Verontrustende berichten

Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Als je alleen de SV leest en die niet toelicht, zullen zij er echter weinig van begrijpen.
Dan zit het probleem niet in de SV, maar in het gebrek aan uitleg...
-
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Floppy schreef:
eilander schreef:Ik vraag me altijd af hoe iedereen weet welke bijbelvertaling iemand bij zich heeft in de kerk. Ik heb bij ons geen idee, behalve degenen die direct naast me zit. Hoe kun je weten dat de helft de HSV gebruikt?
Zoals Luther al aangaf, de kaft van een doorsnee HSV is wat frivoler dan die van GBS drukwerken.
Verder bedoel ik met de helft niet persé 50 procent, maar ik weet dat in onze gemeente zowel een vrij grote groep is die de SV leest als een grote groep HSV-lezers.
Ik heb ook een HSV. En je ziet het alleen als je meekijkt, naar de bladspiegel. Maar als je echt nieuwsgierig bent, kom je er heus snel achter.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Ik vraag me altijd af hoe iedereen weet welke bijbelvertaling iemand bij zich heeft in de kerk. Ik heb bij ons geen idee, behalve degenen die direct naast me zit. Hoe kun je weten dat de helft de HSV gebruikt?
Niet steeds op dezelfde plek gaan zitten. Goed rondkijken bij het napraten op het kerkplein. Navragen bij je kinderen op de JV.

Er zijn zoveel manieren om daar binnen twee maanden een heel precies beeld bij te hebben.
Ik vind het daarvoor niet belangrijk genoeg. In de kerk vind ik het belangrijker dat de dominee de tekst goed en grondig uitlegt.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ZWP »

DDD schreef:
Floppy schreef:
eilander schreef:Ik vraag me altijd af hoe iedereen weet welke bijbelvertaling iemand bij zich heeft in de kerk. Ik heb bij ons geen idee, behalve degenen die direct naast me zit. Hoe kun je weten dat de helft de HSV gebruikt?
Zoals Luther al aangaf, de kaft van een doorsnee HSV is wat frivoler dan die van GBS drukwerken.
Verder bedoel ik met de helft niet persé 50 procent, maar ik weet dat in onze gemeente zowel een vrij grote groep is die de SV leest als een grote groep HSV-lezers.
Ik heb ook een HSV. En je ziet het alleen als je meekijkt, naar de bladspiegel. Maar als je echt nieuwsgierig bent, kom je er heus snel achter.
Je hoort het ook, bij het omslaan van de bladzijden bij lezen/zingen. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Als je alleen de SV leest en die niet toelicht, zullen zij er echter weinig van begrijpen.
Dan zit het probleem niet in de SV, maar in het gebrek aan uitleg...
Hetzelfde kun je over de grondtekst zeggen. Als je die niet begrijpt ligt dat niet aan de grondtekst, maar aan het gebrek aan uitleg en kennis van het grieks. Jongeren kunnen ook engels leren, dus waarom geen Grieks.

Ik vind dat mijn kinderen geen oudnederlands zouden hoeven te leren om de bijbel te kunnen begrijpen. Ik leg liever de inhoud van de schrift uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Als je alleen de SV leest en die niet toelicht, zullen zij er echter weinig van begrijpen.
Dan zit het probleem niet in de SV, maar in het gebrek aan uitleg...
Er is helemaal geen probleem. Er zijn allerlei prima bijbels te koop. Er is pas een probleem als je met een onbegrijpelijke versie aankomt. In dat geval moet je thuis wat extra aandacht aan de preek besteden, bijvoorbeeld door het te bepreken gedeelte vooraf alvast in de BGT of de HSV voor te lezen.

@Eilander: ik doe dat natuurlijk ook niet zo extreem. Maar ik geef antwoord op je vraag. Ik zou echt niet weten hoeveel mensen in onze gemeente de HSV lezen. Ik weet wel dat daarvan in een jaar al meer dan 50 zijn vertrokken dankzij een dominee die inderdaad zijn niet onderbouwde mening over de HSV nogal weinig subtiel naar voren brengt. Maar goed. Dat is weer wat anders.

En je hoort het inderdaad bij het omslaan. Dat is waar ook.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, hou toch op, zeg. Dat je iets betreurt, is toch niet gelijk een verbod? En dat het tot directe maatregelen bij de kerkdeur zou leiden, lijkt me eerlijk gezegd alleen fantasie.
Dat laatste heb ik nooit gezegd. Er zijn ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld door in zijn algemeenheid te zeggen als kerkenraad op een ledenvergadering, of als dominee in het kerkblad te schrijven dat het niet wenselijk is om de HSV als Bijbel mee te nemen in de eredienst.
@Jantje, sorry, maar dat werkt echt niet meer hoor. Daarmee zeg ik overigens wel iets dat niet in alle opzichten positief geduid moet worden. Maar de tijd dat dominees via kerkblaadjes, ledenvergaderingen en kanselmededelingen het gedrag van gemeenteleden kon beïvloeden, ligt al weer een tijdje achter ons. Volgens mij moeten we dat in dit geval ook helemaal niet willen.
Nee, wat dat betreft dat is het ontzag voor predikanten en/of kerkernaad helaas zienderogen afgenomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:
DDD schreef:Als je alleen de SV leest en die niet toelicht, zullen zij er echter weinig van begrijpen.
Dan zit het probleem niet in de SV, maar in het gebrek aan uitleg...
Dat is echt de omgekeerde wereld. Alsof de Heere het verkeerd gedaan heeft door Zijn Woord te geven in de taal die de mensen toen verstonden. We spreken hier niet over Bijbeluitleg maar over taal uitleg. De oud-Hollandse taal wordt tot een heilige taal gemaakt. Voor mij gevoel begint het haast op afgoderij te lijken waarbij het niet meer gaat om de Schrift maar om de vertaling. Hoe kun je zo ooit de mensen bereiken die buiten zijn? Die moet je eerst oud-Nederlands gaan leren voordat je ze een Bijbel kunt geven?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Als je alleen de SV leest en die niet toelicht, zullen zij er echter weinig van begrijpen.
Dan zit het probleem niet in de SV, maar in het gebrek aan uitleg...
Er is helemaal geen probleem. Er zijn allerlei prima bijbels te koop. Er is pas een probleem als je met een onbegrijpelijke versie aankomt. In dat geval moet je thuis wat extra aandacht aan de preek besteden, bijvoorbeeld door het te bepreken gedeelte vooraf alvast in de BGT of de HSV voor te lezen.

@Eilander: ik doe dat natuurlijk ook niet zo extreem. Maar ik geef antwoord op je vraag. Ik zou echt niet weten hoeveel mensen in onze gemeente de HSV lezen. Ik weet wel dat daarvan in een jaar al meer dan 50 zijn vertrokken dankzij een dominee die inderdaad zijn niet onderbouwde mening over de HSV nogal weinig subtiel naar voren brengt. Maar goed. Dat is weer wat anders.

En je hoort het inderdaad bij het omslaan. Dat is waar ook.
Waarom zou hij het niet onderbouwd hebben, volgens jouw? Wat zijn zijn argumenten dan?

Overigens vind ik het wel vreemd om dan maar te vertrekken uit de gemeente. Maar dat geheel terzijde.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 dec 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, hou toch op, zeg. Dat je iets betreurt, is toch niet gelijk een verbod? En dat het tot directe maatregelen bij de kerkdeur zou leiden, lijkt me eerlijk gezegd alleen fantasie.
Dat laatste heb ik nooit gezegd. Er zijn ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld door in zijn algemeenheid te zeggen als kerkenraad op een ledenvergadering, of als dominee in het kerkblad te schrijven dat het niet wenselijk is om de HSV als Bijbel mee te nemen in de eredienst.
@Jantje, sorry, maar dat werkt echt niet meer hoor. Daarmee zeg ik overigens wel iets dat niet in alle opzichten positief geduid moet worden. Maar de tijd dat dominees via kerkblaadjes, ledenvergaderingen en kanselmededelingen het gedrag van gemeenteleden kon beïvloeden, ligt al weer een tijdje achter ons. Volgens mij moeten we dat in dit geval ook helemaal niet willen.
Nee, wat dat betreft dat is het ontzag voor predikanten en/of kerkernaad helaas zienderogen afgenomen.
Je doet nu net of de kerkenraad bestaat uit mensen zonder enig inzicht in de feiten. Dat is lang niet overal het geval.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Dat zeg ik helemaal niet. Hoe kom je dáár nou bij? Ik zeg alleen dat het ontzag voor predikanten en kerkenraden afgenomen is. Dat is toch waar? Of niet dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Mannetje schreef:
DDD schreef:Als je alleen de SV leest en die niet toelicht, zullen zij er echter weinig van begrijpen.
Dan zit het probleem niet in de SV, maar in het gebrek aan uitleg...
Er is helemaal geen probleem. Er zijn allerlei prima bijbels te koop. Er is pas een probleem als je met een onbegrijpelijke versie aankomt. In dat geval moet je thuis wat extra aandacht aan de preek besteden, bijvoorbeeld door het te bepreken gedeelte vooraf alvast in de BGT of de HSV voor te lezen.

@Eilander: ik doe dat natuurlijk ook niet zo extreem. Maar ik geef antwoord op je vraag. Ik zou echt niet weten hoeveel mensen in onze gemeente de HSV lezen. Ik weet wel dat daarvan in een jaar al meer dan 50 zijn vertrokken dankzij een dominee die inderdaad zijn niet onderbouwde mening over de HSV nogal weinig subtiel naar voren brengt. Maar goed. Dat is weer wat anders.

En je hoort het inderdaad bij het omslaan. Dat is waar ook.
Waarom zou hij het niet onderbouwd hebben, volgens jouw? Wat zijn zijn argumenten dan?
Het kenmerk van een niet onderbouwde mening is nu juist dat er geen argumenten zijn. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Maar nu houd ik op, want jij bent kennelijk de uitzondering die ik nog niet kende.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Ik weet zeker dat hij heus wel onderbouwde meningen heeft. Hij kent de grondtaal toch ook?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Dat zeg ik helemaal niet. Hoe kom je dáár nou bij? Ik zeg alleen dat het ontzag voor predikanten en kerkenraden afgenomen is. Dat is toch waar? Of niet dan?
Over het algemeen is het ontwikkelingsniveau onder kerkgangers toegenomen, evenals de mondigheid. Daar zitten positieve kanten aan: ambtsdragers kunnen niet zomaar iets roepen. Er zit ook de mooie kant aan, dat een dominee langzamerhand weer een 'gewoon mens' wordt, een medegemeentelid met een andere taak.
Er zit ook een kwalijke kant aan: en die heeft te maken met de algehele gezagscrisis. (Maar goed, dat is een beetje off-topic.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik weet zeker dat hij heus wel onderbouwde meningen heeft. Hij kent de grondtaal toch ook?
Ach dat zegt niets. Zolang iemand geen theologie gestudeerd heeft en is afgestudeerd in een van de bijbelse talen, lijkt me dat minder van belang dan de mening van allerlei deskundigen.

Bovendien is het totaal niet relevant voor deze discussie. Daarvoor is een ander draadje, waarin Valcke voor zover ik kan beoordelen een zeer grondig onderbouwde mening geeft over bepaalde verschillen tussen HSV en SV. Zo zijn er weer andere mensen die verbeterpunten uit de SV bespreken.

Het gaat hier echter om de vraag wat mensen van de bijbel begrijpen, en dat is een totaal andere kwestie. Bovendien heb jij nog geen antwoord gegeven op mijn eerdere opmerkingen daarover. De meeste van jouw feitelijke opmerkingen zijn inmiddels voldoende tegengesproken.
Gesloten