Charismatische gemeentes

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
Mannetje schreef:@Eilander: De Heere Jezus kon en mocht dat zeggen, daarin kunnen en mogen wij niet volgen.
Helder. Ik ben het met je eens dat we geen rust mogen geven voor iemand kan zeggen met bewustheid in Christus te zijn overgegaan, toch is er wel degelijk verschil. Pas geleden sprak ik nog iemand die dagelijks worstelt met de vraag: 'hoe krijg ik vergeving?' die haast niet durft te gaan slapen... Je mag tegen zo iemand niet zeggen 'het komt wel goed', maar alleen wijzen op Christus.
En toch is het anders dan dat iemand onverschilligheid uitstraalt, al is het ook in de kerk.
Daarom kon Spurgeon ook zijn boekje 'Rondom de enge poort' schrijven.
Helemaal mee eens, verschillen zijn er, en wellicht had ik daar in mijn eerste reactie te weinig oog voor.

Ik ben nog wel benieuwd hoe Koninklijk zijn schaal van Engel wil linken aan ellende-verlossing-dankbaarheid. Alsof iemand die iets aangeeft over het kennen van ellende nog wel een minnetje heeft, maar een minder erg minnetje dan iemand die zijn ellende niet kent. En alsof je met verlossing boven 0 komt, maar pas met dankbaarheid bij 4 uitkomt, of zoiets.
Als je al met plusjes en minnetjes wilt werken, dan kun je hooguit dus iets zeggen over negatief (buiten het Koninkrijk van God) of positief (binnen het Koninkrijk van God). In dat licht was mijn reactie bedoeld.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:
eilander schreef:
Mannetje schreef:@Eilander: De Heere Jezus kon en mocht dat zeggen, daarin kunnen en mogen wij niet volgen.
Helder. Ik ben het met je eens dat we geen rust mogen geven voor iemand kan zeggen met bewustheid in Christus te zijn overgegaan, toch is er wel degelijk verschil. Pas geleden sprak ik nog iemand die dagelijks worstelt met de vraag: 'hoe krijg ik vergeving?' die haast niet durft te gaan slapen... Je mag tegen zo iemand niet zeggen 'het komt wel goed', maar alleen wijzen op Christus.
En toch is het anders dan dat iemand onverschilligheid uitstraalt, al is het ook in de kerk.
Daarom kon Spurgeon ook zijn boekje 'Rondom de enge poort' schrijven.
Helemaal mee eens, verschillen zijn er, en wellicht had ik daar in mijn eerste reactie te weinig oog voor.

Ik ben nog wel benieuwd hoe Koninklijk zijn schaal van Engel wil linken aan ellende-verlossing-dankbaarheid. Alsof iemand die iets aangeeft over het kennen van ellende nog wel een minnetje heeft, maar een minder erg minnetje dan iemand die zijn ellende niet kent. En alsof je met verlossing boven 0 komt, maar pas met dankbaarheid bij 4 uitkomt, of zoiets.
Als je al met plusjes en minnetjes wilt werken, dan kun je hooguit dus iets zeggen over negatief (buiten het Koninkrijk van God) of positief (binnen het Koninkrijk van God). In dat licht was mijn reactie bedoeld.
Koninklijk zal niet reageren denk ik want die staat op 'inactief'. De schaal van Engel is niet zomaar 1 op 1 te linken aan de 'schaal van de Heidelberger Catechismus'. Hij heeft ook een heel ander doel. Engel heeft zijn schaal opgesteld voor mensen die werkzaam zijn in het evangelisatiewerk, met mensen gesprekken voeren en mensen begeleiden. Wanneer je met iemand in gesprek gaat over het evangelie kun je aan de hand van de schaal van Engel een idee krijgen in welke situatie iemand zich bevindt. Atheïst, ongelovig, onbekend met het evangelie, of weet hij/zij er al iets van, enz.? Het is bedoeld als hulpmiddel in het evangelisatiewerk maar absoluut geen leerstuk of dogmatiek. En daarom ook zomaar te linken aan de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid. Hoogstens in indirecte zin wanneer iemand daadwerkelijk tot geloof gekomen.
Franje
Inactief
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2017, 16:52

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Franje »

Ellende je wil hier uit komen verlossing door geloof in Jezus dankbaarheid en daar wordt je heel dankbaar van als dit gebeurt is
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

@huisman @ JCRyle Hoewel ik nog reactie op mijn laatste post heb wil ik toch nog een stukje an vullen

“Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt..."
http://www.theologienet.nl/documenten/R ... de%20I.pdf(blz. 216)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jeremiah »

samanthi schreef:@huisman @ JCRyle Hoewel ik nog reactie op mijn laatste post heb wil ik toch nog een stukje an vullen

“Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt..."
http://www.theologienet.nl/documenten/R ... de%20I.pdf(blz. 216)
Misschien goed om een werkende link te posten en anders de schrijver van bovenstaande.. :)

Het klopt dat God op verschillende manieren werkt. Dat is ook in lijn wat vele oudvaders en puriteinen altijd hebben gezegd.

A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht. B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis. C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap. D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...). E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).
Brakel

Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen
niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een
lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest
buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn
gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan
zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging
af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle
naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja
godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als
het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere
hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is
als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene
wegen Gods kennen.
Immens

Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".
Smytegelt

Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.

Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.

In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.

De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.
Watson

U bent bevreesd, dat u nooit zulk een diep gevoel van uw zonde en schuld
gehad hebt als vereist wordt om tot Christus te kunnen komen.

Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.

Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.

Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
Guthrie
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Hendrien »

https://cip.nl/76332-evangelische-kerk- ... -apeldoorn

Intussen blijven deze gemeentes maar groeien! De Doorbrekers hebben ook al 6 gemeentes.

Zijn er mensen op het forum die zich hier wat meer in verdiept hebben? En concreet dwalingen aan kunnen wijzen? Ik vind dat nog steeds lastig...
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Augustienus »

Hendrien schreef:https://cip.nl/76332-evangelische-kerk- ... -apeldoorn

Intussen blijven deze gemeentes maar groeien! De Doorbrekers hebben ook al 6 gemeentes.

Zijn er mensen op het forum die zich hier wat meer in verdiept hebben? En concreet dwalingen aan kunnen wijzen? Ik vind dat nog steeds lastig...
Ik heb me nog niet verdiept in de leer van Mozaïek, maar ze zijn naar mijn indruk wel conservatiever dan de Doorbrekers. Die hadden pas een James Bond dienst en binnenkort een Star Wars dienst. Ook zijn ze beïnvloed door de Worth of Faith movement in Amerika.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrien schreef:https://cip.nl/76332-evangelische-kerk- ... -apeldoorn

Intussen blijven deze gemeentes maar groeien! De Doorbrekers hebben ook al 6 gemeentes.

Zijn er mensen op het forum die zich hier wat meer in verdiept hebben? En concreet dwalingen aan kunnen wijzen? Ik vind dat nog steeds lastig...
Op youtube staan preken van Mozaiek 0318, het is niet mijn smaak en mis belangrijke zaken zoals oproep tot bekering.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Delftenaar »

De stijl is ook niet de mijne, maar qua preken is het wisselend. Soms is het een verkondiging waar niets op aan te merken. Ook bij ons wordt in de ene preek het accent meer op dit en in een andere preek meer op dat gelegd, afhankelijk van de tekst.
Of op langere termijn alle aspecten aan de orde komen is moeilijk aan te geven als je zelf hooguit eenmaal per jaar in een dergelijke gemeente komt.

Wel leeft de gedachte dat, vergeef me als ik het nu erg kort door de bocht zeg, dat als je in Jezus gelooft al je problemen verdwenen zijn. Dat is niet Bijbels.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Nathanaël »

Delftenaar schreef:De stijl is ook niet de mijne, maar qua preken is het wisselend. Soms is het een verkondiging waar niets op aan te merken. Ook bij ons wordt in de ene preek het accent meer op dit en in een andere preek meer op dat gelegd, afhankelijk van de tekst.
Of op langere termijn alle aspecten aan de orde komen is moeilijk aan te geven als je zelf hooguit eenmaal per jaar in een dergelijke gemeente komt.

Wel leeft de gedachte dat, vergeef me als ik het nu erg kort door de bocht zeg, dat als je in Jezus gelooft al je problemen verdwenen zijn. Dat is niet Bijbels.
Ik kijk regelmatig preken terug, omdat ik er in mijn omgeving best veel mee te maken heb. Dan wil ik ook weten waar het om gaat. De preken zijn vaak behoorlijk activistisch, oproep tot bekering klinkt soms, maar niet veel.
Wat me buiten de preken om veel zorgen baart is de sterke druk die uitgeoefend wordt om je te laten dopen. Veel mensen krijgen te horen dat dit de oorzaak van hun problemen is.
(Overigens is dat ook regelmatig de reden dat mensen teleurgesteld weer vertrekken: na de doop bleken hun problemen helemaal niet weg te zijn.)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrien schreef:https://cip.nl/76332-evangelische-kerk- ... -apeldoorn

Intussen blijven deze gemeentes maar groeien! De Doorbrekers hebben ook al 6 gemeentes.

Zijn er mensen op het forum die zich hier wat meer in verdiept hebben? En concreet dwalingen aan kunnen wijzen? Ik vind dat nog steeds lastig...
De Doorbrekers zien Romeinen 7 als iets wat Paulus ervaring/beleving/strijd was voor zijn bekering.
Dat geeft ook wel meer dan een accentverschil.
Het meer Evangelische, het kiezen voor Jezus... zo zijn er nog wel een aantal zaken/dingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door J.C. Philpot »

Een tijdje geleden stond er nog een artikel in Trouw over de Doorbrekers. Het moge duidelijk zijn dat dit geen bijbelgetrouwe gemeente is, waar het ware evangelie centraal staat en bekering gepredikt word.
Trouw schreef: De omstreden Nashville-verklaring, waarin homoseksualiteit wordt afgewezen, is ondertekend door behoorlijk wat mannelijke voorgangers uit evangelische en pinkstergemeenten. Paauwes naam staat er zeer bewust niet onder. Het echtpaar zegt dat homo’s bij de DoorBrekers welkom zijn, ook als ze een relatie hebben. De voorgangers proberen hen daar niet vanaf te helpen: “Je moet accepteren dat ze zo zijn.” Doop en avondmaal staan voor hen open, maar hun relatie kan bij de DoorBrekers niet worden ingezegend. “Daar ligt de grens”, zegt Paauwe.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jeremiah »

Hendrien schreef:https://cip.nl/76332-evangelische-kerk- ... -apeldoorn

Intussen blijven deze gemeentes maar groeien! De Doorbrekers hebben ook al 6 gemeentes.

Zijn er mensen op het forum die zich hier wat meer in verdiept hebben? En concreet dwalingen aan kunnen wijzen? Ik vind dat nog steeds lastig...
Triest is het. Dit soort gemeentes vol gevoelschristendom staan verder van de Bijbelse waarheid dan de islam.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door parsifal »

Er is natuurlijk een hoop breedte in de charismatische kerken. De genoemde kerken ken ik niet. Als er inderdaad een welvaartsevangelie wordt verkondigd dan is het goed mis. Als het bijbels is met een nadruk op het werk van De Heilige Geest dan kunnen we er misschien nog aardig wat leren (met onderscheid natuurlijk).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie