Verontrustende berichten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

liz boer schreef:
Ambtenaar schreef:
liz boer schreef:
DDD ik heb er ook twijfels bij, waarom is er verder niemand meer naar toe geweest?, het zou voor Rusland toch een nederlaag zijn dat Amerika er wel geweest is? Met de kennis en apparatuur van toen zou het gekunt hebben en nu niet meer? Ik zeg niet dat het niet gebeurd is, maar ik hou er wel rekening mee dat het zou kunnen dat we met z'n allen voor de gek gehouden zijn.
Het gebeurt niet meer, omdat het ontzettend kostbaar is. Laten we ons niet verlagen tot conspiracy theorieën.
Zou kunnen... er zijn meer zeer kostbare dingen die wel gebeuren....

ps ik ben geen complotidioot, maar ik heb mijn bedenkingen.

Eens. Daarbij komt dat men steeds zegt wel graag naar de maan te willen. En toch moet het dus nog jaren duren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

eilander schreef:Niemand heeft het idee om op de maan te gaan wonen, en nergens staat dat de mens niet zover zal komen in de wetenschap.
O nee, denk je dat echt? Dan loop je toch enigszins achter in het tot je nemen van berichtgeving hieromtrent.

Over twaalf jaar wonen er mensen op de maan
Vijftig jaar na de missie van Neil Armstrong en Buzz Aldrin keert NASA vanaf volgend jaar terug naar de maan. De bedoeling is deze keer een bemande kolonie op de maan te vestigen.
AD.nl

De volgende stap in onze verovering van de ruimte zou een permanente vestiging op de maan moeten zijn, zegt astronaut Chris Hadfield. Haastige spoed naar Mars kan onze dood betekenen, waarschuwt hij.
Waarom vindt u dat we moeten proberen op de maan te leven voordat we naar Mars gaan?
‘Tienduizenden jaren lang hebben mensen hetzelfde patroon gevolgd op aarde: eerst fantaseerden we ergens over, vervolgens konden we ernaartoe dankzij technologische ontwikkeling en tot slot vestigden we ons daar. Op die manier zijn de eerste mensen vijftig-, zestigduizend jaar geleden ook in Australië terechtgekomen. Zo hebben we ook de stap gemaakt van Joeri Gagarin en Alan Shepard naar mensen die wandelen op de maan en mensen die leven in een baan om de aarde.
‘In het internationale ruimtestation ISS leven zes mensen en het is al zeventien jaar onafgebroken bemand. Maar echt permanent ergens anders wonen dan op onze eigen planeet? We weten nog niet hoe dat moet.
‘Daarom denk ik dat we eerst naar de maan moeten, als we dit historische patroon volgen. Niet alleen om opnieuw te bevestigen dat we ernaartoe kunnen, maar om te laten zien dat we er ook kunnen wonen.’
bron: NewScientist.nl

Verder zijn er intussen speelfilms las ik, waarin mensen door een zwart gat in een andere dimensie terecht komen, een kosmonaut die op Mars overleeft en daar zelfs plantjes kweekt.
Het is nog maar fantasie, maar er is dus grote nieuwsgierigheid!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:De discussie is hier ontstaan. Daarom wilde ik het hier ook voortzetten. Over de tweede link is al een discussie gaande. Maar ik zou nog wel graag aan @DDD willen vragen wat hij vindt van de visie van ds. Meeuse.
Jantje schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-christe ... -1.1522241

Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van films, integendeel. Maar hij beschrijft denk ik goed waarom veel integere christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten in het nieuws komt.
https://www.rd.nl/opinie/toneelspel-bli ... -1.1525807
Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van natuurfilms of documentaires, integendeel. Maar hij beschrijft, denk ik, goed waarom veel christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten wordt bekritiseerd.
DDD schreef:Ik vind de visie van ds. Meeuwse geheel onjuist. Ik zie erg een enkele goede reden voor. Maar waarom moeten we dit in twee draadjes bespreken?
Ik heb even deze reacties uit het draadje over de staatsloterij naar hier geplakt. Daar was de discussie eerder de afgelopen maanden al gaande over het toneel (naar aanleiding van het ontslag van de heer Van Essen) en de speelfilms. Opmerkelijk genoeg is dat hier inmiddels een discussie over de ruimtevaart geworden. Maar ik wil nog even terug naar het artikel van ds. Meeuse. Ik ben het daarmee heel eens. Mijn vraag is waarom @DDD (en anderen?) het daar niet mee eens zijn en welke (Bijbelse) grond zij daarvoor hebben.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 nov 2018, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

@Mara: daarmee is het nog niet direct in strijd met een gebod om de aarde te bouwen en te bewaren, tenzij ik ook niet op de hoogte ben van plannen om de aarde in te wisselen voor de maan.
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door TSD »

DDD schreef:Ik vind het praten over dingen waar niemand iets over kan vertellen. Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

TSD schreef:
DDD schreef:Ik vind het praten over dingen waar niemand iets over kan vertellen. Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
Ik ben het met je eens. Tóch zat ik nog verder na te denken. Ieder mens sterft, met uitzondering van degenen die op aarde zullen zijn als de Heere wederkomt. Hoe oud mensen dan zullen zijn, weet ik niet. In Psalm 90 staat dat mensen 70 a 80 jaar zullen worden, en gemiddeld klopt dat nog steeds. Toch zijn er ook wel mensen die een stuk ouder worden.
Ik weet het dus niet precies. Wél weet ik dat niemand Gods rechterstoel zal ontlopen. En ik weet ook dat er mensen zijn die op een Bijbelse manier het leven moe zijn, en uitzien naar de dag dat ze de Heere zullen mogen zien van aangezicht tot aangezicht.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:Toch huiver ik inmiddels wel, als ik zie/lees wat er al vervangen kan worden in een menselijk lichaam, tot hoever laat God het gaan.....
Ik ben ervan overtuigd dat God weleens ingrijpt. Het is meerdere malen in het nieuws gekomen dat de beademing van iemand werd afgehaald, omdat het uitzichtloos was volgens de artsen.
En ging de comateuze patiënt zelf ademen en ontwaakte.
Er zijn ook gevallen bekend van mensen die meerdere malen zichzelf van het leven wilden beroven en dat dit niet lukte, omdat ze op tijd gevonden werden, of omdat het touw brak...
Dat is positief ingrijpen van God, hij verhinderd het sterven, al dan niet door anderen of jezelf gewenst, maar ik bedoelde meer dat er ontwikkelingen zijn waarvan ik me afvraag, tot hoever laat God het toe dat het menselijk lichaam meer op een computer gaat lijken dan dat het nog echt een mens van vlees en bloed is.
Er kan zoveel ingebouwd en vervangen worden.
Las pas een artikel in Terdege wat er zoal mogelijk is op het vlak van DNA.
Of een prothese die computergestuurd signaaltjes krijgt van en uit je hersenen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
TSD schreef:
DDD schreef:Ik vind het praten over dingen waar niemand iets over kan vertellen. Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
Ik ben het met je eens. Tóch zat ik nog verder na te denken. Ieder mens sterft, met uitzondering van degenen die op aarde zullen zijn als de Heere wederkomt. Hoe oud mensen dan zullen zijn, weet ik niet. In Psalm 90 staat dat mensen 70 a 80 jaar zullen worden, en gemiddeld klopt dat nog steeds. Toch zijn er ook wel mensen die een stuk ouder worden.
Ik weet het dus niet precies. Wél weet ik dat niemand Gods rechterstoel zal ontlopen. En ik weet ook dat er mensen zijn die op een Bijbelse manier het leven moe zijn, en uitzien naar de dag dat ze de Heere zullen mogen zien van aangezicht tot aangezicht.
God heeft de leeftijd van de mens begrensd op 120 jaar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

Terri schreef: Dat is positief ingrijpen van God, hij verhinderd het sterven, al dan niet door anderen of jezelf gewenst, maar ik bedoelde meer dat er ontwikkelingen zijn waarvan ik me afvraag, tot hoever laat God het toe dat het menselijk lichaam meer op een computer gaat lijken dan dat het nog echt een mens van vlees en bloed is.
Er kan zoveel ingebouwd en vervangen worden.
Las pas een artikel in Terdege wat er zoal mogelijk is op het vlak van DNA.
Of een prothese die computergestuurd signaaltjes krijgt van en uit je hersenen.
O zo, ja dat vind ik een heel moeilijk discussie.

Jij doelde op dit?
De CRISPR-methode is zo verfijnd dat het DNA-schaartje op elke gewenste plek in het DNA kan ‘knippen’. Het genetisch veranderen van mensen, dieren en planten wordt daardoor goedkoper, eenvoudiger en preciezer. De techniek gaat zelfs zo ver dat de aanpassingen ook erfelijk kunnen worden doorgegeven. Als je dus een aandoening of eigenschap aanpast zoals kanker, hartziekten, intelligentie, lengte of oogkleur, verdwijnt dit uit de erfelijke lijn. Hierdoor wordt onder meer de kans op de infectieziekte malaria als de kans op kanker aanzienlijk verkleind.

Ik vind dit heel griezelig eerlijk gezegd, omdat het grenzenloos is.
Want dan staat de weg open naar het op gang brengen van biologische oorlogsvoering en het maken van "designer baby's."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
TSD schreef:
DDD schreef:Ik vind het praten over dingen waar niemand iets over kan vertellen. Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
Ik ben het met je eens. Tóch zat ik nog verder na te denken. Ieder mens sterft, met uitzondering van degenen die op aarde zullen zijn als de Heere wederkomt. Hoe oud mensen dan zullen zijn, weet ik niet. In Psalm 90 staat dat mensen 70 a 80 jaar zullen worden, en gemiddeld klopt dat nog steeds. Toch zijn er ook wel mensen die een stuk ouder worden.
Ik weet het dus niet precies. Wél weet ik dat niemand Gods rechterstoel zal ontlopen. En ik weet ook dat er mensen zijn die op een Bijbelse manier het leven moe zijn, en uitzien naar de dag dat ze de Heere zullen mogen zien van aangezicht tot aangezicht.
God heeft de leeftijd van de mens begrensd op 120 jaar.
Ja? dat slaat niet op de leeftijd hoor, dat dacht ik ook eerst, het slaat op de tijd die God geeft tussen het bevel van de bouw van de ark en de zondvloed.

Kanttekeningen: 8 Dat is, dezen tijd zal Ik hun nog toestaan tot betering, maar daarna Mijn straf niet langer uitstellen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

liz boer schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:
TSD schreef:
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
Ik ben het met je eens. Tóch zat ik nog verder na te denken. Ieder mens sterft, met uitzondering van degenen die op aarde zullen zijn als de Heere wederkomt. Hoe oud mensen dan zullen zijn, weet ik niet. In Psalm 90 staat dat mensen 70 a 80 jaar zullen worden, en gemiddeld klopt dat nog steeds. Toch zijn er ook wel mensen die een stuk ouder worden.
Ik weet het dus niet precies. Wél weet ik dat niemand Gods rechterstoel zal ontlopen. En ik weet ook dat er mensen zijn die op een Bijbelse manier het leven moe zijn, en uitzien naar de dag dat ze de Heere zullen mogen zien van aangezicht tot aangezicht.
God heeft de leeftijd van de mens begrensd op 120 jaar.
Ja? dat slaat niet op de leeftijd hoor, dat dacht ik ook eerst, het slaat op de tijd die God geeft tussen het bevel van de bouw van de ark en de zondvloed.

Kanttekeningen: 8 Dat is, dezen tijd zal Ik hun nog toestaan tot betering, maar daarna Mijn straf niet langer uitstellen.
Dat schrijven de kanttekeningen ja, maar dat klopt niet. In het gedeelte daarvoor staat dat Noach 500 jaar oud is als zijn kinderen worden geboren, dan volgt het gedeelte over de slechtheid van de mensen en het berouw van God. Vervolgens de aankondiging van de zondvloed en de bouw van de ark en als de zondvloed begint is Noach 600 jaar.
In juli stierf in Japan een dame van 117 jaar en (ik meen) 80 dagen. De huidige wetenschap gaat er vanuit dat wanneer we onder de meest gunstige omstandigheden zouden leven en zo gezond mogelijk zouden leven, we maximaal 120 jaar kunnen worden. Die gegeven komen dus goed overeen.
Ik snap dat de kanttekenaren daar niet zoveel mee konden en daarom de conclusie trokken dat het dan wel moest slaan op de periode tot de zondvloed. Vandaar dat wij op de kleuterschool en de zondagschool leren dat Noach 120 jaar heeft gebouwd aan de ark, maar dat slaat nergens op. Je ziet ook na de zondvloed dat het nog even duurt voordat de leeftijden afnemen. Tegelijk lag de gemiddelde leeftijd in de tijd van de kanttekenaren nog veel lager dan nu.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Ditbenik: Dat schrijven de kanttekeningen ja, maar dat klopt niet. In het gedeelte daarvoor staat dat Noach 500 jaar oud is als zijn kinderen worden geboren, dan volgt het gedeelte over de slechtheid van de mensen en het berouw van God. Vervolgens de aankondiging van de zondvloed en de bouw van de ark en als de zondvloed begint is Noach 600 jaar.
In juli stierf in Japan een dame van 117 jaar en (ik meen) 80 dagen. De huidige wetenschap gaat er vanuit dat wanneer we onder de meest gunstige omstandigheden zouden leven en zo gezond mogelijk zouden leven, we maximaal 120 jaar kunnen worden. Die gegeven komen dus goed overeen.
Ik snap dat de kanttekenaren daar niet zoveel mee konden en daarom de conclusie trokken dat het dan wel moest slaan op de periode tot de zondvloed. Vandaar dat wij op de kleuterschool en de zondagschool leren dat Noach 120 jaar heeft gebouwd aan de ark, maar dat slaat nergens op. Je ziet ook na de zondvloed dat het nog even duurt voordat de leeftijden afnemen. Tegelijk lag de gemiddelde leeftijd in de tijd van de kanttekenaren nog veel lager dan nu.


32 En Noach was vijfhonderd jaar oud, en Noach gewon Sem, Cham en Jafeth.

6 Noach nu was zeshonderd jaar oud als de vloed der wateren op de aarde was.

Ik zie dat je gelijk hebt. Dankje.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Het is niet duidelijk wanneer Noach de opdracht kreeg. Het kan 20 jaar voor de geboorte van de zonen zijn. In gen 6 staat de geboorte van de zonen van Noach weer vermeld.
Maar 120 jaar bouwen, zelfs met de hand lijkt me erg lang.

In het boek Henoch staat dat Noach zich moet verbergen en de ark bouwen. Dus hij zou dan niet gepreekt hebben.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Thuisvrouw »

eilander schreef:
TSD schreef:
DDD schreef:Ik vind het praten over dingen waar niemand iets over kan vertellen. Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
Ik ben het met je eens. Tóch zat ik nog verder na te denken. Ieder mens sterft, met uitzondering van degenen die op aarde zullen zijn als de Heere wederkomt. Hoe oud mensen dan zullen zijn, weet ik niet. In Psalm 90 staat dat mensen 70 a 80 jaar zullen worden, en gemiddeld klopt dat nog steeds. Toch zijn er ook wel mensen die een stuk ouder worden.
Ik weet het dus niet precies. Wél weet ik dat niemand Gods rechterstoel zal ontlopen. En ik weet ook dat er mensen zijn die op een Bijbelse manier het leven moe zijn, en uitzien naar de dag dat ze de Heere zullen mogen zien van aangezicht tot aangezicht.
Inderdaad, ik zat in dit verband ook te denken aan de 'laatste bidders'. Bergen valt op ons, heuvelen bedek ons. En al ben je dan een paar honderd jaar oud door de laatste medische techniek, het baat niet. Die dood die dan gestorven moet worden is eeuwig.

Beter dan met bv. 50 jaar sterven met het verlangen om ontbonden te zijn en met Christus te wezen. Dat is zeer verre weg het beste.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Toch moet ik wel denken aan deze tekst.
Openbaring 9:6 En in die dagen zullen de mensen den dood zoeken, en zullen dien niet vinden; en zij zullen begeren te sterven, en de dood zal van hen vlieden.
Heb jij hierover al eens een verklaring gelezen? Ik niet, maar ben erg benieuwd. Het klinkt voor mij vooral symbolisch als het ‘bergen valt op ons’.
Gesloten