De wederkomst van Jezus.

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door eilander »

Koninklijk schreef:13 Maar wie volhardt tot het einde (er is maar één einde, de verwoesting van de tempel – de Mozaische eeuw), die zal behouden worden.
Ik heb al eerder ernaar gevraagd: wat bedoel je hier nou mee? 'Er is maar een einde'?? Komt er geen einde meer aan deze wereld of hoe moet ik dat nou lezen? Ik begrijp maar niet tegen wie je hier aan het knokken bent.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Roos2017 »

Koninklijk schreef: Mijn stelling is dat dit nog steeds geldt tegen de mensen die hij aansprak, en niet voor het lunterse platte dak, of de zwangere vrouw in ermelo :?
Het gaat mij niet niet om het feit dat de tempel in Jerusalem in het jaar 70 verwoest is. Dat is een historisch feit.
Ik quotte je stelling omdat je schrijft `dat dit nog steeds geldt tegen de mensen die Hij aansprak, ... ´

Wat bedoel je daarmee?
Die mensen zijn toch al eeuwen geleden overleden? In het huidige Israel heeft het grootste deel van de huizen geen platte daken, dus dat kan geen bijbelse referentie zijn.

Wat de Heere Jezus in Mattheus 24 bedoelt is dat het Evangelie in de gehele wereld gepredikt zal worden (vs 14) en daarna zal het einde zijn.
Daaruit mogen we concluderen dat dit veel verder strekt dan de verwoesting van de Tempel en dat dit verwijst naar het laatste oordeel op de jongste dag. Dat geldt niet alleen voor de joden uit die tijd, maar voor alle mensen die op aarde geleefd hebben of nog in leven zijn.
Ik sluit me hierbij aan wat DIA eerder heeft geschreven.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Jeremiah »

Koninklijk schreef: Mat 24 v 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden (1 Petrus 2:1 ev).
De verwijstekst klopt niet. Het moet zijn 2 Petrus 2:1. Ik begrijp niet goed waarom je bij sommige verzen wel verwijsteksten geeft en bij ander niet. De SV is toch vrij helder?
Koninklijk schreef:13 Maar wie volhardt tot het einde (er is maar één einde, de verwoesting van de tempel – de Mozaische eeuw), die zal behouden worden.
Verwijsteksten zijn: Matth. 10:22. Mark. 13:13. Luk. 21:19. Openb. 2:7, 10; 3:10. Ben je het daar mee eens?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Koninklijk »

Roos2017 schreef:
Koninklijk schreef: Mijn stelling is dat dit nog steeds geldt tegen de mensen die hij aansprak, en niet voor het lunterse platte dak, of de zwangere vrouw in ermelo :?
Het gaat mij niet niet om het feit dat de tempel in Jerusalem in het jaar 70 verwoest is. Dat is een historisch feit.
Ik quotte je stelling omdat je schrijft `dat dit nog steeds geldt tegen de mensen die Hij aansprak, ... ´

Wat bedoel je daarmee?
Die mensen zijn toch al eeuwen geleden overleden? In het huidige Israel heeft het grootste deel van de huizen geen platte daken, dus dat kan geen bijbelse referentie zijn.

Wat de Heere Jezus in Mattheus 24 bedoelt is dat het Evangelie in de gehele wereld gepredikt zal worden (vs 14) en daarna zal het einde zijn.
Daaruit mogen we concluderen dat dit veel verder strekt dan de verwoesting van de Tempel en dat dit verwijst naar het laatste oordeel op de jongste dag. Dat geldt niet alleen voor de joden uit die tijd, maar voor alle mensen die op aarde geleefd hebben of nog in leven zijn.
Ik sluit me hierbij aan wat DIA eerder heeft geschreven.

even voor de duidelijkheid, ik doelde dat de uitspraken van jezus tegen zijn discipelen dat het oordeel zou komen binnen een generatie voor hun bedoeld was en natuurlijk alle mensen van die tijd, en niet van nu.

Jezus voorspelde zelf het einde van Israel

Jezus zou komen op de wolken om te vergelden, om wraak te nemen, om Zijn volk te oordelen, de maat van hun zonde was volgemaakt, de toorn was over hen gekomen tot het einde, ze zouden het oordeel niet kunnen ontlopen, Hij zou komen met vuur om te vernietigen, Jeruzalem en de tempel zouden volkomen verwoest worden.

De totale vernietiging van Jeruzalem en de tempel zou het einde betekenen van Israel zelf. Want heel Israel was gecentraliseerd rond Jeruzalem en de tempel. Deze twee elementen waren de identiteit van Israel: de heilige stad en de heilige tempel. Jezus' aankondiging dat ze allebei zouden verwoest worden, betekende niets minder dan het einde van het toenmalige Israel.

Daarom spraken Jezus en de apostelen altijd over het einde en de voltooing van het tijdperk. Zijn komst zou het einde betekenen van het oude Israel.
Sommige westerse bijbelvertalingen hebben zijn woorden foutief vertaald alsof het einde van de 'wereld' zou komen. Maar dat is absoluut niet wat Jezus zei. Telkens Jezus sprak over het einde of de voltooiing, gebruikte Hij het Griekse woord 'AION' wat niet wereld betekent, maar 'TIJDPERK'. De leerlingen vroegen Hem niet wanneer het einde van de 'wereld' zou komen, zoals verkeerde bijbelvertalingen ons wijsmaken, ze vroegen Jezus wanneer het einde zou komen van hun tijdperk. Jezus kondigde immers niet de verwoesting aan van alle steden ter wereld, Hij voorspelde de verwoesting van slechts deze ene stad: Jeruzalem!

Als we de Griekse grondtekst lezen, zien we dat Jezus nooit sprak over het einde van de wereld, maar over het einde van een tijdperk.

Zoals we intussen begrijpen, kwam het tijdperk van het oude Israel ten einde. De tijd was vervuld, de maat van hun zonden was vol, ze konden er niet aan ontkomen, Gods oordeel zou over hen komen, Jezus zou als Koning verschijnen op de wolken om te vergelden en wraak te nemen. Het einde was in zicht. Dat waren de 'laatste dagen' en 'de eindtijd'.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Koninklijk »

Jeremiah schreef:
Koninklijk schreef: Mat 24 v 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden (1 Petrus 2:1 ev).
De verwijstekst klopt niet. Het moet zijn 2 Petrus 2:1. Ik begrijp niet goed waarom je bij sommige verzen wel verwijsteksten geeft en bij ander niet. De SV is toch vrij helder?
Koninklijk schreef:13 Maar wie volhardt tot het einde (er is maar één einde, de verwoesting van de tempel – de Mozaische eeuw), die zal behouden worden.
Verwijsteksten zijn: Matth. 10:22. Mark. 13:13. Luk. 21:19. Openb. 2:7, 10; 3:10. Ben je het daar mee eens?

Matth. 10:22 amen
Mark. 13:13. amen
Luk. 21:19 amen
Openb. 2:7, 10; 3:10. en ja en amen

Als je deze in de historische context toegepast, zijn dit juist de teksten die laten zien wat ik bedoel !!
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Roos2017 »

Koninklijk schreef: Zoals we intussen begrijpen, kwam het tijdperk van het oude Israel ten einde. De tijd was vervuld, de maat van hun zonden was vol, ze konden er niet aan ontkomen, Gods oordeel zou over hen komen, Jezus zou als Koning verschijnen op de wolken om te vergelden en wraak te nemen. Het einde was in zicht. Dat waren de 'laatste dagen' en 'de eindtijd'.
Moeten wij uit bovenstaande woorden concluderen dat de eindtijd al is geweest? Het boek Openbaring leert toch wat anders.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Koninklijk »

Roos Wat de Heere Jezus in Mattheus 24 bedoelt is dat het Evangelie in de gehele wereld gepredikt zal worden (vs 14) en daarna zal het einde zijn.
En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld (“wereld” = “wereld van Judaïsme”, zie Lucas 2:1-3; Johannes 12:19; 18:20) gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken (zoals verspreid was door heel het oude Romeinse Rijk – Romeinen 1:8; 10:18; Kolossenzen 1:6, 23; Handelingen 11:28 etc.),

lees even de tekst en je zult begrijpen wat ik bedoel !
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Koninklijk »

Roos2017 schreef:
Koninklijk schreef: Zoals we intussen begrijpen, kwam het tijdperk van het oude Israel ten einde. De tijd was vervuld, de maat van hun zonden was vol, ze konden er niet aan ontkomen, Gods oordeel zou over hen komen, Jezus zou als Koning verschijnen op de wolken om te vergelden en wraak te nemen. Het einde was in zicht. Dat waren de 'laatste dagen' en 'de eindtijd'.
Moeten wij uit bovenstaande woorden concluderen dat de eindtijd al is geweest? Het boek Openbaring leert toch wat anders.
Het ging mij om het feit dat sommige teksten totaal uit zijn verband gerukt worden (uit zijn context) en worden gebruikt voor noord korea, of dan weer mussilini, of elke Paus die het beest is , of trump de grote anti christ, allerlei wederkomst voorspellingen, van jehova's getuigen, maar ook in alle denominatie's komt dit soort spook verhalen voor, weet je al hoeveel wederkomsten er al voorspelt zijn ?
nee kijk eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _de_wereldan

je zult er van schrikken en dit was dus allemaal onzin, daar zullen wij het in ieder geval over eens zijn !!

maar ik wil graag overstappen van Matheus 24 naar openbaringen, want daar staat precies hetzelfde ..
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Jeremiah »

Koninklijk schreef:
Roos Wat de Heere Jezus in Mattheus 24 bedoelt is dat het Evangelie in de gehele wereld gepredikt zal worden (vs 14) en daarna zal het einde zijn.
En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld (“wereld” = “wereld van Judaïsme”, zie Lucas 2:1-3; Johannes 12:19; 18:20) gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken (zoals verspreid was door heel het oude Romeinse Rijk – Romeinen 1:8; 10:18; Kolossenzen 1:6, 23; Handelingen 11:28 etc.),

lees even de tekst en je zult begrijpen wat ik bedoel !
De gehele wereld = alle volken op de aarde

Als je de kanttekeningen van bijv Romeinen 10:18 leest:

18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, khun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de [45] einden der wereld

[45] Namelijk door de apostelen en evangelisten onder alle volken der wereld, ook onder de heidenen, naar het bevel van Christus, Matth. 28:19. Mark. 16:15, waarvan de vervulling alsdan alrede geschiedde, Rom. 1:8; 15:19. Kol. 1:6. verwijsteksten

Mattheus 24 is soms ietwat lastig te lezen omdat de voorzegging van de verwoesting van Jeruzalem en de voorzegging van de wederkomst van de Heere Jezus door elkaar heen lopen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Moderamen »

@Koninklijk: Heb jij de stukken op Ontdekgod - waaruit je steeds kopieert - zelf geschreven of gebruik je het als bron? Dan moet je toch echt bronvermelding plaatsen.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Koninklijk »

Moderamen schreef:@Koninklijk: Heb jij de stukken op Ontdekgod - waaruit je steeds kopieert - zelf geschreven of gebruik je het als bron? Dan moet je toch echt bronvermelding plaatsen.
ik had inderdaad vergeten dat een stukje uit ontdek god gekopieerd was en dit te vermelden. :Oo
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Koninklijk »

Jeremiah schreef:
Koninklijk schreef:
Roos Wat de Heere Jezus in Mattheus 24 bedoelt is dat het Evangelie in de gehele wereld gepredikt zal worden (vs 14) en daarna zal het einde zijn.
En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld (“wereld” = “wereld van Judaïsme”, zie Lucas 2:1-3; Johannes 12:19; 18:20) gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken (zoals verspreid was door heel het oude Romeinse Rijk – Romeinen 1:8; 10:18; Kolossenzen 1:6, 23; Handelingen 11:28 etc.),

lees even de tekst en je zult begrijpen wat ik bedoel !
De gehele wereld = alle volken op de aarde

Als je de kanttekeningen van bijv Romeinen 10:18 leest:

18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, khun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de [45] einden der wereld

[45] Namelijk door de apostelen en evangelisten onder alle volken der wereld, ook onder de heidenen, naar het bevel van Christus, Matth. 28:19. Mark. 16:15, waarvan de vervulling alsdan alrede geschiedde, Rom. 1:8; 15:19. Kol. 1:6. verwijsteksten

Mattheus 24 is soms ietwat lastig te lezen omdat de voorzegging van de verwoesting van Jeruzalem en de voorzegging van de wederkomst van de Heere Jezus door elkaar heen lopen.
met het woord wereld of aarde ben ik er achter gekomen dat hier in de oorspronkelijke taal verschillende woorden voor gebruikt werden,

zo is dat met deze tekst combinaties ook het geval die van jou en deze :Jezus zei, wanneer het evangelie verkondigt is over heel de wereld, wat ook gebeurt is:

“hebben ze het dan niet gehoord? Zeer zeker: over de ganse aarde is hun geluid uitgegaan en tot de einden der wereld hun woorden.” (Romeinen 10:18).

“Daarvan hebt gij tevoren gehoord in de prediking der waarheid, het evangelie, dat tot u gekomen is. Immers in de gehele wereld draagt het vrucht en wast het op.” (kol 1:5, 6)

“En u niet laat afbrengen van de hoop van het evangelie, dat gij gehoord hebt en dat verkondigt is in de ganse schepping onder de hemel….” (kolossenzen 1:23)

in deze teksten staat dat het evangelie verkondigd is aan de hele wereld en de ganse schepping zoals jezus dit gezegt had, de omschrijving is dus niet zoals wij dit interpreteren
de ‘wereld’ hier is niet heel de planeet aarde maar het lokale gebied:

“Ik heb vrijuit tot de wereld gesproken; Ik heb voortdurend in de synagoge geleerd en in de tempel gesproken waar al de Joden zijn.….” (Johannes 18:20)

In de perceptie van toen was het de beschaafde wereld (zoals ook het woord aangeeft), waar het evangelie verkondigd moest worden voordat het oordeel zou komen waar Jezus over sprak, en dit is in 70 na Chr ook gekomen nadat Paulus zoals hij zelf omschrijft de (beschaafde wereld van die tijd ) de wereld bereikt had, en zijn klus er op zat.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Terri »

Ik hoorde zondag in een preek een ernstige waarschuwing tegen het 'preterisme' .
Ook in onderstaand artikel staan de bezwaren tegen deze dwaling.
https://cip.nl/61835-vond-jezus-wederko ... 1OGktKdBUU
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Koninklijk »

Terri schreef:Ik hoorde zondag in een preek een ernstige waarschuwing tegen het 'preterisme' .
Ook in onderstaand artikel staan de bezwaren tegen deze dwaling.
https://cip.nl/61835-vond-jezus-wederko ... 1OGktKdBUU
en ik een paar weken geleden tegen het ''futurisme'' en ook een artikel tegen deze dwaling
https://cip.nl/61948-koornstra-vs-ouwen ... tMQEhOdBUU

maar het is toch veel interessanter om er eens na te kijken, wat Jezus zelf hierover zij, of de apostelen, of kerkvaders.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Franje
Inactief
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017, 16:52

Re: De wederkomst van Jezus.

Bericht door Franje »

Jezus woont in mijn hart, daar is Hij voor teruggekomen ik ben Zijn tempel :oO
Plaats reactie