Verontrustende berichten

-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
CvdW schreef:
Het zou mooi zijn als de berijming van Datheen weer wordt ingevoerd. Tijdens een meerdere vergadering wordt dit wel gedaan.
Ik heb geen bezwaar tegen de berijming van Marnix van Sint Aldegonde.
Deze reactie vind ik wel intrigerend. Vanwaar dit standpunt? Ik zou er wel voor zijn. Maar ik denk dat anderen in dit draadje daar anders over denken. ;)
Ik denk dat het niet verkeerd is om de psalmen van Datheen te leren. Persoonlijk leren acht ik een verrijking. Om ze in de eredienst weer te gaan zingen... dat weet ik niet. Ik ken 1773 nog altijd beter dan Datheen. Hoewel ik me verschillende psalmen van Datheen heb aangeleerd die me soms zelfs meer aangesproken hebben dan 1773.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geert
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geert »

Ik vind het vreemder dat het al 200 verdedigd wordt en bovendien is het destijds vaak met dwang doorgevoerd.
https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... enootschap[/quote]

Mooi stukje, verhelderend. Alleen laat de laatste alinea duidelijk zien dat we gelukkig dus geen remonstrantse, verlichte ketterij zingen :sweat

En ja... dwang, men was dus 200 jaar terug net zo eigenwijs als wij nu. (-:
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Psalm 25 vers 2 en 6, Psalm 42 vers 1 en 5, Psalm 119 vers 36, Psalm 138 vers 4, e.a. vind ik inderdaad in de berijming van Datheen mooier.
Daartegenover staat dat ik bijvoorbeeld van Psalm 89 de verzen 1, 7, 8 en 19 in de berijming van 1773 mooier vindt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
CvdW schreef:
Het zou mooi zijn als de berijming van Datheen weer wordt ingevoerd. Tijdens een meerdere vergadering wordt dit wel gedaan.
Ik heb geen bezwaar tegen de berijming van Marnix van Sint Aldegonde.
Deze reactie vind ik wel intrigerend. Vanwaar dit standpunt? Ik zou er wel voor zijn. Maar ik denk dat anderen in dit draadje daar anders over denken. ;)
Ik denk dat het niet verkeerd is om de psalmen van Datheen te leren. Persoonlijk leren acht ik een verrijking. Om ze in de eredienst weer te gaan zingen... dat weet ik niet. Ik ken 1773 nog altijd beter dan Datheen. Hoewel ik me verschillende psalmen van Datheen heb aangeleerd die me soms zelfs meer aangesproken hebben dan 1773.
Er werden in deze thread al enkele voorbeelden genoemd van zinsnedes uit 1773 die als lachwekkend zouden kunnen worden ervaren of op z'n minst aanleiding kunnen geven tot verkeerd begrip. Hoe kun je dan serieus voorstellen om een berijming in te voeren die nog veel verder van ons huidige taalgebruik afstaat? Dat wil je je kinderen toch niet aandoen?

Psalm 1 vers 1

Die niet en gaat in der godlozen raad,
Die op den weg der zondaars niet en staat,
En niet en zit bij de spotters onreine;
Maar dag en nacht heeft in Gods wet alleine
Al zijnen lust, ja spreekt daarvan eenpaar;
Die mens is welgelukzalig voorwaar


Psalm 2 vers 2

Zij spreken t' zaam: Laat ons breken met een
Haar banden al waarmeed' zij ons verstrikken;
En 't jok dat z'ons hard opleggen gemeen,
Laat ons verwerpen en breken in stikken!
Maar God, Die den hemel bewoont geprezen,
Zal ze belachen; want haar doen Hij ziet.
Haar opstel zal van Hem bespottet wezen;
Want het is ijdel en God acht het niet.


Psalm 60 vers 5

Maar Moab zal zijn met oneer,
Ik en achte hem ook niet meer
Dan een wasvat daarin dat mijn
Voeten zullen gewassen zijn;
Edom acht ik met zijn volk koen,
Niet beter dan mijn oude schoen;
Philistea zal met gezangen
En met eerbieding mij ontvangen.


Serieus, dit is toch geen taal voor 2018?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Psalm 25 vers 2 en 6, Psalm 42 vers 1 en 5, Psalm 119 vers 36, Psalm 138 vers 4, e.a. vind ik inderdaad in de berijming van Datheen mooier.
Daartegenover staat dat ik bijvoorbeeld van Psalm 89 de verzen 1, 7, 8 en 19 in de berijming van 1773 mooier vindt.
Ook rijker van inhoud. Bijbelser lijkt mij:
Heer' wijs mij toch Uwe wegen,
Die Gij wilt dat ik zal gaan;
tot dezelven maak genegen
mij, en doe mij die verstaan.

Vooral de laatste twee zinnen spreken een bevindelijke taal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bruna »

Geert schreef:Ik vind het vreemder dat het al 200 verdedigd wordt en bovendien is het destijds vaak met dwang doorgevoerd.
https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... enootschap
Mooi stukje, verhelderend. Alleen laat de laatste alinea duidelijk zien dat we gelukkig dus geen remonstrantse, verlichte ketterij zingen :sweat

En ja... dwang, men was dus 200 jaar terug net zo eigenwijs als wij nu. (-:[/quote]

Inderdaad. Ik vraag me af wanneer veel gemeenten besloten hebben 1773 te gaan zingen of doen deze dit al sinds afscheiding uit de hervormde kerk?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Bruna schreef:
Geert schreef:Ik vind het vreemder dat het al 200 verdedigd wordt en bovendien is het destijds vaak met dwang doorgevoerd.
https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... enootschap
Mooi stukje, verhelderend. Alleen laat de laatste alinea duidelijk zien dat we gelukkig dus geen remonstrantse, verlichte ketterij zingen :sweat

En ja... dwang, men was dus 200 jaar terug net zo eigenwijs als wij nu. (-:
Inderdaad. Ik vraag me af wanneer veel gemeenten besloten hebben 1773 te gaan zingen of doen deze dit al sinds afscheiding uit de hervormde kerk?[/quote]
Dit bedoel je?
Zeven psalmen neemt de commissie ongewijzigd over. Zodoende hebben bevindelijk gereformeerden die vandaag de dag Psalm 46 zingen, onwetend de woorden van een vrijmetselaar op de lippen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Geert
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geert »

liz boer schreef:
Bruna schreef:
Geert schreef:Ik vind het vreemder dat het al 200 verdedigd wordt en bovendien is het destijds vaak met dwang doorgevoerd.
https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... enootschap
Mooi stukje, verhelderend. Alleen laat de laatste alinea duidelijk zien dat we gelukkig dus geen remonstrantse, verlichte ketterij zingen :sweat

En ja... dwang, men was dus 200 jaar terug net zo eigenwijs als wij nu. (-:
Inderdaad. Ik vraag me af wanneer veel gemeenten besloten hebben 1773 te gaan zingen of doen deze dit al sinds afscheiding uit de hervormde kerk?
Dit bedoel je?
Zeven psalmen neemt de commissie ongewijzigd over. Zodoende hebben bevindelijk gereformeerden die vandaag de dag Psalm 46 zingen, onwetend de woorden van een vrijmetselaar op de lippen.
[/quote]

Ik bedoel dat het blijkbaar echt zo is dat de basis is gelegd door remonstranten en andere andersdenkenden in die tijd. Maar zoals je leest is deze eerst beoordeeld, gewijzigd of overgenomen waar correct bevonden.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef: Inderdaad. Ik vraag me af wanneer veel gemeenten besloten hebben 1773 te gaan zingen of doen deze dit al sinds afscheiding uit de hervormde kerk?
In een van zijn preken maakt ds. Th. van der Groe duidelijk dat hij geen groot voorstander was van de 'nieuwe psalmen'. Hij zegt dat niet met zoveel woorden,
maar uit de context blijkt dat hij het geen vooruitgang vindt.
Ik weet zo niet meer in welke preek hij dat zegt, wel in een van de biddagpreken.

Hij is in 1784 overleden, toen waren blijkens die preek de 'nieuwe psalmen' nog
niet overal ingevoerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Geert schreef:
liz boer schreef:
Bruna schreef:
Geert schreef:Ik vind het vreemder dat het al 200 verdedigd wordt en bovendien is het destijds vaak met dwang doorgevoerd.
https://www.digibron.nl/search/detail/3 ... enootschap
Mooi stukje, verhelderend. Alleen laat de laatste alinea duidelijk zien dat we gelukkig dus geen remonstrantse, verlichte ketterij zingen :sweat

En ja... dwang, men was dus 200 jaar terug net zo eigenwijs als wij nu. (-:
Inderdaad. Ik vraag me af wanneer veel gemeenten besloten hebben 1773 te gaan zingen of doen deze dit al sinds afscheiding uit de hervormde kerk?
Dit bedoel je?
Zeven psalmen neemt de commissie ongewijzigd over. Zodoende hebben bevindelijk gereformeerden die vandaag de dag Psalm 46 zingen, onwetend de woorden van een vrijmetselaar op de lippen.
Ik bedoel dat het blijkbaar echt zo is dat de basis is gelegd door remonstranten en andere andersdenkenden in die tijd. Maar zoals je leest is deze eerst beoordeeld, gewijzigd of overgenomen waar correct bevonden.[/quote]

Goed bevonden? verplicht gesteld! https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... mberijming

Er is veel over te zeggen, ik zing deze berijming vaak en graag, maar alstublieft niet verheffen boven andere berijmingen of gezangen en sommige dingen zing ik absoluut anders!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef: Goed bevonden? verplicht gesteld! https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... mberijming

Er is veel over te zeggen, ik zing deze berijming vaak en graag, maar alstublieft niet verheffen boven andere berijmingen of gezangen en sommige dingen zing ik absoluut anders!
Hier wordt vergeten te zeggen wat ds. Th. van der Groe in die tijd zegt. Ik dacht dat ds. van der Groe toch niet de minste was...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Jantje schreef:Psalm 25 vers 2 en 6, Psalm 42 vers 1 en 5, Psalm 119 vers 36, Psalm 138 vers 4, e.a. vind ik inderdaad in de berijming van Datheen mooier.
Daartegenover staat dat ik bijvoorbeeld van Psalm 89 de verzen 1, 7, 8 en 19 in de berijming van 1773 mooier vindt.
Psalm 119:36 geeft bij Datheen een verkeerde betekenis aan de bijbeltekst. Met als gevolg dat die eerste regels veel geciteerd worden omdat het verder in de bijbel nergens zo staat.
Geert
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geert »

-DIA- schreef:
liz boer schreef: Goed bevonden? verplicht gesteld! https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... mberijming

Er is veel over te zeggen, ik zing deze berijming vaak en graag, maar alstublieft niet verheffen boven andere berijmingen of gezangen en sommige dingen zing ik absoluut anders!
Hier wordt vergeten te zeggen wat ds. Th. van der Groe in die tijd zegt. Ik dacht dat ds. van der Groe toch niet de minste was...
Wat bedoel je Dia?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Deze reactie vind ik wel intrigerend. Vanwaar dit standpunt? Ik zou er wel voor zijn. Maar ik denk dat anderen in dit draadje daar anders over denken.


Ik ben opgegroeid met Datheen en Marnix van Sint Aldegonde heb ik thuis ook geleerd.
1773 ken ik nu inmiddels ook een beetje.
In de praktijk zie ik dat een stap teruggaan niet wordt gedaan. Laten we dus niet de berijming van Meeuse nemen, maar juist terug naar Datheen. Ik zeg dus verder niets over de berijming van Meeuse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Geert schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef: Goed bevonden? verplicht gesteld! https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... mberijming

Er is veel over te zeggen, ik zing deze berijming vaak en graag, maar alstublieft niet verheffen boven andere berijmingen of gezangen en sommige dingen zing ik absoluut anders!
Hier wordt vergeten te zeggen wat ds. Th. van der Groe in die tijd zegt. Ik dacht dat ds. van der Groe toch niet de minste was...
Wat bedoel je Dia?
Neerlands laatste ziener sprak bij de invoering van 1773: „Zij nemen de gouden vaten weg, wij hebben er zilveren vaten voor in de plaats gekregen".

Overigens is een uitspraak van Van der Groe, of andere markante figuren, voor mij niet het einde van alle tegenspraak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gesloten