Verontrustende berichten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Maar is dat dan niet zorgelijk? Van bepaalde schoolniveaus gaan er slechts enkelen naar de jv.

Overigens vind ik de laatste alinea erg stuitend en snap ik in het geheel de waarschuwing van de heer L. van der Tang (is dat overigens familie van?) niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Delftenaar »

De man zal jv's gevaarlijk vinden omdat er geen ambtelijke begeleiding is en daardoor allerlei wind van leer kan ontstaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Welnee, in zijn kerkverband is er wél ambtelijke begeleiding.

Overigens, zou hij er dan bijvoorbeeld ook bezwaar tegen hebben als er een sportieve avond wordt belegd in de plaatselijke gymzaal of als er een gezang (zoals: Blijf bij mij Heer', Als g' in nood gezeten, Wat de toekomst brenge moge, Ga niet alleen door 't leven, Neem mijn leven, laat het Heer' en meer van zulk soort liederen, die ook in de bundel van de JBGG staan) gezongen wordt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Zien dat doeners totaal afhaken en dan waarschuwen voor een spelletje op een verenigingsavond.
Ik begrijp er werkelijk niets meer van.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bonny »

Ik vind de uitkomst niet erg verrassend. Dat was bij ons in de jaren negentig al het geval. De jongsten komen nog trouw, maar vanaf een jaar of 16 laten de eersten het afweten. Wie? De mbo’ers die bijvoorbeeld een stage-adres elders hebben en daardoor nooit op tijd thuis zijn. Vervolgens komen de eindexamens er aan en die zijn ook belangrijk.

Bij ons was overigens ook voor de pauze een serieus thema en na de pauze een spelletje of quiz. Het moet natuurlijk ook wel een beetje gezellig blijven, de boog kan niet altijd gespannen zijn. Misschien kan Van der Tang eens zelf zijn ideale jv-avond samenstellen en jeugd uitnodigen?
Laatst gewijzigd door Bonny op 03 nov 2018, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The Groom's still waiting at the altar
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Bonny schreef:Ik vind de uitkomst niet erg verrassend. Dat was bij ons in de jaren negentig al het geval. De jongsten komen nog trouw, maar vanaf een jaar of 16 laten de eersten het afweten. Wie? De mbo’ers die bijvoorbeeld een stage-adres elders hebben en daardoor nooit op tijd thuis zijn. Vervolgens komen de eindexamens er aan en die zijn ook belangrijk.

Bij ons was overigens ook voor de pauze een series thema en na de pauze een spelletje of quiz. He5 moet natuurlijk ook wel een beetje gezellig blijven, de boog kan niet altijd gespannen zijn. Misschien kan Vander Tang eeens zelf zijnideale je-avond samenstellen en jeugd uitnodigen?
Bij ons ook. JV was niet iedere week, dus er kwamen ook andere bestemmingen op die avonden.
Ik begrijp zijn waarschuwing over de indeling van de avond wel, al denk ik er iets anders over. Met jeugd samen goede ontspanning hebben, lijkt me zeker gezond.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Zien dat doeners totaal afhaken en dan waarschuwen voor een spelletje op een verenigingsavond.
Ik begrijp er werkelijk niets meer van.
Dat zijn personen die zich vermoedelijk niet kunnen inleven in de werkelijkheid van het volgende artikel. Als je dat op een doorsnee kerkenraadsvergadering zou bespreken, ben ik benieuwd naar de reacties en de mogelijk opengaande deuren voor wijzigingen tijdens de JV avonden.

https://decorrespondent.nl/8852/waarom- ... 6-d0577bdc
(~)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Verontrustende berichten

Bericht door windorgel »

Wandelende schreef:
Bezorgd schreef:Zien dat doeners totaal afhaken en dan waarschuwen voor een spelletje op een verenigingsavond.
Ik begrijp er werkelijk niets meer van.
Dat zijn personen die zich vermoedelijk niet kunnen inleven in de werkelijkheid van het volgende artikel. Als je dat op een doorsnee kerkenraadsvergadering zou bespreken, ben ik benieuwd naar de reacties en de mogelijk opengaande deuren voor wijzigingen tijdens de JV avonden.

https://decorrespondent.nl/8852/waarom- ... 6-d0577bdc
Inderdaad. De bedoelingen van de heer Van de Tang zijn ongetwijfeld goed. Hij vergeet echter dat een fors deel van de jongelui veel minder intellectueel is dan hijzelf en daardoor een veel minder lange spanningsboog heeft. Ik weet ook niet of hijzelf kinderen heeft die het vmbo volgen/gevolgd hebben. Anders zou hij toch kunnen weten dat een hele zaterdagavond vol met ernstige toespraken (met daarna de zondag) wel wat veel van het goede is.
Ik vind het zelf wel verschil maken hoe je 'gezelligheid' vorm geeft in de 2e helft van de avond. In dat opzicht begrijp ik waar hij beducht voor is.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Auto »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/helft-jo ... -1.1525071

Een zorgelijke ontwikkeling!
Euhm zorgelijk? 10 jaar gelden was er nog helemaal geen jeugdwerk. Een nieuwe generatie is heeft er om gevraagd en het is er gekomen. De jongerenavonden kwamen. Ambtsdragers eerden gevraagd om een inleiding te houden. Ze ontdekten dat het allemaal nog niet zo gemakkelijk was, maar kregen wel door hoe belangrijke het was. Dan vind ik dit al grote winst. En ik vind het mooi om te horen dat ouders zeggen dat ze het erg jammer vinden dat zij die mogelijkheden niet hadden.

Je kan kritiek er op hebben, maar ik ben al blij dat er 50% al wel gaat en dat in een omgeving waar jeugdwerk argwanend wordt bekeken.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Verontrustende berichten

Bericht door windorgel »

Auto schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/helft-jo ... -1.1525071

Een zorgelijke ontwikkeling!
Euhm zorgelijk? 10 jaar gelden was er nog helemaal geen jeugdwerk. Een nieuwe generatie is heeft er om gevraagd en het is er gekomen. De jongerenavonden kwamen. Ambtsdragers eerden gevraagd om een inleiding te houden. Ze ontdekten dat het allemaal nog niet zo gemakkelijk was, maar kregen wel door hoe belangrijke het was. Dan vind ik dit al grote winst. En ik vind het mooi om te horen dat ouders zeggen dat ze het erg jammer vinden dat zij die mogelijkheden niet hadden.

Je kan kritiek er op hebben, maar ik ben al blij dat er 50% al wel gaat en dat in een omgeving waar jeugdwerk argwanend wordt bekeken.
Dat is zeker waar! Je moet ook in de gaten houden dat een deel van de (kleinere) gemeenten nog steeds helemaal geen jeugdwerk heeft. Dan kun je ook niet verwachten dat de jongelui een JV bezoekt.
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:
Auto schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/helft-jo ... -1.1525071

Een zorgelijke ontwikkeling!
Euhm zorgelijk? 10 jaar gelden was er nog helemaal geen jeugdwerk. Een nieuwe generatie is heeft er om gevraagd en het is er gekomen. De jongerenavonden kwamen. Ambtsdragers eerden gevraagd om een inleiding te houden. Ze ontdekten dat het allemaal nog niet zo gemakkelijk was, maar kregen wel door hoe belangrijke het was. Dan vind ik dit al grote winst. En ik vind het mooi om te horen dat ouders zeggen dat ze het erg jammer vinden dat zij die mogelijkheden niet hadden.

Je kan kritiek er op hebben, maar ik ben al blij dat er 50% al wel gaat en dat in een omgeving waar jeugdwerk argwanend wordt bekeken.
Dat is zeker waar! Je moet ook in de gaten houden dat een deel van de (kleinere) gemeenten nog steeds helemaal geen jeugdwerk heeft. Dan kun je ook niet verwachten dat de jongelui een JV bezoekt.
Zeker. Vaak hangen JV's aan elkaar van vrijwilligers, dus ook die moeten te vinden zijn. Ik denk ook dat het niet al te ingewikkeld is ook de doeners een plekje te geven. Ik heb hoorde daar onlangs deze http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/16912 lezing over.
Wees er gewoon open en eerlijk over. Doeners en denkers zijn geen positieve of negatieve kwalificaties.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Delftenaar »

Nee, maar het is vaak moeilijker om doeners voor een JV te interesseren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Delftenaar schreef:Nee, maar het is vaak moeilijker om doeners voor een JV te interesseren.
dat zou kunnen, maar als de leiding dit oppakt, hoeft het voor doeners niet saai te zijn, het praktisch maken van de stof kun je op vele manieren.
Het laten opzoeken van bijbelteksten ipv een kant en klaar boekje is ook een idee.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door windorgel »

Delftenaar schreef:Nee, maar het is vaak moeilijker om doeners voor een JV te interesseren.
Ja, zeker in een kerkverband waar jeugdwerk nog altijd wat argwanend wordt bekeken. In de preken die gelezen worden (van ca 20-60 jaar geleden) wordt nl soms met forse bewoordingen gewaarschuwd tegen verenigingsleven (zang/jeugd).

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Piet Puk
Berichten: 5458
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Maar is dat dan niet zorgelijk? Van bepaalde schoolniveaus gaan er slechts enkelen naar de jv.

Overigens vind ik de laatste alinea erg stuitend en snap ik in het geheel de waarschuwing van de heer L. van der Tang (is dat overigens familie van?) niet.
Ja, dat is familie van.. Maar van iemand die ze nabij kent, zijn het 2 heel verschillende karakters
Gesloten