Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Maar Ditbenik beweert dat de Vereniging tot bevordering van zondagsrust en zondagsheiliging deze regel heeft verdedigd. Vooralsnog geloof ik daar helemaal niets van. Maar misschien kan hij er nog wat licht op werpen, in welke situatie dit dan gezegd zou zijn.
Ik weet dat het lastig is kritiek op dit soort verenigingen of stichtingen te accepteren maar om dan te suggereren dat ik aan zwartmakerij zou doen of de geschiedenis niet ken, slaat nergens op en valt in de 'categorie zwartmakerij' en ik vind dat 'je wel de geschiedenis moet kennen.' Dat Eilander mij niet gelooft verbaasd me niet maar dat wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Ik zal jullie ook vast niet kunnen overtuigen dat ik geen onzin uitkraam maar gewoon weergeef waarom ik als lid voor die club heb bedankt. Maar wie de moeite doet om het zelf te lezen, zal zien dat gewoon de keiharde realiteit was. https://goo.gl/tTbkwF .
Dank voor je toelichting. Ik vind het heel bizar, maar je hebt wel gelijk. Ik neem mijn woorden dan ook terug.
Met feiten kun je mij altijd overtuigen...
Zondag las ik deze vermaning van de befaamde ds. L.V. die het Gereformeerde Weekblad in de jaren 50 vol schreef met pastorale adviezen:
Maar nu weer de man die onze mevrouw aan ’t schrikken bracht. Hij zei: als een gebrekkige zich per auto naar de kerk laat brengen, rijdt hij zichzelf naar de hel. Nu heb ik niets geen behoeft om het gebruik van voertuigen op zondag aan te moedigen. Maar wel moge toch ieder weten, dat het gebruik van paard en wagen of auto geen principieel verschil maakt en dat onze vaderen nooit of zo goed als nooit bezwaar hebben gemaakt tegen rijtuigen of varen naar de kerk: dat Ds. Groenewegen uit Werkendam met paard en wagen naar Woudrichem reed en onderweg nog mensen mee liet rijden ook; en dat het geen pas geeft om wijzer te willen zijn dan onze ouden, als men daar geen betere argumenten voor bij kan brengen. Voor de dienst des Heeren mag paard en auto werken tot ze er moe van zijn. En verder doe ieder alles wat strekken kan tot de heiliging van Gods dag, dus Zondag 38 maar eens goed lezen en dan verder alles doen tot bevordering van de rust des Sabbaths.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:(terwijl de duurste Audi's en BMW's op het parkeerterrein staan en men na de dienst een wedstrijd doet wie het eerst het kerkplein verlaten heeft)

Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Ach, vroeger trokken ze er op de sabbatdag met een ezel op uit, nu neemt men de auto. Het is minder vermoeiend dan lopen. Ik zie geen Bijbelse grond om dat zonde te noemen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Ditbenik schreef:
CvdW schreef:(terwijl de duurste Audi's en BMW's op het parkeerterrein staan en men na de dienst een wedstrijd doet wie het eerst het kerkplein verlaten heeft)

Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Ach, vroeger trokken ze er op de sabbatdag met een ezel op uit, nu neemt men de auto. Het is minder vermoeiend dan lopen. Ik zie geen Bijbelse grond om dat zonde te noemen.
Regels die door de overheid zijn ingesteld en overtreden worden is geen zonde, in uw ogen?
Kerkplein afrijden en gas geven. 60 km/u rijden waar 50 km/u is toegestaan. Is dit geen zonde?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:
Ditbenik schreef:
CvdW schreef:(terwijl de duurste Audi's en BMW's op het parkeerterrein staan en men na de dienst een wedstrijd doet wie het eerst het kerkplein verlaten heeft)

Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Ach, vroeger trokken ze er op de sabbatdag met een ezel op uit, nu neemt men de auto. Het is minder vermoeiend dan lopen. Ik zie geen Bijbelse grond om dat zonde te noemen.
Regels die door de overheid zijn ingesteld en overtreden worden is geen zonde, in uw ogen?
Kerkplein afrijden en gas geven. 60 km/u rijden waar 50 km/u is toegestaan. Is dit geen zonde?
Ik heb het niet over het overtreden van regels die door de overheid zijn ingesteld maar over het gebruik van de auto om naar de kerk te gaan. Dat was ook wat je zelf aangaf:
Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:
Ditbenik schreef:
CvdW schreef:(terwijl de duurste Audi's en BMW's op het parkeerterrein staan en men na de dienst een wedstrijd doet wie het eerst het kerkplein verlaten heeft)

Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Ach, vroeger trokken ze er op de sabbatdag met een ezel op uit, nu neemt men de auto. Het is minder vermoeiend dan lopen. Ik zie geen Bijbelse grond om dat zonde te noemen.
Regels die door de overheid zijn ingesteld en overtreden worden is geen zonde, in uw ogen?
Kerkplein afrijden en gas geven. 60 km/u rijden waar 50 km/u is toegestaan. Is dit geen zonde?
Ik heb het niet over het overtreden van regels die door de overheid zijn ingesteld maar over het gebruik van de auto om naar de kerk te gaan. Dat was ook wat je zelf aangaf:
Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef: Kerkplein afrijden en gas geven.
Hoe rijd jij dan weg? Door te remmen? :D
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mistig »

eilander schreef:
CvdW schreef:
Valcke schreef:
Ditbenik schreef:... toen gemeld werd dat een gehandicapte op zondag niet in een rolstoel mag zitten omdat daar wielen onder zitten. Ik ga er vanuit dat dit nu wel toegestaan zal zijn...
Is dit waar of valt dit in de categorie zwartmakerij?
Ik vermoed dat het hier gaat over Hervormd Lokaal. Je moet wel de geschiedenis kennen.
Ook van Hervormd Lokaal (ik zou haast zeggen: zelfs bij Hervormd Lokaal) klopt dit nog niet. Daar hadden ze wel bezwaren tegen het rijden met een kinderwagen op zondag, maar dat een gehandicapte zijn rolstoel niet mocht gebruiken heb ik van m'n leven nog nooit gehoord. En ik weet toch wel iets af van regeltjes op dit gebied.

Maar Ditbenik beweert dat de Vereniging tot bevordering van zondagsrust en zondagsheiliging deze regel heeft verdedigd. Vooralsnog geloof ik daar helemaal niets van. Maar misschien kan hij er nog wat licht op werpen, in welke situatie dit dan gezegd zou zijn.
Toch is dit helaas nog steeds wel waar. Met een rolstoel op zondag naar de kerk is daar niet mogelijk.
Om die reden pas nog een jong stel vertrokken naar de GGiN, omdat de dame in kwestie aan de rolstoel gebonden is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Mistig schreef:Toch is dit helaas nog steeds wel waar. Met een rolstoel op zondag naar de kerk is daar niet mogelijk.
Om die reden pas nog een jong stel vertrokken naar de GGiN, omdat de dame in kwestie aan de rolstoel gebonden is.
Ik ga er nu van uit dat dit verhaal waar is, en dus moet ik ook hierin mijn ongelijk bekennen. Bij deze.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jeremiah »

CvdW schreef:(terwijl de duurste Audi's en BMW's op het parkeerterrein staan en men na de dienst een wedstrijd doet wie het eerst het kerkplein verlaten heeft)

Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Zou je kunnen uitleggen op wat voor manier auto’s zonde hebben gebracht?
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

Die mensen zijn niet helemaal lekker met dergelijke standpunten. Niet serieus nemen, vreemd dat de SGP dit wel doet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Die mensen zijn niet helemaal lekker met dergelijke standpunten. Niet serieus nemen, vreemd dat de SGP dit wel doet.
Standpunten afwijzen (liefst gefundeerd) is prima natuurlijk. Maar mensen niet respecteren gaat te ver.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

Zwaluw2 schreef:Het gaat er niet om, dat afgelegen gemeenten niet bediend hoeven te worden. Maar als alle predikanten gewoon het aantal diensten blijven vervullen zoals ze het nu ook doen, en hun vrije zondagen per hele zondag verdelen over de vacante gemeenten, dan worden ook de kleine vacante gemeenten van tijd tot tijd bediend. En is er wel veel meer rust.

Ik wil zeker geen predikanten aan banden leggen wat het aantal diensten betreft wat ze wekelijks mogen vervullen. Maar al dat heen en weer reizen rondom de drie zondagse diensten moet toch ook vermoeiender zijn dan nog even wat rust kunnen nemen tussen de diensten door.
In dit topic is dit ook besproken
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 6&start=30

Het heen en weer reizen - in 3 diensten voorgaan - gaat weleens mis in de drukke Randstad, zeker in de zomer.
Dan gebeurt het wel dat de predikant niet op tijd is omdat er file stond.

Toen ik kind was, kwam de gastpredikant op zaterdagavond en keerde op maandagmorgen (met de trein) pastoriewaarts.
De eerste keer dat een predikant op zondagmiddag met de auto aan kwam rijden, gaf tumult. Veel mensen keerden zich om en gingen terug naar huis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Toen ik kind was, kwam de gastpredikant op zaterdagavond en keerde op maandagmorgen (met de trein) pastoriewaarts.
De eerste keer dat een predikant op zondagmiddag met de auto aan kwam rijden, gaf tumult. Veel mensen keerden zich om en gingen terug naar huis.
En wat is er het nut van om zo'n staaltje van wetticisme nu weer op te halen?
Was het toen allemaal zoveel beter? Laten we blij zijn dat predikanten nu de (vervoers)middelen waarnemen om het Woord te brengen, ook op plekken waar het anders niet (zo vaak) zou komen.
~~Soli Deo Gloria~~
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Jeremiah schreef:
CvdW schreef:(terwijl de duurste Audi's en BMW's op het parkeerterrein staan en men na de dienst een wedstrijd doet wie het eerst het kerkplein verlaten heeft)

Vanuit Krimpen of Nieuwerkerk liep/loopt men naar Hervormd Lokaal in Capelle.
Wat hebben de auto's gebracht? Zonde. Dat bedoel ik nu met de geschiedenis kennen.
Zou je kunnen uitleggen op wat voor manier auto’s zonde hebben gebracht?
Al eerder beschreven:
Regels die door de overheid zijn ingesteld en overtreden worden is geen zonde, in uw ogen?
Kerkplein afrijden en gas geven. 60 km/u rijden waar 50 km/u is toegestaan. Is dit geen zonde?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Toen ik kind was, kwam de gastpredikant op zaterdagavond en keerde op maandagmorgen (met de trein) pastoriewaarts.
De eerste keer dat een predikant op zondagmiddag met de auto aan kwam rijden, gaf tumult. Veel mensen keerden zich om en gingen terug naar huis.
En wat is er het nut van om zo'n staaltje van wetticisme nu weer op te halen?
Wat is het nut van dit hele forum? Deze discussie was 4 jaar geleden, toen waren sommige forummers hier nog helemaal niet.
Ik heb ook vrijwel alles intussen voorbij zien komen, meerdere malen. Nou en?
Jij noemt het wettisch, die mensen zagen dat anders!
Ik geloof dat het een schokgolf heeft gegeven. Er stond slechts een enkele fiets bij de kerk. De rest kwam lopend.
Daar hoef je niet zo badinerend over te doen!
Hendrikus schreef:Was het toen allemaal zoveel beter? Laten we blij zijn dat predikanten nu de (vervoers)middelen waarnemen om het Woord te brengen, ook op plekken waar het anders niet (zo vaak) zou komen.
In sommige opzichten was het beter ja. De kerken waren smiddags net zo goed bezet als smorgens. Kom daar nu maar eens om! Nu gaat de helft smiddags elders kerkshoppen en bij een afgekeurde predikant doen ze dat tweemaal.
Mensen uit dorp A worden lid te D en mensen uit D hebben toch liever de dominee die in A staat.
Noem jij dat beter, deze zogenaamde keuzevrijheid?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten