Verontrustende berichten

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geytenbeekje »

Lilian1975 schreef:Eerder deze week ging het over dat de Heere Adam in zijn neugaten blies. In relatie tot ziel en adem. En dat daarom de ziel er pas zou zijn als het kind ademt (Valcke).
Het liet me niet los. En ik hoop dat Valcke het niet erg vind dat ik erop terug kom.
Ik zat nl over de schepping van Eva te lezen in Genesis 2.

En las dit:
22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.

23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.

Ik lees niets over dat de Heere ook bij haar adem blies. Of apart iets over de ziel. Terwijl Eva ook gelijk volwassen was. En niet voortgekomen is uit het wonderlijke werk van bevruchting zoals haar nageslacht. En we geloven ook dat ze geschapen is met een ziel.
Waarom zou dat er niet staan? Omdat zij al gelijk een ziel had toen Hij haar schiep uit de rib van Adam? Dus niet pas op het moment dat ze ging ademen?

Ook dacht ik nog dit.
Is een dier zondig? Nee, wel onderworpen aan de zonde.
Waarom is een dier niet zondig? Omdat het geen ziel heeft.
Als je dan zegt dat een kind dat nog niet geademt heeft geen ziel heeft. Heeft dat m.i. ook consequenties. Namelijk dat je niet kan zeggen dat een kind in de moederschoot zondaar is.
Dat wringt met het in zonde ontvangen en geboren zijn.
Een dier heeft wel een ziel.
Alleen zitten daar geen consequenties'' aan (noch hel noch hemel)
Ik zou zeggen dat een embryo al een ziel heeft
https://christenenvoorisrael.nl/isreali ... -een-ziel/
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Lilian1975 »

@Galio
Om die reden zijn wij niet de weg van IVF ingegaan. En is naar mijn weten in onze gezindte nog steeds een weg die afgewezen wordt. Wat ook onze Prolife arts indertijd om die reden niet adviseerde.
Inmiddels is er ook een andere IVF methode. Waarbij er voorzichtig gestimuleerd woord de eicelrijping. En op deze wijze maximaal een of twee eiellen worden bevrucht. En wat bevrucht s, ook teruggeplaatst wordt. Dus gern sprake va invriezen of weggooien . De kans menselijk gesproken op een zwangerschap is dan wel nog kleiner.

Ik ben van mening dat alleen God leven kan en wil scheppen. Wij kunnen als artsen materieel dingen doen. Maar het is geen 1 op 1 dat er leven ontstaat. Men kan bevruchten, maar of er celdeling ontstaat is in feite Gods werk.

@Valcke
Het moment precies? Waarom willen we dat precies weten? Wij zijn niet bij Gods verborgen werk. Kunnen wij dat ooit bevatten? Waarom niet direct bij de bevruchting? Wanneer was het bij Eva precies? Straks krijg je de vraag, op welk moment van de bevruchting...

En wat betreft meerlingen. Ik heb eerder gezegd. Misschien denken wij veel te materieel over de ziel.

Het enige wat veel mensen met deze vragen willen bereiken (ik heb het niet over julie) is ruimte scheppen dat er geen levende ziel wordt gedood. En voor velen de weg vrij ligt om abortus hoe pril ook te kunnen toestaan. Hun geweten te sussen.


@Geytenbeek
Ik heb het inderdaad over de menselijke ziel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 17 aug 2019, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geytenbeekje »

Lilian1975 schreef:@Galio
Om die reden zijn wij niet de weg van IVF ingegaan. En is naar mijn weten in onze gezindte nog steeds een weg die afgewezen wordt. Wat ook onze Prolife arts indertijd om die reden niet adviseerde.
Inmiddels is er ook een andere IVF methode. Waarbij er voorzichtig gestimuleerd woord de eicelrijping. En op deze wijze maximaal een of twee eiellen worden bevrucht. En wat bevrucht s, ook teruggeplaatst wordt. Dus gern sprake va invriezen of weggooien . De kans menselijk gesproken op een zwangerschap is dan wel nog kleiner.
@Valcke
Het moment precies? Waarom willen we dat precies weten? Wij zijn niet bij Gods verborgen werk. Kunnen wij dat ooit bevatten? Waarom niet direct bij de bevruchting? Wanneer was het bij Eva precies? Straks krijg je de vraag, op welk moment van de bevruchting...

En wat betreft meerlingen. Ik heb eerder gezegd. Misschien denken wij veel te materieel over de ziel.

Het enige wat veel mensen met deze vragen willen bereiken (ik heb het niet over julie) is ruimte scheppen dat er geen levende ziel wordt gedood. En voor velen de weg vrij ligt om abortus hoe pril ook te kunnen toestaan. Hun geweten te sussen.


@Geytenbeek
Ik heb het inderdaad over de menselijke ziel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
In de vorige quote zei je dat dieren geen ziel hebben terwijl dat wel zo is.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:@Valcke
Het moment precies? Waarom willen we dat precies weten? Wij zijn niet bij Gods verborgen werk. Kunnen wij dat ooit bevatten? Waarom niet direct bij de bevruchting? Wanneer was het bij Eva precies? Straks krijg je de vraag, op welk moment van de bevruchting...

En wat betreft meerlingen. Ik heb eerder gezegd. Misschien denken wij veel te materieel over de ziel.
OK. Maar zoals jij de vraag ‘wanneer precies’ niet wilt beantwoorden, wil ik dat ook niet. Het is voor mij voldoende te weten dat God de ongeboren vrucht als een mens-in-wording formeert en op enig moment met een onsterfelijke ziel begiftigt.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 aug 2019, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door HersteldHervormd »

Kan iemand mij op Bijbelse gronden vertellen wanneer een kind een ziel krijgt? of vanaf wanneer er leven is?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Valcke »

HersteldHervormd schreef:Kan iemand mij op Bijbelse gronden vertellen wanneer een kind een ziel krijgt? of vanaf wanneer er leven is?
Daar gaat dit gesprek over. Leven (nieuw leven) is er vanaf de bevruchting. Over het tijdstip van de instorting van de menselijke ziel (of geest) loopt dit gesprek.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 aug 2019, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:Kan iemand mij op Bijbelse gronden vertellen wanneer een kind een ziel krijgt? of vanaf wanneer er leven is?
https://www.digibron.nl/search/detail/e ... d-een-ziel
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:
HersteldHervormd schreef:Kan iemand mij op Bijbelse gronden vertellen wanneer een kind een ziel krijgt? of vanaf wanneer er leven is?
Daar gaat dit gesprek over. Leven (nieuw leven) is er vanaf de bevruchting. Over het tijdstip van de instorting van de menselijke ziel (of geest) loopt dit gesprek.
Dat had ik inderdaad in de gaten, alleen ik wist het gewoon echt niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:@Valcke
Het moment precies? Waarom willen we dat precies weten? Wij zijn niet bij Gods verborgen werk. Kunnen wij dat ooit bevatten? Waarom niet direct bij de bevruchting? Wanneer was het bij Eva precies? Straks krijg je de vraag, op welk moment van de bevruchting...

En wat betreft meerlingen. Ik heb eerder gezegd. Misschien denken wij veel te materieel over de ziel.
OK. Maar zoals jij de vraag ‘wanneer precies’ niet wilt beantwoorden, wil ik dat ook niet. Het is voor mij voldoende te weten dat God de ongeboren vrucht als een mens-in-wording formeert en op enig moment met een onsterfelijke ziel begiftigt.
Dat is al wat anders als pas als het gaat ademen.
Of niet?
Die optie laat je niet meer open?

Overigens denk ik dat er sprake is van een (menselijke) ziel zodra er leven ontstaat. Ik beantwoord alleen niet de vraag op welk moment van bevruchting.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 17 aug 2019, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geytenbeekje »

Laten we er gewoon ophouden dat het bij het begin van de mens- en dier wording is dan zit je in ieder geval goed.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

Je kunt ook overwegen dat er sprake is van leven als het hartje klopt.
Hartslag is ook bij overlijden de grootste factor of iemand echt overleden is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Je kunt ook overwegen dat er sprake is van leven als het hartje klopt.
Hartslag is ook bij overlijden de grootste factor of iemand echt overleden is.
Maaris iemand overleden als bij een oparatie het hart zelf niet klopt maar dat door techniek wordt overgenomen (tijdelijk?)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Dodo schreef:Je kunt ook overwegen dat er sprake is van leven als het hartje klopt.
Hartslag is ook bij overlijden de grootste factor of iemand echt overleden is.
Maaris iemand overleden als bij een oparatie het hart zelf niet klopt maar dat door techniek wordt overgenomen (tijdelijk?)
Volgens mij is niet alleen de hartslag bepalend, maar of iemand hersendood is. Betekent geen aktiviteit meer, dus ook geen ademhaling en bloedsomloop.
In Amerika was toch een onderzoek gedaan hoeveel de ziel zou wegen? En kon het moment bepalen dat de ziel het lichaam verlaat. Misschien kan @Parsifal daar iets over vertellen, of dit een onzinonderzoek was?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Ik vind dat er wel redenen zijn om dit onderwerp uit het draadje af te splitsen. Dan had Hersteldhervormd ook eenvoudiger begrepen dat het antwoord op zijn vraag hierboven genoemd wordt.

Los daarvan: waarom zou een ziel niet evenzeer kunnen splitsen als een lichaam?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:@Valcke
Het moment precies? Waarom willen we dat precies weten? Wij zijn niet bij Gods verborgen werk. Kunnen wij dat ooit bevatten? Waarom niet direct bij de bevruchting? Wanneer was het bij Eva precies? Straks krijg je de vraag, op welk moment van de bevruchting...

En wat betreft meerlingen. Ik heb eerder gezegd. Misschien denken wij veel te materieel over de ziel.
OK. Maar zoals jij de vraag ‘wanneer precies’ niet wilt beantwoorden, wil ik dat ook niet. Het is voor mij voldoende te weten dat God de ongeboren vrucht als een mens-in-wording formeert en op enig moment met een onsterfelijke ziel begiftigt.
Dat is al wat anders als pas als het gaat ademen.
Of niet?
Die optie laat je niet meer open?

Overigens denk ik dat er sprake is van een (menselijke) ziel zodra er leven ontstaat. Ik beantwoord alleen niet de vraag op welk moment van bevruchting.
Nee, misschien drukte ik mij niet nauwkeurig genoeg uit. Ik laat het helemaal open wanneer God de ziel instort. Dus ook de mogelijkheid dat dit gebeurt bij de geboorte laat ik open.

Ik heb er overigens wel moeite mee dat je van mij hierover steeds uitspraken wilt, terwijl bij de eerste vraag aan jou of de ziel wel of niet bij de bevruchting ingestort wordt, je als antwoord geeft: 'Waarom willen wij dat precies weten?' Ik vind dat toch wel meten met twee maten. Je kunt er ook niet omheen dat de opvatting dat de (unieke en onsterfeljike) ziel bij de bevruchting ingestort wordt, moeilijkheden geeft wanneer daarná de embryo zich splitst en er meerdere kinderen uit geboren worden. Wanneer je op deze problematiek geen antwoord wilt geven, vraag van mij dan ook niet nauwgezet naar een antwoord. Overigens denk ik helemaal niet materieel over de ziel of geest van de mens; juist niet!

Wat mij betreft is er overigens (menselijk of pre-menselijk) leven vanaf het moment van de bevruchting en dient dit leven te worden beschermd. Het punt draait alleen om de vraag of dit leven al een onsterfelijke ziel (geest) heeft. Aan het antwoord daarop waag ik mij niet.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 aug 2019, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten