Christelijk Veganisme

Plaats reactie
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Christelijk Veganisme

Bericht door emigrant »

op het medium Facebook viel op de pagina van EO’s Nieuw Licht, een hele discussie los over wat ik zal noemen “christelijk veganisme”.
Onder aanvoering van Psalm 150, Alles wat adem heeft love de Heere, en met de nadruk op het gebruik van het Hebreeuwse woord Nefesj voor de ziel van mensen en dieren, komt er nu een hele beweging los van een groep christenen, die veganisme uit gaat dragen.

Ik vind dit, vooral hun manier van het aan anderen opleggen en schuldgevoel aanpraten, geen prettige ontwikkeling.

De Heere Jezus zelf at vlees en vis, en Israël is een land van melk en honing.

Ik hoop dat deze ontwikkeling niet onze kerken in zal komen, maar vrees voor de toekomst.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Desiree »

Dat heb ik gemist.. eerst maar eens kijken wat het is.

Eerste reactie is wel: uit respect wil ik vlees op bezoek laten staan, maar thuis eet ik een lekker stukkie vlees/vis of vegetarisch. Volgens het voedingscentrumadvies. Dat lijkt me toch een goed advies.

Hobrink zei er toch wel iets over.. een mens mag vlees eten..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Panny »

Ik heb hier nog niet van gehoord.
Je ziet tegenwoordig wel vaker een 'wetticisme' ontstaan. Bijvoorbeeld als het gaan om Oud Testamentische wetten en feesten.
De vrijheid die een christen in Christus heeft wordt niet altijd begrepen. Geldt ook vast wel voor bepaalde zaken in de reformatorische wereld.

Ik ben zelf niet vegetarisch. Maar probeer het gebruik van dierlijke producten wel beperkt te houden. Dat is denk ik wat individueel persoon betreft zo'n beetje het effectiefste wat je kan doen voor een beter milieu.
Ik denk dat ik gemiddeld één of twee keer per week vlees eet en twee keer vis. Verder eet ik wel zo'n 4 tot 6 eieren per week en drink een pak melk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door eilander »

Prima als iemand veganist wil zijn, maar je moet de Bijbel toch wel een hoop geweld aan doen om je argumentie daaruit te halen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Jacobse »

Van ( heel ) vroeger herinner ik me wel de reclame-zin van slagers: hoe het ook zij, vlees hoort erbij; maar ja, dat hangt samen met de door hen begeerde broodwinning langs die weg, en zo proberen zij de mensen te enthousiasmeren voor het bij hen kopen van vlees.
Gisteren hier kwamen op het bord wat rijst en een lekkere salade en gebraden kippenhartjes. Toen ik het zag had ik er niet veel zin meer in: voor een klein beetje vlees op het bord waren zo vele kippen er aan gegaan. Een zelfde gevoel heb ik als ik denk aan gebakken sliptongetjes op het bord en ik dan daar de visogen zie.
Voor mij hoeft het allemaal niet zo nodig.
Ik heb net zo lief, en ook eerder, graag kaas en ei en kwark en huettenkaese en noten, in plaats van bijvoorbeeld een schnitzel.
Ik heb niks tegen vlees en vis, tenminste als het maar niet zo zichtbaar is dat een dier er voor aan zijn/haar eindje is gebracht.
Dat niet alle vlees en vis goed is voor de mens, is beschreven in Leviticus 11. Achter die regels daar ligt de waarheid dat de Heere geprezen zij Hij, in het belang van de kwaliteit van het leven op aarde, die regels daar heeft aangereikt. Ik wil ook in deze dingen niet wijzer zijn dan Hij; en ik probeer me er daarom aan te houden.
In het paradijs zal overigens wel geen vlees of vis op het menu hebben gestaan. Er is een aardig boekje in dat terrein: het Genesis dieet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Mara »

eilander schreef:Prima als iemand veganist wil zijn, maar je moet de Bijbel toch wel een hoop geweld aan doen om je argumentie daaruit te halen.
At Jezus geen brood en vissen?
En liet de vader niet het gemeste kalf slachten, toen zijn verloren zoon thuiskwam?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Desiree »

Ja, maar daar heeft ds. Bouma een antwoord op.. wij leven in 2018. Je kunt het lezen bij de EO. Ik zal geen link plaatsen.

Nogmaals, zijn mening.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Wandelende »

Jacobse schreef:Ik heb niks tegen vlees en vis, tenminste als het maar niet zo zichtbaar is dat een dier er voor aan zijn/haar eindje is gebracht.
Achter de schermen is het prima?
(~)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Laag »

Desiree schreef:Ja, maar daar heeft ds. Bouma een antwoord op.. wij leven in 2018. Je kunt het lezen bij de EO. Ik zal geen link plaatsen.

Nogmaals, zijn mening.
Ik las een stuk op Trouw...

Ik zit in een complot tegen dieren, ik ben een moordenaar, ik ben niet mee geëvolueerd.....arme ik.
Ik krijg pukkels van zulke mensen, een hoge bloeddruk.....
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Jacobse »

Wandelende vraagt: achter de schermen is het prima?
Die vraagstelling na wat is geschreven, lijkt helaas weinig anders te zien te zijn als niet ter zake en wel onheus.
Vlees of vis hoeft voor ondergetekende niet zo nodig; hij heeft zo staat er omstandig geschreven, liever melk en kaas en kaasproducten en eieren en noten. Maar als er dan vlees of vis is, dat dan graag zonder dat bijvoorbeeld vissenogen je nog aankijken.
Er zijn in Nederland ongeveer 12.6 miljoen varkens waarvan 5,8 miljoen stuks bestemd zijn voor de slacht. Bij kippen gaat het om iets meer dan 100 miljoen stuks, waarvan 47 miljoen vleeskuikens bestemd voor consumptie.Bij koeien om ongeveer 4 miljoen, waarvan 2,3 miljoen bestemd voor de slacht. Er zal wel veel voor de export bij zijn. Over vis wordt momenteel dezerzijds niet over zodanige gegevens beschikt.
Vlees kan een omwegproductie zijn; hoeveel voer en krachtvoer is nodig voor 1 kilo vlees ? Graan, waaronder mais, noten en vruchten zijn bepaald gezonde en aan te raden tevens lekkere voedingsmiddelen. Varkensvlees met name lijkt dat niet te zijn; een varken is naar Leviticus 11 vers 7 verwoordt geen kosher dier, en varkensvlees is daarom geen aanrader.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Panny »

Laag schreef:
Desiree schreef:Ja, maar daar heeft ds. Bouma een antwoord op.. wij leven in 2018. Je kunt het lezen bij de EO. Ik zal geen link plaatsen.

Nogmaals, zijn mening.
Ik las een stuk op Trouw...

Ik zit in een complot tegen dieren, ik ben een moordenaar, ik ben niet mee geëvolueerd.....arme ik.
Ik krijg pukkels van zulke mensen, een hoge bloeddruk.....
Als je niet in een schepping gelooft met daarin een bijzondere plaats voor de mens dan wordt het best ingewikkeld. Waarom is het slachten en eten van het ene zoogdier (bijboorbeeld een koe) wel moreel goed en het andere (de mens) slecht?
Je hoort soms ook wel de vergelijking gemaakt worden met slavernij. Het tegen hun zin houden van veel dieren in een kleine ruimte is dan eigenlijk een vorm van moderne slavernij. En dat allemaal alleen voor ons eigen plezier.

Ik ben zelf wel groot voorstander van dat we allemaal een stuk minder vlees gaan eten. Maar dan vooral uit milieu oogpunt. Het is gewoon een vreselijk inefficiënte voedingsbron. Voor 1 stukje vlees is zo enorm veel water en grond voor het telen van veevoer nodig.
Het vraagt met zoveel wereldbewoners en zoveel vleesconsumptie gewoon veel onze planeet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Christelijk Veganisme

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Prima als iemand veganist wil zijn, maar je moet de Bijbel toch wel een hoop geweld aan doen om je argumentie daaruit te halen.
At Jezus geen brood en vissen?
En liet de vader niet het gemeste kalf slachten, toen zijn verloren zoon thuiskwam?
Zo is dat. Al was het laatste een gelijkenis natuurlijk.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Laag »

Panny schreef:
Laag schreef:
Desiree schreef:Ja, maar daar heeft ds. Bouma een antwoord op.. wij leven in 2018. Je kunt het lezen bij de EO. Ik zal geen link plaatsen.

Nogmaals, zijn mening.
Ik las een stuk op Trouw...

Ik zit in een complot tegen dieren, ik ben een moordenaar, ik ben niet mee geëvolueerd.....arme ik.
Ik krijg pukkels van zulke mensen, een hoge bloeddruk.....
Als je niet in een schepping gelooft met daarin een bijzondere plaats voor de mens dan wordt het best ingewikkeld. Waarom is het slachten en eten van het ene zoogdier (bijboorbeeld een koe) wel moreel goed en het andere (de mens) slecht?
Je hoort soms ook wel de vergelijking gemaakt worden met slavernij. Het tegen hun zin houden van veel dieren in een kleine ruimte is dan eigenlijk een vorm van moderne slavernij. En dat allemaal alleen voor ons eigen plezier.

Ik ben zelf wel groot voorstander van dat we allemaal een stuk minder vlees gaan eten. Maar dan vooral uit milieu oogpunt. Het is gewoon een vreselijk inefficiënte voedingsbron. Voor 1 stukje vlees is zo enorm veel water en grond voor het telen van veevoer nodig.
Het vraagt met zoveel wereldbewoners en zoveel vleesconsumptie gewoon veel onze planeet.
We houden ook onze kanariepietjes, ons konijntje, ons hamstertje, ons visje op onnatuurlijke wijze opgesloten tot ons plezier.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Christelijk Veganisme

Bericht door Roos2017 »

Jacobse schreef:... liever melk en kaas en kaasproducten en eieren en noten...
Wanneer je je beperkt tot consumptie van kaas en kaasproducten draag je indirect bij aan de vleesconsumptie.
Zomaar wat cijfers:
In Nederland worden jaarlijks 100.000 stierkalfjes ge-eutenaseerd omdat zij te weinig lichaamsgewicht bij de geboorte hebben en extra melk onrendabel voor de boer is om deze dieren te houden.
70% van de overige kalfjes zijn bestemd voor de slacht omdat deze niet nodig zijn om op te groeien als melkkoe.
30% van de vrouwelijke kalfjes groeien op tot melkkoe.
Consumptie van vlees is dus aan te raden, zij het met mate.
Plaats reactie