Verontrustende berichten

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Simon0612 »

Nathanaël schreef:
Simon0612 schreef:
Er is anders best wel wat voor de reactie van Huisman te zeggen. Kijk daarvoor maar naar het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

https://www.rd.nl/image/contentid/polic ... $f=2b1009d
Op welke manier onderbouwt dit plaatje de opmerkingen van Huisman dan?

(Overigens, maar dan ga ik mezelf herhalen: ik denk dat voor een deel van de mensen die naar een andere gemeente vertrekt wel geldt wat Huisman zegt. Voor een ander deel is dat gewoon echt niet zo. Daarom is het niet eerlijk om iedereen over een kam te scheren.)
Heel vaak hoor ik deze redenen (te wettisch, niet schriftuurlijk) bij leden die weggaan vanuit de ogg, ggin, gg. Hier zie ik een verband met de mensen die wegtrekken uit deze verbanden, het plaatje bevestigd me daarin. Wat betreft de delen daaruit dat kan ik niet zeggen, daar heb je gelijk in dat we niet alles over een kam moeten scheren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hollander »

Simon0612 schreef:
Nathanaël schreef:
Simon0612 schreef:
Er is anders best wel wat voor de reactie van Huisman te zeggen. Kijk daarvoor maar naar het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

https://www.rd.nl/image/contentid/polic ... $f=2b1009d
Op welke manier onderbouwt dit plaatje de opmerkingen van Huisman dan?

(Overigens, maar dan ga ik mezelf herhalen: ik denk dat voor een deel van de mensen die naar een andere gemeente vertrekt wel geldt wat Huisman zegt. Voor een ander deel is dat gewoon echt niet zo. Daarom is het niet eerlijk om iedereen over een kam te scheren.)
Heel vaak hoor ik deze redenen (te wettisch, niet schriftuurlijk) bij leden die weggaan vanuit de ogg, ggin, gg. Hier zie ik een verband met de mensen die wegtrekken uit deze verbanden, het plaatje bevestigd me daarin. Wat betreft de delen daaruit dat kan ik niet zeggen, daar heb je gelijk in dat we niet alles over een kam moeten scheren.
Misschien wat meer kennis nemen van het vakgebied sociologie? Dit plaatje geeft namelijk niets weer van de redenen, alleen van de statistische stromen.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ken wel een GB gemeente die helemaal veranderd door ex-GG leden, wat voor veel spanningen geeft in de gemeente. De oud-Hervormden willen vasthouden aan de klassieke GB koers, en veel ex-GGers willen een steeds vrijere koers in liturgie, leer en leven.

Blijkbaar is het plaatselijk ook verschillend. En ik ken ook ex-GGers die steunpilaren zijn voor hun nieuwe gemeente. Ze hebben vaak meer kader en vorming dan traditioneel Hervormden. Maar het rechts erin, links eruit fenomeen (soms de volgende generatie) heb ik ook zeker gezien.

Maar generaliseren is ook niet goed. Ik zit zelf ook niet meer in de gemeente waar ik in ben opgegroeid (overigens geen GG).
Precies, ik herken beide situaties ook. En dat verschilt soms ook gewoon binnen gemeentes.
Waar ik in dit topic moeite mee heb is dat al 'die ex-gergemmers' hier een schop na krijgen. Voor allemaal geldt blijkbaar dat ze een makkelijkere leer en een lossere levensstijl willen en daarom maar hun oorspronkelijke gemeente verlaten.
Dat gaat op zo'n harde manier voorbij aan al die mensen die er ook zijn voor wie het leven in hun oude gemeente zo onmogelijk gemaakt is dat ze het er niet meer uit konden houden.
Laten we wel wezen: die eerste categorie bestaat zeker. Dat zijn vaak de mensen die in een nieuwe gemeente na niet al te lange tijd een hoop herrie trappen en na veel onrust veroorzaakt te hebben opnieuw vertrekken. De tijd zal leren of dat bij de betreffende gemeente het geval is.

Om vervolgens alle overstappers zo weg te zetten is ontzettend pijnlijk en wekt de indruk dat 'de GG' erg star geworden is.
Dat is ook zo. Sommige kerkenraden voeren bewust beleid om leden uit te sluiten van de ambten, bijvoorbeeld omdat de kerkenraad wil dat de gemeente 'in het midden van de Gereformeerde Gemeenten' staat. Als dan de helft of meer van de leden moet vertrekken, dan geeft dat pijn bij de betrokkenen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Delftenaar »

Het feit dat men dan accepteert dat de helft leden "maar" vertrekt is pijnlijk.
Alsof zij er niet toe doen.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Het feit dat men dan accepteert dat de helft leden "maar" vertrekt is pijnlijk.
Alsof zij er niet toe doen.
Ja. Ik vind dat zelfs zondig. Maar goed. Dat is een keuze. Men ziet het als het goede voor de kerk zoeken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Simon0612 »

Hollander schreef:
Simon0612 schreef:
Nathanaël schreef:
Simon0612 schreef:
Er is anders best wel wat voor de reactie van Huisman te zeggen. Kijk daarvoor maar naar het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

https://www.rd.nl/image/contentid/polic ... $f=2b1009d
Op welke manier onderbouwt dit plaatje de opmerkingen van Huisman dan?

(Overigens, maar dan ga ik mezelf herhalen: ik denk dat voor een deel van de mensen die naar een andere gemeente vertrekt wel geldt wat Huisman zegt. Voor een ander deel is dat gewoon echt niet zo. Daarom is het niet eerlijk om iedereen over een kam te scheren.)
Heel vaak hoor ik deze redenen (te wettisch, niet schriftuurlijk) bij leden die weggaan vanuit de ogg, ggin, gg. Hier zie ik een verband met de mensen die wegtrekken uit deze verbanden, het plaatje bevestigd me daarin. Wat betreft de delen daaruit dat kan ik niet zeggen, daar heb je gelijk in dat we niet alles over een kam moeten scheren.
Misschien wat meer kennis nemen van het vakgebied sociologie? Dit plaatje geeft namelijk niets weer van de redenen, alleen van de statistische stromen.
Klopt. Maar de redenen hoor ik maar al te vaak. Daarbij ontstaat een gevoelen. En dat plaatje bevestigd dat. Maar even plat zeggen dan: kunnen we aan de hand van het plaatje niet concluderen dat de beweging van rechts naar links gaat? Mij lijkt wel.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

@simon0612
Hebben die dat allemaal tegyje gezegd?
Ik hoor veel pijn bij het vertrekken naar een andere gemeente.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Als een prediking niet Schriftuurlijk is, moet je daar tegenin gaan en - op den duur - die gemeente verlaten.
De praktijk is een andere. De prediking is in onze ogen niet Schriftuurlijk en de levensstijl te wettisch en dus vertrekken we. Zou de waarschuwing van Paulus uit 2 Timotheüs 4:3 onnodig zijn geweest?
Generaliseer je nu niet een beetje?
Of vind je dat bv ook voor alle mensen die overgekomen zijn naar de gemeente waar jij lid bent?
Er is anders best wel wat voor de reactie van Huisman te zeggen. Kijk daarvoor maar naar het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

https://www.rd.nl/image/contentid/polic ... $f=2b1009d
Wat betekenen die spiraaltjes?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Klavart »

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:...het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

https://www.rd.nl/image/contentid/polic ... $f=2b1009d
Wat betekenen die spiraaltjes?
Dat zijn vraagtekens.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door HersteldHervormd »

Klavart schreef:
HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:...het plaatje van de kerkgrensverkeer uit het RD van een tijd gelden:

https://www.rd.nl/image/contentid/polic ... $f=2b1009d
Wat betekenen die spiraaltjes?
Dat zijn vraagtekens.
Ja joh, je hebt gelijk.

Hoop vraagtekens bij de HHK ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hollander »

Simon0612 schreef:Klopt. Maar de redenen hoor ik maar al te vaak. Daarbij ontstaat een gevoelen. En dat plaatje bevestigd dat. Maar even plat zeggen dan: kunnen we aan de hand van het plaatje niet concluderen dat de beweging van rechts naar links gaat? Mij lijkt wel.
Dat laatste lijkt mij een meer gerechtvaardigde conclusie dan de voorgaande conclusie.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Simon0612 »

samanthi schreef:@simon0612
Hebben die dat allemaal tegyje gezegd?
Ik hoor veel pijn bij het vertrekken naar een andere gemeente.
Ja ik heb ze alle 50.000 geïnterviewd. :bobo
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Korte verklaring wat onrust en ellende veroorzaakt juist in een tijd die wel de meest moeilijke kan genoemd worden, zeker sinds WO II. Dat zou tot nadenken moeten stemmen.

Een korte verklaring waarom ik, en anderen die deze leer openlijk belijden het hier zo moeilijk hebben. Ik neem wel aan dat dit ook door verschillenden niet begrepen wordt. Maar waar moet ik het anders nog zeggen? Het gaat erover waarom ik me hier niet veilig voel, en ik gevoel dat ook bij anderen met dezelfde ligging. Met andere woorden, hier voelt het niet veilig. Zo vaak een frontale aanval. Althans zo voelt het wel. Uitleg helpt dan vaak niet. Er lijkt geen begrip meer voor een bepaalde groep die we ooit reformatorisch noemden. Ik weet niet in welk topic ik dat moet plaatsen. Het gaat maar door met mensen die niet meer begrijpen wat we bedoelen als we wat zeggen. Dan vind men dat zelf afschuwelijk. Dat is wel zeer beledigend naar de oude vromen die zulke treffende uitspraken deden. Nu acht men het spotters blijkbaar.
Lees het topic maar eens door hoe moeilijk dit wordt: Begin maar bij het begin, en men kan misschien een beetje begrijpen wat ik bedoel.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13810

Een oude uitdrukking die onder Gods volk wel bekend was wordt nu niet meer begrepen, ja zelfs als afschuwelijk benoemd. Dit is slechts één van de vele voorbeelden. Ik zeg ook niet er altijd opzet in het spel is. Wel onkunde en een subtiele verachting en niet begrijpen van de oude bevindelijke prediking.

Het aangrijpende is wel dat mensen die zich christen noemen elkaar niet meer verstaan. Uitgaan van eigen beleving en het oude niet kennen en wellicht mede daarom verwerpen. Aangrijpend en ingrijpend is het als we onderling elkaar niet meer vertrouwen. Als mensen bij de oude leer soms frontaal in de aanval lijken moeten te gaan. Als afwijkingen worden goedgepraat en als je niet mag zeggen waar de haper ligt. Dit is zo aangrijpend. Gisteren stond een wereldkaart in de krant. Daarop zagen dat Nederland bij de landen hoort waarin de "vijandschap t.o.v. godsdienst hoog" is. Zie krant. Nu gaat dit over het algemeen, maar veel erger is het als we onderdrukking voelen uit wat eigen kring behoorde te zijn.

https://www.rd.nl/kerk-religie/godsdien ... -1.1712669

Helaas staat wereldkaart niet online, die is hier vervangen door een vis van prikkeldraad. In de krant stond een wereldkaard waar Nederland in de mate van vijandigheid tegenover godsdienst bij de hoogst scorende landen hoort. Hoger zien we alleen buiten Europa, Noord Afrika, India Nigeria en centraal Afrika.

Dit is beslist niet bedoelt om iemand te kwetsen, maar wat aandacht vragen voor rechtvaardigheid voor een groep mensen (die qua belijdenis zich hier thuis zouden moeten voelen, en ook niet buiten onze belijdenis om willen) maar die niet zelden eigenlijk buitengesloten worden, die geen eigen plek meer hebben waar onderling begrip is. Vaak ook niet meer in reformatorische kringen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

De uitdrukking komt helemaal niet van het oude volk, maar is ontstaan vanwege de hardigheid van de harten van mensen

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 04862c7021
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Forummer »

Persoonlijk denk ik, dat als de wil er is om elkaar te verstaan, dan kun je elkaar ook verstaan. Soms zul je moeten uitleggen hoe iets precies bedoeld wordt, omdat het taalgebruik per generatie veranderd. Maar er zal herkenning zijn tussen Gods kinderen onderling.

Wat ik een verontrustende ontwikkeling vind, is dat die wil er niet altijd meer lijkt te zijn. Ook daarin zie ik dat de liefde aan het verkillen is.

Dit kan ook onbewust zijn. Men verkeert in kringen waarin het normaal is dat bij een andere woordkeuze gelijk de hakken in het zand gaan, en men denkt dan dat dit de enige goede reactie is, omdat men om zich heen niet anders ziet gebeuren.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gesloten