Verontrustende berichten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Laag schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/vandaag/politiek/pvda ... 1.1533974r

Een zeer verontrustend voorstel! Gelukkig is de kans niet heel groot dat het voorstel aangenomen wordt. Wel komt hiermee de openlijke afkeer tegen alles wat ons land nog gelaten is, duidelijk naar buiten.
Is dit bericht verwijderd? Op de RD site?
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/pvda ... -1.1533974

Er zat per ongeluk een r op het einde die er niet thuishoorde. Nu klopt hij wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Laag »

Jantje schreef:
Laag schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/vandaag/politiek/pvda ... 1.1533974r

Een zeer verontrustend voorstel! Gelukkig is de kans niet heel groot dat het voorstel aangenomen wordt. Wel komt hiermee de openlijke afkeer tegen alles wat ons land nog gelaten is, duidelijk naar buiten.
Is dit bericht verwijderd? Op de RD site?
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/pvda ... -1.1533974

Er zat per ongeluk een r op het einde die er niet thuishoorde. Nu klopt hij wel.
Hij doet het.

Het is ook een mogelijkheid om kinderen van ongelovige ouders met het Evangelie in aanraking te brengen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zita »

Laag schreef:
Jantje schreef:
Laag schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/vandaag/politiek/pvda ... 1.1533974r

Een zeer verontrustend voorstel! Gelukkig is de kans niet heel groot dat het voorstel aangenomen wordt. Wel komt hiermee de openlijke afkeer tegen alles wat ons land nog gelaten is, duidelijk naar buiten.
Is dit bericht verwijderd? Op de RD site?
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/pvda ... -1.1533974

Er zat per ongeluk een r op het einde die er niet thuishoorde. Nu klopt hij wel.
Hij doet het.

Het is ook een mogelijkheid om kinderen van ongelovige ouders met het Evangelie in aanraking te brengen.
Het is dan wel van groot belang dat je het docentenkorps kritisch kunt kiezen. Een school als de Prins Maurits heeft een vrij ruim toelatingsbeleid voor leerlingen, maar weet door een strikt beleid wat de docenten betreft toch een redelijk behoudende school te blijven. Dat vind ik eerlijk gezegd nog wel mooier dan een reformatorische school.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Roos2018 »

Zita schreef:
Laag schreef: Het is ook een mogelijkheid om kinderen van ongelovige ouders met het Evangelie in aanraking te brengen.
Het is dan wel van groot belang dat je het docentenkorps kritisch kunt kiezen. Een school als de Prins Maurits heeft een vrij ruim toelatingsbeleid voor leerlingen, maar weet door een strikt beleid wat de docenten betreft toch een redelijk behoudende school te blijven. Dat vind ik eerlijk gezegd nog wel mooier dan een reformatorische school.
Dat was ook mijn eerste gedachte nadat ik het artikel gelezen had.

Mooie formule @Zita hoe een school toch via een dergelijk beleid behoudend kan blijven.
Persoonlijk denk ik dat de refo wereld zich te gemakkelijk achter de eigen zuil verschuilt, verwend te leven in het eigen nanowereldje, wat ook een verschraling kan zijn t.a.v. het daadkrachtig uitstralen van de bijbelse identiteit richting de "wereld" terwijl het Woord opdracht geeft "om in de wereld te zijn, maar niet van de wereld".
Deden de discipelen niet hetzelfde toen zij wilden verhinderen dat de kinderen door de Heere Jezus gezegend werden?
Wellicht met de beste intenties, maar het was zo fout.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Het is dan wel van groot belang dat je het docentenkorps kritisch kunt kiezen. Een school als de Prins Maurits heeft een vrij ruim toelatingsbeleid voor leerlingen, maar weet door een strikt beleid wat de docenten betreft toch een redelijk behoudende school te blijven. Dat vind ik eerlijk gezegd nog wel mooier dan een reformatorische school.

Heeft dit (nog) te maken met de inzet van de heer Boot?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

o.a. dhr Boot, maar ook dhr. van Hoorn. CSG PM bestaat ruim 85 jaar, van oorsprong opgezet vanuit met name de gereformeerde hoek. De school was van oorsprong al breder dan het reformatorisch onderwijs. Denk dat de school qua inhoud gelijk is gebleven aan hoe het oorspronkelijk was. Dat de GKN is opgeschoven heeft op de school niet heel veel invloed gehad, al zijn er ook nog diverse docenten vanuit de GKN. Bestuur is voor zover ik nu kan zien hervormd, CGK en GG.

Voor zo ver ik het kan zien een school vergelijkbaar met Ichtus Veenendaal.
Heb er met plezier onderwijs gevolgd, vertrouwd en toch ook open.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrien »

Bertiel schreef:o.a. dhr Boot, maar ook dhr. van Hoorn. CSG PM bestaat ruim 85 jaar, van oorsprong opgezet vanuit met name de gereformeerde hoek. De school was van oorsprong al breder dan het reformatorisch onderwijs. Denk dat de school qua inhoud gelijk is gebleven aan hoe het oorspronkelijk was. Dat de GKN is opgeschoven heeft op de school niet heel veel invloed gehad, al zijn er ook nog diverse docenten vanuit de GKN. Bestuur is voor zover ik nu kan zien hervormd, CGK en GG.
Voor zo ver ik het kan zien een school vergelijkbaar met Ichtus Veenendaal.
Heb er met plezier onderwijs gevolgd, vertrouwd en toch ook open.
Het Ichthus College heeft zelfs een open toelatingsbeleid! Er zitten ook moslims op. Toch heeft de school in al die jaren z'n eigen identiteit kunnen bewaren. Maar dat komt m.i. ook doordat er in Veenendaal nog 2 VO-scholen zijn. Dan is het veel gemakkelijker om een open toelatingsbeleid te hebben.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Het Ichthuscollege is nu behoudender dan in de jaren 80, toen mijn man daar op school was.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Een open toelatingsbeleid is het begin van het eind van de reformatorische scholen. Dat zeg ik niet omdat ik dit zo fijn vind: ik zou het veel mooier vinden om een 'School met de Bijbel' te hebben die ook een taak ziet voor alle kinderen. Het kán alleen niet.
Alleen al het feit dat het je opgedwongen zou worden, is al voldoende om hier faliekant op tegen te zijn. Het is volstrekt strijdig met art.23 van de grondwet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Een open toelatingsbeleid is het begin van het eind van de reformatorische scholen. Dat zeg ik niet omdat ik dit zo fijn vind: ik zou het veel mooier vinden om een 'School met de Bijbel' te hebben die ook een taak ziet voor alle kinderen. Het kán alleen niet.
Dit is toch juist wat de genoemde twee PC-scholen hebben? (CSG PM en Ichthus)
Waarom zou het dan niet kunnen?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Een open toelatingsbeleid is het begin van het eind van de reformatorische scholen. Dat zeg ik niet omdat ik dit zo fijn vind: ik zou het veel mooier vinden om een 'School met de Bijbel' te hebben die ook een taak ziet voor alle kinderen. Het kán alleen niet.
Dit is toch juist wat de genoemde twee PC-scholen hebben? (CSG PM en Ichthus)
Waarom zou het dan niet kunnen?
Er zijn ook wel scholen die het hebben. Maar ik blijf erbij dat het het begin van het einde is, zeker als het onder deze dwang gebeurt: aannamebeleid docenten mag dan ook niet meer zo streng zijn natuurlijk. En medezeggenschapsraad verandert. Langzaam (of wat sneller) gaat dan het idee groeien 'wat onderscheidt die scholen eigenlijk nog?' Dat is het einde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Een open toelatingsbeleid is het begin van het eind van de reformatorische scholen. Dat zeg ik niet omdat ik dit zo fijn vind: ik zou het veel mooier vinden om een 'School met de Bijbel' te hebben die ook een taak ziet voor alle kinderen. Het kán alleen niet.
Dit is toch juist wat de genoemde twee PC-scholen hebben? (CSG PM en Ichthus)
Waarom zou het dan niet kunnen?
Er zijn ook wel scholen die het hebben. Maar ik blijf erbij dat het het begin van het einde is, zeker als het onder deze dwang gebeurt: aannamebeleid docenten mag dan ook niet meer zo streng zijn natuurlijk. En medezeggenschapsraad verandert. Langzaam (of wat sneller) gaat dan het idee groeien 'wat onderscheidt die scholen eigenlijk nog?' Dat is het einde.
Dat is -denk ik- niet het geval. Een ieder mag zijn eigen school kiezen is niet gelijk aan het punt dat iedereen invloed mag uitoefenen op het beleid van een school. Daar zie ik wel een verschil in.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Ik deel de visie van @eilander. Je krijgt sowieso de medezeggenschapsraad die bezwaren kan uiten. En mij lijkt het toch niet helemaal geweldig om een godsdienstleraar uit de GKN te hebben. Maar goed, dat is een persoonlijke mening, waar sommigen het vast niet mee eens zullen zijn. :hum
Welke voortgezet onderwijs-scholen zitten er eigenlijk nog meer in die omgeving?

Eigenlijk was de bedoeling van het delen van dit artikel mijn verontrusting dat dit heel gevaarlijk kan zijn voor de toekomst van onze scholen. Maar blijkbaar ben ik hier de enige die dat vindt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Er zijn ook wel scholen die het hebben. Maar ik blijf erbij dat het het begin van het einde is, zeker als het onder deze dwang gebeurt: aannamebeleid docenten mag dan ook niet meer zo streng zijn natuurlijk. En medezeggenschapsraad verandert. Langzaam (of wat sneller) gaat dan het idee groeien 'wat onderscheidt die scholen eigenlijk nog?' Dat is het einde.
Dat is -denk ik- niet het geval. Een ieder mag zijn eigen school kiezen is niet gelijk aan het punt dat iedereen invloed mag uitoefenen op het beleid van een school. Daar zie ik wel een verschil in.
Ik ook. Maar is het houdbaar?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

eilander schreef:Ik ook. Maar is het houdbaar?
Ja, dat is houdbaar.

De eindverantwoordelijkheid van een school ligt bij een bestuur en niet bij een medezeggenschapsraad.

De andere kant:

De onderwijsvrijheid zoals in artikel 23 is opgesloten wordt aan alle kanten overruled. De maatschappelijke norm klotst - met of zonder l- via allerlei 'verplichte' en normerende curriculums toch al tegen de plinten op?

Nee, niks is houdbaar als we ons heil zoeken in wetgeving.
Gesloten