Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Met alle respect: maar dat vóórwaardelijke wordt in de GG meer gevonden dan in de GGiN. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.
Ook daarin valt wel een kanttekening te maken. Het betreft namelijk in beide kerkverbanden bepaalde delen waarover je nu spreekt. Niet over de volle breedte.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Met alle respect: maar dat vóórwaardelijke wordt in de GG meer gevonden dan in de GGiN. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.
Ook daarin valt wel een kanttekening te maken. Het betreft namelijk in beide kerkverbanden bepaalde delen waarover je nu spreekt. Niet over de volle breedte.
Nee, dat is waar, dat weet ik ook wel. Maar toch, het is wel opmerkelijk. En over het algemeen denk ik dat je het wel degelijk met me eens bent. Of niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Met alle respect: maar dat vóórwaardelijke wordt in de GG meer gevonden dan in de GGiN. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd.
Ook daarin valt wel een kanttekening te maken. Het betreft namelijk in beide kerkverbanden bepaalde delen waarover je nu spreekt. Niet over de volle breedte.
Nee, dat is waar, dat weet ik ook wel. Maar toch, het is wel opmerkelijk. En over het algemeen denk ik dat je het wel degelijk met me eens bent. Of niet?
Ik denk dat er in beide kerkverbanden het een, procentueel gezien, aanzienlijk deel betreft. En daar schaar ik de hierboven genoemde predikant niet onder. ;)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Inderdaad, zeker dat laatste!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Luther schreef:Dat weet ik niet. Misschien zat daar wel het probleem, dat het langzamerhand zijn (1) kerkverband en zijn (1) prediking was geworden.
Maar ik val @Jantje helemaal bij: als je hiermee bedoelt te zeggen dat je je zorgen hebt over bijvoorbeeld de prediking van ds. Roos, dat lijkt het me beter dat je je eens gaat verdiepen in de theologie en de prediking van de puriteinen. Ds. Roos bracht een rijke en diepe Christusprediking, opkomend uit de Schrift voor mensen die in zichzelf totaal niets meer hebben en kunnen en alleen de dood in zich ontwaren. Dat lijken me de kernnoties uit de Reformatoie.
Een voorwaardelijk Evangelie?
Een ónvoorwaardelijk Evangelie; https://kerkdienstgemist.nl/media/16023 ... -der-kieft (Onder Urk zit hij achter een slotje.)
Ik reageer op het laatste stukje van Luther over Puriteinse prediking. Blijkbaar is het Evangelie voor mensen die in zichzelf niets meer hebben en kunnen en alleen de dood in zich ontwaren. Oftewel een Christus voor een schuldverslagen zondaar. Dus daarom de vraag een voorwaardelijk Evangelie?
Nee, ik parafraseerde een kernnotie van de preek, maar dat was helemaal ingebed in een andere gedachte dat Christus gepredikt moet worden aan ieder die onder het gehoor zit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:Nee, ik parafraseerde een kernnotie van de preek, maar dat was helemaal ingebed in een andere gedachte dat Christus gepredikt moet worden aan ieder die onder het gehoor zit.
De vraag is of de kernnotie van de preek, die jij verbindt aan de Puriteinse theologie en prediking, correspondeert met de gedachte dat Christus aan iedereen gepreekt moet worden. Waarbij ik afvraag of ds. Roos dit echt zo gezegt heb, aangezien dat een breuk zou zijn met de leer en verleden van de GGiN. Maar ik zal de preek naluisteren.
En mijn tweede vraag is waar je de verbinding tussen de kernnotie van de preek en de Puriteinse theologie op baseert? Ik vind dit namelijk een interessante opmerking, waar ik dus wel wat meer over zou willen horen.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

Natuurlijk moet Christus wel gepreekt worden aan alle hoorders, volgens de GGiN. Dr. Steenblok en ds. Mallan spraken over het voorstellen van Christus aan alle hoorders. Het welmenend aanbod komt echter alleen tot degenen die verbroken van hart en verslagen van geest zijn.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Brbndr »

Huismoeder schreef:Natuurlijk moet Christus wel gepreekt worden aan alle hoorders, volgens de GGiN. Dr. Steenblok en ds. Mallan spraken over het voorstellen van Christus aan alle hoorders. Het welmenend aanbod komt echter alleen tot degenen die verbroken van hart en verslagen van geest zijn.
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

Daarnaast zijn er ook oude schrijvers die door onze predikanten in hoge achting gehouden worden, en die zeggen dat de aanbiedingen des Evangeliums zo vrij zijn, dat ze komen tot allen. Maar ze voegen er, als het tenminste zuivere schrijvers zijn, altijd wel aan toe, dat ze alleen kracht zullen doen in verbrokenen van hart en verslagenen van geest. Dat is ook gewoon de oude leer, die altijd gepreekt is. Dat veel mensen een verandering zien ten opzichte van ds. Mallan, is denk ik omdat zij ds. Mallan niet gehoord of gelezen hebben, of omdat ze ds. Roos niet begrijpen.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Brbndr »

En na dezen ging Hij uit, en zag een tollenaar, met name Levi, zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: Volg Mij. En hij, alles verlatende, stond op en volgde Hem.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Brbndr »

Brbndr schreef:
Huismoeder schreef:Natuurlijk moet Christus wel gepreekt worden aan alle hoorders, volgens de GGiN. Dr. Steenblok en ds. Mallan spraken over het voorstellen van Christus aan alle hoorders. Het welmenend aanbod komt echter alleen tot degenen die verbroken van hart en verslagen van geest zijn.
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

@Brbndr: Wat je met al je aanhalingen wil zeggen, is me niet duidelijk. Die zijn in elk geval prima te verenigen met het standpunt van de GGiN. Ernstiglijk roepen is iets anders dan welmenend aanbieden.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Brbndr »

Huismoeder schreef:@Brbndr: Wat je met al je aanhalingen wil zeggen, is me niet duidelijk. Die zijn in elk geval prima te verenigen met het standpunt van de GGiN. Ernstiglijk roepen is iets anders dan welmenend aanbieden.
Wat is het verschil?
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Brbndr »

Huismoeder schreef:@Brbndr: Wat je met al je aanhalingen wil zeggen, is me niet duidelijk. Die zijn in elk geval prima te verenigen met het standpunt van de GGiN. Ernstiglijk roepen is iets anders dan welmenend aanbieden.
Ik zit hier over te denken want ik lees graag van ds. Mallan en ds. Roos.

Bedoel je het volgende?

Ik gebruik de tekst van Handelingen 20: Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.

de bekering tot God = Ernstiglijk roepen

geloof in onzen Heere Jezus Christus = welmenend aanbieden
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Huismoeder schreef:Natuurlijk moet Christus wel gepreekt worden aan alle hoorders, volgens de GGiN. Dr. Steenblok en ds. Mallan spraken over het voorstellen van Christus aan alle hoorders. Het welmenend aanbod komt echter alleen tot degenen die verbroken van hart en verslagen van geest zijn.
Ja ik weet wat deze leer inhoud. Helaas, maar al te goed. Maar het voorstellen van Christus is geen Christusprediking. Het slechts aanwijzen van Christus en het voorstellen van Christus is géén Evangelie. Christus biedt Zich aan. Niet aan ontdekte zondaren, maar aan ieder die onder het Woord verkeert. Zonder onderscheid, zonder uitsluitsel. En elke inperking daarvan doet afbreuk aan de vrije genade in Christus. Je zult het niet met mij eens zijn, dat kan. Maar op grond van Gods Woord hebben wij te spreken over een gewillige God in Christus. Hij wil ons zalig maken en daartoe is Christus gekomen, heeft Christus betaald, en heeft Christus de Geest verworven en uitgestoten. Ja, Hij wil wateren des Levens uitstorten, zoals Hij Zijn Geest uitstort. God is geen karig God. De deuren van Gods genade, de toegang tot de Troon der genade staat wagenwijd open. Iedereen die weigert om in te gaan, is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen verderf.
Plaats reactie