Verontrustende berichten

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Erskinees »

Ik doelde niet perse op een herziening. Een nieuwe berijming kan inderdaad ook.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannetje »

Ik vond trouwens nog een heel recente berijming van Psalm 100. Met het principe-apostrofje kan die mijns inziens wel ingevoerd worden.

1. Juich, heel de wereld, voor de HEER,
dien God met vreugde, geef Hem eer.
Kom met een feestlied, nader dicht,
kom zingend voor zijn aangezicht.

2. De HEER is God. Belijd, erken:
“Hij maakte ons, wij zijn van Hem.
Wij zijn de schapen die Hij weidt,
wij zijn zijn volk in eeuwigheid.”

3. Ga door zijn poorten, groot en klein,
ga zingend naar zijn tempelplein.
Hef daar een vrolijk loflied aan,
breng Hem uw hulde, prijs zijn naam.

4. De HEER is goed. Erken, belijd:
“Zijn liefde duurt in eeuwigheid.
Eeuw in eeuw uit loopt er een spoor:
zijn trouw blijkt de geslachten door.”

Bron: https://wjdw.nl/2018/08/16/berijming-van-psalm-100/
-
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:Er is in de GG geen enkele kerkenraad die behoefte heeft aan ritmisch zingen. Rond 2000 was dat een issue, nu echt niet meer. Het hoort er nou eenmaal bij. Er zijn vast individuele leden en/of gezinnen die wel graag ritmisch zouden zingen, maar dat gaat niet gebeuren. Zowel links niet als rechts niet. Dat er 'krachten' zouden bestaan die dit willen bewerkstelligen is echt onzin. Er zijn wel enkele kerkenraden die graag de oude psalmberijming weer up to date met de huidige taal zouden willen brengen.
Heb er ook niet van gehoord afgelopen jaren. Zie persoonlijk ook absoluut niet de meerwaarde van het ritmische. Het laatste vind ik geen slechte gedachte. Ik zit iedere week met de kids hun te leren psalm door te nemen. De taal is erg ingewikkeld. Ik doe het graag, maar iets meer huidige taal, graag.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef:Ik vond trouwens nog een heel recente berijming van Psalm 100. Met het principe-apostrofje kan die mijns inziens wel ingevoerd worden.
Gelukkig heeft de auteur dat principe-apostrofje niét gebruikt en staat het niemand vrij om in een auteursrechtelijk beschermde tekst te gaan zitten rommelen met apostrofjes.

Helaas is de berijming van 1773 niet meer auteursrechtelijk beschermd en kon de GBS daar wél met apostrofjes gaan zitten rommelen, terwijl de dichters van 1773 welbewust en weloverwogen voor Heer hadden gekozen! Heel duidelijk zie je dat in Psalm 25, waar de stoplap "ai" moest worden ingevoegd om het aantal lettergrepen kloppend te krijgen. Maar ze wilden per se niét "Heere, maak mij uwe wegen" schrijven.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

Erskinees schreef:Ik doelde niet perse op een herziening. Een nieuwe berijming kan inderdaad ook.
Die is er al sinds 1968.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mannetje schreef:Ik vond trouwens nog een heel recente berijming van Psalm 100. Met het principe-apostrofje kan die mijns inziens wel ingevoerd worden.
Gelukkig heeft de auteur dat principe-apostrofje niét gebruikt en staat het niemand vrij om in een auteursrechtelijk beschermde tekst te gaan zitten rommelen met apostrofjes.

Helaas is de berijming van 1773 niet meer auteursrechtelijk beschermd en kon de GBS daar wél met apostrofjes gaan zitten rommelen, terwijl de dichters van 1773 welbewust en weloverwogen voor Heer hadden gekozen! Heel duidelijk zie je dat in Psalm 25, waar de stoplap "ai" moest worden ingevoegd om het aantal lettergrepen kloppend te krijgen. Maar ze wilden per se niét "Heere, maak mij uwe wegen" schrijven.
Oops!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Is de berijming van ds. Meeuse niet een vervangende optie?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Als je naar de rechter wil om over apostrofjes te gaan twisten in het kader van auteursrecht, en dat in gezongen teksten, wens ik je om meerdere redenen veel sterkte.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Is de berijming van ds. Meeuse niet een vervangende optie?
Volgens mij heeft ds. Vreugdenhul dat ook weleens geopperd. Ik zou er een voorstander van zijn als Reformatorische gemeenten hieruit zouden gaan zingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:
Erskinees schreef:Ik doelde niet perse op een herziening. Een nieuwe berijming kan inderdaad ook.
Die is er al sinds 1968.
50 jaar oud kun je toch niet nieuw meer noemen ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Als je naar de rechter wil om over apostrofjes te gaan twisten in het kader van auteursrecht, en dat in gezongen teksten, wens ik je om meerdere redenen veel sterkte.
:haha
Zou je die 'meerdere redenen' eens willen noemen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Is de berijming van ds. Meeuse niet een vervangende optie?
Volgens mij heeft ds. Vreugdenhul dat ook weleens geopperd. Ik zou er een voorstander van zijn als Reformatorische gemeenten hieruit zouden gaan zingen.
't Zou wel een aardig idee zijn. Ik zie er geen bezwaar tegen. Dan heeft de GBS de komende 50 jaar ook gelijk weer een extra inkomensbron.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
CvdW schreef:
Jantje schreef:Dat is fijn om te horen. Maar dat neemt niet weg dat deze standpunten voor de betreffende classis blijkbaar toch niet zo leidend zijn om te volgen. En dat vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling.
Ik zie dat namelijk in de GG niet gebeuren, zelfs een uiterlijk verschil als ritmisch zingen zal op een classis nooit doorgang vinden.
Roep niet te hard Jantje. Er zijn 'krachten' bezig om dit er door te krijgen.
Vertel? Alle uiterst linkse gemeenten zitten in een classis waar er (gelukkig!) een rechtse meerderheid is.
Sinds wanneer gaat het in de kerk om het heersen over minderheden? Ik vind dit een uitermate teleurstellende en wereldse gedachtengang.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Verontrustende berichten

Bericht door elbert »

Een discussie over ritmisch zingen in een topic over verontrustende berichten.
Mijn conclusie is dan dat er blijkbaar geen echte reden is om verontrust te zijn. :?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:Ik vond trouwens nog een heel recente berijming van Psalm 100. Met het principe-apostrofje kan die mijns inziens wel ingevoerd worden.

1. Juich, heel de wereld, voor de HEER,
dien God met vreugde, geef Hem eer.
Kom met een feestlied, nader dicht,
kom zingend voor zijn aangezicht.

2. De HEER is God. Belijd, erken:
“Hij maakte ons, wij zijn van Hem.
Wij zijn de schapen die Hij weidt,
wij zijn zijn volk in eeuwigheid.”

3. Ga door zijn poorten, groot en klein,
ga zingend naar zijn tempelplein.
Hef daar een vrolijk loflied aan,
breng Hem uw hulde, prijs zijn naam.

4. De HEER is goed. Erken, belijd:
“Zijn liefde duurt in eeuwigheid.
Eeuw in eeuw uit loopt er een spoor:
zijn trouw blijkt de geslachten door.”

Bron: https://wjdw.nl/2018/08/16/berijming-van-psalm-100/
Dit vind ik dan weer minder, het blijft tobben...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gesloten