Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

Of ambtsdragers zeggen niet wat ze echt denken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Of ambtsdragers zeggen niet wat ze echt denken.

......of ze zijn geïnfiltreerde Noord Koreaanse spionnen . ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door BJD »

huisman schreef:
Dodo schreef:Of ambtsdragers zeggen niet wat ze echt denken.

......of ze zijn geïnfiltreerde Noord Koreaanse spionnen . ::bye
Je ben lekker bezig Huisman :jongle
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zita »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Dat denk ik ook. Het verrast me dat het in de GG nog niet zover is. Maar goed, dat ligt ook aan de doorstroming in deze kerk. Er komen mensen van rechts binnen en een groot deel van de oorspronkelijke GG-leden is nu PKN.
Dat dit jou verrast komt dat jij best wel een beperkt referentiekader hebt . Natuurlijk kan ik bij goed zoeken ook wel een GG lid vinden die voor vrouw in het ambt is maar dat is natuurlijk een zeldzame uitzondering.
Zo’n zeldzame uitzondering brengt terecht geen gesprek over vrouwelijke ambtsdragers op gang. Het zijn ook zaken die alleen kunnen veranderen als wij onze bijbel totaal anders gaan lezen. Dan gaat vrouw in het ambt hand in hand met het wegmoffelen van de schepping (Gen 1-3) en de acceptatie van homoseksuele relaties.

Hopelijk komt het daar binnen de GG nooit van......
Het is helemaal geen zeldzame uitzondering. Je moet er maar eens een enquête naar houden. Maar goed, er is een voortdurende uitstroom naar andere kerken, dus het zal voorlopig een minderheid blijven.
Idd Erskinees heeft gelijk....je overdrijft flink. Wat zou het percentage ambtsdragers zijn binnen GG kerkenraden,classis,PS en GS die voor vrouw in het ambt zijn? Schat tussen de 0% en 1% ......en idd die paar worden vanzelf PKN. Opgelost toch......?
In dit topic worden wel heel bizarre suggesties gedaan, dus een beetje nuchterheid vind ik wel prettig. Maar dit bericht klinkt wel heel hard tegenover vertrekkers. Opgeruimd staat netjes. Ik weet niet of dat nou zo'n goede houding is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

@Zita zo bedoelde ik het niet maar wel in de trant dat als je voor vrouw in het ambt bent, evolutie prefereert boven Schepping, ruimte zie voor het homohuwelijk enz. dat dit nu niet direct indicatoren zijn die je een doorsnee gergemmer maken. Dan kun je beter vertrekken of nog beter je bekeren van deze onbijbelse gedachten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Ik heb nog nooit een GG er gesproken die voorstander is van een vrouw in het ambt.
Heel benieuwd waar dat soort mensen zich bevinden.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Ik heb het gewoon op openbare gemeentevergaderingen gehoord, niet van mijzelf trouwens, en dat is nog los van persoonlijke gesprekken.

Verder geloof ik ook niets van de inschatting over de ambtsdragers, maar goed, het heeft weinig zin om zoiets in een kerkenraad voor te stellen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Bezorgd schreef:Ik heb nog nooit een GG er gesproken die voorstander is van een vrouw in het ambt.
Heel benieuwd waar dat soort mensen zich bevinden.
Er wordt niet over gesproken, maar het zou best goed zijn voor de gemeenten.
In de DKO wordt er niets over gezegd. In de belijdenissen ook niet.
In de Bijbel lijkt het van wel, maar dan zijn er belangrijke schrijvers nodig om ons dat aan te tonen. Erg duidelijk springt dat namelijk niet naar voren als je de Bijbel leest.
Zoals ik al zei: verschillende diaconale taken worden al door vrouwen gedaan. Tussen ds Moerkerken en ds Clements kwam in Gouda een ouderling met zijn vrouw op doopbezoek. En waarom ook niet? Toch veel gezelliger dan alleen zo'n zwarte man?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:@Zita zo bedoelde ik het niet maar wel in de trant dat als je voor vrouw in het ambt bent, evolutie prefereert boven Schepping, ruimte zie voor het homohuwelijk enz. dat dit nu niet direct indicatoren zijn die je een doorsnee gergemmer maken. Dan kun je beter vertrekken of nog beter je bekeren van deze onbijbelse gedachten.
Ik verbaas me daar steeds weer over dat er kerken zijn waar mensen gewoon worden verzocht te vertrekken vanwege een afwijkende mening. 'Eerlijk onbekeerd ' is geen probleem, oppervlakkig godsdienstig leven is geen probleem, maar op een punt een afwijkende mening, dan graag weg wezen. De kerk wordt dan een vergadering van gelijkgestemde maar is zeker niet 'dat wat van Christus is'. Dan moet je het ook geen kerk noemen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb nog nooit een GG er gesproken die voorstander is van een vrouw in het ambt.
Heel benieuwd waar dat soort mensen zich bevinden.
Er wordt niet over gesproken, maar het zou best goed zijn voor de gemeenten.
In de DKO wordt er niets over gezegd. In de belijdenissen ook niet.
In de Bijbel lijkt het van wel, maar dan zijn er belangrijke schrijvers nodig om ons dat aan te tonen. Erg duidelijk springt dat namelijk niet naar voren als je de Bijbel leest.
Zoals ik al zei: verschillende diaconale taken worden al door vrouwen gedaan. Tussen ds Moerkerken en ds Clements kwam in Gouda een ouderling met zijn vrouw op doopbezoek. En waarom ook niet? Toch veel gezelliger dan alleen zo'n zwarte man?
Bij mij komt altijd een witte man.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mistig »

refo schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb nog nooit een GG er gesproken die voorstander is van een vrouw in het ambt.
Heel benieuwd waar dat soort mensen zich bevinden.
Er wordt niet over gesproken, maar het zou best goed zijn voor de gemeenten.
In de DKO wordt er niets over gezegd. In de belijdenissen ook niet.
In de Bijbel lijkt het van wel, maar dan zijn er belangrijke schrijvers nodig om ons dat aan te tonen. Erg duidelijk springt dat namelijk niet naar voren als je de Bijbel leest.
Zoals ik al zei: verschillende diaconale taken worden al door vrouwen gedaan. Tussen ds Moerkerken en ds Clements kwam in Gouda een ouderling met zijn vrouw op doopbezoek. En waarom ook niet? Toch veel gezelliger dan alleen zo'n zwarte man?
In onze gemeente heeft de Diaconie wat taken uitbesteed aan een aantal (jonge) dames van de vrouwenvereniging. Daarmee zijn deze vrouwen ook geen ambtsdragers. Toch is er niets mis mee.
Je moet wat als je bijna geen gepensioneerde broeders in je kerkenraad hebt zitten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Erasmiaan »

Mistig schreef:
refo schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb nog nooit een GG er gesproken die voorstander is van een vrouw in het ambt.
Heel benieuwd waar dat soort mensen zich bevinden.
Er wordt niet over gesproken, maar het zou best goed zijn voor de gemeenten.
In de DKO wordt er niets over gezegd. In de belijdenissen ook niet.
In de Bijbel lijkt het van wel, maar dan zijn er belangrijke schrijvers nodig om ons dat aan te tonen. Erg duidelijk springt dat namelijk niet naar voren als je de Bijbel leest.
Zoals ik al zei: verschillende diaconale taken worden al door vrouwen gedaan. Tussen ds Moerkerken en ds Clements kwam in Gouda een ouderling met zijn vrouw op doopbezoek. En waarom ook niet? Toch veel gezelliger dan alleen zo'n zwarte man?
In onze gemeente heeft de Diaconie wat taken uitbesteed aan een aantal (jonge) dames van de vrouwenvereniging. Daarmee zijn deze vrouwen ook geen ambtsdragers. Toch is er niets mis mee.
Je moet wat als je bijna geen gepensioneerde broeders in je kerkenraad hebt zitten.
Aan wat voor taken moet ik dan denken? De armen christelijke handreiking te doen? Collecteren? Kerkenraadsvergaderingen bijwonen?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Isala »

eilander schreef: Verschillende zorgen heb ik hierover, maar in het bijzonder:
- vermenging van het oude en nieuwe verbond
- loslaten van belijdenisgeschriften
Wat bedoel je precies met vermenging van het het oude en nieuwe verbond? Hoe wordt dat vermengt?
Hora est!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: Zoals ik al zei: verschillende diaconale taken worden al door vrouwen gedaan. Tussen ds Moerkerken en ds Clements kwam in Gouda een ouderling met zijn vrouw op doopbezoek. En waarom ook niet? Toch veel gezelliger dan alleen zo'n zwarte man?
Die vrouw vervult toch geen ambt dan? Onze ds destijds nam ook zijn vrouw mee op doopbezoek. Daarmee is ze toch geen vrouwelijke ds?
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannetje »

Ze is domineese, geen domina, nee.
-
Gesloten