Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Wandelende »

@Jantje en @DDD, als we al zouden moeten vergelijken, dan zijn intrede- en bevestigingsdiensten daar per definitie niet geschikt voor.
(~)
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Brbndr »

onderwijs over dit onderwerp van ds. A.J. Britstra:

Wat zal het dan zijn als wij wel sterven zonder die zaligmakende genade, terwijl God zo nabij is gekomen. Zo nabij! Want hoe nabij is dat? Wel, iets daarvan verklaart het 8e Artikel. Dat handelt over de nodiging tot het heil, de welgemeende. U moet er maar eens op letten hoe vaak het woordje “ernstiglijk” in dat Artikel gebruikt wordt.

Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden. Dat is: die hoorders van het Evangelie zijn. Dat wil zeggen: het oor hoort het in ieder geval nog. Of het in het hart wordt toegepast, of het in het hart wordt ontvangen, dat is de volgende vraag. Maar hier wordt eenvoudigweg bedoeld: allen die het Evangelie horen gepredikt worden met hun uitwendige oren. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst, allen die tot Hem komen en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

Waarom zouden onze vaderen dat nu gedaan hebben? Wij zouden misschien zeggen, misschien dat je zelfs met je Nederlandse opstel van je leerkracht nederlands de opmerking krijgt: “Nee, die woorden moet je wat meer afwisselen, je moet wat meer synoniemen gebruiken, want het staat niet netjes als je in drie, vier zinnen hetzelfde woord vier keer gebruikt. Dat hoort niet zo in een net opstel. Dan moet je afwisselen”. Maar onze vaderen doen het hier niet hoor. Waarom niet? Want daar zit een bedoeling achter. Dat is met voorbedachte rade, met opzet doen ze dat. Omdat onze vaderen ook wel wisten in hun tijd, dat wij mensen altijd de roepstemmen van God krachteloos maken door ons ongeloof, linksom of rechtsom. Want dan maakt het niet uit of je nu links in de kerk zit of rechts in de kerk zit. Maar links en rechts wordt de roepstem van God ontkracht. En onze vaderen willen daarom helder stellen: de Heere meent wat Hij zegt.

Wat doet u met al die roepstemmen? Want in al die roepingen tot het heil verklaart de Heere wat Hem aangenaam is, waarvan Hij zegt: “Doe dat. Kom dan toch tot Mij. Bekeer u toch tot Mij en geloof toch dat Evangelie”. Want God liegt niet. Dan mag het zo wezen dat u en ik niet bij machte zijn om de verborgenheid van Zijn verkiezend welbehagen in overeenstemming te brengen met Zijn welgemeende roepstem, niet alleen maar aan uitverkoren zondaren, zelfs niet alleen maar aan verbroken en verslagen zondaren, maar zelfs aan die zondaren die zich niet wensen te bekeren, die nog onder het horen van het Evangelie in de kerk duidelijk maken in hun houding, in wat ze doen en waar ze mee bezig zijn, dat ze niet wensen bekeerd te worden, dat ze geen genade van God begeren en dat ze niet de noodzaak van de Heere Jezus Christus inzien, dat hun hart niet verbroken is vanwege hun zonden. En dan nog laat God je roepen: “Kom tot Mij”. Dan nog laat Hij je nodigen: “O goddeloze, wees toch niet zo dwaas, maar bekeer je toch van die wegen en keer weder tot Mij, en Ik zal Mij over u ontfermen”. Want God bedriegt ons niet. En ga dan na die roepstemmen, die nodigingen van het heil, die woorden van Gods Woord, die zo ruim zijn, dat de grootste en de hardste, de meest onvrijmoedige er doorheen kan; dat u dat Woord naast u neerlegt. Nee, maak het nu niet krachteloos, maar overweeg het nu eens. En bedenk nu eens terdege wat tot uw zaligheid dienen moet. Dat u het niet bij elkaar krijgt en ik evenmin, en onze vaderen ook niet, dan betekent dat niet dat wij de waarheid gaan aanpassen, zodat wij een aanbod van genade krijgen voor uitverkoren zondaren en dat wij de genade slechts mogen aanbieden bij hen bij wie de eerste kenmerken van genade naar onze opvatting, naar ons inzien, naar ons oordelen zich gaan openbaren. Want zelfs daarin kunnen wij ons ontzaglijk vergissen.

Nee, niemand in Doorspijk is van het heil, waartoe God nodigt, uitgesloten. De Heere zegt niet tegen de jongens op de achterste rij: “Jullie niet”. En Hij zegt niet tot de meest betrokken luisteraar: “Maar u wel”. Maar Hij laat iedereen, hoofd voor hoofd, hart voor hart, hartelijk nodigen. Daarin meent God het. Al is het dan waar wat Gods Woord ons betuigt: “Velen zijn geroepen, ernstig en welmenend, maar weinigen zijn uitverkoren”. Dan moeten wij niet gaan zeggen: “De Heere is niet consequent”. Weet u wat u dan moet zeggen? “Ik snap het niet”. Nee, maar laat dat dan maar zo wezen, dat u het niet snapt. Dat u 1 + 1 in dat opzicht geestelijkerwijs niet weet op te tellen. Laat dat dan maar wezen. Erken dan uw duisternis en uw dwaasheid en gooi al je redeneringen nu maar overboord. Maar laat het Woord van God staan waar het staat.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:@Jantje en @DDD, als we al zouden moeten vergelijken, dan zijn intrede- en bevestigingsdiensten daar per definitie niet geschikt voor.
Ik ben het daar wel mee eens, maar ik begrijp niet zo goed waarom dit een reactie is op wat ik schreef.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:@Jantje en @DDD, als we al zouden moeten vergelijken, dan zijn intrede- en bevestigingsdiensten daar per definitie niet geschikt voor.
Ik ben het daar wel mee eens, maar ik begrijp niet zo goed waarom dit een reactie is op wat ik schreef.
Voor de één als bijval, voor de ander een toelichting om niet teveel uit te gaan van dergelijke diensten als maatstaf.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
DDD schreef:
Wandelende schreef:@Jantje en @DDD, als we al zouden moeten vergelijken, dan zijn intrede- en bevestigingsdiensten daar per definitie niet geschikt voor.
Ik ben het daar wel mee eens, maar ik begrijp niet zo goed waarom dit een reactie is op wat ik schreef.
Voor de één als bijval, voor de ander een toelichting om niet teveel uit te gaan van dergelijke diensten als maatstaf.
Waarschijnlijk ben ik de laatste.
Maar ik ben het hier niet mee eens. Want juist dan hoor je dat een predikant tot de kern van de zaak komt, mijns inziens; zeker bij afscheidsdiensten is dit het geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:
Wandelende schreef:@Jantje en @DDD, als we al zouden moeten vergelijken, dan zijn intrede- en bevestigingsdiensten daar per definitie niet geschikt voor.
Ik ben het daar wel mee eens, maar ik begrijp niet zo goed waarom dit een reactie is op wat ik schreef.
Voor de één als bijval, voor de ander een toelichting om niet teveel uit te gaan van dergelijke diensten als maatstaf.
Waarschijnlijk ben ik de laatste.
Maar ik ben het hier niet mee eens. Want juist dan hoor je dat een predikant tot de kern van de zaak komt, mijns inziens; zeker bij afscheidsdiensten is dit het geval.
Dan kan ik niets anders concluderen dat je op dat punt niet altijd de werkelijkheid mee krijgt. Recent gaf een dominee het nog aan dat hij op zag tegen een intrededienst, omdat je als dominee dan ook gewogen wordt. Eerder heb ik het gehoord bij een andere predikant, destijds mijn eigen predikant, hij was behoorlijk anders tijdens de eerste diensten en de daaropvolgende diensten. En tot slot heb ik het van een, bij jou en mij zeer geliefde dominee, ook gehoord dat hij bij tijd en wijlen voorzichtig moet zijn met wat hij preekt (mijn eigen vertaling) omdat er dan zoveel mensen meeluisteren die zijn prediking wegen.
Vergis niet dat publiek met sommige predikanten heel veel kan doen.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Dan kan ik niets anders concluderen dat je op dat punt niet altijd de werkelijkheid mee krijgt. Recent gaf een dominee het nog aan dat hij op zag tegen een intrededienst, omdat je als dominee dan ook gewogen wordt. Eerder heb ik het gehoord bij een andere predikant, destijds mijn eigen predikant, hij was behoorlijk anders tijdens de eerste diensten en de daaropvolgende diensten. En tot slot heb ik het van een, bij jou en mij zeer geliefde dominee, ook gehoord dat hij bij tijd en wijlen voorzichtig moet zijn met wat hij preekt (mijn eigen vertaling) omdat er dan zoveel mensen meeluisteren die zijn prediking wegen.
Vergis niet dat publiek met sommige predikanten heel veel kan doen.
Het is voor een deel zeker waar. En ik herken het soms ook, o.a. onlangs nog bij een intrede. Dat ligt deels ook aan het karakter van de dominee. Maar gemiddeld genomen geloof ik toch dat je tijdens een afscheid of intrede wezenlijk hoort hoe de dominee nou eigenlijk écht preekt. Vooral bij een afscheid hoor je dat, mijns inziens sterk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Dan kan ik niets anders concluderen dat je op dat punt niet altijd de werkelijkheid mee krijgt. Recent gaf een dominee het nog aan dat hij op zag tegen een intrededienst, omdat je als dominee dan ook gewogen wordt. Eerder heb ik het gehoord bij een andere predikant, destijds mijn eigen predikant, hij was behoorlijk anders tijdens de eerste diensten en de daaropvolgende diensten. En tot slot heb ik het van een, bij jou en mij zeer geliefde dominee, ook gehoord dat hij bij tijd en wijlen voorzichtig moet zijn met wat hij preekt (mijn eigen vertaling) omdat er dan zoveel mensen meeluisteren die zijn prediking wegen.
Vergis niet dat publiek met sommige predikanten heel veel kan doen.
Het is voor een deel zeker waar. En ik herken het soms ook, o.a. onlangs nog bij een intrede. Dat ligt deels ook aan het karakter van de dominee. Maar gemiddeld genomen geloof ik toch dat je tijdens een afscheid of intrede wezenlijk hoort hoe de dominee nou eigenlijk écht preekt. Vooral bij een afscheid hoor je dat, mijns inziens sterk.
Ik denk het niet, en voor de rest van de tijd preekt hij dan niet hoe hij nou ECHT preekt?
En als een predikant het (vooral) bij de afscheidsdienst nog even goed moet zeggen, of iets goed (zou moeten) maken dan klopt er iets niet.
Mijn ervaring is dat je dat juist dan niet zo goed hoort, hoe een predikant echt preekt, zeker niet bij intredediensten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Wandelende »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Dan kan ik niets anders concluderen dat je op dat punt niet altijd de werkelijkheid mee krijgt. Recent gaf een dominee het nog aan dat hij op zag tegen een intrededienst, omdat je als dominee dan ook gewogen wordt. Eerder heb ik het gehoord bij een andere predikant, destijds mijn eigen predikant, hij was behoorlijk anders tijdens de eerste diensten en de daaropvolgende diensten. En tot slot heb ik het van een, bij jou en mij zeer geliefde dominee, ook gehoord dat hij bij tijd en wijlen voorzichtig moet zijn met wat hij preekt (mijn eigen vertaling) omdat er dan zoveel mensen meeluisteren die zijn prediking wegen.
Vergis niet dat publiek met sommige predikanten heel veel kan doen.
Het is voor een deel zeker waar. En ik herken het soms ook, o.a. onlangs nog bij een intrede. Dat ligt deels ook aan het karakter van de dominee. Maar gemiddeld genomen geloof ik toch dat je tijdens een afscheid of intrede wezenlijk hoort hoe de dominee nou eigenlijk écht preekt. Vooral bij een afscheid hoor je dat, mijns inziens sterk.
Ik denk het niet, en voor de rest van de tijd preekt hij dan niet hoe hij nou ECHT preekt?
En als een predikant het (vooral) bij de afscheidsdienst nog even goed moet zeggen, of iets goed (zou moeten) maken dan klopt er iets niet.
Mijn ervaring is dat je dat juist dan niet zo goed hoort, hoe een predikant echt preekt, zeker niet bij intredediensten.
Dat is zeker waar, van harte eens.
Overigens zijn zulke diensten ook helemaal niet daarvoor bedoeld.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Jantje »

Prima, maar we zullen het hierover oneens blijven. En dat mag. :) Toch? :?:
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Evangelieprediking in GGiN (uit: afscheid en intrede)

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Prima, maar we zullen het hierover oneens blijven. En dat mag. :) Toch? :?:
Wat mij betreft wel. Jij en ik moeten er maar niet minder om gaan slapen. :)
(~)
Plaats reactie