Charismatische gemeentes

Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

eilander schreef:
Koninklijk schreef:
-DIA- schreef:Hier beschrijft ds. Fraanje 'gewoon' (wie hoort het nog?) een stukje bevindelijk leven. We kunnen meer dergelijke citaten van oude bevindelijke christenen weten. Het moderne reformatorische (neo-reformatorische) denken is hier heel veel van 'vergeten', misschien wel omdat veel voorgangers het zelf ook niet meer kennen uit de praktijk. Dan komt er een tijd dat er met een zeker onbegrip of zelfs minachting wordt neergekeken op 'het oude volk'. Dan denkt men, of zegt het zelfs hardop: Zo hoeft het nu niet meer, en men gaat verwijzen naar ervaringen die men als 'mystiek' afdoet. Toch is dit iets van de oude reformatorische bevinding.
Ik ben heel blij om dat te horen, ik weet niet uit ervaring of hier op neer gekeken wordt en hoe deze ds Fraanje te boek staat, maar kijk er
dus redelijk objectief naar.

Maar als ik het goed begrijp, gebeuren deze gebeurtenissen, dan niet meer, is dit veranderd, en wat is hier dan de oorzaak van, want God is immers dezelfde ??
Ja hoor, dit gebeurt nog steeds want Gods werk gaat door. Maar net zoals het in de tijd van ds. Fraanje was: niet iedereen beleeft het op precies dezelfde manier.
Dat vind ik fijn om te horen, en dat iedereen het op verschillende manieren ervaart is volkomen logisch toch, wij zijn uniek gemaakt, en door onze opvoeding, cultuur, situatie's in ons leven zullen we deze momenten met God allemaal anders ervaren, maar het is onbeschrijfelijk geweldig.

dus bedankt voor je reactie. :)
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jeremiah »

Koninklijk schreef:
-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... as-fraanje
en daar kwam God onverwacht met Zijn volle majesteit over in Christus met Zijn Geest. Wat ben ik schuldig geworden als mens, man en vader, kind en knecht. Wat heb ik mogen bukken en alles af mogen leggen en over mogen geven. Gods kerk, mijn werk, o ik kwam op niets terecht, maar was zo verslonden in Gods deugden en God zette de stroom even open. O, geliefde broeder, daar werd ik verslonden in Gods zuivere liefde, alle zonde en haat en alles wat hinderlijk is verteerde en vol van Zijn liefde zakte ik weg en daar nam God mij op. Uitwendig wist ik niet meer waar ik was, maar waar ik was, was geen tijd, geen zonde, geen strijd; daar ontbrak niets. Wat er niet was kan ik zeer veel van zeggen, maar o geliefde broeder, de volle heerlijkheid in haar glans en haar stralen, wat ik zag en wat ik hoorde en wat ik was, geen oog heeft het gezien, geen oor heeft het gehoord en het is geen hart opgeklommen, geen mond kan het uitspreken. O, wat heb ik in mijn beste ogenblikken nog ver beneden het peil van die glans gestaan. O, gelijk een blinde over kleuren zal spreken, zo zal het in het licht ook wat anders blijken te zijn. Ik ben weggeweest, ik ben boven geweest, de heerlijkheid zweeft me nog soms in de gedachten, maar uitspreken kan ik het niet. Ik ben weer gekomen, doch was een beetje gekrenkt, ik dacht

een stukje uit een brief van deze dominee, klinkt voor mij erg Charismatisch "" de heerlijkheid zweeft me nog soms in mijn gedachten""
Hier beschrijft ds. Fraanje 'gewoon' (wie hoort het nog?) een stukje bevindelijk leven. We kunnen meer dergelijke citaten van oude bevindelijke christenen weten. Het moderne reformatorische (neo-reformatorische) denken is hier heel veel van 'vergeten', misschien wel omdat veel voorgangers het zelf ook niet meer kennen uit de praktijk. Dan komt er een tijd dat er met een zeker onbegrip of zelfs minachting wordt neergekeken op 'het oude volk'. Dan denkt men, of zegt het zelfs hardop: Zo hoeft het nu niet meer, en men gaat verwijzen naar ervaringen die men als 'mystiek' afdoet. Toch is dit iets van de oude reformatorische bevinding.
Ik ben heel blij om dat te horen, ik weet niet uit ervaring of hier op neer gekeken wordt en hoe deze ds Fraanje te boek staat, maar kijk er
dus redelijk objectief naar.

Maar als ik het goed begrijp, gebeuren deze gebeurtenissen, dan niet meer, is dit veranderd, en wat is hier dan de oorzaak van, want God is immers dezelfde ??
Aan de ene kant is het een feit dat het geestelijk leven minder wordt, er steeds minder mensen bekeerd worden. Natuurlijk gaat God door, want de jongste dag is nog niet aangebroken. Maar door de zonde en wereldgelijkvormigheid, vooral ook binnen de kerken, kan het zijn dat God Zijn Geest uit Nederland zal wegnemen. "en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert." Openbaring 2. Daarnaast zegt de Heere Jezus zelf over de Geestelijke staat van de mensheid ten tijde van Zijn wederkomst: " Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?" Lukas 18.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Gij maakt eerlang mij 't levenspad bekend,
Waarvan, in druk, 't vooruitzicht mij verheugde;
Uw aangezicht, in gunst tot mij gewend,
Schenkt mij in 't kort verzadiging van vreugde;
De lieflijkheên van 't zalig hemelleven
Zal eeuwiglijk Uw rechterhand mij geven.
Je repliceert met een tekst waar ik het geheel mee eens ben. Ik denk bijvoorbeeld ook aan Psalm 4: Gij hebt mij meer vreugde gegeven enz. Of aan Efeze 2:14 want Hij is onze Vrede.
Ik kan je dus niet anders vragen het toe te lichten. In het genoemde citaat zijn elementen te vinden om mijn stelling dat er een scheiding tussen Schrift en Geest plaatsvind te onderbouwen. Maar dan loop je wel tegen grenzen aan, want de contekst van de brief is mij onbekend.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Sorry DIA ik snap het systeem nog niet helemaal ging ff lang elkaar heen.. :sweat
DIA
Het is iets wat er altijd is geweest. Het is in deze tijd en in ons land wel een grote zeldzaamheid geworden
wat is hier de oorzaak van ?

zoals je zelf al aangaf God is niet verandert, Zijn genade, Zijn liefde, Zijn goedheid , zijn onveranderlijk,

was Ds Fraanje speciaal ik weet het niet, maar God maakt volgens mij geen onderscheid , en in sommige andere kerken komt dit dus meer voor en is dit geen zeldzaamheid, waar ligt de oorzaak dan ?
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

Koninklijk schreef:Sorry DIA ik snap het systeem nog niet helemaal ging ff lang elkaar heen.. :sweat
DIA
Het is iets wat er altijd is geweest. Het is in deze tijd en in ons land wel een grote zeldzaamheid geworden
wat is hier de oorzaak van ?

zoals je zelf al aangaf God is niet verandert, Zijn genade, Zijn liefde, Zijn goedheid , zijn onveranderlijk,

was Ds Fraanje speciaal ik weet het niet, maar God maakt volgens mij geen onderscheid , en in sommige andere kerken komt dit dus meer voor en is dit geen zeldzaamheid, waar ligt de oorzaak dan ?
Ja wat zal ik zeggen: Grote duisternis in de kerk van Nederland. Van 'de ouden' die nog leven hoorden we zelf wel dat de oordelen Gods zo laag hangen dat ze metterdaad tastbaar waren. Letterlijk gevoeld. Daar kan ik weinig over zeggen, al heeft het mij wel veel te zeggen. Luister eens naar preken van de oude ds. P. Blok. Die is hier ook geen vreemdeling van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

Na zijn verandering leefde de jonge Fraanje, volgens eigen getuigenis, enige tijd als een bekeerd mens. Hij ging ''s zondags drie keer naar de kerk in Goes en ''s avonds op gezelschap. Maar op een avond bij het naar huis gaan tussen Kapelle en Kloetinge is iets gebeurd, wat Fraanje alleen aan een zielevriend heeft verteld. „Tussen het spoor en de sloot was een worstelperk met de macht der hel; mijn hoed heb ik nooit meer gevonden. In die strijd moest ik het verliezen met mijn bekering en rechtvaardigmaking; maar daar heeft het God behaagd mij te overwinnen door het bloed des Lams. O, daar heb ik mijzelf zien sterven en de Heere Jezus leven. Zijn dood deed mij leven en Zijn leven deed mij sterven. Toen moest ik in heiligmaking sterven om te leven"
Voor menig godsdienstig belijder is dit helaas Sanskriet. Een solide bekering betekent immers het einde van alle tegenspraak? Maar Fraanje was zo bevoorrecht in de praktijk van het arme-zondaarsleven zijn bekering in te ruilen voor Christus'' Borggerechtigheid. „Zo heeft de Heere mij, arme dwaas, een plaats willen geven in Zijn hart, huis en onder Zijn volk". En in deze, het vrome vlees kruisigende weg, riep de Heere hem tot arbeider in Zijn wijngaard.
Dit vind ik het oprecht een indrukwekkend stuk. De bekering te mogen verliezen om het in te ruilen voor Christus' Borggerechtigheid is een genadewonder wat ik, naar mijn weten, nog nooit zo gehoord heb. Natuurlijk wel dat de bekering de grond niet is, maar een heldere verklaring daarvan niet.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Jeremiah schreef:
Koninklijk schreef:
-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... as-fraanje
en daar kwam God onverwacht met Zijn volle majesteit over in Christus met Zijn Geest. Wat ben ik schuldig geworden als mens, man en vader, kind en knecht. Wat heb ik mogen bukken en alles af mogen leggen en over mogen geven. Gods kerk, mijn werk, o ik kwam op niets terecht, maar was zo verslonden in Gods deugden en God zette de stroom even open. O, geliefde broeder, daar werd ik verslonden in Gods zuivere liefde, alle zonde en haat en alles wat hinderlijk is verteerde en vol van Zijn liefde zakte ik weg en daar nam God mij op. Uitwendig wist ik niet meer waar ik was, maar waar ik was, was geen tijd, geen zonde, geen strijd; daar ontbrak niets. Wat er niet was kan ik zeer veel van zeggen, maar o geliefde broeder, de volle heerlijkheid in haar glans en haar stralen, wat ik zag en wat ik hoorde en wat ik was, geen oog heeft het gezien, geen oor heeft het gehoord en het is geen hart opgeklommen, geen mond kan het uitspreken. O, wat heb ik in mijn beste ogenblikken nog ver beneden het peil van die glans gestaan. O, gelijk een blinde over kleuren zal spreken, zo zal het in het licht ook wat anders blijken te zijn. Ik ben weggeweest, ik ben boven geweest, de heerlijkheid zweeft me nog soms in de gedachten, maar uitspreken kan ik het niet. Ik ben weer gekomen, doch was een beetje gekrenkt, ik dacht

een stukje uit een brief van deze dominee, klinkt voor mij erg Charismatisch "" de heerlijkheid zweeft me nog soms in mijn gedachten""
Hier beschrijft ds. Fraanje 'gewoon' (wie hoort het nog?) een stukje bevindelijk leven. We kunnen meer dergelijke citaten van oude bevindelijke christenen weten. Het moderne reformatorische (neo-reformatorische) denken is hier heel veel van 'vergeten', misschien wel omdat veel voorgangers het zelf ook niet meer kennen uit de praktijk. Dan komt er een tijd dat er met een zeker onbegrip of zelfs minachting wordt neergekeken op 'het oude volk'. Dan denkt men, of zegt het zelfs hardop: Zo hoeft het nu niet meer, en men gaat verwijzen naar ervaringen die men als 'mystiek' afdoet. Toch is dit iets van de oude reformatorische bevinding.
Ik ben heel blij om dat te horen, ik weet niet uit ervaring of hier op neer gekeken wordt en hoe deze ds Fraanje te boek staat, maar kijk er
dus redelijk objectief naar.

Maar als ik het goed begrijp, gebeuren deze gebeurtenissen, dan niet meer, is dit veranderd, en wat is hier dan de oorzaak van, want God is immers dezelfde ??
Aan de ene kant is het een feit dat het geestelijk leven minder wordt, er steeds minder mensen bekeerd worden. Natuurlijk gaat God door, want de jongste dag is nog niet aangebroken. Maar door de zonde en wereldgelijkvormigheid, vooral ook binnen de kerken, kan het zijn dat God Zijn Geest uit Nederland zal wegnemen. "en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert." Openbaring 2. Daarnaast zegt de Heere Jezus zelf over de Geestelijke staat van de mensheid ten tijde van Zijn wederkomst: " Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?" Lukas 18.
Als je stelt dat het geestelijk leven minder wordt, doel je dan op iets uit je persoonlijk leven, ik begreep dat er juist in sommige bewegingen een enorme oplevingen zijn, ik zag laatst een filmpje van ene reinard bonke https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78

en begreep juist dat hier zoveel kerken ( grote ) van bij komen, en dat niet alleen in africa maar wat dacht je in china , ik kan je wel wat door sturen Maar god is juist krachtig aan het werk op dit moment door zijn kerk wereldwijd.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

Koninklijk schreef: Als je stelt dat het geestelijk leven minder wordt, doel je dan op iets uit je persoonlijk leven, ik begreep dat er juist in sommige bewegingen een enorme oplevingen zijn, ik zag laatst een filmpje van ene reinard bonke https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78

en begreep juist dat hier zoveel kerken ( grote ) van bij komen, en dat niet alleen in africa maar wat dacht je in china , ik kan je wel wat door sturen Maar god is juist krachtig aan het werk op dit moment door zijn kerk wereldwijd.
Dat is ook de vrees van velen van Gods volk, dat de kandelaar verplaatst wordt. Er zijn veel tekenen die daarop wijzen.
Denk aan landen in Azië en Afrika.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Van 'de ouden' die nog leven hoorden we zelf wel dat de oordelen Gods zo laag hangen dat ze metterdaad tastbaar waren. Letterlijk gevoeld. Daar kan ik weinig over zeggen, al heeft het mij wel veel te zeggen.
Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar ik geloof toch dat je hier een grens over gaat. Iemand kan gebukt gaan onder het gevoel van Gods oordelen die over deze aarde komen. Dat is ook Bijbels, zie bijvoorbeeld Jeremia. Maar een dreigend oordeel letterlijk voelen... dat heb ik nog nooit gelezen; niet in de geschriften van Gods volk en ook niet in de Bijbel.
Dus of ik heb je verkeerd begrepen, of het gaat het te ver om het zo te zeggen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Van 'de ouden' die nog leven hoorden we zelf wel dat de oordelen Gods zo laag hangen dat ze metterdaad tastbaar waren. Letterlijk gevoeld. Daar kan ik weinig over zeggen, al heeft het mij wel veel te zeggen.
Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar ik geloof toch dat je hier een grens over gaat. Iemand kan gebukt gaan onder het gevoel van Gods oordelen die over deze aarde komen. Dat is ook Bijbels, zie bijvoorbeeld Jeremia. Maar een dreigend oordeel letterlijk voelen... dat heb ik nog nooit gelezen; niet in de geschriften van Gods volk en ook niet in de Bijbel.
Dus of ik heb je verkeerd begrepen, of het gaat het te ver om het zo te zeggen.
Nee hier heb ik van mond tot mond over gesproken. Dit is niet te ver gezocht, zelf helemaal niet gezocht.
Ik mag en wil geen naam noemen dat begrijpt u? Dus zeker niet verkeerd begrepen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: Als je stelt dat het geestelijk leven minder wordt, doel je dan op iets uit je persoonlijk leven, ik begreep dat er juist in sommige bewegingen een enorme oplevingen zijn, ik zag laatst een filmpje van ene reinard bonke https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78

en begreep juist dat hier zoveel kerken ( grote ) van bij komen, en dat niet alleen in africa maar wat dacht je in china , ik kan je wel wat door sturen Maar god is juist krachtig aan het werk op dit moment door zijn kerk wereldwijd.
Dat is ook de vrees van velen van Gods volk, dat de kandelaar verplaatst wordt. Er zijn veel tekenen die daarop wijzen.
Denk aan landen in Azië en Afrika.
https://www.youtube.com/watch?v=kPoztSsJZoQ
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Van 'de ouden' die nog leven hoorden we zelf wel dat de oordelen Gods zo laag hangen dat ze metterdaad tastbaar waren. Letterlijk gevoeld. Daar kan ik weinig over zeggen, al heeft het mij wel veel te zeggen.
Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar ik geloof toch dat je hier een grens over gaat. Iemand kan gebukt gaan onder het gevoel van Gods oordelen die over deze aarde komen. Dat is ook Bijbels, zie bijvoorbeeld Jeremia. Maar een dreigend oordeel letterlijk voelen... dat heb ik nog nooit gelezen; niet in de geschriften van Gods volk en ook niet in de Bijbel.
Dus of ik heb je verkeerd begrepen, of het gaat het te ver om het zo te zeggen.
Nee hier heb ik van mond tot mond over gesproken. Dit is niet te ver gezocht, zelf helemaal niet gezocht.
Ik mag en wil geen naam noemen dat begrijpt u? Dus zeker niet verkeerd begrepen.
Let er wel op dat we ons niet mogen verliezen in extraordinaire zaken! Dat staat ook allemaal niet in de Bijbel. Wel de voorbeelden ervan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Let er wel op dat we ons niet mogen verliezen in extraordinaire zaken! Dat staat ook allemaal niet in de Bijbel. Wel de voorbeelden ervan.
Dat is wel fijn om even te vernemen, ik wilde al een discussie starten over de vraag of dit niet erg indirect (en dus charismatisch) is.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Let er wel op dat we ons niet mogen verliezen in extraordinaire zaken! Dat staat ook allemaal niet in de Bijbel. Wel de voorbeelden ervan.
Dat is wel fijn om even te vernemen, ik wilde al een discussie starten over de vraag of dit niet erg indirect (en dus charismatisch) is.
Dat is het ook niet. Wel dat extraordinaire zaken nooit een norm zijn. We moeten duidelijk zien wat Geesteswerk en wat duivelswerk is. Dat laatste kan zeer dichtbij komen. En meer wens ik er nu niet van te zeggen, als ik denk aan reacties van eerder, dan kan het zelfs tot het godslasterlijke gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: Als je stelt dat het geestelijk leven minder wordt, doel je dan op iets uit je persoonlijk leven, ik begreep dat er juist in sommige bewegingen een enorme oplevingen zijn, ik zag laatst een filmpje van ene reinard bonke https://www.youtube.com/watch?v=MBtBHZtdU78

en begreep juist dat hier zoveel kerken ( grote ) van bij komen, en dat niet alleen in africa maar wat dacht je in china , ik kan je wel wat door sturen Maar god is juist krachtig aan het werk op dit moment door zijn kerk wereldwijd.
Dat is ook de vrees van velen van Gods volk, dat de kandelaar verplaatst wordt. Er zijn veel tekenen die daarop wijzen.
Denk aan landen in Azië en Afrika.
Ik geloof dat God dat alleen doet als je in ongeloof en onbekeerlijkheid blijft hangen, hier in Nederland zie ik nog steeds wonderlijke dingen van Gods ( verbonds) trouw, van Zijnliefde, van Zijn genade!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie