Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Denk je werkelijk dat de seculiere maatschappij in Nederland in is voor een hervertaling van het Wilhelmus? Ze zouden nog liever een nieuw volkslied laten maken door een één of andere goddeloze volkszanger. Laten we daarom met z'n allen maar zuinig zijn op ons volkslied!
Tot 1933 was een ander lied nog volkslied. Dus het is absoluut geen valide argument om tegen hertaling van de psalmen te zijn. Mensen wennen er snel aan.
"Van vreemde smetten vrij".
Ik denk dat we met dat volkslied inmiddels de VN wel uitgegooid zouden zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:Is de geloofswaarde die er wordt gehangen aan een psalm méér gebaseerd op gevoel of is het méér een geloofszaak?
Ps. Ik heb het dus over de letterlijk gebruikte woorden en zinsopbouw en niet over de betekenis van de psalm.
Zowel het één als het ander niet. Eerder hechten mensen aan het ritueel en daarvan bijzonder herhaling, gewoonte en het vertrouwde karakter.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

liz boer schreef:Het mooiste is een wijs maken op de onberijmde psalmen, zo gaat er geen woord verloren en wordt er niets bijgemaakt
Ook dat bestaat allang.
Afbeelding
In deze versie hebben ze de onberijmde psalmtekst uit de NBV, maar daar kun je ook de (H)SV onder zetten: geen probleem.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:
Wandelende schreef:Is de geloofswaarde die er wordt gehangen aan een psalm méér gebaseerd op gevoel of is het méér een geloofszaak?
Ps. Ik heb het dus over de letterlijk gebruikte woorden en zinsopbouw en niet over de betekenis van de psalm.
Zowel het één als het ander niet. Eerder hechten mensen aan het ritueel en daarvan bijzonder herhaling, gewoonte en het vertrouwde karakter.
Volgens mij vallen de door jou genoemde punten veelal onder 'gevoel'. Ritueel, gewoonte en mate van het vertrouwde karakter hebben allemaal invloed om 'gevoel'. Of interpreteer ik je woorden nu verkeerd?
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:Volgens mij vallen de door jou genoemde punten veelal onder 'gevoel'. Ritueel, gewoonte en mate van het vertrouwde karakter hebben allemaal invloed om 'gevoel'. Of interpreteer ik je woorden nu verkeerd?
Ja prima. Eens.

(Maar binnen het geloof zelf onderscheiden we ook tussen geloof en gevoel. Dat zat een beetje in mijn achterhoofd en daar wil het gevoel als ritueel ik óók van onderscheiden).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:
Wandelende schreef:Volgens mij vallen de door jou genoemde punten veelal onder 'gevoel'. Ritueel, gewoonte en mate van het vertrouwde karakter hebben allemaal invloed om 'gevoel'. Of interpreteer ik je woorden nu verkeerd?
Ja prima. Eens.

(Maar binnen het geloof zelf onderscheiden we ook tussen geloof en gevoel. Dat zat een beetje in mijn achterhoofd en daar wil het gevoel als ritueel ik óók van onderscheiden).
Ah, helder. ;)
(~)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Verontrustende berichten

Bericht door GGotK »

Als we hierin gewoon eens Zwingli gaan volgen, dan is het probleem ook opgelost. In ieder geval in de eredienst.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Hendrikus schreef:
liz boer schreef:Het mooiste is een wijs maken op de onberijmde psalmen, zo gaat er geen woord verloren en wordt er niets bijgemaakt
Ook dat bestaat allang.
Afbeelding
In deze versie hebben ze de onberijmde psalmtekst uit de NBV, maar daar kun je ook de (H)SV onder zetten: geen probleem.
Wauw nooit geweten. Die wil ik hebben ik hou erg van onberijmde teksten.
Bedankt
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

liz boer schreef:
Hendrikus schreef:
liz boer schreef:Het mooiste is een wijs maken op de onberijmde psalmen, zo gaat er geen woord verloren en wordt er niets bijgemaakt
Ook dat bestaat allang.
Afbeelding
In deze versie hebben ze de onberijmde psalmtekst uit de NBV, maar daar kun je ook de (H)SV onder zetten: geen probleem.
Wauw nooit geweten. Die wil ik hebben ik hou erg van onberijmde teksten.
Bedankt
Hij lag laatst al in de ramsj. Verkoopt blijkbaar heel slecht...
~~Soli Deo Gloria~~
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Verontrustende berichten

Bericht door Charles »

Afgelopen zondag bad ds Vergunst voor ds Van der Net die weer in het ziekenhuis ligt ‘nu de schaduwen van de dood over hem vallen.’
Laatst gewijzigd door Charles op 18 okt 2018, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28668
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Dat heb ik helemaal gemist. Hij bediende onlangs nog het avondmaal. Ik kon er de avonddienst niet bij zijn vanwege de gezondheidstoestand van een goede vriend, maar heb dit helemaal niet meegekregen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/helft-jo ... -1.1525071

Een zorgelijke ontwikkeling!
De helft gaat naar een jeugdvereniging. Wat is daar zorgelijk aan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Je leest niet goed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Je leest niet goed.
Ik denk dat er 25 jaar geleden geen 1 naar jeugdvereniging ging.
Gesloten