Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Ireneüs van Lyon »

GGiN en OGGiN wijzen kennismakingsgesprek met HHK af

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1384884
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Ireneüs van Lyon schreef:GGiN en OGGiN wijzen kennismakingsgesprek met HHK af

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1384884
Aan de ene kant jammer dat het niet kan, maar anderzijds toch ook wel begrijpelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:GGiN en OGGiN wijzen kennismakingsgesprek met HHK af

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1384884
Aan de ene kant jammer dat het niet kan, maar anderzijds toch ook wel begrijpelijk.
Onbegrijpelijk. Op sommige vlakken wordt samen gewerkt, maar als kerk zou je nog geen kennismakingsgesprek kunnen voeren. Vooral de kerkmuren zo hoog mogelijk houden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:GGiN en OGGiN wijzen kennismakingsgesprek met HHK af

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1384884
Aan de ene kant jammer dat het niet kan, maar anderzijds toch ook wel begrijpelijk.
Onbegrijpelijk. Op sommige vlakken wordt samen gewerkt, maar als kerk zou je nog geen kennismakingsgesprek kunnen voeren. Vooral de kerkmuren zo hoog mogelijk houden.
Binnen Adullam lukt het wel, zoals ook wordt opgemerkt. Als het mogelijk is moeten juist de kerkmuren niet in de weg staan.
Wat me dan wel opvalt, dat in het Adullam-blad de meeste meditaties worden verzorgd door predikanten van de HHK. Je zou kunnen zeggen: Logisch, want er zijn veel meer HHK predikanten. Dat is ook zo. Toch is daarmee, naar mijn gevoelen het typisch Oudgereformeerde wat op de achtergrond gekomen, terwijl Adullam toch een vanouds Oudgereformeerde organisatie is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Website Adullam laat het volgend zien:

De Adullam-organisatie is ontstaan in de consistorie van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland van Hardinxveld-Giessendam. De nood van de ouders om in verantwoorde opvang voor hun kinderen met een verstandelijke beperking te voorzien werd ter sprake gebracht door ouderling K. van der Plas. Hij was zelf ook ouder van een dochter met een verstandelijke beperking. In deze kerkenraadsvergadering, van 9 september 1981, werd besloten om dit onderwerp op de classis-vergadering van het kerkverband te brengen.

Als gevolg daarvan stelde het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland een commissie in, die de opdracht kreeg een verkennend onderzoek uit te voeren. Het resulteerde in de oprichting van de huidige Stichting Adullam voor Gehandicaptenzorg, met als grondslag: de Bijbel (in de Statenvertaling) en de drie belijdenisgeschriften: de zogenoemde Drie Formulieren van Enigheid. De Bijbel heeft hierbij absoluut en bindend gezag. Deze grondslag heeft Adullam nog steeds en lichten we verder toe op de pagina Onze identiteit. Deze identiteit vindt u ook terug in onze zorg- en mensvisie.

Adullam is van oorsprong dus een initiatief van het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Al snel kwamen er contacten met een aantal Nederlands Hervormde predikanten en gemeenten, die zich groepeerden rondom het blad ‘Het gekrookte riet’. Al in 1982 ontstond daardoor een interkerkelijk stichtingsbestuur, waarin sinds 1985 ook de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) deelnamen. Als voortzetting van de gemeenten en predikanten rondom het blad ‘Het gekrookte riet’, participeert sinds 2004 de Hersteld Hervormde Kerk in de (huidige) Raad van Toezicht en de Raad van Advies van Adullam.


Het initiatief is gestart bij OGG en heel snel is het interkerkelijk geworden.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:GGiN en OGGiN wijzen kennismakingsgesprek met HHK af

http://www.rd.nl/kerk-religie/subscript ... =1.1384884
Aan de ene kant jammer dat het niet kan, maar anderzijds toch ook wel begrijpelijk.
Onbegrijpelijk. Op sommige vlakken wordt samen gewerkt, maar als kerk zou je nog geen kennismakingsgesprek kunnen voeren. Vooral de kerkmuren zo hoog mogelijk houden.
Waar is zo'n gesprek nog voor nodig dan? Kijken of de koffie smaakt en een afdeling interkerkelijke roddels oprichten?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
Nasrani schreef:Onbegrijpelijk. Op sommige vlakken wordt samen gewerkt, maar als kerk zou je nog geen kennismakingsgesprek kunnen voeren. Vooral de kerkmuren zo hoog mogelijk houden.
Waar is zo'n gesprek nog voor nodig dan? Kijken of de koffie smaakt en een afdeling interkerkelijke roddels oprichten?
Nasrani bedoelde dit uiteraard cynisch en is dus van mening dat zo'n gesprek zeker wel zou moeten plaatsvinden. Ik ben daar ook een voorstander van, en kan wel een paar onderwerpen noemen die besproken zouden kunnen worden:
Mogelijkheden onderzoeken van:
- kanselruil
- onderdelen van de studie van de HHK beschikbaar stellen voor GGiN/OGGiN
- praktische toerusting ambtsdragers

Niets forceren, maar op dit gebied is echt wel iets te leren van elkaar. Ook niet gelijk allerlei zware plannen zoals een samengaan van kerkverbanden bespreken, dat hoeft zelfs het doel niet te zijn. Gewoon eenvoudig beginnen met elkaar te spreken.

Ook niet gelijk de uitersten benoemen, zo van 'ja maar met ds. X kunnen we toch geen geestelijke eenheid voelen'. Dat er over en weer niet direct een innige band met iedereen wordt ervaren, is wel logisch, dat moet je ook niet forceren.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Wim Anker schreef:
Nasrani schreef:Onbegrijpelijk. Op sommige vlakken wordt samen gewerkt, maar als kerk zou je nog geen kennismakingsgesprek kunnen voeren. Vooral de kerkmuren zo hoog mogelijk houden.
Waar is zo'n gesprek nog voor nodig dan? Kijken of de koffie smaakt en een afdeling interkerkelijke roddels oprichten?
Nasrani bedoelde dit uiteraard cynisch en is dus van mening dat zo'n gesprek zeker wel zou moeten plaatsvinden. Ik ben daar ook een voorstander van, en kan wel een paar onderwerpen noemen die besproken zouden kunnen worden:
Mogelijkheden onderzoeken van:
- kanselruil
Waarom eigenlijk? Wat is de toegevoegde waarde?
eilander schreef: onderdelen van de studie van de HHK beschikbaar stellen voor GGiN/OGGiN
m.i. wordt er nu al expertise ingekocht. Als het wenselijk is kan toch gewoon contact worden gezocht met het semarie om e.e.a. op dit punt af te stemmen? Waarom moeten daar "kennismaking" aan vooraf gaan?
eilander schreef: praktische toerusting ambtsdragers
Dit gebeurd allang. Nog niet zolang geleden zag ik een een advertentie in de WS over toerustingsavonden voor o.a. ambtsdragers. De onderwerpen en sprekers waren heel divers, GGiN, GG en HHK sprekers heb ik gezien.
eilander schreef:Niets forceren, maar op dit gebied is echt wel iets te leren van elkaar. Ook niet gelijk allerlei zware plannen zoals een samengaan van kerkverbanden bespreken, dat hoeft zelfs het doel niet te zijn. Gewoon eenvoudig beginnen met elkaar te spreken.
Inderdaad, niets forceren. Laat het grondvlak, de leden, het doen. Koffiekleuten door het kerkenkartel levert alleen maar ellende. Zoals benoemen wat vooral niet moet. Een betere manier om ruzie te krijgen is er niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Toegevoegde waarde van kanselruil is bijvoorbeeld dat er in een OGGiN-gemeente met wat meer regelmaat een predikant in een doordeweekse dienst kan voorgaan. Ik ken een gemeente waar het zo werkt, en dat wordt door de meesten erg gewaardeerd. Overigens daar geen 'ruil' maar eenzijdig: uitnodigen van sprekers uit andere kerkverbanden.

Een 'kennismakingsgesprek' hoeft voor mij niet, het maakt niet uit hoe je het noemt. Maar voor het inkopen van expertise is toch een soort van overleg nodig op wat hoger niveau dan individuele kerkenraden, denk ik.

Verder heb je gelijk: als je mijlenver bij elkaar vandaan blijft, krijg je ook nooit ruzie. :jongle
Paulus had beter in zijn eentje op reis kunnen gaan, zonder Barnabas mee te nemen. Wat dom waren ze toen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Toegevoegde waarde van kanselruil is bijvoorbeeld dat er in een OGGiN-gemeente met wat meer regelmaat een predikant in een doordeweekse dienst kan voorgaan. Ik ken een gemeente waar het zo werkt, en dat wordt door de meesten erg gewaardeerd. Overigens daar geen 'ruil' maar eenzijdig: uitnodigen van sprekers uit andere kerkverbanden.
De mensen kunnen doordeweeks toch ook gewoon ergens anders heengaan? :bobo ? En nogmaals, regel het indien gewenst. Maar waarom is daar eerst een directieverslag nodig?

eilander schreef:Een 'kennismakingsgesprek' hoeft voor mij niet, het maakt niet uit hoe je het noemt. Maar voor het inkopen van expertise is toch een soort van overleg nodig op wat hoger niveau dan individuele kerkenraden, denk ik.

Dat soort afstemming is er dus al lang, op een scala van omderwerpen waarvoor de noodzaak gevoeld wordt. Ons "tijdvoorwatherriekrantje" het RD wil weer even met wat stemmingmakerij de slecht geïnformeerden "schandalig" laten roepen blijkbaar.
eilander schreef:Verder heb je gelijk: als je mijlenver bij elkaar vandaan blijft, krijg je ook nooit ruzie. :jongle
Waar heb je het over? Mijlenver van elkaar? Als GGiN'er beluister ik regelmatig HHK predikanten. Van Dichtbij. Zonder kennismaking vooraf. Kan de ds. zijn preek voorbereiden en ik ook mijn werk doen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Moderamen »

Klopt het nou dat deze discussie in twee topics bezig is?
Toch klopt het niet dat je wel informele contacten toestaat, maar geen synodale kennismaking wil. Dat zou andersom horen en te moeten zijn. Zeker in de GGiN, waar alles via een top/down benadering werkt, zou je toch verwachten dat men begint met kennismaking op synodaal niveau om daarna ook plaatselijk informele contacten te hebben.

@Mods: kunnen die twee gedeelten niet samengevoegd worden tot een apart topic over dit onderwerp?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Ik ben voorstander van laagdrempelige gesprekken op een wat hoger niveau dan het grondvlak, Wim vind het beter om eenheid met name, of uitsluitend, op het grondvlak zelf te zoeken. Verder prima.

Nog even dit: 'mijlenver' heb ik dus bedoeld op het niveau waarop ik de gesprekken graag had gewild. Op het grondvlak is, zoals je zelf aangeeft, zeker niet altijd zo'n afstand gelukkig.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

Moderamen schreef:Klopt het nou dat deze discussie in twee topics bezig is?
Toch klopt het niet dat je wel informele contacten toestaat, maar geen synodale kennismaking wil. Dat zou andersom horen en te moeten zijn. Zeker in de GGiN, waar alles via een top/down benadering werkt, zou je toch verwachten dat men begint met kennismaking op synodaal niveau om daarna ook plaatselijk informele contacten te hebben.

@Mods: kunnen die twee gedeelten niet samengevoegd worden tot een apart topic over dit onderwerp?
Beniewd naar de bijbelse onderbouwing van deze "hoe hoort het" opvatting. Lijkt me eerder wat rooms.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Verontrustende berichten

Bericht door mulder »

Wim Anker schreef: Inderdaad, niets forceren. Laat het grondvlak, de leden, het doen. Koffiekleuten door het kerkenkartel levert alleen maar ellende. Zoals benoemen wat vooral niet moet. Een betere manier om ruzie te krijgen is er niet.
Het mooie is dat het helemaal niet geforceerd meer hoeft te worden omdat er op het grondvlak al ontzettend veel contacten zijn. maar de Ggin houdt van zijn isolement en vindt alles eng. Dan wordt het inderdaad niets!! misschien toch eens goed om kennis te gaan maken met de kerk waaraan je al je jeugd verliest? Het deputaatschap algemene zaken of een afvaardiging van de synode zou best eens een middagje vrij kunnen maken om gewoon eens met synodeleden van de HHK te praten. wordt het niets? Dan maak je dat daarna bekend. Maar niet tevoren alles afwijzen

+ als wat jij zegt waar is moeten onze predikanten onmiddellijk stoppen met vragen of er toch eens bij elkaar mag worden gebracht wat bij elkaar hoort (en dat is niet gericht op informeel maar formeel). Want blokkeren ze zo zelf niet alles? Dat wringt en dat klopt echt, echt niet. Iets van de kansel vragen maar het zelf niet in praktijk brengen, dat lijkt me compleet tegen Gods Woord in. Dan moet (en van mij mag dat best) men gewoon eerlijk zijn: als Ggin houden we van ons isolement en we denken dat dat goed werkt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kennismaking HHK-(O)GGiN (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Wim Anker »

Doe niet zo ingewikkeld. Je lijkt wel een klein kind wat een nee niet wil accepteren. Dat zegt ook iets overigens.
Ik vind het gekeuvel op synode niveau totaal zinloos en averechts werken.
Plaats reactie