Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door -DIA- »

Leerling schreef:In dit opzicht kunnen we alleen maar zeggen dat we de dag en de ure niet weten. Laten we dus maar op houden met alle eindtijdstheorieen. (@Forummer: Dit is niet wettisch en doorgezakt.) Wees ten alle tijd waakzaam en wees bereid!
Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet, dat het Koninkrijk Gods nabij is.

Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
En wacht uzelven, dat uw harten niet te eniger tijd bezwaard worden met brasserij en dronkenschap, en zorgvuldigheden dezes levens, en dat u die dag niet onvoorziens over kome.
Want gelijk een strik zal hij komen over al degenen, die op den gansen aardbodem gezeten zijn.
Waakt dan te aller tijd, biddende, dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen, die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.

Des daags nu was Hij lerende in den tempel; maar des nachts ging Hij uit, en vernachtte op den berg, genaamd den Olijfberg.
En al het volk kwam des morgens vroeg tot Hem in den tempel, om Hem te horen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Madel »

1 Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2 Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4 Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6 Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.
7 Want zij die slapen, slapen 's nachts en zij die dronken zijn, zijn 's nachts dronken.
8 Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm.
9 Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, samen met Hem zouden leven.
11 Bemoedig elkaar daarom, en bouw de één de ander op, zoals u trouwens al doet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door -DIA- »

Madel schreef:1 Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2 Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4 Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6 Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.
7 Want zij die slapen, slapen 's nachts en zij die dronken zijn, zijn 's nachts dronken.
8 Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm.
9 Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, samen met Hem zouden leven.
11 Bemoedig elkaar daarom, en bouw de één de ander op, zoals u trouwens al doet.
We mogen niet iemand opbouwen en/of vertroosten in wat niet Bijbels is. Dan hebben we een dure plicht om het ook te benoemen. Zo dan, vertroost elkander met deze woorden. Wie zijn deze? Dat zijn de gelovigen. Er spreekt uit veel berichten een te optimistisch mensbeeld wat in strijd is met de Bijbel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Madel »

-DIA- schreef:
Madel schreef:1 Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2 Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.
4 Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen.
5 U bent allen kinderen van het licht en kinderen van de dag. Wij zijn niet van de nacht en ook niet van de duisternis.
6 Laten wij dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.
7 Want zij die slapen, slapen 's nachts en zij die dronken zijn, zijn 's nachts dronken.
8 Maar laten wij, die van de dag zijn, nuchter zijn, bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm.
9 Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, samen met Hem zouden leven.
11 Bemoedig elkaar daarom, en bouw de één de ander op, zoals u trouwens al doet.
We mogen niet iemand opbouwen en/of vertroosten in wat niet Bijbels is. Dan hebben we een dure plicht om het ook te benoemen. Zo dan, vertroost elkander met deze woorden. Wie zijn deze? Dat zijn de gelovigen. Er spreekt uit veel berichten een te optimistisch mensbeeld wat in strijd is met de Bijbel.
De "zij" zijn volgens de apostel Paulus hen die in duisternis leven. Als u mij en anderen daar onder wilt scharen is dat uw goed recht. Ik heb eerlijk gezegd geen boodschap aan anderen die menen een oordeel te vellen over mij of anderen en hun uiteindelijke bestemming en of zij al dan niet oprecht gelovigen zijn. Ik geloof God op zijn Woord en mag daar uit genade en door het geloof van harte Amen op zeggen.
Misschien een goede leestip: leest u eens de aanhef van de apostel Paulus aan de diverse gemeente.
Het onderscheid dat u zo graag maakt wordt in de brief aan de Korinthiërs niet aangebracht in de aanhef.

Met de door mijn aangehaalde teksten komt zeker een niet al te optimistisch mensbeeld naar voren maar ik laat waar mogelijk de Schrift zelf spreken. Alle oudvaders ten spijt.

Is uw houding niet onbijbels te noemen? Mijn indruk is dat u anderen te veel weg zet als ongelovigen en onbekeerden. Uiteraard mag u misstanden benoemen. Maar doe het dan wel op een wijze zoals Paulus. dan blijft u binnen de geoorloofde ruimte die God in Zijn Woord voorgaat. Zie ook daarvoor de Korinthebrief als voorbeeld. Daar was ook een hoop mis, misschien meer nog dan in onze kerken het geval is. Heeft u gelezen hoe Paulus daar mee omgaat?
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Leerling »

-DIA- schreef:
Leerling schreef:In dit opzicht kunnen we alleen maar zeggen dat we de dag en de ure niet weten. Laten we dus maar op houden met alle eindtijdstheorieen. (@Forummer: Dit is niet wettisch en doorgezakt.) Wees ten alle tijd waakzaam en wees bereid!
Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet, dat het Koninkrijk Gods nabij is.

Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
En wacht uzelven, dat uw harten niet te eniger tijd bezwaard worden met brasserij en dronkenschap, en zorgvuldigheden dezes levens, en dat u die dag niet onvoorziens over kome.
Want gelijk een strik zal hij komen over al degenen, die op den gansen aardbodem gezeten zijn.
Waakt dan te aller tijd, biddende, dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen, die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.

Des daags nu was Hij lerende in den tempel; maar des nachts ging Hij uit, en vernachtte op den berg, genaamd den Olijfberg.
En al het volk kwam des morgens vroeg tot Hem in den tempel, om Hem te horen.
Ja en wat wil je daarmee zeggen? Dat je wel eindtijdsfilosofiën, -theoriën en wat nog meer er op na mag houden? Dat lees ik er dus niet in. 2000 jaar geleden leefde de wereld (de gehele wereldbol) ook al in de eindtijd, nu ook. 2000 jaar geleden moesten we waken en bereid zijn, nu ook. Maar om nu bij elke wereldgebeurtenis te zeggen 'we horen de voetstappen', daar moeten we maar voorzichtig mee zijn. De dag en de ure weten wij niet, Hij komt als een dief in de nacht.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Isala »

Leerling schreef:De dag en de ure weten wij niet, Hij komt als een dief in de nacht.
Wij weten de dag en het uur niet, maar Hij komt niet als een dief in de nacht, voor diegene die Hem verwacht.
Wie Hem verwacht ziet naar Hem uit. Die verwachting kan aangevallen worden of zwak zijn.
Wie Hem verwacht is wakker, men kan niet al slapende Hem verwachten.
Maar wie slaapt (en niet bereid is), die overvalt Zijn komst.
En dat geldt voor deze minuut, want als je vannacht moet sterven dan ontmoet je Hem ook.

Wat betreft de wederhouder ben ik het eens met het stukje van L.M.P. Scholten:
"Zal de wederhouder blijven tot de jongste dag? Jazeker. Hij zal wel uit het midden weggedaan worden, dat wil zeggen, Gods Woord zal zijn wederhoudende kracht in de maatschappij, in het leven der volken verliezen".
Anarchie en normloosheid zal meer en meer gaan heersen, de wetteloze mens zelf is zijn norm. De liefde voor zichzelf is het grootste doel.
Daarmee verkilt de liefde voor de naaste, en kan men steeds minder tegen gezag.
Hij zal zich ontworstelen aan de goede regels en geboden die God ons geeft ter bescherming.
En dat is heden ten dage goed zichtbaar.
Hora est!
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Leerling »

Isala schreef:
Leerling schreef:De dag en de ure weten wij niet, Hij komt als een dief in de nacht.
Wij weten de dag en het uur niet, maar Hij komt niet als een dief in de nacht, voor diegene die Hem verwacht.
Wie Hem verwacht ziet naar Hem uit. Die verwachting kan aangevallen worden of zwak zijn.
Wie Hem verwacht is wakker, men kan niet al slapende Hem verwachten.
Maar wie slaapt (en niet bereid is), die overvalt Zijn komst.
En dat geldt voor deze minuut, want als je vannacht moet sterven dan ontmoet je Hem ook.

Wat betreft de wederhouder ben ik het eens met het stukje van L.M.P. Scholten:
"Zal de wederhouder blijven tot de jongste dag? Jazeker. Hij zal wel uit het midden weggedaan worden, dat wil zeggen, Gods Woord zal zijn wederhoudende kracht in de maatschappij, in het leven der volken verliezen".
Anarchie en normloosheid zal meer en meer gaan heersen, de wetteloze mens zelf is zijn norm. De liefde voor zichzelf is het grootste doel.
Daarmee verkilt de liefde voor de naaste, en kan men steeds minder tegen gezag.
Hij zal zich ontworstelen aan de goede regels en geboden die God ons geeft ter bescherming.
En dat is heden ten dage goed zichtbaar.
Owh dan heb ik zeker een Bijbel waar iets bij getypt is :jongle ...
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Martijn »

Leerling schreef:
Isala schreef:
Leerling schreef:De dag en de ure weten wij niet, Hij komt als een dief in de nacht.
Wij weten de dag en het uur niet, maar Hij komt niet als een dief in de nacht, voor diegene die Hem verwacht.
Wie Hem verwacht ziet naar Hem uit. Die verwachting kan aangevallen worden of zwak zijn.
Wie Hem verwacht is wakker, men kan niet al slapende Hem verwachten.
Maar wie slaapt (en niet bereid is), die overvalt Zijn komst.
En dat geldt voor deze minuut, want als je vannacht moet sterven dan ontmoet je Hem ook.

Wat betreft de wederhouder ben ik het eens met het stukje van L.M.P. Scholten:
"Zal de wederhouder blijven tot de jongste dag? Jazeker. Hij zal wel uit het midden weggedaan worden, dat wil zeggen, Gods Woord zal zijn wederhoudende kracht in de maatschappij, in het leven der volken verliezen".
Anarchie en normloosheid zal meer en meer gaan heersen, de wetteloze mens zelf is zijn norm. De liefde voor zichzelf is het grootste doel.
Daarmee verkilt de liefde voor de naaste, en kan men steeds minder tegen gezag.
Hij zal zich ontworstelen aan de goede regels en geboden die God ons geeft ter bescherming.
En dat is heden ten dage goed zichtbaar.
Owh dan heb ik zeker een Bijbel waar iets bij getypt is :jongle ...
Er zit verschil in hoe je de dag van Jezus terugkomst verwacht. Zie je er naar uit of denk je dat het wel een keer gebeurd, maar er moet nog zoveel gebeuren.....
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Isala »

Madel schreef:Misschien een goede leestip: leest u eens de aanhef van de apostel Paulus aan de diverse gemeente.
Het onderscheid dat u zo graag maakt wordt in de brief aan de Korinthiërs niet aangebracht in de aanhef.
Beide brieven zijn gericht aan de gemeente Gods, geheiligden in Christus Jezus.
Maar door de kerk loopt wel een scheidslijn, geen enkele gemeente in Nederland bestaat uit 100% geheiligden.
Naast de bemoediging en vermaningen voor de gelovigen, moet er altijd een boodschap zijn voor hen die niet geloven.
Voor zowel de gelovigen als ongelovigen moet in de boodschap Christus centraal staan.
Madel schreef:Is uw houding niet onbijbels te noemen? Mijn indruk is dat u anderen te veel weg zet als ongelovigen en onbekeerden. Uiteraard mag u misstanden benoemen. Maar doe het dan wel op een wijze zoals Paulus. dan blijft u binnen de geoorloofde ruimte die God in Zijn Woord voorgaat. Zie ook daarvoor de Korinthebrief als voorbeeld. Daar was ook een hoop mis, misschien meer nog dan in onze kerken het geval is. Heeft u gelezen hoe Paulus daar mee omgaat?
Excuus dat ik even voor Dia reageer, de vraag is aan hem gericht, maar ik vind het toch ook gevaarlijk om iedereen als gelovige te zien, puur omdat iemand in de kerk aanwezig is.
Er zijn inderdaad kerken die deze visie hebben, dat iedereen die lid is van de kerk, ook gezien wordt als geheiligd in Jezus Christus.
De gemeente die samenkomt is de gemeente van Christus.
Zo wordt er ook gepreekt, zonder dat er een woord is voor hen die niet geloven.
Madel schreef: dan blijft u binnen de geoorloofde ruimte die God in Zijn Woord voorgaat
Welke ruimte is dat?
Hora est!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Terri »

Ik vind het soms lastig om onderscheid te zien/maken tussen de gemeente ( ware gelovigen, ook wel het lichaam van Christus genoemd) of de plaatselijke gemeente of te wel kerk.
Worden daar in de grondtekst verschillende woorden voor gebruikt, weet iemand dat?
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Madel »

Isala schreef:
Madel schreef:Misschien een goede leestip: leest u eens de aanhef van de apostel Paulus aan de diverse gemeente.
Het onderscheid dat u zo graag maakt wordt in de brief aan de Korinthiërs niet aangebracht in de aanhef.
Beide brieven zijn gericht aan de gemeente Gods, geheiligden in Christus Jezus.
Maar door de kerk loopt wel een scheidslijn, geen enkele gemeente in Nederland bestaat uit 100% geheiligden.
Naast de bemoediging en vermaningen voor de gelovigen, moet er altijd een boodschap zijn voor hen die niet geloven.
Voor zowel de gelovigen als ongelovigen moet in de boodschap Christus centraal staan.
Madel schreef:Is uw houding niet onbijbels te noemen? Mijn indruk is dat u anderen te veel weg zet als ongelovigen en onbekeerden. Uiteraard mag u misstanden benoemen. Maar doe het dan wel op een wijze zoals Paulus. dan blijft u binnen de geoorloofde ruimte die God in Zijn Woord voorgaat. Zie ook daarvoor de Korinthebrief als voorbeeld. Daar was ook een hoop mis, misschien meer nog dan in onze kerken het geval is. Heeft u gelezen hoe Paulus daar mee omgaat?
Excuus dat ik even voor Dia reageer, de vraag is aan hem gericht, maar ik vind het toch ook gevaarlijk om iedereen als gelovige te zien, puur omdat iemand in de kerk aanwezig is.
Er zijn inderdaad kerken die deze visie hebben, dat iedereen die lid is van de kerk, ook gezien wordt als geheiligd in Jezus Christus.
De gemeente die samenkomt is de gemeente van Christus.
Zo wordt er ook gepreekt, zonder dat er een woord is voor hen die niet geloven.
Madel schreef: dan blijft u binnen de geoorloofde ruimte die God in Zijn Woord voorgaat
Welke ruimte is dat?
In de brieven die de apostel Paulus schrijft zie ik niet zozeer de scheidslijn die in de gereformeerde prediking gemaakt wordt. Laten we het even houden bij de korinthe brief. Door heel de twee brieven heen schrijft hij aan gelovigen. Ook al valt er van alles op aan te merken.
U geeft aan dat er bemoedigingen en vermaningen dienen te voor de gelovigen maar dat er ook een boodschap moet zijn voor hen die niet geloven.
Nu is mijn vraag, zitten er bij u in de kerk alleen gelovigen en ongelovigen? en staat dat gelijk aan bekeerden en onbekeerden?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Jeremiah »

Madel schreef: Nu is mijn vraag, zitten er bij u in de kerk alleen gelovigen en ongelovigen? en staat dat gelijk aan bekeerden en onbekeerden?
Gelovigen zijn bekeerden en ongelovigen zijn onbekeerden. Dat mag denk ik toch duidelijk zijn mijns inziens? Laten we de noodzakelijke separatie niet wegnemen.
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Madel »

Jeremiah schreef:
Madel schreef: Nu is mijn vraag, zitten er bij u in de kerk alleen gelovigen en ongelovigen? en staat dat gelijk aan bekeerden en onbekeerden?
Gelovigen zijn bekeerden en ongelovigen zijn onbekeerden. Dat mag denk ik toch duidelijk zijn mijns inziens? Laten we de noodzakelijke separatie niet wegnemen.
Het gaat mij er in het geheel niet om een noodzakelijke separatie weg te nemen. Wel constateer ik dat er gemakkelijk bepaalde woorden met een bepaalde klank met elkaar ingewisseld worden zoals u nu doet.

In de Bijbel worden er geen onbekeerden aangesproken. Wel gelovigen en ongelovigen. Bekeerd en onbekeerd wordt gebruikt als werkwoord, als opdracht voor de (on)gelovigen.

"onbekeerd(e)(n)" zijn woorden die we niet terugvinden in de Bijbel. Voor mij een belangrijke reden om deze woorden niet zonder meer met elkaar in te wisselen. Hoewel ik heel goed begrijp wat er mee bedoeld wordt.

De Bijbel zelf spreekt over gelovigen en ongelovigen. Dat is Bijbelse taal. En zo zien we het de apostel Paulus ook doen richting de gelovige gemeente. Paulus beziet de gehele gemeente als gelovige(n).

Het gelijktrekken van gelovigen/bekeerden en ongelovigen/onbekeerden betekent dus dat in veel rechtse kerkverbanden het grootste deel dus ongelovig is? De verdere gevolgtrekking hiervan zal ik nu niet maken!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door Isala »

Madel schreef:Nu is mijn vraag, zitten er bij u in de kerk alleen gelovigen en ongelovigen? en staat dat gelijk aan bekeerden en onbekeerden?
In mijn gemeente zitten gelovigen, kleingelovigen en ongelovigen, zich-bekerenden en onbekeerden. Maar geen af-bekeerden.
Wie wederomgeboren is, dat weet de Heere. Wij zien aan wat voor ogen is. Dat maakt dat je voorzichtig, maar ook helder moet zijn.
Madel schreef:Het gaat mij er in het geheel niet om een noodzakelijke separatie weg te nemen.
Ik kreeg daarvan toch even een indruk toen u zei:
Madel schreef:Het onderscheid dat u zo graag maakt wordt in de brief aan de Korinthiërs niet aangebracht in de aanhef.
En dan vooral de woorden: dat u zo graag maakt. Dat geeft mijns inziens aan dat u daar anders over denkt, anders had u deze woorden er niet zo nadrukkelijk aan toegevoegd.
Hora est!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onze naïviteit en onze onverschilligheid.

Bericht door huisman »

Madel schreef:De Bijbel zelf spreekt over gelovigen en ongelovigen. Dat is Bijbelse taal. En zo zien we het de apostel Paulus ook doen richting de gelovige gemeente. Paulus beziet de gehele gemeente als gelovige(n).

Het gelijktrekken van gelovigen/bekeerden en ongelovigen/onbekeerden betekent dus dat in veel rechtse kerkverbanden het grootste deel dus ongelovig is? De verdere gevolgtrekking hiervan zal ik nu niet maken!
Waar baseer jij de uitspraak op dat Paulus de gehele gemeente ziet als gelovige ?

Ik lees zijn bv. ernstige waarschuwing in 1 Korinthe 10
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.
8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.
9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.
10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.
12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
...en in 1 Korinthe 11
17 Dit nu, hetgeen ik u aanzegge, prijs ik niet, namelijk dat gij niet tot beter, maar tot erger samenkomt.
18 Want eerstelijk, als gij samenkomt in de Gemeente, zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u; en ik geloof het ten dele;
19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
20 Als gij dan bijeen samenkomt, dat is niet des Heeren avondmaal eten.
21 Want in het eten neemt een iegelijk te voren zijn eigen avondmaal; en deze is hongerig, en de andere is dronken.
22 Hebt gij dan geen huizen, om er te eten en te drinken? Of veracht gij de Gemeente Gods, en beschaamt gij degenen, die niet hebben? Wat zal ik u zeggen? Zal ik u prijzen? In dezen prijs ik u niet.
...................
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
en de Hebreeën schrijver waarschuwt net zo ernstig.
26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
27 Maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.
Het gaat er ook niet om wat wij van een gemeente zeggen maar wat de HEERE er van zegt en dat kan heel anders zijn dan wij denken.
1 En schrijf aan den engel der Gemeente, die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.
2 Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God
14 En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:
15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie