Ik las zojuist in een pas verschenen boekje van Ds. M. van Beek over het leven van Jakob. Hij zegt hier zo treffend op blz. 21: Waar Jezus het hart van een vervloekte zondaar inneemt die eeuwig vervloekt is en daar in Christus een gezegende gemaakt wordt, daar is het vol. Ze kunnen vandaag hierover een mooie redenering geven. Ze weten alles als een blokkendoos op een rij te zetten en zuiver gereformeerd, maar het heeft hen nog nooit gegaan zoals bij Jakob, al spreken ze erover. Men is nog nooit op een doodlopende weg gekomen, waar men niet verder meer kan.liz boer schreef:Vraag 84Huismoeder schreef:Liz Boer schreef:Maar voor zulke mensen zijn er tegenwoordig weer andere kerken geopend. Waar je te horen krijgt, dat het helemaal niet over zondekennis hoeft te gaan. Dat er maar één zonde is, en dat is je ongeloof. Maar dat is gelukkig ook niet helemaal je eigen schuld, maar van die zware kerken waar je altijd onder de knoet werd gehouden. In die kerken kun je zo tot Christus komen. Voor welke zonde? Die van het ongeloof. En daar tegenover zegt de Heidelberger: Waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet Gods.En ik denk dat er kerken vol zitten te wachten op genoeg zondenkennis en nooit tot Christus durven gaan.
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Antwoord 84
Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus' wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt, dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren ; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
dl 2 par 5 Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
DL 3 par 8
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
17
Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Zouden zij de schrijvers van HC of DL vemogens in de mens leggen?
Zouden zij de zonden van het ongeloof voorbij gaan?
Zouden zij alleen zondekennis gepreekt hebben?
Nee!
Als je De Heere Jezus leert kennen, wat Hij gedaan heeft, hoe hij als een worm en geen Man over de grond geworstelt heeft, zou je dan over je duurbetaalde zonden heen stappen?
Ik vind het heel erg wat je hier stelt!
Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57
Re: Afscheid en intrede [2]
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Afscheid en intrede [2]
Als het boekje verder gaat zoals de laatste 3 zinnen, dan is het misschien een optie om het verder te laten voor wat het is.Wet en Evangelie schreef:
Ik las zojuist in een pas verschenen boekje van Ds. M. van Beek over het leven van Jakob. Hij zegt hier zo treffend op blz. 21: Waar Jezus het hart van een vervloekte zondaar inneemt die eeuwig vervloekt is en daar in Christus een gezegende gemaakt wordt, daar is het vol. Ze kunnen vandaag hierover een mooie redenering geven. Ze weten alles als een blokkendoos op een rij te zetten en zuiver gereformeerd, maar het heeft hen nog nooit gegaan zoals bij Jakob, al spreken ze erover. Men is nog nooit op een doodlopende weg gekomen, waar men niet verder meer kan.
De punt na zin 1 van dit citaat van blz. 21 had een indringend en rijk slot kunnen zijn.
(~)
Re: Afscheid en intrede [2]
Dus begrijp ik het dan goed?Wet en Evangelie schreef:Ik las zojuist in een pas verschenen boekje van Ds. M. van Beek over het leven van Jakob. Hij zegt hier zo treffend op blz. 21: Waar Jezus het hart van een vervloekte zondaar inneemt die eeuwig vervloekt is en daar in Christus een gezegende gemaakt wordt, daar is het vol. Ze kunnen vandaag hierover een mooie redenering geven. Ze weten alles als een blokkendoos op een rij te zetten en zuiver gereformeerd, maar het heeft hen nog nooit gegaan zoals bij Jakob, al spreken ze erover. Men is nog nooit op een doodlopende weg gekomen, waar men niet verder meer kan.liz boer schreef:Vraag 84Huismoeder schreef:Liz Boer schreef:Maar voor zulke mensen zijn er tegenwoordig weer andere kerken geopend. Waar je te horen krijgt, dat het helemaal niet over zondekennis hoeft te gaan. Dat er maar één zonde is, en dat is je ongeloof. Maar dat is gelukkig ook niet helemaal je eigen schuld, maar van die zware kerken waar je altijd onder de knoet werd gehouden. In die kerken kun je zo tot Christus komen. Voor welke zonde? Die van het ongeloof. En daar tegenover zegt de Heidelberger: Waaruit kent gij uw ellende? Uit de wet Gods.En ik denk dat er kerken vol zitten te wachten op genoeg zondenkennis en nooit tot Christus durven gaan.
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Antwoord 84
Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus' wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt, dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren ; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
dl 2 par 5 Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
DL 3 par 8
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
17
Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Zouden zij de schrijvers van HC of DL vemogens in de mens leggen?
Zouden zij de zonden van het ongeloof voorbij gaan?
Zouden zij alleen zondekennis gepreekt hebben?
Nee!
Als je De Heere Jezus leert kennen, wat Hij gedaan heeft, hoe hij als een worm en geen Man over de grond geworstelt heeft, zou je dan over je duurbetaalde zonden heen stappen?
Ik vind het heel erg wat je hier stelt!
Eerst zondekennis. (Hoe lang en hoe diep?)
Daarna leert men Christus kennen. (hoewel Hij nog verborgen kan zijn)
Als Hij geopenbaard is, moet men weer op een doodlopende weg komen waar men niet meer verder kan.....
Hoe bijbels is dit?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Re: Afscheid en intrede [2]
Hoe denk jij zondekennis te krijgen, Ad?Ad Anker schreef:Liz, begrijp ik je goed dat je stelt dat zondekennis het gevolg is van het kennen van Christus? Dus alleen als je Christus kent ga je je eigen verlorenheid inzien? Is dat wat je hieronder wil stellen?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Re: Afscheid en intrede [2]
Daar gaat het hier niet om. Daar was een poll over die gesloten is. Wat zou jouw antwoord zijn op bovenstaande vragen die ik aan Liz stelde? Ik ben benieuwd!AnJa schreef:Hoe denk jij zondekennis te krijgen, Ad?Ad Anker schreef:Liz, begrijp ik je goed dat je stelt dat zondekennis het gevolg is van het kennen van Christus? Dus alleen als je Christus kent ga je je eigen verlorenheid inzien? Is dat wat je hieronder wil stellen?
Re: Afscheid en intrede [2]
Je weet mijn vraag aan jou weer handig te omzeilen.Ad Anker schreef:Daar gaat het hier niet om. Daar was een poll over die gesloten is. Wat zou jouw antwoord zijn op bovenstaande vragen die ik aan Liz stelde? Ik ben benieuwd!AnJa schreef:Hoe denk jij zondekennis te krijgen, Ad?Ad Anker schreef:Liz, begrijp ik je goed dat je stelt dat zondekennis het gevolg is van het kennen van Christus? Dus alleen als je Christus kent ga je je eigen verlorenheid inzien? Is dat wat je hieronder wil stellen?
De poll ging niet over zondenkennis, maar over of u bekeerd bent, die is gesloten inderdaad.
Ik zou nu graag eerst antwoord willen op mijn vraag aan jou...
...voor ik opnieuw deze discussie induik.
Wellicht ook niet.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Re: Afscheid en intrede [2]
Mijn antwoord is: Uit de wet Gods. Ik spreek eenvoudig de catechismus na. Krijg ik nu antwoord van jou?AnJa schreef:Je weet mijn vraag aan jou weer handig te omzeilen.Ad Anker schreef:Daar gaat het hier niet om. Daar was een poll over die gesloten is. Wat zou jouw antwoord zijn op bovenstaande vragen die ik aan Liz stelde? Ik ben benieuwd!AnJa schreef:Hoe denk jij zondekennis te krijgen, Ad?Ad Anker schreef:Liz, begrijp ik je goed dat je stelt dat zondekennis het gevolg is van het kennen van Christus? Dus alleen als je Christus kent ga je je eigen verlorenheid inzien? Is dat wat je hieronder wil stellen?
De poll ging niet over zondenkennis, maar over of u bekeerd bent, die is gesloten inderdaad.
Ik zou nu graag eerst antwoord willen op mijn vraag aan jou...
...voor ik opnieuw deze discussie induik.
Wellicht ook niet.
En over handig omzeilen: ik stelde een vraag, weliswaar aan Liz, maar jij reageert met een wedervraag.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Afscheid en intrede [2]
Misschien is een afsplitsing een optie. Dit onderwerp afscheid laten nemen van dit topic en intrede laten doen in een nieuw topic.Jantje schreef: !!!
(~)
Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]
Ik geloof wel dat je meer zondekennis krijgt na geborgen te zijn in Christus. Terugkijkend van hoe een groot kwaad je verlost bent.Ad Anker schreef:Liz, begrijp ik je goed dat je stelt dat zondekennis het gevolg is van het kennen van Christus? Dus alleen als je Christus kent ga je je eigen verlorenheid inzien? Is dat wat je hieronder wil stellen?
Maar er is altijd een "reden" dat een mens naar Christus vlucht. Niet van laten we dit vandaag maar eens een keertje gaan doen, er is een noodzaak. Hoe veel of hoe groot? Het is genoeg als het uitdrijft naar Christus. Is het een voorwaarde? Nee, zeker niet. Wel de gewoonlijke weg. Maar ook voor zondekennis, ellendekennis, verlangen, moeten we bij Christus zijn. Geen seconde afwachten.
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik verbaas me soms lichtelijk....
Heeft de mens van nature een Christus nodig? Een Zaligmaker? Een Jezus? Heeft de mens daar, in zijn natuurstaat behoefte aan? Nee toch, geneigd God en zijn naaste te haten, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
Waarom gaat de mens, op zoek? Hij gelooft en voelt, dat hij een zondaar is, de wet predikt het hem, Gods Woord leert het hem, zijn hart, dat zo koud en hard als een steen was, openbaart zijn goddeloosheid, zijn verborgen verdorvenheden, zijn arglistig karakter, zijn onbekwaamheid. Zijn zondaarschap. Zo is hij, opknappen kan niet, al zijn werken zijn onnut, een wegwerpelijk kleed.
Is het een voorwaarde? Bij God vandaan niet. Is het een voorwaarde? Bij de mens vandaan niet, niet? Nee, wij allen moeten gaan, wij allen hebben de plicht: bekeert u, en geloof. Zou er iemand tot de zaligheid komen, zo God niet zelf deze voorwaarden werkte in de mens? Niemand, want er is niemand die God zoekt, tot niet één toe, niemand, zo God door het werk van de Heilige Geest, de zondaar, zondaar maakt, zelfkennis geeft, niet alleen zondekennis, maar ook zelfkennis, onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad. Moet Jezus dan alleen aan zulke zondaars gepredikt worden? Ook, maar ook de hele gemeente. Voor wie wordt Hij dierbaar? Noodzakelijk? Voor verloren zondaren.
Die ons gegeven is, tot rechtvaardigmaking, heiligmaking, wijsheid en tot een volkomen verlossing, een volkomen Zaligmaker, voor volkomen zondaren.
Heeft de mens van nature een Christus nodig? Een Zaligmaker? Een Jezus? Heeft de mens daar, in zijn natuurstaat behoefte aan? Nee toch, geneigd God en zijn naaste te haten, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
Waarom gaat de mens, op zoek? Hij gelooft en voelt, dat hij een zondaar is, de wet predikt het hem, Gods Woord leert het hem, zijn hart, dat zo koud en hard als een steen was, openbaart zijn goddeloosheid, zijn verborgen verdorvenheden, zijn arglistig karakter, zijn onbekwaamheid. Zijn zondaarschap. Zo is hij, opknappen kan niet, al zijn werken zijn onnut, een wegwerpelijk kleed.
Is het een voorwaarde? Bij God vandaan niet. Is het een voorwaarde? Bij de mens vandaan niet, niet? Nee, wij allen moeten gaan, wij allen hebben de plicht: bekeert u, en geloof. Zou er iemand tot de zaligheid komen, zo God niet zelf deze voorwaarden werkte in de mens? Niemand, want er is niemand die God zoekt, tot niet één toe, niemand, zo God door het werk van de Heilige Geest, de zondaar, zondaar maakt, zelfkennis geeft, niet alleen zondekennis, maar ook zelfkennis, onbekwaam tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad. Moet Jezus dan alleen aan zulke zondaars gepredikt worden? Ook, maar ook de hele gemeente. Voor wie wordt Hij dierbaar? Noodzakelijk? Voor verloren zondaren.
Die ons gegeven is, tot rechtvaardigmaking, heiligmaking, wijsheid en tot een volkomen verlossing, een volkomen Zaligmaker, voor volkomen zondaren.
Re: Afscheid en intrede [2]
Ik voorzie een "discussie" waarin ieder vooral nog eens goed gaat zeggen hoe het nu is (en ik wil direct geloven dat dat allemaal nog goed bedoeld is ook). Maar of het ook gaat stichten... In alle ernst stel ik er vast een vraag bij: kennen we er ook wat van, van alles wat we schrijven?Ad Anker schreef:Ja. Ik begin nu pas te begrijpen hoe gevaarlijk dat is. Want dat zou betekenen dat iedereen die zich een zondaar weet mag concluderen in Christus te zijn. Vandaar die focus op het aanbod en het aannemen, juist in deze visie.
Ik zie de standendiscussie van afgelopen zomer zich weer herhalen.
-
Re: Afscheid en intrede [2]
Klopt. Dat is belangrijk. Al kan een discussie hierover verhelderend zijn hoor mannetje.Mannetje schreef:Ik voorzie een "discussie" waarin ieder vooral nog eens goed gaat zeggen hoe het nu is (en ik wil direct geloven dat dat allemaal nog goed bedoeld is ook). Maar of het ook gaat stichten... In alle ernst stel ik er vast een vraag bij: kennen we er ook wat van, van alles wat we schrijven?Ad Anker schreef:Ja. Ik begin nu pas te begrijpen hoe gevaarlijk dat is. Want dat zou betekenen dat iedereen die zich een zondaar weet mag concluderen in Christus te zijn. Vandaar die focus op het aanbod en het aannemen, juist in deze visie.
Ik zie de standendiscussie van afgelopen zomer zich weer herhalen.
Ik las in de laatste winterdijker een interview met LMP Scholten. Hij noemde dat hij veel gezondigd had tegen het 3e gebod. Hij was veel met Gods Woord bezig geweest, maar wat was het veel een ijdel gebruik geweest. Dat trof me wel. Dat moeten we hier ook beseffen.
Re: Afscheid en intrede [2]
Beste AdAd Anker schreef:Liz, begrijp ik je goed dat je stelt dat zondekennis het gevolg is van het kennen van Christus? Dus alleen als je Christus kent ga je je eigen verlorenheid inzien? Is dat wat je hieronder wil stellen?
ik vind het knap dat je dat eruit haalt, als je alles zou analyseren geloof ik dat je idd pas echt je zonden gaat zien als je op Jezus ziet, de verloren zoon waar zou hij het meeste om zijn zonden getreurd hebben? bij e varkenstrog of als hij in het lieve gezicht van zijn vader keek...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Afscheid en intrede [2]
Zeker; bij deze een oproep aan de mods.Wandelende schreef:Misschien is een afsplitsing een optie. Dit onderwerp afscheid laten nemen van dit topic en intrede laten doen in een nieuw topic.Jantje schreef: !!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje