Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door DDD »

@Vorst:
Gelukkig zijn mogelijke onaangenaamheden op bovenplaatselijk niveau geen norm voor het beoordelen van iets wat plaatselijk gebeurt. In de CGK zijn ook gemeenten die goed samenwerken met de GKV, terwijl er een stroming is die daar allerlei lelijks over schrijft. Dat doet aan het goede op plaatselijk niveau niets af.

Van dat verketteren heb ik zelf ook nog niet veel gehoord. Er komen regelmatig mensen van de HHK over naar de GG en andersom, zij het in de meer zwaardere GG vaker andersom. Bij mij in de omgeving is de HHK wat extremer en op de Veluwe is het meestal andersom. En ik kan me wel voorstellen dat een GG-kerkenraad die veel leden ziet overgaan naar een in hun ogen minder rechtzinnige kerk dat lastig vindt. Maar gemiddeld genomen zijn de HHK en de GG toch niet enorm verschillend, afgezien daarvan dat je in de HHK meer merkt dat het een kerkelijke gemeenschap is die door een afscheiding/scheuring is ontstaan.

Waarom zo negatief doen over iets wat in principe prima is?

@Auto:
Ik vind het prima, maar geen groot nieuws. Het is gewoon zo dat de kerk daar doet wat in veel midden GG al sinds jaar en dag gebruikelijk was. Ik vind het treurig dat zoiets in deze tijd nieuwswaardig is. Dat was het in 1975 niet.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Heel plaatselijk is het toch niet? Er zijn ook een hoop andere kerken in Woerden. Maar het is een goed begin.
Hier zijn ook zulke interkerkelijke diensten gehouden.
De laatste jaren vallen de Hervormingsdiensten samen met de jaarlijkse SEZ-dienst.
Pogingen om een interkerkelijke reformatieherdenking te houden zijn gestrand vanwege onvoldoende draagvlak, lees ik net. Jammer!
Maar mooi dat we die interkerkelijke bijeenkomst op 4 mei in elk geval wél hebben.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Heel plaatselijk is het toch niet? Er zijn ook een hoop andere kerken in Woerden. Maar het is een goed begin.
Hier zijn ook zulke interkerkelijke diensten gehouden.
De laatste jaren vallen de Hervormingsdiensten samen met de jaarlijkse SEZ-dienst.
Pogingen om een interkerkelijke reformatieherdenking te houden zijn gestrand vanwege onvoldoende draagvlak, lees ik net. Jammer!
Maar mooi dat we die interkerkelijke bijeenkomst op 4 mei in elk geval wél hebben.
Dat is ook wel te begrijpen. De "hervormd gezindten" hebben zich de laatste decennia steeds verder van de afgescheiden kerken verwijderd. Ik denk dat dit toch niet zomaar een ondoordachte stelling is, of 'uit de lucht gegrepen', want wij kunnen dit allen waarnemen. Zomaar wat roepen wat niet te verifiëren is zou sowieso verkeerd zijn. Waar is de tijd dat er nog GBS-diensten, en meer gezamenlijk kon worden gedaan? Denk ook aan het niet meer mee willen doen met tijdredes om destijds 'de RPF-kiezers niet voor het hoofd te stoten'. Want daar kwam het toch uiteindelijk op neer? Ik herinner me nog tijdredes van vroeger in de Hervormde kerk. Zelfs weet ik van een GBS -bijeenkomst waar ds. J. Catsburg heet Woord een het woord liet! Ds. J. Catsburg heeft toentertijd al goed gevoeld dat hij niet bepaald welkom was. Een oud-bestuurslid van de GBS (hij is niet meer in het land der levenden) was er bij toen deze predikant na de dienst zei: Dit was dan mijn intrede en tegelijk mijn afscheid van Rijssen. Misschien ben ik nu wat te duidelijk, maar het ligt toch niet anders? Moeten we dan polarisatie voorkomen door te zwijgen? Of een zouden we het mogen opmerken in de hoop dat men ziet dat dit toch zo is? Hiermee wil ik niets persoonlijk tegen de 'hervormde' medeburgers zeggen, maar de objectieve waarneming hoeft toch niet verdoezeld te worden?
Gezamenlijk wat doen is goed. Maar het moet ook kunnen, van beide kanten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door eilander »

Het gaat hier over de oecumene rond Waarder, niet over Rijssen hoor. En niet iedere situatie is hetzelfde als in Rijssen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door Zita »

eilander schreef:Het gaat hier over de oecumene rond Waarder, niet over Rijssen hoor. En niet iedere situatie is hetzelfde als in Rijssen.
!!!
Een reeks offtopic berichten geknipt.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:
eilander schreef:Het gaat hier over de oecumene rond Waarder, niet over Rijssen hoor. En niet iedere situatie is hetzelfde als in Rijssen.
!!!
Een reeks offtopic berichten geknipt.
Dat knippen gebeurt wel tamelijk selectief, met alle respect...
~~Soli Deo Gloria~~
Johannes48
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 aug 2015, 12:33

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door Johannes48 »

Ik heb een paar dagen geleden het bericht over de gemeenteavond van de drie kerken op Refoforum geplaatst. Het was een fijne avond waarop het ging om de inhoud. Ik wilde de blijdschap van de herkenning delen. Jammer dat anderen er misbruik van maakten door eigen frustraties af te reageren. Omdat een aantal reacties (terecht) verwijderd is, kan ik niet meer precies zien wat er allemaal geplaatst is. Het lijkt wel of het moderne gedrag van 'boze burgers' ook in de kerk is binnengedrongen. 'Boze kerkgangers', denk ik dan. Ik kan kerkelijke frustraties begrijpen, maar ik heb weinig begrip voor het ongeremd delen ervan. Wat zou het er in de kerk mooier uitzien als we de positieve kanten belichten en de moeiten meer voor onszelf houden. Ik heb het bericht ook op Facebook gezet. Het is o.a. door Prekenweb gedeeld. Bijna 150 likes en tientallen positieve reacties. Een ongekend hoog aantal. Zoiets heb ik met mijn berichten nog nooit meegemaakt. Dat voelt beter dan de reacties van 'boze refoforummers'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door eilander »

Johannes48 schreef:Ik heb een paar dagen geleden het bericht over de gemeenteavond van de drie kerken op Refoforum geplaatst. Het was een fijne avond waarop het ging om de inhoud. Ik wilde de blijdschap van de herkenning delen.
Vind ik een goed punt, laten we positief zijn over wat er positief is, en proberen voorzichtige stappen hierin te waarderen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door Auto »

eilander schreef:
Johannes48 schreef:Ik heb een paar dagen geleden het bericht over de gemeenteavond van de drie kerken op Refoforum geplaatst. Het was een fijne avond waarop het ging om de inhoud. Ik wilde de blijdschap van de herkenning delen.
Vind ik een goed punt, laten we positief zijn over wat er positief is, en proberen voorzichtige stappen hierin te waarderen.
Ik ben het helemaal eens. De voorzichtige stappen worden na de oproep van ds Egas van tijdje terug tenminste opgepakt en wat Johannes schrijft is iets om dankbaar voor te zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:!!!Een reeks offtopic berichten geknipt.
And again.
Johannes48
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 aug 2015, 12:33

Re: Kleine oecumene: HHK Waarder, GG Woerden, CGK Nieuwkoop

Bericht door Johannes48 »

Op Facebook is dit bericht bijna 150 keer 'geliked'. Voor zo'n bericht al heel bijzonder. De avond is via Kerkomroep 570 keer beluisterd! Ongekend. Blijkbaar is er veel heimwee naar dergelijke bijeenkomsten.
Plaats reactie