Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Zita schreef: Er bestaan pas vanaf de jaren '70 reformatorische scholen. Het is dus niet zo schokkend dat er voor je moeder geen reformatorisch onderwijs was. De PC-scholen waren - toen het refo-deel nog niet was uitgestroomd naar refo-scholen - wel van een ander kaliber dan de meeste PC-scholen nu.
Toch was de situatie in Rijssen anders. Er waren algemeen christelijke scholen en scholen die uitgingen van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en ook de Oud Gereformeerden sloten zich hierbij aan. Dat zouden we toch reformatorische scholen kunnen noemen. Of niet? Dit in tegenstelling tot christelijk nationale scholen (of hoe ze ook heetten). De afval was in de eerste helft van de jaren 60 nog niet zo ver gevorderd dat er al Bijbelkritiek op school werd verkondigd. Wel was het een algemene verzoeningsleer, waar onze ouders ons ook steeds op wezen: Geloof dat niet! Momenteel zijn er in het dorp waar we opgroeiden nog steeds geen reformatorische scholen of kerken. Wel een heel verschil met toen: Toen hield men nog vast aan de historiciteit van de Bijbel, die nu openlijk al jaren ter discussie staat.
http://www.rsvr.nl/geschiedenis/
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Framboos schreef:Je mag wel kritiek hebben, maar toch niet.
Dat wat je hier eigenlijk zegt..

Deels wel. Het ligt eraan wat je zegt en of het beargumenteerd is . Op bepaalde delen van inhoud of vorm mag je best kritiek hebben. Maar hard afkeuren kan niet als blijkt dat de Heere deze avonden ook zegenen wil.

Opmerkingen als:

- dit soort samenkomsten zijn ronduit verderfelijk te noemen.
- Ook al worden er zaken geleerd die niet overeenkomen met Schrift en Belijdenis en is de sfeer 'werelds',
- De verpakking was 'killing' voor de soms terechte boodschap.


Gaan m.i. te ver.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Roos2018 »

Apostolicum schreef:Mede-forummers, Nederland is echt maar een stipje op de wereldkaart. Het blijft bijzonder dat volgens sommigen op dit forum de Heere alleen maar werkzaam kan zijn binnen de vaststaande leerstellingen van hun eigen kerkverband. Komt daar uitsluitend de schare vandaan die niemand tellen kan?
Neehoor, gelukkig niet, de Heere is machtig genoeg om mensen op elke latitude-longtitude van deze aarde mensen te bekeren.
Denken dat zoiets niet mogelijk is kan een uiting van bekrompenheid, onkunde of hoogmoed zijn.
Ik ken mensen die krachtdadig bekeerd zijn op het voetbalveld, in de kroeg, of in de disco.
Ik heb al eerder de jongste zoon uit Lukas 15 aangehaald.
Een dominee die van huis uit in de wereld opgegroeid is heeft ooit eens gezegd: van huichelarij kan je mij niet beschuldigen, want in m´n eertijds kon ik niet weten wat dat was.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef: Er bestaan pas vanaf de jaren '70 reformatorische scholen. Het is dus niet zo schokkend dat er voor je moeder geen reformatorisch onderwijs was. De PC-scholen waren - toen het refo-deel nog niet was uitgestroomd naar refo-scholen - wel van een ander kaliber dan de meeste PC-scholen nu.
Toch was de situatie in Rijssen anders. Er waren algemeen christelijke scholen en scholen die uitgingen van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en ook de Oud Gereformeerden sloten zich hierbij aan. Dat zouden we toch reformatorische scholen kunnen noemen. Of niet? Dit in tegenstelling tot christelijk nationale scholen (of hoe ze ook heetten). De afval was in de eerste helft van de jaren 60 nog niet zo ver gevorderd dat er al Bijbelkritiek op school werd verkondigd. Wel was het een algemene verzoeningsleer, waar onze ouders ons ook steeds op wezen: Geloof dat niet! Momenteel zijn er in het dorp waar we opgroeiden nog steeds geen reformatorische scholen of kerken. Wel een heel verschil met toen: Toen hield men nog vast aan de historiciteit van de Bijbel, die nu openlijk al jaren ter discussie staat.
http://www.rsvr.nl/geschiedenis/
Dat zijn dus de reformatorische scholen waar ik op doel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verontrustende berichten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?
Goede vraag Bezorgd. Van mijn kant de vraag of mensen hun bedenkingen tegen JijDaar mogen hebben?
Zeker pierre27. Natuurlijk mag je bedenkingen hebben, het niet eens zijn met bepaalde zaken, opbouwend kritisch, net als tov kerkverbanden.
Maar ik verbaas me altijd over de stelligheid en de harde en grote woorden.
Want als nu blijkt dat de Heere de avonden wel wil zegenen, wie zijn wij dan met al onze kritiek?
Heb je wel een punt ja, maar die stelligheid en harde en grote woorden worden ook van stal gehaald om bijvoorbeeld het curatoriumwerk van de GG te bespreken. Ik vind dat niet altijd consequent. Maar ook daar mag je natuurlijk je bedenkingen bij hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef: Er bestaan pas vanaf de jaren '70 reformatorische scholen. Het is dus niet zo schokkend dat er voor je moeder geen reformatorisch onderwijs was. De PC-scholen waren - toen het refo-deel nog niet was uitgestroomd naar refo-scholen - wel van een ander kaliber dan de meeste PC-scholen nu.
Toch was de situatie in Rijssen anders. Er waren algemeen christelijke scholen en scholen die uitgingen van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en ook de Oud Gereformeerden sloten zich hierbij aan. Dat zouden we toch reformatorische scholen kunnen noemen. Of niet? Dit in tegenstelling tot christelijk nationale scholen (of hoe ze ook heetten). De afval was in de eerste helft van de jaren 60 nog niet zo ver gevorderd dat er al Bijbelkritiek op school werd verkondigd. Wel was het een algemene verzoeningsleer, waar onze ouders ons ook steeds op wezen: Geloof dat niet! Momenteel zijn er in het dorp waar we opgroeiden nog steeds geen reformatorische scholen of kerken. Wel een heel verschil met toen: Toen hield men nog vast aan de historiciteit van de Bijbel, die nu openlijk al jaren ter discussie staat.
http://www.rsvr.nl/geschiedenis/
Dat zijn dus de reformatorische scholen waar ik op doel.
Een lange geschiedenis zeg... volgens mij dateren de refoscholen uit Rotterdam ook uit die tijd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd schreef:
Delftenaar schreef:Uiteraard. Waarom zouden die avonden niet gezegend kunnen worden?

Dat het niet in het GG- straatje past is iets anders.
Ik vraag het ook vooral aan GGotK , Mannes en Jantje.
Willen GGotK en Jantje niet antwoorden?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Nou, vooruit, omdat jij het bent. ;)

Je zult vast weten welk standpunt ik inneem.

Natuurlijk kan er een zegen worden gegeven. Soms wordt iemand op het voetbalveld ook in het hart gegrepen. Maar dat betekent niet dat je dan vervolgens het voetbalveld kunt blijven bezoeken. Het is een extreem voorbeeld wat ik hier geef, en ik wil 'Jij Daar!' niet met een voetbalclub vergelijken, zeg ik er met nadruk bij. Bovendien, ik heb gezegd dat er 'zaken zijn die niet overeenkomen met Schrift en Belijdenis' en dat 'de sfeer werelds is'. Dat betekent niet dat een toespraak van bijvoorbeeld ds. Van Binsbergen of ds. Klaassen niet goed zou zijn. Maar alle veronderstellingen qua wedergeboorte er rondom heen, maken het niet de juiste plaats waar onze gezindte thuishoort.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Roos2018 schreef:
refo schreef:
Mannes schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?

Natuurlijk.
Zelfs in de kroeg kan men bekeerd worden.
Uitgesloten! Dat komt niet voor.
Lukas 15:
15 En hij ging heen, en voegde zich bij een van de burgers deszelven lands; en die zond hem op zijn land om de zwijnen te weiden.
16 En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
Dat is geen bekeringsgeschiedenis. Dat is een gelijkenis over twee (!) zonen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Verontrustende berichten

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?
Alles is mogelijk. Ik heb trouwens geen inzicht of een avond daar ooit daadwerkelijk gezegend is geweest, want ik kom er nooit.
Maar een positief antwoord op jouw vraag ondergraaft mijns inziens niet de kritiekpunten op JijDaar.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Roos2018 »

refo schreef:
Roos2018 schreef: Lukas 15:
15 En hij ging heen, en voegde zich bij een van de burgers deszelven lands; en die zond hem op zijn land om de zwijnen te weiden.
16 En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
Dat is geen bekeringsgeschiedenis. Dat is een gelijkenis over twee (!) zonen.
Gelijkenissen zijn toepasbaar op het menselijke leven, denk maar aan het bouwen van een huis op een zandgrond.
Al is de gelijkenis van de verloren zoon geen geschiedenis, de Heere geeft hier wel mee aan waar een mens bekeerd kan worden.
En wat betreft de twee (!) zonen, ja daar mag je gerust een uitroepteken bijzetten:
als we deze gelijkenis vrij vertalen naar het hedendaagse, dan is de oudste zoon een keurig, onberispelijk maar onbekeerd kerkmens, en de verloren zoon een afgedwaalde die in de wereld leeft, maar wel oprecht een zondaar voor God geworden is en terugkeert.

Er zijn in het verleden heel wat mensen die als de verloren zoon door de Heere van het voetbalveld, uit de kroeg, de disco en van de dansvloer zijn gerukt. En dat doet de Heere gelukkig nu nog.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verontrustende berichten

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?
Alles is mogelijk. Ik heb trouwens geen inzicht of een avond daar ooit daadwerkelijk gezegend is geweest, want ik kom er nooit.
Maar een positief antwoord op jouw vraag ondergraaft mijns inziens niet de kritiekpunten op JijDaar.
Beiden waardevolle reacties.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?
Alles is mogelijk. Ik heb trouwens geen inzicht of een avond daar ooit daadwerkelijk gezegend is geweest, want ik kom er nooit.
Maar een positief antwoord op jouw vraag ondergraaft mijns inziens niet de kritiekpunten op JijDaar.

Ik weet van lezingen die zeker tot zegen zijn geweest. Daarom wordt je voorzichtiger in je kritiek .
En eens met je laatste zin. Kritiek punten mag, en heb ik ook. Maar laten we voorzichtig zijn met te stellig veroordelen wat de Heere zegenen wil.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?
Goede vraag Bezorgd. Van mijn kant de vraag of mensen hun bedenkingen tegen JijDaar mogen hebben?
Natuurlijk mag je je bedenkingen hebben, maar uitspraken als verderfelijk en wereldse sfeer gaan veel verder dan bedenkingen. Het wordt des te vreemder als er pogingen worden ondernomen om een website die voorgangers valse leraars, wolf in schaapskleren of satanist noemt en iemand dan vervolgens roept dat alleen de verpakking killing is. Die persoon blijft wel voluit achter de inhoud van deze site staan. Dat betekent dat die persoon vindt dat ds Simons het recht verdraaid om een geschenk, dat JijDaar oproept om je ziel te laten bedriegen, dat de hele behangen is met gezangen van JijDaar en dat de OGG, GG, GGinNed, HHK, PKN en EO sponsor zijn van JijDaar. M.a.w. die persoon stemt tegen beter weten in met de leugens van die website.

Wat betreft de wereldse sfeer kun je eenvoudig stellen dat de sfeer op een jongerenavond van JijDaar totaal anders dan in onze kerken. Maar zo'n jongerenavond is ook geen kerkdienst. Verder heeft beleving van sfeer veel te maken met je eigen achtergrond. Als vroeger op school tegen mij werd gezegd dat ik eerbiedig moest zijn, werd ik helemaal stil en zat ik helemaal stil. In de beleving van veel Afrikanen is eerbiedig juist zo hard mogelijk....

Ik heb als ambtsdrager een aantal JijDaar-avonden op bezocht in verschillende plaatsen. Over de sfeer, de aankleding en de verwoording kun je op subjectieve gronden van mening verschillen, maar inhoudelijk was er niets op aan te merken. De zonden werden enige terughoudendheid benoemd, het werk van Christus werd centraal gesteld en de jongeren werden oproepen tot geloof en bekering. En dat gebeurde heel wat duidelijker en radicaler dan ik in veel kerkdiensten heb meegemaakt.
Gesloten