Verontrustende berichten

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

Bij de GG zijn ze nogal etnocentrisch.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannes »

Bezorgd schreef:
Mannes schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?

Natuurlijk.
Zelfs in de kroeg kan men bekeerd worden.
Dat neemt niet weg dat we de zonden of dwalingen moeten verwerpen!
Die vergelijking begrijp ik niet helemaal.
Maar even door op de avonden van JijDaar. En voor de duidelijkheid, ik ga ze niet ten koste van alles verdedigen, ik zie en hoor daar ook wel dingen. Maar het gaat nu om de stelligheid.
Als er nu zegen zou zijn. Hoe is dat dan te rijmen met jou eerdere uitspraak?
Mannes schreef:Groot gelijk, dit soort samenkomsten zijn ronduit verderfelijk te noemen.
Zegen zou zijn? Dat zeg ik niet! Kan men er zegen verwachten is de vraag. Nee is het antwoord, die verwacht je in de kroeg ook niet. Is de mogelijkheid er? Ja, die is er immers in de kroeg ook.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Terri »

Bezorgd schreef:
Delftenaar schreef:Uiteraard. Waarom zouden die avonden niet gezegend kunnen worden?

Dat het niet in het GG- straatje past is iets anders.
Ik vraag het ook vooral aan GGotK , Mannes en Jantje.
Ongelooflijk wat er geschreven wordt, het komt, in weliswaar veel nettere bewoordingen, op hetzelfde neer als wat er op die akelige nep-site stond.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannetje »

@Mannes:
Gaat het Woord daar open?
Ja.
Kan men daar dus zegen verwachten?
Ja, waar het Woord is, is zegen te verwachten.
Is daarmee dus alles goed wat bij Jij Daar gebeurt?
Nee. Ook bij het geopende Woord kunnen verkeerde dingen gebeuren. Dit kan het Woord zelfs verduisteren, maar nimmer de gehele kracht van het Woord wegnemen.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Mannes schreef:
Bezorgd schreef:
Mannes schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?

Natuurlijk.
Zelfs in de kroeg kan men bekeerd worden.
Dat neemt niet weg dat we de zonden of dwalingen moeten verwerpen!
Die vergelijking begrijp ik niet helemaal.
Maar even door op de avonden van JijDaar. En voor de duidelijkheid, ik ga ze niet ten koste van alles verdedigen, ik zie en hoor daar ook wel dingen. Maar het gaat nu om de stelligheid.
Als er nu zegen zou zijn. Hoe is dat dan te rijmen met jou eerdere uitspraak?
Mannes schreef:Groot gelijk, dit soort samenkomsten zijn ronduit verderfelijk te noemen.
Zegen zou zijn? Dat zeg ik niet! Kan men er zegen verwachten is de vraag. Nee is het antwoord, die verwacht je in de kroeg ook niet. Is de mogelijkheid er? Ja, die is er immers in de kroeg ook.

Een avond waar gebeden wordt, Gods Woord open gaat, en waar predikanten voorgaan, deels ook predikanten vanuit de gereformeerde gezindte. Die stel je op één lijn met een avond in de kroeg?


Serieuze vraag hoor. Want ik ken inderdaad gezinnen waar men liever ziet dat hun kinderen naar de kroeg gaan dan naar een Jijdaar avond.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Mannes schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?

Natuurlijk.
Zelfs in de kroeg kan men bekeerd worden.
Uitgesloten! Dat komt niet voor.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Roos2018 »

refo schreef:
Mannes schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?

Natuurlijk.
Zelfs in de kroeg kan men bekeerd worden.
Uitgesloten! Dat komt niet voor.
Lukas 15:
15 En hij ging heen, en voegde zich bij een van de burgers deszelven lands; en die zond hem op zijn land om de zwijnen te weiden.
16 En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Mannes schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?

Natuurlijk.
Zelfs in de kroeg kan men bekeerd worden.
Uitgesloten! Dat komt niet voor.
Nou... misschien dat we in de kroeg niet het woord als het eerste horen. Toch kan er wel
wat spreken in zo'n omgeving.
Mensen kunnen na ontdekking wel zo bang worden en overtuigd dat men er niet kan zijn,
dat men de kroeg, bar, dancing of wat snel verlaat en er vervolgens nooit meer terugkomt.

Misschien mag ik voor deze ene keer eens een verhaaltje vertellen over mijn moeder, ter
illustratie?
Mijn ouders komen uit een meest liberaal dorp, geen reformatorische kerk, en geen
reformatorische scholen. Wij hebben dan als kind ook nooit op een reformatorische school gezeten.
Maar toen mijn moeder, in de periode dat ze verkering kreeg met mijn vader, onder het
gehoor kwam van ds. Lamain, werkte dat meteen de overtuiging dat dit de waarheid was.
Ze kon niet meer wat ze voorheen kon. Ze ging graag dansen met vriendinnen, maar op een
keer kreeg ze het daar zo benauwd dat weg is gevlucht. Ze is er nooit terug geweest.
Toch sprak daar haar iets aan. Zo dat ze weg moest vluchten, en wat eerst haar lust was
werd haar tot een zware last. Daarom was het ook zo gemakkelijk om er nooit meer terug
naar te verlangen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
refo schreef:
Mannes schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?

Natuurlijk.
Zelfs in de kroeg kan men bekeerd worden.
Uitgesloten! Dat komt niet voor.
Nou... misschien dat we in de kroeg niet het woord als het eerste horen. Toch kan er wel
wat spreken in zo'n omgeving.
Mensen kunnen na ontdekking wel zo bang worden en overtuigd dat men er niet kan zijn,
dat men de kroeg, bar, dancing of wat snel verlaat en er vervolgens nooit meer terugkomt.

Misschien mag ik voor deze ene keer eens een verhaaltje vertellen over mijn moeder, ter
illustratie?
Mijn ouders komen uit een meest liberaal dorp, geen reformatorische kerk, en geen
reformatorische scholen. Wij hebben dan als kind ook nooit op een reformatorische school gezeten.
Maar toen mijn moeder, in de periode dat ze verkering kreeg met mijn vader, onder het
gehoor kwam van ds. Lamain, werkte dat meteen de overtuiging dat dit de waarheid was.
Ze kon niet meer wat ze voorheen kon. Ze ging graag dansen met vriendinnen, maar op een
keer kreeg ze het daar zo benauwd dat weg is gevlucht. Ze is er nooit terug geweest.
Toch sprak daar haar iets aan. Zo dat ze weg moest vluchten, en wat eerst haar lust was
werd haar tot een zware last. Daarom was het ook zo gemakkelijk om er nooit meer terug
naar te verlangen.
Er bestaan pas vanaf de jaren '70 reformatorische scholen. Het is dus niet zo schokkend dat er voor je moeder geen reformatorisch onderwijs was. De PC-scholen waren - toen het refo-deel nog niet was uitgestroomd naar refo-scholen - wel van een ander kaliber dan de meeste PC-scholen nu.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verontrustende berichten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?
Goede vraag Bezorgd. Van mijn kant de vraag of mensen hun bedenkingen tegen JijDaar mogen hebben?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Zita schreef: Er bestaan pas vanaf de jaren '70 reformatorische scholen. Het is dus niet zo schokkend dat er voor je moeder geen reformatorisch onderwijs was. De PC-scholen waren - toen het refo-deel nog niet was uitgestroomd naar refo-scholen - wel van een ander kaliber dan de meeste PC-scholen nu.
Toch was de situatie in Rijssen anders. Er waren algemeen christelijke scholen en scholen die uitgingen van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en ook de Oud Gereformeerden sloten zich hierbij aan. Dat zouden we toch reformatorische scholen kunnen noemen. Of niet? Dit in tegenstelling tot christelijk nationale scholen (of hoe ze ook heetten). De afval was in de eerste helft van de jaren 60 nog niet zo ver gevorderd dat er al Bijbelkritiek op school werd verkondigd. Wel was het een algemene verzoeningsleer, waar onze ouders ons ook steeds op wezen: Geloof dat niet! Momenteel zijn er in het dorp waar we opgroeiden nog steeds geen reformatorische scholen of kerken. Wel een heel verschil met toen: Toen hield men nog vast aan de historiciteit van de Bijbel, die nu openlijk al jaren ter discussie staat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Vraagje. Houden jullie de mogelijkheid open dat deze avonden van JijDaar gezegend kunnen worden?
Goede vraag Bezorgd. Van mijn kant de vraag of mensen hun bedenkingen tegen JijDaar mogen hebben?
Zeker pierre27. Natuurlijk mag je bedenkingen hebben, het niet eens zijn met bepaalde zaken, opbouwend kritisch, net als tov kerkverbanden.
Maar ik verbaas me altijd over de stelligheid en de harde en grote woorden.
Want als nu blijkt dat de Heere de avonden wel wil zegenen, wie zijn wij dan met al onze kritiek?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Framboos »

Je mag wel kritiek hebben, maar toch niet.
Dat wat je hier eigenlijk zegt..
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Kritiek hebben is niet hetzelfde als onzin opschrijven.
Apostolicum
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jun 2018, 23:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Apostolicum »

Mede-forummers, Nederland is echt maar een stipje op de wereldkaart. Het blijft bijzonder dat volgens sommigen op dit forum de Heere alleen maar werkzaam kan zijn binnen de vaststaande leerstellingen van hun eigen kerkverband. Komt daar uitsluitend de schare vandaan die niemand tellen kan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gesloten