Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

Een andere benadering is de remonstrantse waar het zwaartepunt volledig gelegd wordt bij het geloof en de verantwoordelijkheid van de mens en de soevereiniteit Gods vergeten wordt (---knip---).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Huismoeder schreef:U kunt het links en rechtsom draaien. Maar het maakt niet zoveel uit, of iemand zegt, dat Christus alleen welmenend wordt aangeboden aan de uitverkorenen in wie een verbroken hart en verslagen geest is gewerkt, of dat iemand zegt dat Christus uitwendig wordt aangeboden aan allen, terwijl dit aanbod toch alleen kracht doet in degenen in wie een inwendig werk plaatsvindt.
En hoe zit dat dan met mijn voorgaande vraag? De beloften die in de Doop zijn inbegrepen worden aan allen gedaan. In de bediening en het doen van de beloften zit geen enkel onderscheid in tussen dopelingen. Hoe zie je dan het voorstellen en welmenend aanbieden?
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

---Ingekort nav knip--- Op RF zijn geen forummers te vinden die het remonstrantse gedachtegoed uitdragen.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door eilander »

Huismoeder schreef:U kunt het links en rechtsom draaien. Maar het maakt niet zoveel uit, of iemand zegt, dat Christus alleen welmenend wordt aangeboden aan de uitverkorenen in wie een verbroken hart en verslagen geest is gewerkt, of dat iemand zegt dat Christus uitwendig wordt aangeboden aan allen, terwijl dit aanbod toch alleen kracht doet in degenen in wie een inwendig werk plaatsvindt.
Afleidende gedachten. Het ging hier over de beloften. Daar geef je slechts zijdelings antwoord op.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Laag »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Iedereen die onder het Woord bevind wordt het evangelie voorgesteld
Maar de belofte van het heil in Christus komt alleen toe aan de uitverkorenen.
De Heere belooft immers niet iets aan een mens, wat hij niet ook daadwerkelijk schenkt.
Dat lijkt me toch geen bijbelse gedachte. Heeft de Heere niet aan alle Israëlieten die uit Egypte waren gegaan, het ingaan in het beloofde land beloofd? Ik meen van wel.
Zie ook 1 Kor. 10:1-12.
De gedachte van de GGiN is niet on-Bijbels.
Als het goed is komt steeds in de preken Christus en dien gekruisigd naar voren, door Gods genade mogen we het aannemen, en de belofte ontvangen. De Heere belooft (In Zijn Woord,prediking) ook aan ons het Beloofde Land (Hemel) maar we weten dat helaas niet iedereen het Beloofde Land zal betreden, net als dat niet Israëliet dat mocht doen.
Dus hoe denk je dan nu over je laatste zin van je posting? Evenals de Heere aan het hele volk toezegde/de belofte gaf dat ze Kanaän zouden ingaan, kun je met alle recht aan elke hoorder voorhouden dat de Heere hem de zaligheid, de Christus belooft. Voor de volle 100%.
Dat kun je niet alleen, dat moet je ook doen.
Dat niet iedereen in gaat, maar alleen de uitverkorenen, ligt volledig aan Gods kant. Daar hoeven wij in de prediking niet over in te zitten. Dat mogen we enkel als troost aan Zijn kinderen voorhouden.
Als ik even mag reageren...
De beloften worden toch gepredikt, ook in de GGiN, een ieder die opkomt onder Gods Woord, hoort de prediking, hoort Gods Woord, hoort voor wie de beloften zijn. Hoort het welmenend aanbod: Wend u naar Mij toe, en wordt behouden. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten, en hij bekere zich tot den Heere, en tot onze God, zo zal Hij Zich zijner ontfermen. Het klinkt, ook in de GGiN.
Ik kan een fles water welmenend aanbieden, aan een grote groep mensen, maar alleen de dorstigen zullen er naar uitzien.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Laag schreef: Als ik even mag reageren...
De beloften worden toch gepredikt, ook in de GGiN, een ieder die opkomt onder Gods Woord, hoort de prediking, hoort Gods Woord, hoort voor wie de beloften zijn. Hoort het welmenend aanbod: Wend u naar Mij toe, en wordt behouden. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten, en hij bekere zich tot den Heere, en tot onze God, zo zal Hij Zich zijner ontfermen. Het klinkt, ook in de GGiN.
Ik kan een fles water welmenend aanbieden, aan een grote groep mensen, maar alleen de dorstigen zullen er naar uitzien.
Laat ik het met deze woorden hartelijk eens zijn! Als dit de prediking is binnen de GGiN dan neem ik mijn woorden terug over een voorwaardelijk Evangelie en over het onderscheid tussen voorstellen en aanbieden. De klanken van de woorden doen dan anders vermoeden, dan de inhoud die men er aan geeft.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

JCRyle schreef:
Laag schreef: Als ik even mag reageren...
De beloften worden toch gepredikt, ook in de GGiN, een ieder die opkomt onder Gods Woord, hoort de prediking, hoort Gods Woord, hoort voor wie de beloften zijn. Hoort het welmenend aanbod: Wend u naar Mij toe, en wordt behouden. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten, en hij bekere zich tot den Heere, en tot onze God, zo zal Hij Zich zijner ontfermen. Het klinkt, ook in de GGiN.
Ik kan een fles water welmenend aanbieden, aan een grote groep mensen, maar alleen de dorstigen zullen er naar uitzien.
Laat ik het met deze woorden hartelijk eens zijn! Als dit de prediking is binnen de GGiN dan neem ik mijn woorden terug over een voorwaardelijk Evangelie en over het onderscheid tussen voorstellen en aanbieden. De klanken van de woorden doen dan anders vermoeden, dan de inhoud die men er aan geeft.
Ze onderschrijven wel het onderscheid alleen de prediking is inderdaad zo, zo als Laag het schrijft.
Piet Puk
Berichten: 5433
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Piet Puk »

Ik neem afscheid hier :humhihi
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

Wandelende schreef:
En hoe zit dat dan met mijn voorgaande vraag? De beloften die in de Doop zijn inbegrepen worden aan allen gedaan. In de bediening en het doen van de beloften zit geen enkel onderscheid in tussen dopelingen. Hoe zie je dan het voorstellen en welmenend aanbieden?
Je weet denk ik wel dat de beloften van de Doop in zowel de GG als de GGiN onder beheersing van de verkiezing staan. Met andere woorden: de beloften gelden niet iedere dopeling, maar alleen de uitverkorenen. Een andere opvatting wordt geleerd bij de Christelijk Gereformeerden. Zij leren, als ik me niet vergis, dat God ernstig en welmenend met de beloften komt tot elke gedoopte. Daar is het (genade)verbond dus breder dan de verkiezing.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

Het is ook maar weer een definitiekwestie. Wijlen ds. Mallan schreef:
Er is over het aanbod van genade al genoeg geschreven en blijkbaar nog niet genoeg. Wat verstaan we door het aanbod van genade? Een voorstelling, een verkondigen en prediken of een beschikbaar stellen? We houden ons aan een voorstellen-, prediken of verkondigen, maar dan ook op zulk een wijze, dat de prediker met een bewogenheid des harten de zaligheid in Christus als zeer dichtbij het hart van de hoorders brengt, met de begeerte dat men toch eens recht om die genade verlegen mocht zijn, waartoe dan ook de ware schuldontdekking zo nodig is. Als zo het Evangelie aan de hoorders wordt gebracht, hebben we geen bezwaar tegen het woord aanbod, zoals onze geachte oude schrijvers dit woord dan ook op deze wijze hebben gebruikt.

Leerzaam!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Orchidee »

Toch altijd weer die voorwaarden:
Eerst zondekennis en schuldbesef en "och mocht je de schuldbrief nog eens thuis krijgen".
Nooit een directe heenwijzing naar Christus

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

Ach, waarom die tranen, Orchidee? Ik begrijp het echt niet: Waar zou je Christus voor nodig hebben, als je je zonde niet in verbrokenheid des harten hebt leren kennen?
Natuurlijk, dan kun je Hem wel nodig hebben voor allerlei dingen. Maar dan zegt Christus: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt, en verzadigd zijt."
Wil je dan zo'n aanbod? Daar heb je toch niets aan voor de eeuwigheid?
Denk ook aan wat ds. Van der Tang zei bij de opening van het schooljaar van de Wartburg:
„Kan een mens in eigen kracht tot Jezus komen? Ja, dat kan. Kan een mens daarbij onderwijs van Jezus krijgen? Ja, dat kan. Kan een mens tot Jezus komen, onderwijs van Hem krijgen en toch voor eeuwig verloren gaan? Ja, dat kan ook.”
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Orchidee schreef:Toch altijd weer die voorwaarden:
Eerst zondekennis en schuldbesef en "och mocht je de schuldbrief nog eens thuis krijgen".
Nooit een directe heenwijzing naar Christus Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
En altijd maar weer die poging om met een poolstok over de ellendekennis heen te springen, terwijl het een noodzakelijke kennis is. Dat neemt niet weg dat Christus aangewezen en aangeprezen moet worden als Zaligmaker van zondaren. Maar juist die prediking brengt mensen in de onmogelijkheid. Als het tenminste zuivere prediking is.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Huismoeder schreef:Ach, waarom die tranen, Orchidee? Ik begrijp het echt niet: Waar zou je Christus voor nodig hebben, als je je zonde niet in verbrokenheid des harten hebt leren kennen?
Natuurlijk, dan kun je Hem wel nodig hebben voor allerlei dingen. Maar dan zegt Christus: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt, en verzadigd zijt."
Wil je dan zo'n aanbod? Daar heb je toch niets aan voor de eeuwigheid?
Denk ook aan wat ds. Van der Tang zei bij de opening van het schooljaar van de Wartburg:
„Kan een mens in eigen kracht tot Jezus komen? Ja, dat kan. Kan een mens daarbij onderwijs van Jezus krijgen? Ja, dat kan. Kan een mens tot Jezus komen, onderwijs van Hem krijgen en toch voor eeuwig verloren gaan? Ja, dat kan ook.”
Vreemd citaat.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

De geschiedenis van de rijke jongeling is een treffend voorbeeld. Ds. Van der Tang sprak over die geschiedenis.
Plaats reactie