Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Een open toelatingsbeleid is het begin van het eind van de reformatorische scholen. Dat zeg ik niet omdat ik dit zo fijn vind: ik zou het veel mooier vinden om een 'School met de Bijbel' te hebben die ook een taak ziet voor alle kinderen. Het kán alleen niet.
Dit is toch juist wat de genoemde twee PC-scholen hebben? (CSG PM en Ichthus)
Waarom zou het dan niet kunnen?
Er zijn ook wel scholen die het hebben. Maar ik blijf erbij dat het het begin van het einde is, zeker als het onder deze dwang gebeurt: aannamebeleid docenten mag dan ook niet meer zo streng zijn natuurlijk. En medezeggenschapsraad verandert. Langzaam (of wat sneller) gaat dan het idee groeien 'wat onderscheidt die scholen eigenlijk nog?' Dat is het einde.
Dwang is inderdaad een gevaarlijk aspect.
Maar ik denk dat morrelen aan het aannamebeleid van docenten een heel wat kwalijker invloed heeft, dan morrelen aan het toelatingsbeleid voor leerlingen. Het Ichthus College en de CSG PM zijn het levende bewijs dat een ruim toelatingsbeleid voor leerlingen niet negatief hoeft te zijn.

Ik maak mij persoonlijk ook niet zoveel zorgen over het VO. Reformatorisch en behoudend PC onderwijs acht ik heel waardevol voor het jonge kind, dus de basisscholen. Denk aan het Bijbelse onderwijs, de wekelijkse psalmen/christelijke liederen, het aanleren van teksten, de feitelijke kennis over de Bijbelse geschiedenis, etc.

Zelf deel ik de visie van een GG dominee die ik eens sprak hierover. Het ouder wordende kind moet ook leren staan in de wereld. Een Bijbels fundament is belangrijk. Maar in de puberteit is het van wezenlijk belang dat er gespiegeld kan gaan worden, niet alleen aan gelijkgestemden, maar ook aan (deels) andersdenkenden.

Ik ben nog niet zo positief gestemd over enkel reformatorische VO scholen. Terwijl ik het behoudende aspect voor het basisonderwijs heel belangrijk vind.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 13 dec 2018, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

ik vind het onzin, op heel het eiland Goeree-Overflakkee is geen reformatorisch te vinden en toch zijn alle SmdB's en ook de PM behoudend en blijven ze dat nog altijd.
Ik denk dat juist dit sort onderwijs veel meer zeggenskracht heeft voor een dorp dan een gesloten refoschool
Wel in de wereld, niet van de wereld, precies zoals het hoort
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:ik vind het onzin, op heel het eiland Goeree-Overflakkee is geen reformatorisch te vinden en toch zijn alle SmdB's en ook de PM behoudend en blijven ze dat nog altijd.
Ik denk dat juist dit sort onderwijs veel meer zeggenskracht heeft voor een dorp dan een gesloten refoschool
Wel in de wereld, niet van de wereld, precies zoals het hoort
Eens, maar dat kan niet overal.
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:Eens, maar dat kan niet overal.
Ik vraag me dat af. Zeker gezien het feit dat het in zo’n orthodoxe hoek als G-O wel kan.
De selffulfilling propethy is wat dat aan gaat op rechts te vaak gemaakt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:
eilander schreef:Eens, maar dat kan niet overal.
Ik vraag me dat af. Zeker gezien het feit dat het in zo’n orthodoxe hoek als G-O wel kan.
De selffulfilling propethy is wat dat aan gaat op rechts te vaak gemaakt.
Het is juist andersom. Juist daarom kan het daar, omdat de invloeden van buitenaf nog meevallen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

Bertiel schreef:ik vind het onzin, op heel het eiland Goeree-Overflakkee is geen reformatorisch te vinden en toch zijn alle SmdB's en ook de PM behoudend en blijven ze dat nog altijd.
Ik denk dat juist dit sort onderwijs veel meer zeggenskracht heeft voor een dorp dan een gesloten refoschool
Wel in de wereld, niet van de wereld, precies zoals het hoort
Wat vind je onzin?
Volgens mij onderstreept jouw post precies wat ik schrijf.
(~)
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

Dat was een reactie op eilander over het niet open toelatingsbeleid
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Bertiel schreef:
eilander schreef:Eens, maar dat kan niet overal.
Ik vraag me dat af. Zeker gezien het feit dat het in zo’n orthodoxe hoek als G-O wel kan.
De selffulfilling propethy is wat dat aan gaat op rechts te vaak gemaakt.
Het is juist andersom. Juist daarom kan het daar, omdat de invloeden van buitenaf nog meevallen.
Precies. In de Randstad of in Brabant is zoiets nooit mogelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

In Bodegraven hebben we ook een christelijke bassisschool met reformatorische onderwijs en met een open toelatingsbeleid. Bij mijn kinderen in de klas zaten zelfs boeddhistische kinderen. Ging prima.
Ik weet niet of Bodegraven in de randstad ligt, maar het kan dus wel.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Bertiel schreef:
eilander schreef:Eens, maar dat kan niet overal.
Ik vraag me dat af. Zeker gezien het feit dat het in zo’n orthodoxe hoek als G-O wel kan.
De selffulfilling propethy is wat dat aan gaat op rechts te vaak gemaakt.
Het is juist andersom. Juist daarom kan het daar, omdat de invloeden van buitenaf nog meevallen.
Precies. In de Randstad of in Brabant is zoiets nooit mogelijk.
Waarom niet?

Open toelatingsbeleid betekent niet dat alles en iedereen kan komen. Het betekent concreet op het Ichthus en de CSG PM dat je als ouders moet accepteren en respecteren (dus niet onderschrijven) wat het schoolbeleid is. Gods Woord en de DFvE zijn verankerd in het schoolbeleid. Tevens moeten leerlingen en ouders zich voegen naar de gebruiken die in de scholen gangbaar zijn, bijv. ze dienen bij Godsdienst een Bijbel mee te nemen, leerlingen doen mee met de dagopeningen en in gebed, net zoals een actieve deelname aan de kerst/paasvieringen.
Dit zou ook prima kunnen functioneren in andere delen van het land. Want waar G-O wellicht redelijk gesloten is, ligt het Ichthus in een totaal ander gebied.
(~)
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:Precies. In de Randstad of in Brabant is zoiets nooit mogelijk.
Als het op G-O wel kon, waarom kon het dan niet in Rijssen, Zeeland, Urk, etc.?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Lilian1975 »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
Bertiel schreef: Ik vraag me dat af. Zeker gezien het feit dat het in zo’n orthodoxe hoek als G-O wel kan.
De selffulfilling propethy is wat dat aan gaat op rechts te vaak gemaakt.
Het is juist andersom. Juist daarom kan het daar, omdat de invloeden van buitenaf nog meevallen.
Precies. In de Randstad of in Brabant is zoiets nooit mogelijk.
Waarom niet?

Open toelatingsbeleid betekent niet dat alles en iedereen kan komen. Het betekent concreet op het Ichthus en de CSG PM dat je als ouders moet accepteren en respecteren (dus niet onderschrijven) wat het schoolbeleid is. Gods Woord en de DFvE zijn verankerd in het schoolbeleid. Tevens moeten leerlingen en ouders zich voegen naar de gebruiken die in de scholen gangbaar zijn, bijv. ze dienen bij Godsdienst een Bijbel mee te nemen, leerlingen doen mee met de dagopeningen en in gebed, net zoals een actieve deelname aan de kerst/paasvieringen.
Dit zou ook prima kunnen functioneren in andere delen van het land. Want waar G-O wellicht redelijk gesloten is, ligt het Ichthus in een totaal ander gebied.
Inderdaad
Ik zat als kind op een ref. Basisschool waar je in tegenstelling tot andere ref scholen wel toegelaten werd als ouders de regels respecteerden. Dus er zaten moslim kindjes in de klas, kinderen zoals ik die absoluut niet tot de reformatorische doelgroep behoorde.
Zo kreeg ik bijbels onderwijs op een ref. chr school midden in de stad. De eigen achterban trok weg uit de stad, school moest fuseren met andere school nadat het al gefuseerd was met een school die opgeheven werd. Er werd voluit degelijk christelijk onderwijs gegeven. In een wereldstad. Maar die scholen verdwenen omdat de eigen achterban er niet meer was. Er verwaterde n i ets. Ondanks dat er chinezen, moslimkindjes etc op school zaten. Het is daar de plek geweest dat ik hoorde over bekering. Het is daar de plek geweest waardoor ik in aanraking kwam met de reformatorische leer.

Of het verwaterd ben je als bestuur, school zelf bij. Terugkijkend kan ik het alleen maar triest vinden dat de keus om te stoppen daar niet lag aan verwatering. Maar omdat de doelgroep er niet meer was.
En dan stel ik de vraag aan mijzelf. Ben je een christelijke school of geef je christelijk onderwijs voor de doelgroep? Of is het onderwijs vanuit een voluit christelijk perspectief aan kinderen in het algemeen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Je kunt de situatie van 30 jaar geleden niet vergelijken met nu.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Je kunt de situatie van 30 jaar geleden niet vergelijken met nu.
Maar waarom zou het nu niet meer kunnen als je ziet dat het op sommige PO en VO scholen wel kan?
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verontrustende berichten

Bericht door parsifal »

Ik sta voor een heel open beleid wat leerlingen betreft, zolang het beleid maar duidelijk is en de leraren Christen zijn. In Nederland is zoveel mogelijk. Hier in Zweden is zelfs bij de weinige Christelijke scholen, godsdienst onderwijs facultatief, dat de kinderen van ouders die het niet willen, niet hoeven deel te nemen aan deze lessen. Nu kiezen veel ouders heel bewust voor een Christelijke school, dus is dat niet zo'n probleem, maar het geeft wel aan hoeveel vrijheid er in Nederland is en hoeveel getuigenis je hiervan uit kunt laten gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gesloten