Roeline schreef:Mistig schreef:
Ziekenbezoeken, fruitmanden wegbrengen, nieuwe leden bezoeken/kennismaken (en daarbij letten op eventuele financiële problemen).
In onze gemeente is dat inderdaad ook al jaren zo, zeker al 20+ jaar. En het gebeurde in Paulus tijd al dat vrouwen hem tot steun waren.
1 tim 3
11 De vrouwen insgelijks moeten eerbaar zijn, geen lasteraarsters, wakker, getrouw in alles.
1 tim 5
4 Maar zo enige weduwe kinderen heeft of kindskinderen, dat die leren eerst aan hun eigen huis godzaligheid te oefenen, en den voorouders wedervergelding te doen; want dat is goed en aangenaam voor God.
9 Dat een weduwe gekozen worde niet minder dan van zestig jaren, welke ééns mans vrouw geweest is,
10 Getuigenis hebbende van goede werken: zo zij kinderen opgevoed heeft, zo zij gaarne heeft geherbergd, zo zij der heiligen voeten heeft gewassen, zo zij den verdrukten genoegzame hulp gedaan heeft, zo zij alle goed werk nagetracht heeft.
Deze teksten geven mi weer dat weduwen, naast mannelijke diakenen, gekozen werden tot een bepaald taak en als ik het goed begrijp in een soort dienende functie, omdat er zo specifiek staat dat ze geen opvoed en verzorgtaken in haar eigen huis moet hebben, dat zie bij de diakenen niet terug, dus een weduwe die geen zorgtaken(meer) heeft werd, specifiek, ingezet in de gemeente om te dienen.
Andere vrouwen hebben ook taken zoals
1 tim 2 10 Maar (hetwelk den vrouwen betaamt die de godvruchtigheid belijden) door goede werken.
titus 2 3 De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteraarsters zijn, zich niet tot veel wijn begevende, maar leraressen zijn van het goede;
4 Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben,
5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.
Filipp. 4:3 En ik bid ook u, gij mijn oprechte metgezel, zijt dezen vrouwen behulpzaam, die met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens en de andere mijn medearbeiders, welker namen zijn in het boek des levens.
1 Kor. 11:5 Maar een iegelijke vrouw die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde alsof haar het haar afgesneden was.
Rom. 16:12 Groet Tryféna en Tryfósa, vrouwen die in den Heere arbeiden. Groet Persis, de beminde zuster, die veel gearbeid heeft in den Heere.
Zoals je ziet, niet een ambt, maar wel genoeg taken binnen de gemeente.