Zacharia 12:2 en 3

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zacharia 12:2 en 3

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Hendrien schreef:Bij het lezen van Israel in het NT, moeten we dan ook denken aan het geestelijk Israel, de Kerk?
Dat hangt helemaal van de context af. In Rom. 9:6 bijv. vind je de naam 'Israël' twee keer en wel met een verschillende betekenis.
Helemaal eens, uiteindelijk wordt alleen het geestelijk Israël zalig. De andere Joden, buiten Christus, niet.
Maar welk Israël wordt bedoeld in de tekst: "en alzo zal geheel Israël zalig worden"?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Zacharia 12:2 en 3

Bericht door olfie »

Hendrien schreef:Zie, Ik kom haastiglijk; zalig is hij, die de woorden der profetie dezes boeks bewaart.
(Openbaring 22:7)

En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij.
(Openbaring 22:9)
Ik geloof wel dat dit voornamelijk slaat op het feit dat de zaken zich zullen gaan ontvouwen en dat we dan de Schrift er naast moeten en mogen lezen. Het inblikken in wat nog komen gaat is mijns inziens toch onderscheiden.

Je hebt zeker een wel een punt overigens, als ik ook de kanttekeningen bij Daniel lees:

17) den tijd van het einde;
Hebreeuws, tot den tijd van het einde, gelijk Dan. 12:9; dat is, totdat de tijd zal gekomen zijn, in welken het God zal believen dit volkomener te openbaren.

18) naspeuren,
Het Hebreeuwse woord betekent eigenlijk omlopen, omtrekken, heen en weder lopen, om iets naarstiglijk te onderzoeken en uit te vinden. Zie Job 1:7. Alsof de engel zeide: Alhoewel er nu weinigen zijn, die begerig zijn om te weten den toekomenden staat der kerk, zo zal dan nog de tijd komen, dat er velen zullen pogen naar de kennis van deze heilige dingen, en zullen ook in kennis toenemen.

En bij Openbaring:

27) Verzegel de
Dat is, sluit ze niet op, en houd ze niet verborgen; maar openbaar ze voor allen, anders dan hiervoor Openb. 10:4 wordt bevolen, gelijk ook Dan. 8:26, en Dan. 12:4. De reden is, omdat hetgeen daar geopenbaard was, nog voor een tijd kon verborgen blijven, zonder nadeel voor Gods Kerk, totdat de vervulling die zou leren verstaan. Maar hier niet, omdat de vervulling van sommige dingen terstond zou beginnen, gelijk hetgeen Openb. 2 en Openb. 3 is geleerd, en omdat de gemeente van Christus van al deze zwarigheden, die haar zouden overkomen, terstond diende gewaarschuwd, omdat zij zich daartegen in tijds nog mochten voorzien, en dat haar leden zich van de gemeenschap met den antichrist zouden wachten, wanneer zij zijn opkomst zouden gewaar worden, waarvan de verborgenheid toen reeds begon te werken; 2 Thess. 2:7.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zacharia 12:2 en 3

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Maar welk Israël wordt bedoeld in de tekst: "en alzo zal geheel Israël zalig worden"?
Zoals je ongetwijfeld weet, zijn hier verschillende uitleggingen mogelijk: heel Israël is 1. het geheel van uitverkoren Joden van OT en NT; 2. een groot deel van Israël dat aan het eind van de tijden zalig zal worden; 3. het gelovige Israël plus de gelovigen uit de heidenen, die, als de twee en de tien stammen, samen het ene Israël vormen.
Ik leg me niet vast op een van deze mogelijkheden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zacharia 12:2 en 3

Bericht door huisman »

Hier is al diverse keren over gesproken. Dit schreef ik in 2015

Over Romeinen 11 : 26 zijn altijd 3 soorten uitleg geweest:
1. Geheel Israël zalig.....d.w.z de Kerk uit jood en heiden
2. Geheel Israël zalig.....het ware Israël dus de uitverkoren joden uit alle eeuwen
3. Geheel Israël zalig.....het werkelijke Israël het joodse volk als natie
De C Sonnevelt laat in zijn boek "Gods weg met Israël" zien dat exegese 1 en 2 niet mogelijk zijn uit de context van Rom 11:26 Hij sluit zich dan ook aan bij vele uitleggers uit de nadere reformatie en de puriteinen die nog een grote verwachting voor het joodse volk hadden op grond van Rom 11 : 26

Plus nog een citaat van Ryle.

J.C. Ryle schreef: En alzo': dat betekent, verwoord door Parkhurst: 'En dan, en dan ten laatste.' Het is meer een
uitdrukking van tijd, en niet van de wijze waarop. Het is als in Handelingen 7:8: 'En alzo
gewon hij (Abraham) Izak'; en in 1 Thessalonicencen 4:17: 'En alzo zullen wij altijd met den
Heere wezen.'
'Israël zal zalig worden': dat wil zeggen de Joodse natie en het Joodse volk. Het kan
onmogelijk op de heidenen betrekking hebben, omdat zij in de voorafgaande tekst genoemd
worden, in directe tegenstelling tot de Joden: 'Dat de verharding voor een deel over Israël
gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn' (Rom. 11:25).
'Geheel Israël': dat wil zeggen het gehele volk der Joden. Dat kan niet slaan op een klein
verkoren overblijfsel. Met name in dit hoofdstuk worden de Joodse natie en de verkiezing uit
Israël in tegenoverstelling van elkaar genoemd. 'Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet
verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard
geworden' (Rom. 11:7).
'Zal zalig worden': dat wil zeggen dat ze zalig zullen worden van hun huidig ongeloof en dat
hun ogen geopend zullen worden en zij in de ware Messias zullen geloven. Dat ze uit hun lage
staat verlost en weer in de gunst van de Heere hersteld worden. Dat ze een heilig volk zullen
worden en tot een zegen voor de wereld zullen zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie