Charismatische gemeentes

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: Als je stelt dat het geestelijk leven minder wordt, doel je dan op iets uit je persoonlijk leven, ik begreep dat er juist in sommige bewegingen een enorme oplevingen zijn, ik zag laatst een filmpje van ene reinard bonke https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78

en begreep juist dat hier zoveel kerken ( grote ) van bij komen, en dat niet alleen in africa maar wat dacht je in china , ik kan je wel wat door sturen Maar god is juist krachtig aan het werk op dit moment door zijn kerk wereldwijd.
Dat is ook de vrees van velen van Gods volk, dat de kandelaar verplaatst wordt. Er zijn veel tekenen die daarop wijzen.
Denk aan landen in Azië en Afrika.
Ik geloof dat God dat alleen doet als je in ongeloof en onbekeerlijkheid blijft hangen, hier in Nederland zie ik nog steeds wonderlijke dingen van Gods ( verbonds) trouw, van Zijnliefde, van Zijn genade!
Je ziet wel actie. Een verliezen in het gevoel, een soort enthousiasme en blijheid. Maar wat ik niet merk dat mensen verslagen worden in het hart. Dat is toch uiteindelijk altijd het begin? We zien er vaak meer in van een optochtelijk christendom (als we de term nog kennen).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: Als je stelt dat het geestelijk leven minder wordt, doel je dan op iets uit je persoonlijk leven, ik begreep dat er juist in sommige bewegingen een enorme oplevingen zijn, ik zag laatst een filmpje van ene reinard bonke https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78

en begreep juist dat hier zoveel kerken ( grote ) van bij komen, en dat niet alleen in africa maar wat dacht je in china , ik kan je wel wat door sturen Maar god is juist krachtig aan het werk op dit moment door zijn kerk wereldwijd.
Dat is ook de vrees van velen van Gods volk, dat de kandelaar verplaatst wordt. Er zijn veel tekenen die daarop wijzen.
Denk aan landen in Azië en Afrika.
Ik geloof dat God dat alleen doet als je in ongeloof en onbekeerlijkheid blijft hangen, hier in Nederland zie ik nog steeds wonderlijke dingen van Gods ( verbonds) trouw, van Zijnliefde, van Zijn genade!
Je ziet wel actie. Een verliezen in het gevoel, een soort enthousiasme en blijheid. Maar wat ik niet merk dat mensen verslagen worden in het hart. Dat is toch uiteindelijk altijd het begin? We zien er vaak meer in van een optochtelijk christendom (als we de term nog kennen).
Beste DIA ik heb het niet over mensen maar over de Heere.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:Ik geloof dat God dat alleen doet als je in ongeloof en onbekeerlijkheid blijft hangen, hier in Nederland zie ik nog steeds wonderlijke dingen van Gods ( verbonds) trouw, van Zijnliefde, van Zijn genade!
Je ziet wel actie. Een verliezen in het gevoel, een soort enthousiasme en blijheid. Maar wat ik niet merk dat mensen verslagen worden in het hart. Dat is toch uiteindelijk altijd het begin? We zien er vaak meer in van een optochtelijk christendom (als we de term nog kennen).
Beste DIA ik heb het niet over mensen maar over de Heere.
De Heere laat Zijn zon nog opgaan over goeden en kwaden. En daarmee wil ik de vraag stellen waar Gods trouw, liefde en genade (om de drie woorden van je eerdere posting te noemen) zich dan in uit? Niet om alles op 'algemene genade' te schuiven, want er is zeker nog onderscheid. Maar vroeger vroeg men weleens of het uit Gods rechter- of linkerhand kwam.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:Ik geloof dat God dat alleen doet als je in ongeloof en onbekeerlijkheid blijft hangen, hier in Nederland zie ik nog steeds wonderlijke dingen van Gods ( verbonds) trouw, van Zijnliefde, van Zijn genade!
Je ziet wel actie. Een verliezen in het gevoel, een soort enthousiasme en blijheid. Maar wat ik niet merk dat mensen verslagen worden in het hart. Dat is toch uiteindelijk altijd het begin? We zien er vaak meer in van een optochtelijk christendom (als we de term nog kennen).
Beste DIA ik heb het niet over mensen maar over de Heere.
De Heere laat Zijn zon nog opgaan over goeden en kwaden. En daarmee wil ik de vraag stellen waar Gods trouw, liefde en genade (om de drie woorden van je eerdere posting te noemen) zich dan in uit? Niet om alles op 'algemene genade' te schuiven, want er is zeker nog onderscheid. Maar vroeger vroeg men weleens of het uit Gods rechter- of linkerhand kwam.
Wil je twijfelen aan Gods trouw? of zeggen dat het uit Zijn linkerhand komt? Ik ken een voorbeeld uit de Bijbel, Israel wilde een koning, Het volk mumureerde dat ze het manna zat waren, toen kregen ze wat ze vroegen, maar zonder zegen, wil je Gods trouw daat mee gaan vergelijken? En weet je al precies wat er algemene genade is en wat niet?

Waarom wil je het tegenspreken als ik zeg dat God goed is en over Zijn Goedheid en Trouw verwonderd staat?

Ik zal je een ding verklappen een van die voorwerpen van genade zit nu de tikken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef: Als je stelt dat het geestelijk leven minder wordt, doel je dan op iets uit je persoonlijk leven, ik begreep dat er juist in sommige bewegingen een enorme oplevingen zijn, ik zag laatst een filmpje van ene reinard bonke https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78

en begreep juist dat hier zoveel kerken ( grote ) van bij komen, en dat niet alleen in africa maar wat dacht je in china , ik kan je wel wat door sturen Maar god is juist krachtig aan het werk op dit moment door zijn kerk wereldwijd.
Dat is ook de vrees van velen van Gods volk, dat de kandelaar verplaatst wordt. Er zijn veel tekenen die daarop wijzen.
Denk aan landen in Azië en Afrika.
Ik geloof dat God dat alleen doet als je in ongeloof en onbekeerlijkheid blijft hangen, hier in Nederland zie ik nog steeds wonderlijke dingen van Gods ( verbonds) trouw, van Zijnliefde, van Zijn genade!
Je ziet wel actie. Een verliezen in het gevoel, een soort enthousiasme en blijheid. Maar wat ik niet merk dat mensen verslagen worden in het hart. Dat is toch uiteindelijk altijd het begin? We zien er vaak meer in van een optochtelijk christendom (als we de term nog kennen).

De gesprekken die ik heb gehad met, mensen die zulke ervaringen worden vaak gelijk in een hokje gestopt of veroordeelt, ook manifestatie,s
(hierbij bedoel ik ons lichaam en het uitte van de ziel) op een aanraking van God, worden meestal toegeschreven aan de duivel.

Ik denk dat we door het veroordelen "" ze zitten vol zoete wijn"" of "" het is toch maar de zoon van de timmerman"" veel misgelopen hebben wat God wil doen in ons land, Zelfs Jezus kon in zijn eigen geboorteplaats weinig tot niets doen, is dat niet triest..

God is de Grote Creator, en de duivel slechts een imitator, en we moeten voorzichtig zijn, en waakzaam, maar kan het ook niet zo zijn dat we Gods Geest belemmeren ??
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:De Heere laat Zijn zon nog opgaan over goeden en kwaden. En daarmee wil ik de vraag stellen waar Gods trouw, liefde en genade (om de drie woorden van je eerdere posting te noemen) zich dan in uit? Niet om alles op 'algemene genade' te schuiven, want er is zeker nog onderscheid. Maar vroeger vroeg men weleens of het uit Gods rechter- of linkerhand kwam.
Wil je twijfelen aan Gods trouw? of zeggen dat het uit Zijn linkerhand komt? Ik ken een voorbeeld uit de Bijbel, Israel wilde een koning, Het volk mumureerde dat ze het manna zat waren, toen kregen ze wat ze vroegen, maar zonder zegen, wil je Gods trouw daat mee gaan vergelijken? En weet je al precies wat er algemene genade is en wat niet?

Waarom wil je het tegenspreken als ik zeg dat God goed is en over Zijn Goedheid en Trouw verwonderd staat?

Ik zal je een ding verklappen een van die voorwerpen van genade zit nu de tikken.
Wellicht is het helderder als ik de vraag anders formuleer: Waarin blijkt dat de Heere nog werkt in Nederland? Jij zegt dat Gods trouw, liefde en genade nog openbaar komt in Nederland. Dus vandaar de vraag 'waaruit blijkt dat?'.

En met het stellen van deze vraag zet ik geen vraagtekens achter Gods trouw. Maar Gods goedheid en trouw zijn niet per definitie verbonden aan het geestelijke leven. Daar is onderscheid in. Vandaar komt het uit Gods rechter- of uit Gods linkerhand? Daarmee trek ik het niet in twijfel. Geenszins is dat de bedoeling geweest van mijn vraag. Net zo min dat ik ontkennen wil dat de Heere nog werkt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:De Heere laat Zijn zon nog opgaan over goeden en kwaden. En daarmee wil ik de vraag stellen waar Gods trouw, liefde en genade (om de drie woorden van je eerdere posting te noemen) zich dan in uit? Niet om alles op 'algemene genade' te schuiven, want er is zeker nog onderscheid. Maar vroeger vroeg men weleens of het uit Gods rechter- of linkerhand kwam.
Wil je twijfelen aan Gods trouw? of zeggen dat het uit Zijn linkerhand komt? Ik ken een voorbeeld uit de Bijbel, Israel wilde een koning, Het volk mumureerde dat ze het manna zat waren, toen kregen ze wat ze vroegen, maar zonder zegen, wil je Gods trouw daat mee gaan vergelijken? En weet je al precies wat er algemene genade is en wat niet?

Waarom wil je het tegenspreken als ik zeg dat God goed is en over Zijn Goedheid en Trouw verwonderd staat?

Ik zal je een ding verklappen een van die voorwerpen van genade zit nu de tikken.
Wellicht is het helderder als ik de vraag anders formuleer: Waarin blijkt dat de Heere nog werkt in Nederland? Jij zegt dat Gods trouw, liefde en genade nog openbaar komt in Nederland. Dus vandaar de vraag 'waaruit blijkt dat?'.

En met het stellen van deze vraag zet ik geen vraagtekens achter Gods trouw. Maar Gods goedheid en trouw zijn niet per definitie verbonden aan het geestelijke leven. Daar is onderscheid in. Vandaar komt het uit Gods rechter- of uit Gods linkerhand? Daarmee trek ik het niet in twijfel. Geenszins is dat de bedoeling geweest van mijn vraag. Net zo min dat ik ontkennen wil dat de Heere nog werkt.
Dan zijn we het eens en een voorbeeld heb ik al gegeven, maar toch nog even, ik zie om me heen dat de Heere werkt in harten van zondaren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:Dan zijn we het eens en een voorbeeld heb ik al gegeven, maar toch nog even, ik zie om me heen dat de Heere werkt in harten van zondaren.
Ja de Heere werkt in harten van zondaren. Maar ik dacht dat je het breder zag. Vandaar dat ik specifiek vraag naar de situatie in Nederland. Maar dan heb ik je niet goed begrepen :super
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:Dan zijn we het eens en een voorbeeld heb ik al gegeven, maar toch nog even, ik zie om me heen dat de Heere werkt in harten van zondaren.
Ja de Heere werkt in harten van zondaren. Maar ik dacht dat je het breder zag. Vandaar dat ik specifiek vraag naar de situatie in Nederland. Maar dan heb ik je niet goed begrepen :super
:super
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

terwijl ik naast deel van mijn eigen gemeente te zijn , vele andere kerken en conferentie's bezocht te heb in binnen en buitenland.

Heb ik zeker hoop voor nederland, niet alleen de pinkstergemeenten die hard groeien, zijn er allerlei positieve ontwikkelingen, in een breed scala van kerken waar de Heilige Geest meer ruimte krijgt, ik ben vooral ook dit jaar naar verschillende aanbiddingsavonden vanuit hele verschillende denominatie,s geweest en wat me opviel was dat er juist zoveel jeugd aanwezig was, ook in gesprekken bleek dat ze veel radicaler zijn dan ik dacht.

op het vlak van principes: oa. samenwonen, verantwoordelijkheid voor de samenleving, milieu, bescherming voor je lichaam (roken drugs) ze veel radicaler waren dan ik dacht.

Maar ook de geestelijke gaven, en geestelijke bovennatuurlijke ervaringen zoals die van ds fraanje, of Tongentaal, uitleg hiervan, visioenen, woorden van kennis en wijsheid, dromen, bidden voor bevrijding van demonen en voor zieken bidden en een passie en vrijheid om erover te vertellen op de plekken waar ze werken of naar school gaan.

en dit was allemaal in nederland, dit afgelopen jaar, afgelopen vrij nog geweest bij loft in nijkerk, geweldig.
Ik heb hoop voor de toekomst ""Jezus is Heer ""
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

Ik geloof niet dat het helemaal 'landt', maar ik laat het verder rusten. Zaken die genoemd worden moeten wel in overeenstemming zijn met de Schrift. En ook moeten we bedenken dat we niet naar bijzondere dingen hoeven te staan. Bovendien geldt in altijd wat Luther eens zei: Ook in deze dingen is de duivel de 'aap van God'.
Ook hij kan wonderen en tekenen doen, dat de mensen verleidt worden. Dat is ook zijn doel. En daarin is de mens een gewillige volger. Hier laat ik het bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

-DIA- schreef:Ik geloof niet dat het helemaal 'landt', maar ik laat het verder rusten. Zaken die genoemd worden moeten wel in overeenstemming zijn met de Schrift. En ook moeten we bedenken dat we niet naar bijzondere dingen hoeven te staan. Bovendien geldt in altijd wat Luther eens zei: Ook in deze dingen is de duivel de 'aap van God'.
Ook hij kan wonderen en tekenen doen, dat de mensen verleidt worden. Dat is ook zijn doel. En daarin is de mens een gewillige volger. Hier laat ik het bij.
o

Wat ik al eerder zei God is de grote creator, en de duivel de imitator, en we dienen zeker waakzaam te zijn, maar lopen we niet het risico, om naar de andere kant door te slaan.

ik vind zo'n moment zo'n uiting van bijv. van zo dominee Fraanje geweldig, en we kijken zeker naar de vruchten die het voortbrengt, maar wat denk je dat als de jeugd gaat bidden en vasten voor dit land, Dat elke knie zich gaat buigen en elke tong zal belijden Jezus is Heer.

dit allemaal moeten afdoen als fout..
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

Koninklijk schreef:Maar ook de geestelijke gaven, en geestelijke bovennatuurlijke ervaringen zoals die van ds fraanje, of Tongentaal, uitleg hiervan, visioenen, woorden van kennis en wijsheid, dromen, bidden voor bevrijding van demonen en voor zieken bidden en een passie en vrijheid om erover te vertellen op de plekken waar ze werken of naar school gaan.
Ik denk dat je hier de zaken die Ds. Fraanje weergeeft geen recht doet met de vergelijkingen die je trekt. Het gaat bij Ds. Fraanje niet over 'bovennatuurlijke' ervaringen. Wat er door en over Ds. Fraanje gezegd wordt heeft alles te maken met het bevindelijk doorleven van het geloof. Dat is niet extra-ordinair, maar dat is de praktijk van het geloofsleven. Het persoonlijk ervaren van het geloof in eigen hart en leven. Daar is een zekere mate van onderscheid in tussen mensen, maar niet op het willekeurige af. Er zit een zekere lijn die de basis in de Bijbel heeft. Je zou ook kunnen spreken over het steeds verder onderwezen worden in de geheimen van het persoonlijk geloven.
Wat ik hier boven heb proberen te omschrijven (er is veel meer over te zeggen) moet je niet verwarren met dingen als 'tongentaal', 'vallen in de Geest', gebedsgenezingen of etc. Als je daar (het bevindelijk element van het persoonlijk geloof) meer over weten wilt, dan moet je maar even een PB sturen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Koninklijk schreef:Maar ook de geestelijke gaven, en geestelijke bovennatuurlijke ervaringen zoals die van ds fraanje, of Tongentaal, uitleg hiervan, visioenen, woorden van kennis en wijsheid, dromen, bidden voor bevrijding van demonen en voor zieken bidden en een passie en vrijheid om erover te vertellen op de plekken waar ze werken of naar school gaan.
Ik denk dat je hier de zaken die Ds. Fraanje weergeeft geen recht doet met de vergelijkingen die je trekt. Het gaat bij Ds. Fraanje niet over 'bovennatuurlijke' ervaringen. Wat er door en over Ds. Fraanje gezegd wordt heeft alles te maken met het bevindelijk doorleven van het geloof. Dat is niet extra-ordinair, maar dat is de praktijk van het geloofsleven. Het persoonlijk ervaren van het geloof in eigen hart en leven. Daar is een zekere mate van onderscheid in tussen mensen, maar niet op het willekeurige af. Er zit een zekere lijn die de basis in de Bijbel heeft. Je zou ook kunnen spreken over het steeds verder onderwezen worden in de geheimen van het persoonlijk geloven.
Wat ik hier boven heb proberen te omschrijven (er is veel meer over te zeggen) moet je niet verwarren met dingen als 'tongentaal', 'vallen in de Geest', gebedsgenezingen of etc. Als je daar (het bevindelijk element van het persoonlijk geloof) meer over weten wilt, dan moet je maar even een PB sturen.
Reageert u daar dan ook op? :nonnon
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Koninklijk schreef:Maar ook de geestelijke gaven, en geestelijke bovennatuurlijke ervaringen zoals die van ds fraanje, of Tongentaal, uitleg hiervan, visioenen, woorden van kennis en wijsheid, dromen, bidden voor bevrijding van demonen en voor zieken bidden en een passie en vrijheid om erover te vertellen op de plekken waar ze werken of naar school gaan.
Ik denk dat je hier de zaken die Ds. Fraanje weergeeft geen recht doet met de vergelijkingen die je trekt. Het gaat bij Ds. Fraanje niet over 'bovennatuurlijke' ervaringen. Wat er door en over Ds. Fraanje gezegd wordt heeft alles te maken met het bevindelijk doorleven van het geloof. Dat is niet extra-ordinair, maar dat is de praktijk van het geloofsleven. Het persoonlijk ervaren van het geloof in eigen hart en leven. Daar is een zekere mate van onderscheid in tussen mensen, maar niet op het willekeurige af. Er zit een zekere lijn die de basis in de Bijbel heeft. Je zou ook kunnen spreken over het steeds verder onderwezen worden in de geheimen van het persoonlijk geloven.
Wat ik hier boven heb proberen te omschrijven (er is veel meer over te zeggen) moet je niet verwarren met dingen als 'tongentaal', 'vallen in de Geest', gebedsgenezingen of etc. Als je daar (het bevindelijk element van het persoonlijk geloof) meer over weten wilt, dan moet je maar even een PB sturen.
Reageert u daar dan ook op? :nonnon
Ik heb inderdaad de vraag ook pb gevraagd maar wacht nog even af, geduld is een schone zaak.

wel heb ik via wiki iets beter begrepen wat het betekend "" bevindelijk door leven van het geloof ""

bron wiki
Bevindelijk gereformeerden vormen een orthodox-protestantse groepering, die zich binnen het gereformeerd protestantisme en specifiek van orthodox-gereformeerden onderscheidt door grote nadruk te leggen op het belang van bevinding of persoonlijke geloofservaring. Door het vasthouden aan oude gebruiken en het afwijzen van bepaalde technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen zijn zij tevens als sociologische groep in de samenleving te onderscheiden.
De groep is voortgekomen uit calvinisten die na de Reformatie van de zestiende eeuw, waaruit de protestantse kerken zijn ontstaan, zijn meegegaan in de vroomheidsbeweging van de Nadere Reformatie. Het persoonlijk ervaren of 'bevinden' van het christelijke geloof en het leven naar de Bijbel als het onfeilbare woord van God staan

al vind ik het woord bevinding nog niet zo makkelijk, Fraanje praat over het oa. onder stroom staan, ik begrijp dat dit metaforen zijn maar dit is andere stromingen ook niet ongebruikelijk
"een mens met ervaring met God is een totaal andere dan die met een mooie Theologie ''
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Plaats reactie