Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Ongelofelijk sommigen (b)lijken bijna blij/dankbaar voor zondige kerkelijke verdeeldheid.
Het ware-kerk-denken, zie ik steeds weer terugkomen.

Terwijl er is maar 1 Kerk, en die gaat over kerkmuren heen.
In Azië waar de kerk zo tegen de verdrukking en vervolging in groeit zijn er nauwelijks de klassieke Reformatorische kerkverbanden zoals hier.
Precies, dat ware-kerk-denken kun je doen als je in Flipsland woont of in Kootjebroek of zo.
Ga maar eens een jaartje in Nigeria werken of zo. Dan praat je wel anders.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door -DIA- »

Misschien ook opmerkelijk:
Je hebt (had) verschillende vrije oud gereformeerde gemeenten.
Gemeenten met soms verschillende namen.
Binnen deze groep vrije gemeenten zie je toch iets opmerkelijks.
Een deel leunt heel sterk tegen de Oud Gereformeerden aan.
Een ander deel meer tegen de Hersteld Hervormden.

In de periode dat hier de (Vrije) Oud Ger. Gem. vacant was, toen
ds. van Prooijen een beroep naar H-I-Ambacht had aangenomen gingen hier
zowel vrije predikanten als Hersteld Hervormde predikanten voor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Jeremiah »

mulder schreef:ondanks werd vanaf de kansel hier (Ggin) de Gergem nog een duivelse kerk genoemd
Heb je hier een bron, fragment van?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nasrani »

Wim Anker schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:GGiN en OGGiN wijzen kennismakingsgesprek met HHK af

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1384884
Aan de ene kant jammer dat het niet kan, maar anderzijds toch ook wel begrijpelijk.
Onbegrijpelijk. Op sommige vlakken wordt samen gewerkt, maar als kerk zou je nog geen kennismakingsgesprek kunnen voeren. Vooral de kerkmuren zo hoog mogelijk houden.
Waar is zo'n gesprek nog voor nodig dan? Kijken of de koffie smaakt en een afdeling interkerkelijke roddels oprichten?
Anderen, oa @eilander hebben hier al een en ander over gezegd. Maar het zou goed kunnen dat een van de kerken een betere koffieleverancier heeft. Als je dat gezamenlijk inkoopt krijg je nog meer korting.... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Misschien ook opmerkelijk:
Je hebt (had) verschillende vrije oud gereformeerde gemeenten.
Gemeenten met soms verschillende namen.
Binnen deze groep vrije gemeenten zie je toch iets opmerkelijks.
Een deel leunt heel sterk tegen de Oud Gereformeerden aan.
Een ander deel meer tegen de Hersteld Hervormden.

In de periode dat hier de (Vrije) Oud Ger. Gem. vacant was, toen
ds. van Prooijen een beroep naar H-I-Ambacht had aangenomen gingen hier
zowel vrije predikanten als Hersteld Hervormde predikanten voor.
Ik weet niet of het opmerkelijk is, het zijn twee verschillende stromingen die in meer van dat soort gemeenten tegenkomt. Er vindt daar ook wel discussie plaats tussen drie stromingen: (1) zelfstandig blijven (2) aansluiten bij OGGiN (3) aansluiten bij HHK.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Tiberius »

Hier enkele berichten verwijderd.

Het is niet respectvol om iemands berichten zonder meer als grove leugen te kwalificeren.
Als je vermoedt dat iemand een onwaarheid typt, kan je om onderbouwing vragen. Wanneer die onderbouwing achterwege blijft, kan je het bericht melden bij de moderators, dan beoordelen wij of en wanneer we het weghalen.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Tom »

Jeremiah schreef:
mulder schreef:ondanks werd vanaf de kansel hier (Ggin) de Gergem nog een duivelse kerk genoemd
Heb je hier een bron, fragment van?
Ik heb ook zoiets moeten aanhoren bij een doopdienst van vrienden. Gelukkig werd daar het woord duivels niet gebruikt. Dit verbaast me niet helemaal.
Maar ontopic: van de zijde van de OGG kan het afwijzen van het kennismakingsgesprek ook te maken te hebben met het hebben van weinig capaciteit en de ziekten van allerlei predikanten.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door boontje »

Maar als dat de reden was, dan hadden ze dat toch gewoon kunnen zeggen?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Moderamen »

Wat doet dat Woerdens Beraad nou eigenlijk? Brieven sturen naar de overheid wanneer men het ergens niet mee eens is, is dat de enige taak?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Verontrustende berichten

Bericht door albion »

Wim Anker schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:GGiN en OGGiN wijzen kennismakingsgesprek met HHK af

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1384884
Aan de ene kant jammer dat het niet kan, maar anderzijds toch ook wel begrijpelijk.
Onbegrijpelijk. Op sommige vlakken wordt samen gewerkt, maar als kerk zou je nog geen kennismakingsgesprek kunnen voeren. Vooral de kerkmuren zo hoog mogelijk houden.
Dit is niet onbegrijpelijk. Iedereen kan met elkaar samenwerken, schouder aan schouder staan bij noodgevallen. Dan wordt niet gevraagd hoe jij denkt over de zin van het leven en over het hiernamaals. Een dokter/verpleegster helpt waar nodig. Er zijn dokters uit de refokringen wiens praktijken hoofdzakelijk uit Islamieten bestaat (grote steden), dan wordt er niet gezegd: "Jou kan ik niet helpen, want je gelooft in een andere God dan ik." Nee, dan is het een medemens in nood die geholpen moet worden.
Als gezinsverzorgster werd ik uitgeleend en moest gaan werken in een RK-gezin. De vader was een gewezen priester, de moeder was een gewezen non (wegens huwelijk konden ze niet meer in het klooster verblijven). Zij waren dolblij om geholpen te worden (moeder en kind lagen in het ziekenhuis) en ik heb er met heel veel plezier gewerkt.
De GGiN en de OGGiN hebben een LEERverschil. Net als Luther en Calvijn een LEERverschil hadden. Hoewel er ds zijn van de GGiN die op de kansel van de OGGiN (b.v. Ds. Pannekoek) gelezen worden. Zo wordt op een kansel in een GGiN soms ook preken gelezen van een OGGiN predikant (Ds. Van Voorthuyzen). En zowel in de GG, GGiN, en OGGiN kan het voorkomen dat ze op dezelfde zondag in verschillende plaatsen dezelfde preek lezen van ds. Lamain. Er zijn overeenkomsten, voor de GG en GGiN is ds. Kersten even belangrijk, maar ook zij kunnen niet samengaan vanwege het LEERverschil.
Kijk eens bij Refoweb: Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.[/quote]

Waar is zo'n gesprek nog voor nodig dan? Kijken of de koffie smaakt en een afdeling interkerkelijke roddels oprichten?[/quote]

Ik weet niet of jij wel eens in een van deze kerken bent geweest, maar zover ik weet is er geen gezellige onderonsjes na de kerkdienst, zoals gebruikelijk in sommige kerken. Koffie wordt er, dacht ik, niet gedronken. De GG en de GGiN hebben dacht ik verenigingen, in de OGGiN komt dat bijna niet voor. Ik weet niet of dat nog zo is.[/quote]
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie