Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
samanthi schreef:Handelingen 20

9 En een zeker jongeling, met name Eutychus, zat in het venster en met een diepen slaap overvallen zijnde, alzo Paulus lang tot hen sprak, door den slaap nederstortende, viel van de derde zoldering nederwaarts, en werd dood opgenomen. 10 Doch Paulus, afgekomen zijnde, viel op hem, en hem omvangende, zeide hij: Weest niet beroerd; want zijn ziel is in hem.
12 En zij brachten den knecht levende, en waren bovenmate vertroost. 11 En als hij weder boven gegaan was, en brood gebroken en wat gegeten had, en lang, tot den dageraad toe, met hen gesproken had, vertrok hij alzo.

Als ik dit lees is de adem al weg maar de ziel er nog wel, dan zou de adem niet de ziel zijn.
Ik denk idd dat er ziel, lichaam en geest is. Vind ook in de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest een soort van symboliek zitten.
In de Bijbel vind je vaak terug; 'en hij gaf de geest' , ook het sterven van de Heere Jezus staat zo beschreven.
Nu blijft toch de vraag voor mij wat is nu dat unieke wat ons tot mens maakt, is dat iets wat voor ons verborgen is?
Want ook bij beesten gaat het over ziel (bloed) en in genesis 7:22 over z'n geest (adem?) , terwijl er in prediker dan wel weer staat dat de adem van de beesten naar de aarde gaat en die van de mensen naar boven naar de ware God ( prediker 12:7)
Het is nog niet zo eenvoudig om helder te krijgen wat nu wat is.
Klopt het is niet misschien ook niet nodig, maar ik geloof voor 100% dat ongeboren baby's een ziel hebben, sommige denken dat het de adem is, maar dan zou abortus niet erg zijn het is een zielloos wezentje, de geest geven, is volgens mij alleer bij de Heere Jezus, omdat Hij actief stierf.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Valcke »

De adem zelf kan het nooit zijn want dat is iets lichamelijks.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

https://nos.nl/artikel/2299527-blokhuis ... elijk.html

Verontrustend!

Dit artikel versterkt mijn opvatting dat het nooit mogelijk zal zijn dat ChristenUnie en SGP samen zullen gaan én dat ik nooit van mijn leven mijn stem aan deze steeds meer vervlakkende partij zal kunnen geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:https://nos.nl/artikel/2299527-blokhuis ... elijk.html

Verontrustend!

Dit artikel versterkt mijn opvatting dat het nooit mogelijk zal zijn dat ChristenUnie en SGP samen zullen gaan én dat ik nooit van mijn leven mijn stem aan deze steeds meer vervlakkende partij zal kunnen geven.
Vanaf de oprichting van de RPF zijn er grote moeilijkheden geweest. Ik zou een gedeelte uit een preek van wijlen ds. Bregman hierover kunnen citeren over de opkomt van de RPF (voorloper van de CU) in Rijssen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

g
-DIA- schreef:
Jantje schreef:https://nos.nl/artikel/2299527-blokhuis ... elijk.html

Verontrustend!

Dit artikel versterkt mijn opvatting dat het nooit mogelijk zal zijn dat ChristenUnie en SGP samen zullen gaan én dat ik nooit van mijn leven mijn stem aan deze steeds meer vervlakkende partij zal kunnen geven.
Vanaf de oprichting van de RPF zijn er grote moeilijkheden geweest. Ik zou een gedeelte uit een preek van wijlen ds. Bregman hierover kunnen citeren over de opkomt van de RPF (voorloper van de CU) in Rijssen.
Ondanks dat ik het ook verontrustend vind, moet ik wel zeggen dat er bij de SGP ook vanaf het begin grote moeilijkheden geweest zijn, denk maar aan de WOII
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hollander »

Vind je dat een verontrustend bericht?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Even de voorgaande reacties lezen. Dan begrijp je deze reactie beter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bertiel »

Kerken die sluiten zijn verontrustend, dit is enkel reden tot dankbaarheid.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Verkeerd topic Jantje?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Verkeerd topic Jantje?
Geenszins.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Verkeerd topic Jantje?
Geenszins.
Dit zijn natuurlijk een beetje storende one-liners, zoals je die wel vaker plaatst om uit te lokken. Waarom doe je dat?
Als jij van mening bent dat dit een verontrustend bericht is, leg dan ook uit waarom dat zo is. En anders plaats je het niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Geytenbeekje »

Als het een gemeente betrof louter uit niet-kerkgangers vond Jantje een ander verhaal en ook mooi.
Maar in alle waarschijnlijkheid treft dit een gemeente waar leden eerder ergens anders bij hoorden (GG denk ik zo)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Precies. De spijker op zijn kop.

@Nathanaël, ik zou graag zien dat je (een gedeelte van) de volgende uitzending bekijkt: https://youtu.be/bUGPPmiZT-o, en let op de liederen die daar gezongen worden.

En verder moet je nog eens nalezen wat ds. C. Harinck schreef: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... rooskerke/
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten