Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Jongere »

Erskinees schreef:Is het eigenlijk niet vreemd dat je kan promoveren in de theologie door een sociologisch/historisch onderzoek? Dat zijn weer andere wetenschappen, lijkt mij.
Uiteraard niet, een vak als kerkgeschiedenis is een volwaardig theologisch vakgebied, maar promotieonderzoek in dat vakgebied zal altijd historisch zijn. Vergelijk ook godsdienstpsychologie of godsdienstsociologie (hoewel die vakken wat minder oude papieren hebben dan bijv. kerkgeschiedenis). Theologie is de verzamelnaam voor heel wat vakgebieden, die ook verschillende methodes van onderzoek vragen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Luther »

Er wordt wel een beetje negatief gedaan over dit proefschrift. Er ligt wel een geweldig werk op tafel van waaruit de komende jaren zeker een bezinning tot stand zal komen.

Bijvoorbeeld: Hoe kunnen we van de Evangelische beweging leren om meer missionair gericht te zijn binnen de gereformeerde gezindte. Ik kan allerlei zorgen en bezwaren noemen t.a.v. bestaande missionaire projecten, maar alternatieven zie ik niet echt. Wat ik wel zie is een aantal evangelisatieposten en inloophuizen, en dat juich ik toe. Maar soms krijg ik de indruk dat de 'gewone' gemeenteleden en de reguliere gemeente denkt, dat hun missionaire taak vooral brstaat uit het steunen van deze posten en huizen. En dat is uiteraard niet het geval. Hoe is vanuit elke gemeente de antenne naar buiten gericht? Hoe krijgt dat praktisch gestalte? Elke christen heeft het toch in z'n dna om naar buiten gericht te zijn, om het Evangelie bekend te maken, om de naaste omgeving te bereiken?
Hoe kunnen we juist op dat punt leren van de Evangelische Beweging?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:Er wordt wel een beetje negatief gedaan over dit proefschrift. Er ligt wel een geweldig werk op tafel van waaruit de komende jaren zeker een bezinning tot stand zal komen.

Bijvoorbeeld: Hoe kunnen we van de Evangelische beweging leren om meer missionair gericht te zijn binnen de gereformeerde gezindte. Ik kan allerlei zorgen en bezwaren noemen t.a.v. bestaande missionaire projecten, maar alternatieven zie ik niet echt. Wat ik wel zie is een aantal evangelisatieposten en inloophuizen, en dat juich ik toe. Maar soms krijg ik de indruk dat de 'gewone' gemeenteleden en de reguliere gemeente denkt, dat hun missionaire taak vooral brstaat uit het steunen van deze posten en huizen. En dat is uiteraard niet het geval. Hoe is vanuit elke gemeente de antenne naar buiten gericht? Hoe krijgt dat praktisch gestalte? Elke christen heeft het toch in z'n dna om naar buiten gericht te zijn, om het Evangelie bekend te maken, om de naaste omgeving te bereiken?
Hoe kunnen we juist op dat punt leren van de Evangelische Beweging?
Zijn onderzoek was gericht op de invloed van de evangelische beweging op de reformatorische kerken. Jij maakt het nu smaller door alleen in te zoemen op de Ger Gem. Binnen de HHK bv is heel veel aandacht voor de missionaire taak van 'de gemeente en elk van haar leden'. De kerkorde van de HHK zegt daar over o.a. 'De gemeente is, evenals elk van haar leden, in leven en werken geroepen tot verbreiding van het Evangelie in eigen omgeving.' Een jaar of zeven terug is vanuit de landelijke kerk een nota naar de gemeenten gestuurd waarin beschreven staat hoe men binnen de gemeente bewustwording en bezinning op die missionaire taak op gang kan brengen en hoe men de gemeente kan toerusten. Verder werden een aantal opties beschreven die gebruikt kunnen worden om als gemeente evangelisatiewerk te kunnen beginnen.
De kerk heeft ook een cursus Evangelisatie die ieder op twee of drie plaatsen in het land wordt gegeven. Ook is er een jaarlijks een landelijke evangelisatiedag.
Daar gebeurt dus wel degelijk meer dan alleen een financiële bijdrage.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:Er wordt wel een beetje negatief gedaan over dit proefschrift. Er ligt wel een geweldig werk op tafel van waaruit de komende jaren zeker een bezinning tot stand zal komen.
En dat louter op basis van berichtgeving.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Erasmiaan »

@ Jongere: dank voor deze toelichting, dit wist ik niet. Dat betekent dat mijn opmerking minder relevant/onjuist is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Herman »

Vergeet ook niet dat het geheel van zo'n promotie een wetenschappelijk spelletje is. Wanneer namelijk een vraag van een ander vakgebied komt, wordt je geacht daar géén wetenschappelijk gefundeerde uitspraak te doen, maar bescheiden te zeggen dat daar nog vragen liggen die onderzocht moeten worden. En anders ben je het haasje.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Vergeet ook niet dat het geheel van zo'n promotie een wetenschappelijk spelletje is. Wanneer namelijk een vraag van een ander vakgebied komt, wordt je geacht daar géén wetenschappelijk gefundeerde uitspraak te doen, maar bescheiden te zeggen dat daar nog vragen liggen die onderzocht moeten worden. En anders ben je het haasje.
Hoe kom je daar bij? Als je een wetenschappelijk gefundeerde uitspraak kunt doen over een onderwerp uit een ander vakgebied dan is dat okee. Het punt is dat dat vaak gewoon erg moeilijk is, omdat de vraag vaak over moderne ontwikkelingen in dat vakgebied gaan en de promovendus daar net zo vaak niet genoeg over gelezen heeft. Maar ik heb tijdens verdedigingen binnen de kansrekening de kandidaat zien speculeren over bosbranden (de echte, niet het wiskundige model, hoewel de speculaties wel verbanden legde) waarna hij daar veel waardering voor kreeg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Herman »

parsifal schreef:
Herman schreef:Vergeet ook niet dat het geheel van zo'n promotie een wetenschappelijk spelletje is. Wanneer namelijk een vraag van een ander vakgebied komt, wordt je geacht daar géén wetenschappelijk gefundeerde uitspraak te doen, maar bescheiden te zeggen dat daar nog vragen liggen die onderzocht moeten worden. En anders ben je het haasje.
Hoe kom je daar bij? Als je een wetenschappelijk gefundeerde uitspraak kunt doen over een onderwerp uit een ander vakgebied dan is dat okee. Het punt is dat dat vaak gewoon erg moeilijk is, omdat de vraag vaak over moderne ontwikkelingen in dat vakgebied gaan en de promovendus daar net zo vaak niet genoeg over gelezen heeft. Maar ik heb tijdens verdedigingen binnen de kansrekening de kandidaat zien speculeren over bosbranden (de echte, niet het wiskundige model, hoewel de speculaties wel verbanden legde) waarna hij daar veel waardering voor kreeg.
Ik ga van de gedachte uit dat de beantwoording van je vraag zeker buiten de scope van je onderzoek ligt. Dus je moet duidelijk aangeven wat je kaders zijn van waaruit je een conclusie voorlegt, als je die al zou trekken.

Het gespeculeer van de bosbrandmijnheer was dus juist, of op juiste vooronderstellingen gebaseerd? Of zei hij dingen die iedereen wilde horen...?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
parsifal schreef:
Herman schreef:Vergeet ook niet dat het geheel van zo'n promotie een wetenschappelijk spelletje is. Wanneer namelijk een vraag van een ander vakgebied komt, wordt je geacht daar géén wetenschappelijk gefundeerde uitspraak te doen, maar bescheiden te zeggen dat daar nog vragen liggen die onderzocht moeten worden. En anders ben je het haasje.
Hoe kom je daar bij? Als je een wetenschappelijk gefundeerde uitspraak kunt doen over een onderwerp uit een ander vakgebied dan is dat okee. Het punt is dat dat vaak gewoon erg moeilijk is, omdat de vraag vaak over moderne ontwikkelingen in dat vakgebied gaan en de promovendus daar net zo vaak niet genoeg over gelezen heeft. Maar ik heb tijdens verdedigingen binnen de kansrekening de kandidaat zien speculeren over bosbranden (de echte, niet het wiskundige model, hoewel de speculaties wel verbanden legde) waarna hij daar veel waardering voor kreeg.
Ik ga van de gedachte uit dat de beantwoording van je vraag zeker buiten de scope van je onderzoek ligt. Dus je moet duidelijk aangeven wat je kaders zijn van waaruit je een conclusie voorlegt, als je die al zou trekken.

Het gespeculeer van de bosbrandmijnheer was dus juist, of op juiste vooronderstellingen gebaseerd? Of zei hij dingen die iedereen wilde horen...?
Hij gaf een argument wat hout sneed. Ik kon niet beoordelen of de juiste aannames over bossen werden gemaakt, dat kon (het grootste deel van) de commissie ook niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Jongere »

Ditbenik schreef:Zijn onderzoek was gericht op de invloed van de evangelische beweging op de reformatorische kerken. Jij maakt het nu smaller door alleen in te zoemen op de Ger Gem. Binnen de HHK bv is heel veel aandacht voor de missionaire taak van 'de gemeente en elk van haar leden'. De kerkorde van de HHK zegt daar over o.a. 'De gemeente is, evenals elk van haar leden, in leven en werken geroepen tot verbreiding van het Evangelie in eigen omgeving.' Een jaar of zeven terug is vanuit de landelijke kerk een nota naar de gemeenten gestuurd waarin beschreven staat hoe men binnen de gemeente bewustwording en bezinning op die missionaire taak op gang kan brengen en hoe men de gemeente kan toerusten. Verder werden een aantal opties beschreven die gebruikt kunnen worden om als gemeente evangelisatiewerk te kunnen beginnen.
De kerk heeft ook een cursus Evangelisatie die ieder op twee of drie plaatsen in het land wordt gegeven. Ook is er een jaarlijks een landelijke evangelisatiedag.
Daar gebeurt dus wel degelijk meer dan alleen een financiële bijdrage.
Waar zie jij precies dat Luther schrijft over de GG? Ik herken zijn vraag in de breedte van de gezindte. De initiatieven die jij noemt zijn overigens stuk voor stuk ook in de GG aanwezig: brochures, cursussen en een evangelisatiedag. Ik heb in een GG een intensief toerustingsproject meegemaakt met het doel om toe te rusten in de persoonlijke missionaire taak.
Tegelijk herken ik wel iets van de spanning die Luther omschrijft. De HHK en GG liggen wat dit betreft in de praktijk heel dicht bij elkaar. Er zijn goede en prijzenswaardige initiatieven, maar er ligt een hoge drempel om werkelijk missionair gemeente te zijn. Niets ten nadele van enkele lokale situaties waar gemeenten hier heel bewust mee bezig zijn. Grootste probleem is dat er vaak een sterke scheiding bestaat tussen missionaire initiatieven en de 'gewone gemeenten'. De drempel naar die laatste groep is heel hoog voor nieuwkomers, terwijl de speelruimte van de eerste groep vaak erg klein is (denk bijv. aan kerkplanting). Het is een probleem dat in de hele gereformeerde gezindte, helaas, vergelijkbaar speelt.
Hier vind ik het wel wat off-topic, voor mijn gevoel. Ik vond de uitspraak van dr. de Heer hierover wel goed, maar weet niet of Luther terecht concludeert dat het proefschrift allerlei verdere bezinning hierover zal initiëren. Daarvoor heb ik er nog onvoldoende kennis van genomen. Ik had niet het idee dat dit onderwerp daadwerkelijk een onderzoeksvraag was.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Dr. J.M.D. de Heer en de evangelische beweging.

Bericht door Nasrani »

Mannetje schreef:
Nasrani schreef:Niet zo heel interessant wie er wel en niet waren lijkt me.
De vraag van prof. van Vlastuin en het antwoord van dr. de Heer wordt de aandacht nu mooi van afgeleid. Terwijl het een terechte vraag is en een bedroevend antwoord.
Wat vond je bedroevend aan het antwoord?
Bedroevend is misschien een wat te sterk aangezet woord. Ik zou eerder zeggen zwak.
Naar mijn idee maakt hij het algemeen terwijl er specifiek naar de GG zelf wordt gevraagd. Maar ik besef dat het een verslagje is in een krant en dat niet alles verwoord kan worden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie