Bidden om bekering

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: RE: Re: Bidden om bekering

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Vind je het dan logisch dat wat jij hier terecht als de kern benoemt, in dit stuk niet genoemd wordt?
Begrijp me goed, ik vind deze tekst niet goed. Ik ga er echter zonder meer van uit dat deze predikant dezelfde kern zal leren.
Het punt is dat het stuk over een heel specifieke vraag gaat. Het gaat niet over de vraag wat bekering is. Evenmin over de vraag hoe je tot bekering komt. Maar het gaat over de vraag wat de verhouding is tussen onze onmacht enerzijds en de oproep tot bekering in de Bijbel anderzijds - en hoe deze verhouding moet doorklinken in de prediking. Wat het geheel van de bekering betreft, gaat deze vraag dus eigenlijk alleen over het allereerste begin van die bekering.
Ik vind dit een uitstekend antwoord op de gestelde vraag naar de verhouding tussen Gods werk en het eigen werk:
Leer de kinderen te vragen om een nieuw hart. En leer hen dat zij zich moeten bekeren, niet morgen, maar vandaag.
Daar komt bij dat het geschreven is in een kerkbode van de eigen gemeente, dus deel van het geheel van het onderwijs van deze predikant aan de gemeente - en duidelijk geen poging om alles rond bekering te zeggen. Ik denk dan inderdaad dat je over deze dingen kunt spreken, zonder Christus te noemen. Dat is natuurlijk iets heel anders dan de vraag of bekering mogelijk is zonder Christus.
Ik ken verder trouwens deze predikant niet, noch zijn achtergrond/gemeente.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

Bedankt voor je toelichting. Ik begrijp nu wel wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bidden om bekering

Bericht door Mara »

eilander schreef:Sorry, ik mis gewoon de kern. Alle goede bedoelingen (daar twijfel ik echt niet aan) ten spijt.
Dit topic heet: Bidden om bekering.
Ds. van R. noemt de 6 redenen die mensen dan op kunnen werpen hierbij en daar geeft hij een antwoord op.
Hij is predikant van de HHK, denk je nu echt dat hij dit achterwege laat in zijn preken?
Hij zegt:
Mara schreef:Leer de kinderen te vragen om een nieuw hart.
Dat is wat wij ook doen, als ouders. Dan begin je bij het eenvoudige begin en de rest van het onderwijs volgt.
Ik heb diverse vragen die hierover gaan op RW doorgelezen, maar dit staat ook niet in elk antwoord van de diverse predikanten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

Mara schreef:Hij is predikant van de HHK, denk je nu echt dat hij dit achterwege laat in zijn preken?
Nee, dat denk ik zeker niet. Zoals ik al twee keer in mijn bijdragen heb aangegeven. Het gaat mij niet om deze predikant, maar om het stuk dat hij heeft geschreven.

Verder denk ik dat ik in mijn gedachtenwisseling met Jongere wel duidelijk was.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bidden om bekering

Bericht door Herman »

eilander schreef:Bedankt voor je toelichting. Ik begrijp nu wel wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens.
Ik vond het ook een vreemd commentaar, eilander. Niet alles kan altijd gezegd worden. In tegenstelling tot jongere ken ik de dominee wel. Ik kan niet anders dan onderstrepen dat het een onderdeel is van zijn onderwijs.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bidden om bekering

Bericht door Herman »

huisman schreef:Ik verwacht den HEERE; mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn Woord.
Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen.
Hier wordt de Heere verwacht. Dat is iets anders dan wachten op bekering. Het eerste is geloof. Het tweede niet. Ik denk dat je deze tekst dus niet kan aanvoeren voor punt f.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Bedankt voor je toelichting. Ik begrijp nu wel wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens.
Ik vond het ook een vreemd commentaar, eilander. Niet alles kan altijd gezegd worden. In tegenstelling tot jongere ken ik de dominee wel. Ik kan niet anders dan onderstrepen dat het een onderdeel is van zijn onderwijs.
Dat laatste heb ik ook nooit betwijfeld, zoals je een aantal keren hebt kunnen lezen. Ik neem aan dat je wel goed gelezen hebt.
"Niet alles kan altijd gezegd worden" zeg je. Daar ben ik het mee eens. Maar als we bekering los gaan zien van Christus, is het goed mis. En als dan in zo'n stuk de Naam van de Heere Jezus niet genoemd wordt, blijf ik bij mijn commentaar.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bidden om bekering

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Bedankt voor je toelichting. Ik begrijp nu wel wat je bedoelt, maar ik ben het niet met je eens.
Ik vond het ook een vreemd commentaar, eilander. Niet alles kan altijd gezegd worden. In tegenstelling tot jongere ken ik de dominee wel. Ik kan niet anders dan onderstrepen dat het een onderdeel is van zijn onderwijs.
Dat laatste heb ik ook nooit betwijfeld, zoals je een aantal keren hebt kunnen lezen. Ik neem aan dat je wel goed gelezen hebt.
"Niet alles kan altijd gezegd worden" zeg je. Daar ben ik het mee eens. Maar als we bekering los gaan zien van Christus, is het goed mis. En als dan in zo'n stuk de Naam van de Heere Jezus niet genoemd wordt, blijf ik bij mijn commentaar.
Eilander, dat kun je niet volhouden. Het was een stuk uit een serie die hij schreef in de Veluwse Kerkbode. Los van wat ik van zijn preken of schrijfsels vind (en ik mijn commentaar op dit stuk maar voor me gehouden), is je kritiek op dit punt niet terecht. Van Reenen leert nergens bekering buiten Christus om. We moeten afleren om altijd maar de complete dogmatiek over preken en schrijfsels heen te leggen. Het is zo makkelijke om van alles af te kraken. We kunnen zelfs zeggen dat iets een goed stuk zou zijn als dit er ook maar in gestaan zou hebben maar nu het er niet in staat, is het waardeloos, gevaarlijk, remonstrants, anders dan de ouden zeiden, en vul verder maar in. Maar we kunnen ook gewoon kijken wat de bedoeling van de schrijver is. Dat lijkt me in dit geval duidelijk. Hij wil zijn gemeenteleden leren om te bidden om bekering. Als dat alles zou zijn wat hij zijn gemeente wil leren, is dat inderdaad te kort. Maar ook jij weet dat dat niet het geval is. Zowel de zondag voor, als de zondag na dit stuk heeft hij voluit Christus verkondigt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

Wat flauw dat mij steeds in de schoenen geschoven wordt dat ik iets zou zeggen over ds. Van Reenen zelf, of over zijn prediking, of over andere stukken die hij schrijft. Meerdere keren heb ik dat toegelicht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bidden om bekering

Bericht door Mara »

eilander schreef:Wat flauw dat mij steeds in de schoenen geschoven wordt dat ik iets zou zeggen over ds. Van Reenen zelf, of over zijn prediking, of over andere stukken die hij schrijft. Meerdere keren heb ik dat toegelicht.
Dan een voorbeeld uit de GG: (Tholen)
Hij komt al geruime tijd naar de Bijbelstudie. Gaat voor in Roomse vieringen en verzorgt uitvaarten. Deze middag ging de Bijbelstudie over de zonde van de mens. Waar die vandaan kwam. Dat wij de zonde erven van ouders op kinderen. Maar ook hoe we ‘in rekening’ staan tegenover God. We hebben dus een dilemma, sprak hij.
We hebben iets wat we niet willen, een zondeprobleem.
Daarnaast hebben we iets nodig wat we niet hebben, namelijk volmaaktheid.
Zo kan dus niemand zalig worden? We kunnen er ook niets aan doen? Toen kwam zijn vraag: ‘Hoe kan het voor mij dan ooit goed komen met God? Het is belangrijk dat ik dat weet voor ik sterf’.
Ernstig en gemeend werd de vraag gesteld. Het klonk als de vraag waar Luther ruim 500 jaar geleden mee worstelde: ‘Hoe krijg ik een genadig God?’
We hebben met elkaar het nachtelijk bezoek van Nicodémus met de Heere Jezus gelezen en besproken. Dat wedergeboorte nodig is door het werk van Gods Geest. Maar hoe moet je daar dan om bidden, was zijn volgende vraag? Moet ik dan vragen om Gods Geest? Met verwondering hebben we gewezen op het ontdekkende en overtuigende werk van God de Heilige Geest in het hart van een zondig mens. Op het volmaakte offer van Christus. In het dankgebed hebben we samen de Heere gebeden om (verder) onderwijs en de leiding van Zijn Geest. Is het voor ons kerkmensen ook belangrijk geworden dat we weten hoe het goed kan komen tussen God en u voor we sterven?


Is dit stukje evenwichtiger volgens jou?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

Ik vraag me af of mijn bezwaren wel gelezen worden... Hier gaat het over het werk van de Heilige Geest en over het volmaakte offer van Christus. Daar zocht ik tevergeefs naar in het eerdere stukje.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bidden om bekering

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Wat flauw dat mij steeds in de schoenen geschoven wordt dat ik iets zou zeggen over ds. Van Reenen zelf, of over zijn prediking, of over andere stukken die hij schrijft. Meerdere keren heb ik dat toegelicht.
En flauw dat je niet even wilt reflecteren op wat je beweert. Het ging in het stuk van Van Reenen niet over bekering maar over bidden om bekering. Dat is een ander onderwerp dan waar hij volgens jou over had moeten schrijven. Dat is het punt waar diverse mensen je op wijzen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Wat flauw dat mij steeds in de schoenen geschoven wordt dat ik iets zou zeggen over ds. Van Reenen zelf, of over zijn prediking, of over andere stukken die hij schrijft. Meerdere keren heb ik dat toegelicht.
En flauw dat je niet even wilt reflecteren op wat je beweert. Het ging in het stuk van Van Reenen niet over bekering maar over bidden om bekering. Dat is een ander onderwerp dan waar hij volgens jou over had moeten schrijven. Dat is het punt waar diverse mensen je op wijzen.
Ik denk wel dat ik recht heb op mijn mening, en wat er gezegd wordt overtuigt mij niet. Dat kan toch?
Dat is iets anders dan je gesprekspartner geen recht doen door hem/haar iets in de mond te leggen.
Maar goed, laat maar.
Rewk
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2013, 10:28

Re: Bidden om bekering

Bericht door Rewk »

Ik kan @eilander wel begrijpen. Toen ik het stuk las vond ik het ook een mooi en goed uitgewerkt antwoord op de gestelde vraag. Dat vind ik nog steeds.
Aan de andere kant had het van vooral theoretisch en redenerend wel praktischer kunnen worden als de ds. bijvoorbeeld had genoemd tot Wie, door Wie en door Wiens kracht we ons bekeren. Dat was dan ook een goede handreiking voor de vraagsteller geweest om iets door te geven aan zijn kinderen over Hem Die we liefkrijgen bij de bekering. Uiteindelijk is het Christus Die we gaan volgen door de bekering en Hij moet ons leven zijn.
Nogmaals, ik vind het best een prima antwoord van de dominee, maar begrijp wel wat eilander mist.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Bidden om bekering

Bericht door Adagio »

Ditbenik schreef:Het ging in het stuk ... niet over bekering maar over bidden om bekering. Dat is een ander onderwerp dan waar hij volgens jou over had moeten schrijven.
Bij gebed om bekering, denk ik aan o.a. Kol. 1 vers 21 en 22: `En Hij heeft u, die eertijds vervreemd waart, en vijanden door het verstand in de boze werken, nu ook verzoend, in het lichaam Zijns vleses, door den dood´. Als wij dus van geboorte (ik bedoel ´van nature´) een vijand van God zijn (Rom 5: 10), dan zal het gebed huichelachtig zijn als we ons dan als een vriend van God of Zijn Woord opstellen. Daar was iemand in het paradijs, die dit immers ook deed. Door te sjorren aan onszelf als aan een dood paard, kan dus het lek niet boven water komen. En daarmee is het onvermijdelijk, om als het gaat over het gebed om bekering, het bevel van geloof en bekering te noemen (bijv. ´Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen (zeg Ik u) zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen) EN te getuigen van die wonderlijke trekkende liefde van Iemand, die een hatelijke vrouw trouwt. Zijn wij dan ook blind...
Plaats reactie