Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Ad Anker »

Geheel eens met Wim. Ik herinner me een recent citaat van ds. R. van Kooten waarin toch duidelijk werd dat zijn visie op de prediking fors afweek van wat men in de GGIN gewend was. Natuurlijk is dat een individuele uitspraak en gelukkig niet representatief voor het hele kerkverband. De HHK moet inderdaad even nadenken voor dat zulke ballonnen in de media worden losgelaten. Het klinkt lief maar is niet realistisch. Op allerlei vlakken wordt samengewerkt en dat is prima.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Geheel eens met Wim. Ik herinner me een recent citaat van ds. R. van Kooten waarin toch duidelijk werd dat zijn visie op de prediking fors afweek van wat men in de GGIN gewend was. Natuurlijk is dat een individuele uitspraak en gelukkig niet representatief voor het hele kerkverband. De HHK moet inderdaad even nadenken voor dat zulke ballonnen in de media worden losgelaten. Het klinkt lief maar is niet realistisch. Op allerlei vlakken wordt samengewerkt en dat is prima.
Precies. Wij werkten ook al prima samen voordat onze synodes kennis hadden gemaakt. :super
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:Geheel eens met Wim. Ik herinner me een recent citaat van ds. R. van Kooten waarin toch duidelijk werd dat zijn visie op de prediking fors afweek van wat men in de GGIN gewend was. Natuurlijk is dat een individuele uitspraak en gelukkig niet representatief voor het hele kerkverband. De HHK moet inderdaad even nadenken voor dat zulke ballonnen in de media worden losgelaten. Het klinkt lief maar is niet realistisch. Op allerlei vlakken wordt samengewerkt en dat is prima.


Precies. Wij werkten ook al prima samen voordat onze synodes kennis hadden gemaakt. :super
zo is het. Synodes moeten zich niet overal mee bemoeien.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door mulder »

Ad Anker schreef:Geheel eens met Wim. Ik herinner me een recent citaat van ds. R. van Kooten waarin toch duidelijk werd dat zijn visie op de prediking fors afweek van wat men in de GGIN gewend was. Natuurlijk is dat een individuele uitspraak en gelukkig niet representatief voor het hele kerkverband. De HHK moet inderdaad even nadenken voor dat zulke ballonnen in de media worden losgelaten.
Daar ben ik het echt mee oneens! ondanks werd vanaf de kansel hier (Ggin) de Gergem nog een duivelse kerk genoemd en toch zijn daar ook gesprekken mee gevoerd. Dus dan is het best logisch dat de Herstelden denken: waarom wij ook niet, Gods Woord gebied het immers!
Ad Anker schreef:Op allerlei vlakken wordt samengewerkt en dat is prima.
Maar het kennismakingsgesprek was nog niet eens gericht op samenwerking. wel je kinderen en de gehandicapten en het zendingsgeld durven af te staan aan samenwerkende instanties maar een officieel kennismakingsgesprekje gaat veel te ver.
Wim Anker schreef: Precies. Wij werkten ook al prima samen voordat onze synodes kennis hadden gemaakt. :super
Hoor eens als er een kerk is waarbij alles vanaf de synode bepaalt wordt in plaats van de plaatselijke gemeenten dan is dat wel de Ggin. Juist de synode bemoeit zich ov-er-al mee. Ik vind het zelf een prima strategische aanpak, maar dan is het echt oneerlijk om nu alles wel opeens naar de plaatselijke gemeente te verplaatsen, is gewoon scheef.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Ad Anker »

Mulder, je hebt een tamelijk forse allergie tegen de GGIN. Vind je het fijn om dat hier telkens te etaleren? Lijkt me nutteloos.
Gebiedt de Bijbel dat kerkverbanden met elkaar praten? Ik denk het niet. Geestelijke eenheid is het gebod. En dat is er in gremia als Adullam en GBS. Nogmaals, daar hebben ze de synode niet voor nodig...
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door DDD »

Mensen die de GerGem een duivelse kerk noemen, zijn wel stevig van het pad der waarheid afgedwaald. Maar zoals ik al in het andere draadje schreef: mijns inziens passen de HHK en de GGiN best aardig bij elkaar. Allebei uit een kerkscheuring voortgekomen. Ik begrijp wel dat de gematigde flank binnen de HHK niet op een fusie met de GGiN zit te wachten. Maar dat er niet eens een gesprek vanaf kan, is een wonder.

De opvattingen van Wim Anker over de rol van de synode zijn mijns inziens typisch PVV-gebabbel. Alsof goed bestuur niet een waarde op zich heeft.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Ad Anker »

De opvattingen van Wim Anker over de rol van de synode zijn mijns inziens typisch PVV-gebabbel. Alsof goed bestuur niet een waarde op zich heeft.
natuurlijk heeft het die waarde. Alleen niet (altijd) in het vinden van geestelijke eenheid.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door DDD »

Het bestuur van welke gemeenschap dan ook, of het nu het gezin is, of de kerk, moet het goede voorbeeld niet aan anderen overlaten. Zelf het goede voorbeeld geven, ook al is dat louter symbolisch, is mijns inziens heel belangrijk. Dat geldt voor ouders, voor predikanten, voor synoden en voor de regering en de Staten-Generaal.

Ik vind het standpunt dat de kerkleden en stichtingen zich uit zichzelf wel goed gedragen en dat richting geven vanuit de synode niet nodig zou zijn, echt onbegrijpelijk.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Bruna »

mulder schreef:
Ad Anker schreef:Geheel eens met Wim. Ik herinner me een recent citaat van ds. R. van Kooten waarin toch duidelijk werd dat zijn visie op de prediking fors afweek van wat men in de GGIN gewend was. Natuurlijk is dat een individuele uitspraak en gelukkig niet representatief voor het hele kerkverband. De HHK moet inderdaad even nadenken voor dat zulke ballonnen in de media worden losgelaten.
Daar ben ik het echt mee oneens! ondanks werd vanaf de kansel hier (Ggin) de Gergem nog een duivelse kerk genoemd en toch zijn daar ook gesprekken mee gevoerd. Dus dan is het best logisch dat de Herstelden denken: waarom wij ook niet, Gods Woord gebied het immers!
.
Misschien kun je het geluidsfragment hiervan sturen @Mulder. Ik weet niet welke voorgangers jullie hebben maar hier wordt er op diverse terreinen met GG samengewerkt, is er herkenning en wordt bijvoorbeeld gebouw gebruikt bij intrededienst.
En als dit werkelijk zo gezegd is dan vindt ik dat je naar de kerkenraad moet gaan en een klacht indienen en als er niets mee gedaan wordt dan naar de classis etc., want ik vindt dat echt niet kunnen om de Gergem zo te noemen
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Mensen die de GerGem een duivelse kerk noemen, zijn wel stevig van het pad der waarheid afgedwaald. Maar zoals ik al in het andere draadje schreef: mijns inziens passen de HHK en de GGiN best aardig bij elkaar. Allebei uit een kerkscheuring voortgekomen. Ik begrijp wel dat de gematigde flank binnen de HHK niet op een fusie met de GGiN zit te wachten. Maar dat er niet eens een gesprek vanaf kan, is een wonder.

De opvattingen van Wim Anker over de rol van de synode zijn mijns inziens typisch PVV-gebabbel. Alsof goed bestuur niet een waarde op zich heeft.
Misschien goed voor DDD om het boek van ds. Golverdingen te lezen dan weet je hoe de kerkscheuring is ontstaan.
Denk wel dat het verstandig was om gewoon het gesprek aan te gaan met de HHK als GGiN en OGGiN. Praten kan altijd zou ik zeggen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Wim Anker »

Wat een gedoe over een berichtje uit de rubriek correspondentie en kennismaking.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door DDD »

Bruna schreef:
DDD schreef:Mensen die de GerGem een duivelse kerk noemen, zijn wel stevig van het pad der waarheid afgedwaald. Maar zoals ik al in het andere draadje schreef: mijns inziens passen de HHK en de GGiN best aardig bij elkaar. Allebei uit een kerkscheuring voortgekomen. Ik begrijp wel dat de gematigde flank binnen de HHK niet op een fusie met de GGiN zit te wachten. Maar dat er niet eens een gesprek vanaf kan, is een wonder.

De opvattingen van Wim Anker over de rol van de synode zijn mijns inziens typisch PVV-gebabbel. Alsof goed bestuur niet een waarde op zich heeft.
Misschien goed voor DDD om het boek van ds. Golverdingen te lezen dan weet je hoe de kerkscheuring is ontstaan.
Denk wel dat het verstandig was om gewoon het gesprek aan te gaan met de HHK als GGiN en OGGiN. Praten kan altijd zou ik zeggen.
Ik heb een idee hoe de kerkscheuring is ontstaan. Dat doet toch niets af aan wat ik schreef? De HHK-mensen hadden in hun visie ook gelijk. Het gaat mij erom dat bepalend is hoe je daar vervolgens mee omgaat.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Desiree »

Een predikant kan best weleens eenzaam zijn 'in het vak'. En als je dan in je dorp een prettige HHK-dominee heb, zou je bij de thee best een fijn gesprek kunnen hebben. Beide toch dienaar van het Woord.. in dienst van je Meester. Ik zou het dominees wel aanraden. Wat de leden ervan vinden of wat de Synode vindt, dat zou ik dan maar een keer vergeten. Een dominee mag ook wel een keer toegerust worden en vertellen hoe het met hem is.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door DDD »

Dat is helemaal waar. Maar daar ging het verzoek van de HHK niet over, natuurlijk;-)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ongelofelijk sommigen (b)lijken bijna blij/dankbaar voor zondige kerkelijke verdeeldheid.
Het ware-kerk-denken, zie ik steeds weer terugkomen.

Terwijl er is maar 1 Kerk, en die gaat over kerkmuren heen.
In Azië waar de kerk zo tegen de verdrukking en vervolging in groeit zijn er nauwelijks de klassieke Reformatorische kerkverbanden zoals hier.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie