Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Om heel eerlijk te zijn, word ik van dergelijke discussies/gesprekken niet echt vrolijk.
(...)
Toch word ik moedeloos van deze gesprekken. Waarom? Omdat ik het symptoombestrijding noem.
(...)
Bedankt voor de openhartigheid.

De bijbel zegt: weest waakzaam en nuchter.

Van de waakzaamheid staat dit topic vol. De nuchterheid moet jezelf meenemen. Dat vind ik geen probleem, maar dat is wel handig om jezelf te realiseren.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Om heel eerlijk te zijn, word ik van dergelijke discussies/gesprekken niet echt vrolijk.
(...)
Toch word ik moedeloos van deze gesprekken. Waarom? Omdat ik het symptoombestrijding noem.
(...)
Bedankt voor de openhartigheid.

De bijbel zegt: weest waakzaam en nuchter.

Van de waakzaamheid staat dit topic vol. De nuchterheid moet jezelf meenemen. Dat vind ik geen probleem, maar dat is wel handig om jezelf te realiseren.
Laat het figuurlijk uitgedrukt zijn.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:Hoezo vind je dat te ver gaan? Is dat gevoelsmatig?
Nee principieel vind ik het te ver gaan. Waarom? Omdat het van onverschilligheid getuigt.
Het leven is een geschenk van God. We hebben in dit leven allemaal onze taak en roeping.
Ook het kind van God. En nee ik zeg niet dat Eilander dit ontkennen zal.
Maar om zo met de schrikkeligheid van de dood om te gaan; voor Gods kind zou een aanslag niet erg zijn, want dan is hij voor eeuwig gelukkig. Hoe verschrikkelijk het allemaal ook is.
Is dat de manier waarop een gelovige in het leven moet staan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
Herman schreef:Hoezo vind je dat te ver gaan? Is dat gevoelsmatig?
Nee principieel vind ik het te ver gaan. Waarom? Omdat het van onverschilligheid getuigt.
Het leven is een geschenk van God. We hebben in dit leven allemaal onze taak en roeping.
Ook het kind van God. En nee ik zeg niet dat Eilander dit ontkennen zal.
Maar om zo met de schrikkeligheid van de dood om te gaan; voor Gods kind zou een aanslag niet erg zijn, want dan is hij voor eeuwig gelukkig. Hoe verschrikkelijk het allemaal ook is.
Is dat de manier waarop een gelovige in het leven moet staan?
Nee, maar het is mijn indruk dat je ook niet goed de context waarin ik het schreef, meeweegt. Juist ik was het die zei dat we de angst voor secularisatie en terrorismedreiging niet tegenover elkaar moeten zetten, alsof je niet voor twee dingen bang kunt zijn.
Je draaft een beetje door: alsof ik de watersnoodramp van 1953 voor iemand als Leen Potappel en anderen van Gods volk niet erg vindt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:Hoezo vind je dat te ver gaan? Is dat gevoelsmatig?
Nee principieel vind ik het te ver gaan. Waarom? Omdat het van onverschilligheid getuigt.
Het leven is een geschenk van God. We hebben in dit leven allemaal onze taak en roeping.
Ook het kind van God. En nee ik zeg niet dat Eilander dit ontkennen zal.
Maar om zo met de schrikkeligheid van de dood om te gaan; voor Gods kind zou een aanslag niet erg zijn, want dan is hij voor eeuwig gelukkig. Hoe verschrikkelijk het allemaal ook is.
Is dat de manier waarop een gelovige in het leven moet staan?
Wat is wijs? Als de dood een doorgang is naar de hemel, dan is de prikkel eruit. Ja, dan kan ik in geestelijke nuchterheid mijn schouders ophalen en hoef ik mij niet bang te laten maken door de wereld die geen gegronde hoop heeft en niet geloofd in God, waarvan geldt dat in Hem alleen de gerechtigheid gevonden wordt.
De wereld benoemt terrorisme (of wat voor kwaad dan ook) als onrecht. Maar een christen heeft een fundamenteel andere visie op de werkelijkheid zoals die is geschapen en zoals die door God wordt onderhouden en weet uiteindelijk dat alle tijden (voor hem persoonlijk) in Gods hand zijn.

Daardoor ontstaat ook het vreemdelingschap en dus distantie naar eigenlijk alles wat in de wereld gebeurt, of dat nu terrorisme, overheid of dat hoofdletterprogramma is.

(Overigens voor diegene die denkt dat ik nu boven de grond zweef. Ik ben er tevreden mee dat er een AIVD is. En het is de taak van de overheid om terrorisme te bestrijden0.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:Hoezo vind je dat te ver gaan? Is dat gevoelsmatig?
Nee principieel vind ik het te ver gaan. Waarom? Omdat het van onverschilligheid getuigt.
Het leven is een geschenk van God. We hebben in dit leven allemaal onze taak en roeping.
Ook het kind van God. En nee ik zeg niet dat Eilander dit ontkennen zal.
Maar om zo met de schrikkeligheid van de dood om te gaan; voor Gods kind zou een aanslag niet erg zijn, want dan is hij voor eeuwig gelukkig. Hoe verschrikkelijk het allemaal ook is.
Is dat de manier waarop een gelovige in het leven moet staan?
Nee, maar het is mijn indruk dat je ook niet goed de context waarin ik het schreef, meeweegt. Juist ik was het die zei dat we de angst voor secularisatie en terrorismedreiging niet tegenover elkaar moeten zetten, alsof je niet voor twee dingen bang kunt zijn.
Je draaft een beetje door: alsof ik de watersnoodramp van 1953 voor iemand als Leen Potappel en anderen van Gods volk niet erg vindt.
Hoe de context je laatste opmerking minder onverschillig maakt, dat mag je dan uitleggen. Want mijn inziens geeft de context, waarmee ik in stem en je bijvalt, daar geen reden voor. En of ik door draaf? Dat ben ik niet met je eens. Dan vraag ik mij oprecht af of je de consequenties van je uitspraak wel helder hebt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Sorry, ik begrijp er niets meer van. Ik heb de indruk dat we het eens zijn, maar jij blijkbaar niet. Maar waarom dat zo is, kan ik echt niet volgen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:Hoezo vind je dat te ver gaan? Is dat gevoelsmatig?
Nee principieel vind ik het te ver gaan. Waarom? Omdat het van onverschilligheid getuigt.
Het leven is een geschenk van God. We hebben in dit leven allemaal onze taak en roeping.
Ook het kind van God. En nee ik zeg niet dat Eilander dit ontkennen zal.
Maar om zo met de schrikkeligheid van de dood om te gaan; voor Gods kind zou een aanslag niet erg zijn, want dan is hij voor eeuwig gelukkig. Hoe verschrikkelijk het allemaal ook is.
Is dat de manier waarop een gelovige in het leven moet staan?
Wat is wijs? Als de dood een doorgang is naar de hemel, dan is de prikkel eruit. Ja, dan kan ik in geestelijke nuchterheid mijn schouders ophalen en hoef ik mij niet bang te laten maken door de wereld die geen gegronde hoop heeft en niet geloofd in God, waarvan geldt dat in Hem alleen de gerechtigheid gevonden wordt.
De wereld benoemt terrorisme (of wat voor kwaad dan ook) als onrecht. Maar een christen heeft een fundamenteel andere visie op de werkelijkheid zoals die is geschapen en zoals die door God wordt onderhouden en weet uiteindelijk dat alle tijden (voor hem persoonlijk) in Gods hand zijn.

Daardoor ontstaat ook het vreemdelingschap en dus distantie naar eigenlijk alles wat in de wereld gebeurt, of dat nu terrorisme, overheid of dat hoofdletterprogramma is.

(Overigens voor diegene die denkt dat ik nu boven de grond zweef. Ik ben er tevreden mee dat er een AIVD is. En het is de taak van de overheid om terrorisme te bestrijden0.
Ik vraag mij dan af of je de Bijbelse visie op vreemdelingschap, dan wel helder hebt. Dat is namelijk niet een distantie naar alles, zoals jij hier beweert. Bijbels vreemdelingschap heeft zeker alles te maken met het gegeven dat Gods kinderen hier geen blijvende stad hebben, maar de stad met fundamenten door het geloof mogen verwachten. Maar dat betekent niet dat zij los van deze aarde zijn. We leven namelijk als christenen wel 'in' deze wereld, waar je voor de ogen niet sluiten kan. Niet dat je in alles mee hoeft te gaan, want als het goed is zijn we niet 'van' de wereld, maar om in geestelijke nochalance (mag ik het zo noemen?) je schouders over alles op te halen? Ik zet daar mijn vraagtekens achter.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Sorry, ik begrijp er niets meer van. Ik heb de indruk dat we het eens zijn, maar jij blijkbaar niet. Maar waarom dat zo is, kan ik echt niet volgen.
Wellicht wil je deze zin dan nog even nader toelichten?
Wie mag leven met Christus zou door terrorisme kunnen omkomen (hoe verschrikkelijk ook, ik wil er niets aan af doen!) maar eeuwig gelukkig zijn.
Daar begon dit draadje mee. En wie weet heb ik je verkeerd geïnterpreteerd hoor. :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
eilander schreef:Sorry, ik begrijp er niets meer van. Ik heb de indruk dat we het eens zijn, maar jij blijkbaar niet. Maar waarom dat zo is, kan ik echt niet volgen.
Wellicht wil je deze zin dan nog even nader toelichten?
Wie mag leven met Christus zou door terrorisme kunnen omkomen (hoe verschrikkelijk ook, ik wil er niets aan af doen!) maar eeuwig gelukkig zijn.
Daar begon dit draadje mee. En wie weet heb ik je verkeerd geïnterpreteerd hoor. :)
Nu ja, ik begrijp niet waarom je dit nonchalant of onverschillig noemt. Als ik mijn collega's hoor praten over bv. dreiging van Noord-Korea, is dat óf angstig, óf onverschillig. Maar er is geen enkele troost te vinden dan: 'nu ja, vroeg of laat gaan we er toch allemaal aan'. Dát is pas onverschilligheid...
Die troost is wel te vinden in twee dingen: (1) God regeert, en (2) Wie God vertrouwt, die deert geen kwaad.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Sheba »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:Hoezo vind je dat te ver gaan? Is dat gevoelsmatig?
Nee principieel vind ik het te ver gaan. Waarom? Omdat het van onverschilligheid getuigt.
Het leven is een geschenk van God. We hebben in dit leven allemaal onze taak en roeping.
Ook het kind van God. En nee ik zeg niet dat Eilander dit ontkennen zal.
Maar om zo met de schrikkeligheid van de dood om te gaan; voor Gods kind zou een aanslag niet erg zijn, want dan is hij voor eeuwig gelukkig. Hoe verschrikkelijk het allemaal ook is.
Is dat de manier waarop een gelovige in het leven moet staan?
Wat is wijs? Als de dood een doorgang is naar de hemel, dan is de prikkel eruit. Ja, dan kan ik in geestelijke nuchterheid mijn schouders ophalen en hoef ik mij niet bang te laten maken door de wereld die geen gegronde hoop heeft en niet geloofd in God, waarvan geldt dat in Hem alleen de gerechtigheid gevonden wordt.
De wereld benoemt terrorisme (of wat voor kwaad dan ook) als onrecht. Maar een christen heeft een fundamenteel andere visie op de werkelijkheid zoals die is geschapen en zoals die door God wordt onderhouden en weet uiteindelijk dat alle tijden (voor hem persoonlijk) in Gods hand zijn.

Daardoor ontstaat ook het vreemdelingschap en dus distantie naar eigenlijk alles wat in de wereld gebeurt, of dat nu terrorisme, overheid of dat hoofdletterprogramma is.

(Overigens voor diegene die denkt dat ik nu boven de grond zweef. Ik ben er tevreden mee dat er een AIVD is. En het is de taak van de overheid om terrorisme te bestrijden0.
Ik vraag mij dan af of je de Bijbelse visie op vreemdelingschap, dan wel helder hebt. Dat is namelijk niet een distantie naar alles, zoals jij hier beweert. Bijbels vreemdelingschap heeft zeker alles te maken met het gegeven dat Gods kinderen hier geen blijvende stad hebben, maar de stad met fundamenten door het geloof mogen verwachten. Maar dat betekent niet dat zij los van deze aarde zijn. We leven namelijk als christenen wel 'in' deze wereld, waar je voor de ogen niet sluiten kan. Niet dat je in alles mee hoeft te gaan, want als het goed is zijn we niet 'van' de wereld, maar om in geestelijke nochalance (mag ik het zo noemen?) je schouders over alles op te halen? Ik zet daar mijn vraagtekens achter.
Volgens mij haalt daar niemand zijn schouders voor op. Ook ik kijk echt niet smachtend uit naar een terroristische aanslag op zich.... maar het blijft aards lijden. Waar je vanuit het geloof verder overheen kunt en mag zien. En inderdaad aan symptoom bestrijding hebben we niets.

De acceptatie van zondige levensstylen is een groter gevaar omdat het bereik veel groter is. De volgende generatie, ook binnen de kerk, raakt gewend aan bepaalde zonden. En het wordt nog goed gepraat op sommige momenten ook. (We willen ons kind ook gelukkig zien, het is niet eerlijk dat.... alsof huwelijk of zelfs genot het hoogste geluk in ons leven is) Als ik zie hoe nu al veel van "onze" jongeren, maar ook ouders hierover denken... zeker als het direct in de omgeving speelt. Daar zie ik net zo min naar uit als een terroristische aanslag. Waarvan het bereik minder groot is, omdat ik meestal niet op zo'n plek ben. ( dat is geen geestelijke nonchalantheid, maar nuchterheid en geestelijke ontspannenheid omdat er ook zicht is op een betere toekomst) Maar het gedachtengoed van het andere, dat dringt overal in door. En waar je eerst nog kon zeggen dit of dat is een zonde. Moet je nu gaan verantwoorden of het een zonde is . ( ook al binnen de groep gereformeerde gezindte, zie discussies op dit forum) Of mag je het klip en klaar geen zonde meer noemen. Het wordt steeds moeilijker, omdat ook binnen kerk en school er steeds meer grijze gebieden komen, aan onze kinderen te laten zien wat een leven met Christus inhoudt. Dat daar lijden bij hoort. Want lijden ( en echt ook ik ontken dus niet de zware strijd die mensen kunnen hebben) omdat je een kruis van homoseksualiteit is opgelegd mag geen lijden meer zijn, voor een steeds grotere groep mensen. Want ze hebben ook recht op geluk.... Ook dit constateer ik met een stuk nuchterheid, maar zie tegelijkertijd ook het enorme gevaar...
Ik geloof dat homoseksualiteit of wat dan ook voor een christen een aards lijden is. Waarbij hij of zij verder mag zien als het nu en heden.
Maar zodra we het lijden, ook binnen de kerk, zien als iets waar we zo min mogelijk last van moeten hebben... is er een reëel gevaar, dat we gewend raken aan een leven buiten Christus. Namelijk een leven waarbij er geen strijd is met zichzelf, zonde, verleiding etc. Want er mag toegegeven worden aan zonden om dat lijden te verzachten. Geen leven waarmee wij door strijd en lijden heen, Hem meer en meer te leren kennen in Zijn liefde en trouw, wat uiteindelijk ook meer doet uitzien naar de Toekomst.
En als dat gemist wordt, is dat niet iets om daar geestelijk nonchalant de schouders op te halen. En te zeggen dat het gevaarlijk is minder te vrezen voor het gevaar van een terroristische aanslag.
Laatst gewijzigd door Sheba op 01 sep 2017, 13:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:(...)geestelijke nochalance (mag ik het zo noemen?)
Nee. het Bijbelse woord is nuchter en dat gebruik ik. Dus dat moet je niet als nochalance interpreteren.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:Sorry, ik begrijp er niets meer van. Ik heb de indruk dat we het eens zijn, maar jij blijkbaar niet. Maar waarom dat zo is, kan ik echt niet volgen.
Wellicht wil je deze zin dan nog even nader toelichten?
Wie mag leven met Christus zou door terrorisme kunnen omkomen (hoe verschrikkelijk ook, ik wil er niets aan af doen!) maar eeuwig gelukkig zijn.
Daar begon dit draadje mee. En wie weet heb ik je verkeerd geïnterpreteerd hoor. :)
Nu ja, ik begrijp niet waarom je dit nonchalant of onverschillig noemt. Als ik mijn collega's hoor praten over bv. dreiging van Noord-Korea, is dat óf angstig, óf onverschillig. Maar er is geen enkele troost te vinden dan: 'nu ja, vroeg of laat gaan we er toch allemaal aan'. Dát is pas onverschilligheid...
Die troost is wel te vinden in twee dingen: (1) God regeert, en (2) Wie God vertrouwt, die deert geen kwaad.
Nee oké, dan komt het bij mij anders over dan dat je in werkelijkheid bedoeld hebt. Met je laatste zin ben ik het hartelijk eens, maar ik vraag mij af of je dan hetzelfde zegt. Maar dat ga ik niet tot de navel uitpluizen, je zal het ongetwijfeld goed bedoelen :)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:(...)geestelijke nochalance (mag ik het zo noemen?)
Nee. het Bijbelse woord is nuchter en dat gebruik ik. Dus dat moet je niet als nochalance interpreteren.
Om heel eerlijk te zijn vind ik het niet nuchter als een gelovige zich niets van deze wereld meer aan trekt, er totaal geen boodschap aan heeft wat er op deze wereld gebeurt. Want als gelovige heb ik een totaal andere visie en mag ik over de zaken heenkijken naar hetgeen weggelegd is voor een ieder die in Christus gelooft. Dat noem ik niet het Bijbelse nuchter, maar dat noem ik geestelijke nochalance. Want deze houding is m.i. niet Bijbels te staven met het Bijbelse nuchter en vreemdelingschap. Als je hier Bijbelse voorbeelden van weet, dan hoor ik ze graag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

Je argumentatie komt op mij onhelder over.

En verder betoog je iets met gebruikmaking van worden niets meer aantrekken' en 'totaal geen boodschap aan' maar dat moet je onderscheiden van wat ik bedoel. Want een christen hoort niet bij de wereld en heeft een fundamenteel andere zienswijze op de wereld en gaat daarin niet mee met het oordeel dat de wereld over gebeurtenissen geeft.

Daarmee zeg ik heel wat anders dan "ik ben niet betrokken op het wereldgebeuren". Ik betoog namelijk dat ik niet mee ga in de massahysterie van deze wereld.
Gesloten