niet na... Het gaat immers niet om een keuzemogelijkheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Eens met huisman. Het is heel gevaarlijk om bepaalde bevinding weg te werpen als zijnde onbijbels. Juist de bevinding heeft oog voor het wonder dat een doodschuldige het leven krijgt buiten iets wat in hem zelf ligt. En het beleven dat je des doods schuldig bent laat zich niet makkelijk in woorden vangen.
Dat laatste denk ik ook niet Ad. Daarom wordt het wonder bij persoonlijke toepassing door de Heere zo groot. Maar juist dan vind ik die keuzemogelijkheid zo vreemd. Die doodschuldige stemt in met Gods recht, maar kent toch ook dan het wonder van Zijn grote liefde dat Hij Zijn Zoon zondt. Dan komt die vreemde keuzemogelijkheid mijns inziens gewoon niet ter sprake.
Ik zeg je dat zomaar niet na... Het gaat immers niet om een keuzemogelijkheid.

Exact. Als de Heere ons echt leert hoe groot Hij is en hoe klein en slecht wij, komt daar, zoals ik het zelf mocht ervaren, al een sprank van het liefdevolle verlossingswerk van de Heere Jezus in mee. Een zo diepe verwondering dat Hij die weg wilde gaan voor de waardeloze prutser als ik. Alleen maar ontzag en onbevattelijlheid. Maar ook liefdekoorden en daardoor geen gedachten aan een dergelijke keuze vanwege die liefde. Zodat je iedereen die je tegenkomt wel beet wil pakken en zeggen 'Als het voor mij kan, kan het echt voor iedereen. Het doet mij dan pijn als dit soort zaken als de absolute weg worden beschreven, omdat de Heere op zoveel verschillende manieren kan en wil werken.
Plaats reactie