'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

De weleerwaarde heer ds. De Heer heeft het weer gezegd. Ik vrees dat verschillende mensen hier niet zo
blij mee zijn.
Als we zeggen dat dat de gereformeerde leer een correctie behoeft die ook Arminius al wilde doorvoeren.
Raken we eraan gewend? Is de evangelische beweging niet meer tegenover het reformatorische belijden?
Geven we elkaar de 'broederhand'? Het zijn zaken die ik meer opgemerkt heb, maar die haast niet meer zijn
te stoppen, zo het lijkt. Waar gaan we naartoe? Blijft er nog een bevindelijke prediking in ons land of... zou het
waar zijn, wat in verschillende boetpredicaties is genoemd: dat de Heere op het punt staat Nederland te verlaten.
En toch:
Uit hen zal altijd iemand komen voort,
Om den nakomers te leren Uw woord,
Ende de goedigheid hoog geprezen,
Van U bewezen.


Zie artikel verslag in het RD over de Bond van Mannenverenigingen van de Gereformeerde Gemeenten.

PS Ik geloof dat ik dit in het verkeerde topic heb geplaatst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Pinksteren

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:De weleerwaarde heer ds. De Heer heeft het weer gezegd. Ik vrees dat verschillende mensen hier niet zo
blij mee zijn.
Als we zeggen dat dat de gereformeerde leer een correctie behoeft die ook Arminius al wilde doorvoeren.
Raken we eraan gewend? Is de evangelische beweging niet meer tegenover het reformatorische belijden?
Geven we elkaar de 'broederhand'? Het zijn zaken die ik meer opgemerkt heb, maar die haast niet meer zijn
te stoppen, zo het lijkt. Waar gaan we naartoe? Blijft er nog een bevindelijke prediking in ons land of... zou het
waar zijn, wat in verschillende boetpredicaties is genoemd: dat de Heere op het punt staat Nederland te verlaten.
En toch:
Uit hen zal altijd iemand komen voort,
Om den nakomers te leren Uw woord,
Ende de goedigheid hoog geprezen,
Van U bewezen.


Zie artikel verslag in het RD over de Bond van Mannenverenigingen van de Gereformeerde Gemeenten.

PS Ik geloof dat ik dit in het verkeerde topic heb geplaatst.
Je zet het 'is gelijk teken' op plaatsen waar het niet hoort. Er zijn evangelische dwalingen en er zijn reformatorische dwalingen maar je kunt ze niet allemaal over één kam scheren. Ik ken evangelische mensen met een levend geloof en reformatorische mensen zonder. Het gaat niet om de vraag of iemand evangelisch of reformatorisch is maar om de vraag of iemand in Christus is.
Ik ken evangelische mensen die spreken over wat de Heere in hun leven heeft gedaan. Daar is niets remonstrants bij. Tegelijk roepen ze anderen op tot geloof en bekering. Dat noemen we in onze kring al snel remonstrants maar het is voluit Bijbels. Ik ken reformatorische mensen die zeggen dat 'je er zelf toch niks aan kunt doen'. Dat klinkt inderdaad erg reformatorisch maar het is niet Bijbels.
Gelukkig heeft de Heere Zijn kinderen onder zowel reformatorische als evangelische mensen. Heerlijk dat het niet van ons afhangt maar dat Hij alles heeft volbracht en Zelf Zijn kerk vergadert.

Je tweede 'is gelijk teken' zet je tussen verdwijnen van bevindelijke prediking en het verlaten van Nederland door de Heere. Nederland, inclusief de reformatorische gezindte heeft de Heere verlaten maar dat is iets anders dan het verlaten van Nederland door de Heere. Er worden nog steeds mensen toegebracht. Juist ook van buiten de kerken.

En ja, ik geef mensen uit andere kerken en gemeenten die de Heere Jezus belijden als hun Zaligmaker de broederhand. Of om het de Psalmdichter te zeggen:
"Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
Van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,
En leven naar Uw Goddelijk bevel.".
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Pinksteren

Bericht door mcgk »

Vorst schreef:Zeer matige stukken inderdaad.
Zie: http://www.cip.nl/god/november-2016/593 ... -predikant en
http://dewaarheidsvriend.nl/blog/ds-jmd ... stheologie ....... Ds. Mensink kennende moet dit wel heel beledigend zijn ervaren door de gereformeerde bond voordat hij zo reageert.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Pinksteren

Bericht door Auto »

mcgk schreef:
Vorst schreef:Zeer matige stukken inderdaad.
Zie: http://www.cip.nl/god/november-2016/593 ... -predikant en
http://dewaarheidsvriend.nl/blog/ds-jmd ... stheologie ....... Ds. Mensink kennende moet dit wel heel beledigend zijn ervaren door de gereformeerde bond voordat hij zo reageert.
Ik snap niet dat CIP dit op zo'n wijze publiceert. Ik heb een van de artikelen ook gelezen maar voor een a.s. dr. valt me het erg tegen. De reactie van Mensink is daarentegen ook weer om niet over naar huis te schrijven. Zo blijven de scribenten bezig om elkaar bezig te houden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Pinksteren

Bericht door Curatorium »

Auto schreef:Ik heb een van de artikelen ook gelezen maar voor een a.s. dr. valt me het erg tegen.
Dat is de laatste tijd veel vaker bij zijn artikelen. Er zijn er al velen die door het altijd zeurderige en schoppende toontje (vaak in de recensierubriek..) geen Saambinder meer lezen. Kritiek op de Geref. Bond moet zeker kunnen gezien de ontwikkelingen, maar de Saambinder moet rekening houden met de mening van het geheel van de Ger. Gem. En deze ds. vertolkt die letterlijk nooit. Een aantal weken terug zijn er in bepaalde plaatsen hervormingsdiensten gehouden mét GG + GB predikanten. Hoe kan je dan in een kerkelijk blad ongefundeerd schrijven dat de GB een zinkend/dwalend schip is?
Het gaat echt niet goed met een deel van de GB. Onlangs was ik een zondagmorgen in de Sint Jan te Gouda, als buitenstaander kun je je bijna niet voorstellen hoe deze gemeente veranderd is de laatste 15 jaar. Zinkende gemeenten in de GB zullen er vast zijn, maar als toekomstig wetenschapper mag én kan je dan nog niet de conclusie trekken dat het geheel een zinkend schip is zonder enige argumentatie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pinksteren

Bericht door huisman »

Auto schreef:
mcgk schreef:
Vorst schreef:Zeer matige stukken inderdaad.
Zie: http://www.cip.nl/god/november-2016/593 ... -predikant en
http://dewaarheidsvriend.nl/blog/ds-jmd ... stheologie ....... Ds. Mensink kennende moet dit wel heel beledigend zijn ervaren door de gereformeerde bond voordat hij zo reageert.
Ik snap niet dat CIP dit op zo'n wijze publiceert. Ik heb een van de artikelen ook gelezen maar voor een a.s. dr. valt me het erg tegen. De reactie van Mensink is daarentegen ook weer om niet over naar huis te schrijven. Zo blijven de scribenten bezig om elkaar bezig te houden.
Ik heb de stukken in de Saambinder niet gelezen maar ds Mensink zal toch feitelijk moeten constateren dat de prediking zoals de genoemde predikanten (W.L. Tukker,I Kievit,L Vroegindeweij en G Boer) die brachten grotendeels verdwenen is binnen "de Bond"

Als ik de SB gelezen heb zal ik inhoudelijk reageren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Pinksteren

Bericht door Vorst »

Curatorium schreef:
Auto schreef:Ik heb een van de artikelen ook gelezen maar voor een a.s. dr. valt me het erg tegen.
Dat is de laatste tijd veel vaker bij zijn artikelen. Er zijn er al velen die door het altijd zeurderige en schoppende toontje (vaak in de recensierubriek..) geen Saambinder meer lezen. Kritiek op de Geref. Bond moet zeker kunnen gezien de ontwikkelingen, maar de Saambinder moet rekening houden met de mening van het geheel van de Ger. Gem. En deze ds. vertolkt die letterlijk nooit. Een aantal weken terug zijn er in bepaalde plaatsen hervormingsdiensten gehouden mét GG + GB predikanten. Hoe kan je dan in een kerkelijk blad ongefundeerd schrijven dat de GB een zinkend/dwalend schip is?
Het gaat echt niet goed met een deel van de GB. Onlangs was ik een zondagmorgen in de Sint Jan te Gouda, als buitenstaander kun je je bijna niet voorstellen hoe deze gemeente veranderd is de laatste 15 jaar. Zinkende gemeenten in de GB zullen er vast zijn, maar als toekomstig wetenschapper mag én kan je dan nog niet de conclusie trekken dat het geheel een zinkend schip is zonder enige argumentatie.
Grappig. Ik vind juist dat de Sint Jan-gemeente een degelijke hervormde gemeente is.
Ik zou eerder willen spreken over zinkende en dwalende GG-gemeenten.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Pinksteren

Bericht door Auto »

Curatorium schreef: Dat is de laatste tijd veel vaker bij zijn artikelen. Er zijn er al velen die door het altijd zeurderige en schoppende toontje (vaak in de recensierubriek..) geen Saambinder meer lezen. Kritiek op de Geref. Bond moet zeker kunnen gezien de ontwikkelingen, maar de Saambinder moet rekening houden met de mening van het geheel van de Ger. Gem. En deze ds. vertolkt die letterlijk nooit. Een aantal weken terug zijn er in bepaalde plaatsen hervormingsdiensten gehouden mét GG + GB predikanten. Hoe kan je dan in een kerkelijk blad ongefundeerd schrijven dat de GB een zinkend/dwalend schip is?
Het gaat echt niet goed met een deel van de GB. Onlangs was ik een zondagmorgen in de Sint Jan te Gouda, als buitenstaander kun je je bijna niet voorstellen hoe deze gemeente veranderd is de laatste 15 jaar. Zinkende gemeenten in de GB zullen er vast zijn, maar als toekomstig wetenschapper mag én kan je dan nog niet de conclusie trekken dat het geheel een zinkend schip is zonder enige argumentatie.
Laten we niet op de persoon posten, maar over de inhoud hebben.

Wat mij tegenviel zijn de vergelijkingen die gemaakt worden en het met grote stappen door de geschiedenis lopen. Terwijl dan achteraf blijkt dat er niet goed gelezen is. Dat is dan een terecht bezwaar wat ds Mensink maakt. Je mag nooit iets recenseren op deze manier als je niet de documentatie goed hebt doorgenomen.

Wat je terecht aangeeft dat er een argumentatie te grondslag moet liggen en die ontbreekt. Ds Mensink haalt ook uit, terwijl hij weet dat er genoeg punten open liggen waarmee de theologie binnen de GB onder druk staat.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Pinksteren

Bericht door mulder »

zulke stukken zijn altijd goed voor het abbonneeaantal van de wachter sions, waar het zeurtoontje tegenwoordig vaak mist.
huisman schreef:Ik heb de stukken in de Saambinder niet gelezen maar ds Mensink zal toch feitelijk moeten constateren dat de prediking zoals de genoemde predikanten (W.L. Tukker,I Kievit,L Vroegindeweij en G Boer) die brachten grotendeels verdwenen is binnen "de Bond"

Als ik de SB gelezen heb zal ik inhoudelijk reageren.
is dat zo huisman? sinds 2004 is die stroming kleiner geworden. toch zijn er genoeg plaatselijke gemeentetjes met bevindelijke prediking die besloten hebben binnen de pkn te blijven, of zijn er bevindelijke gedeelten achtergebleven. er zijn nog best een aantal zeer bevindelijke kandidaten. er zijn hervormde evangelisaties een buitengewone wijkgemeente geworden. de prediking van ds. mensink zelf vertoont ook nog enige raakvlakken met de door jou genoemde predikanten hoor. grotendeels verdwenen? nee, echt niet hoor. die stroming is wel kleiner geworden door verlinksing vervlakking en verscheuring 2004. toch kom ik wel eens in zulke echt bevindelijke gemeentes, waar ik me als uitgetredene prima thuis voel (kun je nagaan :D) en het zijn ook geen krimpende gemeenten zonder jeugd ofzo. Kleiner geworden= zeker. grotendeels verdwenen? = volgens mij niet!! het zijn er meer dan op twee handen te tellen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door eilander »

Ik denk dat @huisman gelijk heeft. Deze prediking is grotendeels verdwenen, en predikanten of kandidaten die nog wel in deze lijn preken krijgen geen beroep. Is deze stroming eigenlijk wel veel groter geweest?
Des te meer reden voor ds. De Heer om zeer zorgvuldig te formuleren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Herman »

De lijn Tukker cs zit in de HHK.

Het valt me trouwens wel op dat opponenten zeer makkelijk remonstrantisme voor de voeten geworpen krijgen. Door wie dan ook gesproken en door wie dan ook ontvangen. Daaruit blijkt een onverdraagzaamheid die verre van christelijk genoemd wordt. En ook heel onbegrijpelijk is als (ook in onderhavige situatie) er sprake is van onzorgvuldig lezen of luisteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door eilander »

Herman schreef:De lijn Tukker cs zit in de HHK.
(....)
Dat geloof ik ook, al zijn er zeker wel uitzonderingen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:De weleerwaarde heer ds. De Heer heeft het weer gezegd. Ik vrees dat verschillende mensen hier niet zo blij mee zijn.Als we zeggen dat dat de gereformeerde leer een correctie behoeft die ook Arminius al wilde doorvoeren. Raken we eraan gewend? Is de evangelische beweging niet meer tegenover het reformatorische belijden?
Ds. de Heer onderbouwde dat met een opmerking dat het in evangelische kringen vooral ging om pijn en niet om schuld.

Ik zou ds. De Heer daarom willen adviseren de eerste 8 hoofdstukken van het Markus evangelie te lezen en zijn vinger te leggen bij de passages dat de Heere Jezus omzag naar zieken en hen genas. Van hun kwalen vooral en in gedeelten ook van hun zonden. Je kunt zaken die in de Schrift naast elkaar staan in een debat niet tegenover elkaar zetten.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Tom »

Zojuist de artikelen er nog eens bijgepakt. Dit is het grote probleem =
Er moet een boek gerecenseerd worden. Vervolgens pakt de recensist er algemene ontwikkelingen bij omdat hem dat dwarszit. Daarom merkt ds. Mensink op dat er slecht gelezen is. Een recensie moet gaanover de literatuur. Anders had deze ds. een algemeen stuk in de Saambinder moeten schrijven over ontwikkelingen in de Bond. Maar nu worden deze twee zaken gecombineerd. Eigenlijk gebeurt dit al lange tijd maar nu wordt men er eens op aangesproken. Een artikel over ontwikkelingen: prettig lezen. Een recensie: prettig lezen. Maar dit kan je niet altijd combineren.
Toen ds. Moerkerken nog vaak recenseerde kenmerkte dat vaak doorgoed onderbouwde stukken. Soms stekend naar andere denominaties, maar dan wel vaak met citaten uit betreffende literatuur. En anders werd er gewoon een algemeen artikel geschreven bijvoorbeeld: de ontwikkelingen in de GKV. 't Is natuurlijk ook niet voor niets dat ds. Clements nieuwe hoofddocent is qua het geheel der kerk. Relativeren kun je leren? Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Relativeren hoeft echt niet wanneer het om de leer gaat. En kritiek op de Gereformeerde Bond mag zeker, dan onderbouwd. En bij een recensie of boekbespreking vanuit het gerecenseerde boek moet het uit dat boek onderbouwd worden. Btw, jammer dat het CIP er weer op moet inspringen. 'T zal wel veel reacties opleveren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pinksteren

Bericht door huisman »

mulder schreef:zulke stukken zijn altijd goed voor het abbonneeaantal van de wachter sions, waar het zeurtoontje tegenwoordig vaak mist.
huisman schreef:Ik heb de stukken in de Saambinder niet gelezen maar ds Mensink zal toch feitelijk moeten constateren dat de prediking zoals de genoemde predikanten (W.L. Tukker,I Kievit,L Vroegindeweij en G Boer) die brachten grotendeels verdwenen is binnen "de Bond"

Als ik de SB gelezen heb zal ik inhoudelijk reageren.
is dat zo huisman? sinds 2004 is die stroming kleiner geworden. toch zijn er genoeg plaatselijke gemeentetjes met bevindelijke prediking die besloten hebben binnen de pkn te blijven, of zijn er bevindelijke gedeelten achtergebleven. er zijn nog best een aantal zeer bevindelijke kandidaten. er zijn hervormde evangelisaties een buitengewone wijkgemeente geworden. de prediking van ds. mensink zelf vertoont ook nog enige raakvlakken met de door jou genoemde predikanten hoor. grotendeels verdwenen? nee, echt niet hoor. die stroming is wel kleiner geworden door verlinksing vervlakking en verscheuring 2004. toch kom ik wel eens in zulke echt bevindelijke gemeentes, waar ik me als uitgetredene prima thuis voel (kun je nagaan :D) en het zijn ook geen krimpende gemeenten zonder jeugd ofzo. Kleiner geworden= zeker. grotendeels verdwenen? = volgens mij niet!! het zijn er meer dan op twee handen te tellen.
Eens grotendeels verdwenen is wat te sterk uitgedrukt. Laat ik het dan ook houden op dat die stroming kleiner is geworden. Maar als we daarnaast constateren dat de Gereformeerde Bond behoorlijk breder is geworden dan is er toch een andere Bond dan pakweg 40,50 jaar geleden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie